lars_erik skrev:
Det som var før 1966 var for likt andre band, og for naivistisk for meg- selv om det da også var mye fantastisk musikk.
Men etter 66 var de rett og slett guder

Det de gjorde da, har ingen vært i nærheten av, selv om man den dag i dag hører vendinger og akkorder som er lånt fra Beatles.
De er like udødelige som Mozart og Bach.
Du kan da umulig mene at Rubber Soul er som alle andre band i sin samtid?

Det er 1965 som er skillet i Beatles historie, ikke 1966. Og hvis du fortsatt mener det er 1966, så er vel på mange måter
Revolver mer revolusjonerende enn
Pepper, selv om den sistnevnte er en form for konseptalbum. Noe de forøvrig ikke var alene om det året, jfr Beach Boys. Men med litt kritisk analyse antar jeg at du også vil bli enig om at det mest revolusjonerende albumet til Beatles var
Rubber Soul, med
White Album som et trumfkort. Abbey Road er en plate jeg har holdt svært høyt på grunn av at det er en perfekt studioproduksjon på alle mulige måter, spesielt i forhold til sin europeiske samtid. Det blir litt som dompappen og barnetv-komponistene. De har gjort musikalsk mye mer interessante plater enn ultrasafe Jazz at the pawnshop. Den blir likevel mer spilt (også av meg) enn de andre på grunn av den fantastiske lyden.
Sir Elton og Leon Russell rusler fortsatt rundt i bakgrunnen. Fortsatt engasjerende. Har du fått hørt den?
Som nevnt lytter jeg på mikrosmå høyttalere, og kan ikke si noe om lyden. Er det noen som har noe å skrive om lyden på platen?