mikefish skrev:
@ Dag : Har flerfoldige samleplater av Chet Baker.P.g.a hans heroinavhengighet skrev han under alle mulige kontrakter for å skaffe penger.Har selvfølgelig ikke den fulle oversikt over hans produksjon,men anbefaler desse to der han bare spiller trompet.Har selv heller ingen problem med hans måte å synge på.Til tider er det også mesterlig.
chet : Et av hans første soloalbum.Ikke skrytt opp i skyene,men det har fått en god del spilletid hos meg de siste månedene.
white blues : Kom over denne for en femtilapp for et par år siden.Flott plate,men kanskje litt lang.Tror den er utgitt på 80-tallet.
Anbefaler deg også å se filmen om Chet Baker : 'let's get lost'.
mvh. s,
Den siste kjenner jeg ikke, men den første er albumet
Chet. Det er et av de få albumene produsert av den legendariske produsenten Keepnews.. Da han spilte inn
Chet så var han i en så elendig forfatning at han ikke fikk synge, og det er årsaken til at
Chet var ble et instrumentalalbum. Han sang visst helt for jævlig i den perioden. Baker ble en stor skuffelse for selskapet, på tross av at de var blitt sterkt advart mot Baker. Hele kontrakten endte etter tre album, da Chet ble tatt på fersken mens han brøt seg inn i plateselskapets lager, med noen lugubre kompiser ventende med en van utenfor. :
Det er delte meninger om det albumet, men jeg liker det. Fra samme periode, men på et annet selskap og i bedre form, så gav han ut klassikeren
Baby Breeze. Der er han igjen i god nok form til å synge, men som så ofte på studioplatene er det flere instrumentale låter enn vokale. Den platen er regnet som hans beste fra første halvdel av karrieren av endel kjennere. En artig detalj er at noen dager før innspillingen ble trompeten til Baker stjålet, og det eneste han fikk låne var et flygelhorn. Derfor er det ikke en trompetplate, men en flygelhornplate. Ikke at det høres spesielt godt, for uansett hvilket horn han spilte så hørtes det mer eller mindre ut som en b-kornett. ;D
Spiller enda eldre musikk til frokost. Enda lysere stemme enn Baker, Robin Blaze som kontratenor akkopagnert Elisath Kenny på lutt. Hyperion er plateselskapet, og
English Lute Songs is an lovely album indeed.
Jeg liker Bakers vokal veldig godt, det er helt klart blant hans talenter. Men trompeten er og blir hans store talent, og absolutt viktigst. Damn, det finnes mange samleplater med Chet Baker. Av mine seks Baker er to samleplater, det ene er det norske dobbeltalbumet. Tror jeg snurrer
Baby Breeze når barokken er over.