Hva lytter du til i dag ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Townes skrev:
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:
    Pete Molinari - A Train bound for glory Kjøpt i dag, uhørt, lutende mot Townes' smak
    Sier du det. ;D
    Jeg er et snyltedyr, litt vindskeiv og skakk, lytende svakt mot høyre sett forfra.
    Du må jo ikkje høre på meg, har eg jo sagt 8)
    Den havnet vel "bare" på 16.plass eller deromkring på lista mi. Goplate +. Det står eg for så vidt inne for. Egentlig.

Hører på denne fine singer/songwriterplata. Må være noe rolig no som la familia har returnert fra verdens ende.

Sam Baker - Cotton

Nesten så bra at det kan anbefales :-*
    Ja, nei jeg hører jo ikke så ofte på deg, så...

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    baluba skrev:
    Der var det visst tomt for svisker i skålen, og da fylles skålen med litt andre smaker som også er myke. Chet Baker jazzet i vei i Kongens by på slutten av syttitallet på labelen Steeplechase. Fra den perioden kommer min favorittplate av Chet, instrumentalplaten No Problem. Glitrende band og flotte låter.

De som liker Chet bør sjekke denne ut, for den har en friskhet som kler Chet veldig godt. Bandet er fantastisk bra, og komposisjonene til Duke Jordan (piano) er skreddersydde for Baker. Det finnes endel som ikke helt får taket på Bakers måte å synge på. Jeg kjenner flere som synes det blir for mye. De som synes Chet Baker har en flott klang, men som ellers kan styre seg litt, bør kjenne sin besøkstid her. Det er en litt annen side av Baker, og jeg har til dags dato ikke møtt noen som har misslikt det. Sett bort fra min egen tiåring, men på den tiden var det bare System Of A Down som var godt nok for ham.

Det begynner forresten å synke inn i soppen at platene han digger jo kommer fra min samling, så gamlingen kan ikke være så døv likevel. ::)
    Takk for det tipset, baluba.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    Townes skrev:
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:
    Pete Molinari - A Train bound for glory Kjøpt i dag, uhørt, lutende mot Townes' smak
    Sier du det. ;D
    Jeg er et snyltedyr, litt vindskeiv og skakk, lytende svakt mot høyre sett forfra.
    Den havnet vel "bare" på 16.plass eller deromkring på lista mi. Goplate +. Det står eg for så vidt inne for. Egentlig.

Hører på denne fine singer/songwriterplata. Må være noe rolig no som la familia har returnert fra verdens ende.

Sam Baker - Cotton

Men likte du den da? A-sida er klart best. Fått noe mer sansen for Anodyne og March 16-20, 1992 ?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bare hyggelig, Dag. Mister Baker har spilt sine siste toner for nå, og instrumentet som trakteres er nå cello (+ piano).
    Her har jeg nemlig skiftet tilbake til klassisk, jeg ble ikke helt mett av cello enda. Ikke rart vi liker det instrumentet når det er en årsak til skilsmisse (jfr. Klassisk - hva hører du på?). Janos Starker og Gyorgy Sebok er de som jeg synes gjør det flottest, men jeg tror jeg må begynne å sette meg inn i andre tolkninger. Jeg vet at i alle fall suitene finnes i DGG111-boksen, og det skal visstnok være en fin plate det også.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Townes skrev:
    dag1234 skrev:
    Townes skrev:
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:
    Sier du det. ;D

Sam Baker - Cotton

Men likte du den da? A-sida er klart best. Fått noe mer sansen for Anodyne og March 16-20, 1992 ?
    Gubban! Er det musikk på begge sidene?? La meg se... nei, ..å du tuller med meg :p

Jeg synes det var lettere å like denne enn Virtual Landslide, som jo er mer outrert, eller ekstrem i uttrykket. For ikke å si
    parodiert. Denne gled mer rett inn. Hadde vært kjekt å sett han på lørdag, men når du la opp til det sexpresset sist, da ble jeg ikke bare litt skjelven i buksene.

Det har vært så mye nytt, PT bl a, at onkelen havna litt i bakleksa. No depression er vel det som gjorde sterkest inntrykk, og som jeg snurrer nå (via Spotify).

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    lars_erik skrev:
    Chet Baker?

Da er jo denne obligatorisk :)
    En fantastisk plate ;D
    Takk for den, lars_erik! ;D Om ikke annet så er denne mulig å oppdrive.
    Du har sjekket med No Problem altså, og den er vanskelig å oppdrive? Trodde ikke dette var så sjeldent.
    Vi får se om jeg kanskje er i nabolaget en dag, da. ;)

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:
    lars_erik skrev:
    Chet Baker?

En fantastisk plate ;D
    Du har sjekket med No Problem altså, og den er vanskelig å oppdrive? Trodde ikke dette var så sjeldent.
    Den finnes vel der ute, men fant den ikke der jeg pleier å handle. Kunne den dumpe ned i en postkasse nær meg, så ble jeg glad... Og dumper du innom, så skal jeg vise meg fra min beste side ;D.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.136
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:
    lars_erik skrev:
    Chet Baker?

En fantastisk plate ;D
    Den finnes vel der ute, men fant den ikke der jeg pleier å handle. Kunne den dumpe ned i en postkasse nær meg, så ble jeg glad... Og dumper du innom, så skal jeg vise meg fra min beste side ;D.
    Ja?

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    lars_erik skrev:
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:
    lars_erik skrev:
    Chet Baker?

En fantastisk plate ;D
    Ja?
    De fleste er enige om at det er den høyre...

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    lars_erik skrev:
    ErosLoveking skrev:
    lars_erik skrev:
    Først litt musikk, så er det drillpike-tid igjen :)
    Nye duske-utfordringer venter ;D
    Får slike Gambia-vibber. Skjønner ikke det.
    Disse er nok hentet fra P3s program; Drillpikene ;)
    Enda godt at gjentatte drillpiker og utfordrende dusker ikke er mer enn det.
    Mener å ha lest mellom linjene at man er involvert i kor og/eller korpsaktivitet og da fikk jeg plutselig i det lille hodet mitt, mindre pene bilder av halvgamle menn og ferskt kjøtt. oooooooo

Graham Nash / David Crosby - "Crosby & Nash"

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.136
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    dag1234 skrev:
    lars_erik skrev:
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:
    lars_erik skrev:
    Chet Baker?

En fantastisk plate ;D
    Ja?
    ;D

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.136
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Lytter forresten til denne nydelige plata. Anbefales, som alt av denne dama :)
    Magisk stemme.

Eva Cassidy; Songbird

Vedlegg

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    lars_erik skrev:
    Magisk stemme.

Eva Cassidy; Songbird
    Jeg har jo fått med meg at du er svak for henne - og... Du og disse pikene,, lars_erik. ::) Men selv har jeg vist meg fra venstre og enda ikke satt meg ned og lyttet til henne. Køntridame?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.136
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    dag1234 skrev:
    lars_erik skrev:
    Magisk stemme.

Eva Cassidy; Songbird
    Jeg har jo fått med meg at du er svak for henne - og... Du og disse pikene,, lars_erik. ::) Men selv har jeg vist meg fra venstre og enda ikke satt meg ned og lyttet til henne. Køntridame?
    Hva skal jeg si? Køntrijazz, om det er en sjanger ???
    Hun anbefales. Gåsehudsstemme.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    dag1234 skrev:
    lars_erik skrev:
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    dag1234 skrev:
    lars_erik skrev:
    Chet Baker?

En fantastisk plate ;D
    Ja?
    ;D
    Bare han ikke viser din verste side, så er jeg fornøyd. Noe midt imellom er akseptabelt, regner jeg med. Det pleier normalt å være det. Jeg må forresten si meg litt enig med Eros at det var greit å få den oppklaringen om duskepikene. Men det er likevel ikke sikkert at Eros er helt fornøyd med forklaringen, ser det ut for. ;)

Her får Dorati lov til å svinge taktstokken over LSO for andre gang i kveld. Gina Bachauer sitter ved pianoet og de spiller Beethovens pianokonsert nummer fire og fem. Mercury Living Presence for de som er interessert i de detaljene. Opptaket er gjort på de berømte 35mm-maskinene til Mercury.

Edit: Lurer litt på hvordan disse opptakene passer duskekongen?

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    @ Dag : Har flerfoldige samleplater av Chet Baker.P.g.a hans heroinavhengighet skrev han under alle mulige kontrakter for å skaffe penger.Har selvfølgelig ikke den fulle oversikt over hans produksjon,men anbefaler desse to der han bare spiller trompet.Har selv heller ingen problem med hans måte å synge på.Til tider er det også mesterlig.

chet : Et av hans første soloalbum.Ikke skrytt opp i skyene,men det har fått en god del spilletid hos meg de siste månedene.

white blues : Kom over denne for en femtilapp for et par år siden.Flott plate,men kanskje litt lang.Tror den er utgitt på 80-tallet.

Anbefaler deg også å se filmen om Chet Baker : 'let's get lost'.

mvh. s,

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    mikefish skrev:
    @ Dag : Har flerfoldige samleplater av Chet Baker.P.g.a hans heroinavhengighet skrev han under alle mulige kontrakter for å skaffe penger.Har selvfølgelig ikke den fulle oversikt over hans produksjon,men anbefaler desse to der han bare spiller trompet.Har selv heller ingen problem med hans måte å synge på.Til tider er det også mesterlig.

chet : Et av hans første soloalbum.Ikke skrytt opp i skyene,men det har fått en god del spilletid hos meg de siste månedene.

white blues : Kom over denne for en femtilapp for et par år siden.Flott plate,men kanskje litt lang.Tror den er utgitt på 80-tallet.

Anbefaler deg også å se filmen om Chet Baker : 'let's get lost'.

mvh. s,
    Den siste kjenner jeg ikke, men den første er albumet Chet. Det er et av de få albumene produsert av den legendariske produsenten Keepnews.. Da han spilte inn Chet så var han i en så elendig forfatning at han ikke fikk synge, og det er årsaken til at Chet var ble et instrumentalalbum. Han sang visst helt for jævlig i den perioden. Baker ble en stor skuffelse for selskapet, på tross av at de var blitt sterkt advart mot Baker. Hele kontrakten endte etter tre album, da Chet ble tatt på fersken mens han brøt seg inn i plateselskapets lager, med noen lugubre kompiser ventende med en van utenfor. ::)

Det er delte meninger om det albumet, men jeg liker det. Fra samme periode, men på et annet selskap og i bedre form, så gav han ut klassikeren Baby Breeze. Der er han igjen i god nok form til å synge, men som så ofte på studioplatene er det flere instrumentale låter enn vokale. Den platen er regnet som hans beste fra første halvdel av karrieren av endel kjennere. En artig detalj er at noen dager før innspillingen ble trompeten til Baker stjålet, og det eneste han fikk låne var et flygelhorn. Derfor er det ikke en trompetplate, men en flygelhornplate. Ikke at det høres spesielt godt, for uansett hvilket horn han spilte så hørtes det mer eller mindre ut som en b-kornett. ;D

Spiller enda eldre musikk til frokost. Enda lysere stemme enn Baker, Robin Blaze som kontratenor akkopagnert Elisath Kenny på lutt. Hyperion er plateselskapet, og English Lute Songs is an lovely album indeed.

Jeg liker Bakers vokal veldig godt, det er helt klart blant hans talenter. Men trompeten er og blir hans store talent, og absolutt viktigst. Damn, det finnes mange samleplater med Chet Baker. Av mine seks Baker er to samleplater, det ene er det norske dobbeltalbumet. Tror jeg snurrer Baby Breeze når barokken er over.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Gigantisk jazz fra 1961, året før jeg ble født. Louis Armstrong & Duke Ellington : The great summit

Vedlegg

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.002
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    har nå hørt igjennom denne flere ganger, hører at han fortsatt er gnistrende god på lutten. men musikken da??? Jeg klarer ikke å høre annet enn "heismusikk". Da setter jeg heller på noe hvor han bidrar på Jordi Savalls plater

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Townes skrev:
    Superchunk - Majesty Shredding

Hva sier CEVBOF ? Skiva har absolutt sine stunder, men noe mangler, og jeg er usikker på hva totaldommen vil være fra min side.

@Burnt Island, enig, Lislevand gjør seg best i små doser alene. Men da er de også svært virkningsfulle doser.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Roberten skrev:
    Townes skrev:
    Superchunk - Majesty Shredding

Hva sier CEVBOF ? Skiva har absolutt sine stunder, men noe mangler, og jeg er usikker på hva totaldommen vil være fra min side.

@Burnt Island, enig, Lislevand gjør seg best i små doser alene. Men da er de også svært virkningsfulle doser.
    Med fare for at du vil steile totalt, så er det neppe noe mer enn 5+ (Altså greinokplate +). Det blir for ujevnt til at eg kan lande på 6, men den har absolutt noen låter som varmer et gammelt og rustent indiehjerte.

Speaking of which, hva syns Roberten om denne? Den var stoooooooooooor for meg engang

Silkworm - Firewater

En plate eg faktisk drar frem den dag i dag.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn