Hva lytter du til i dag ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Pavement - Brighten the corners

Spotify

what about the voice of geddy lee
    how did it get so high?
    i wonder if he speaks like an ordinary guy?
    (i know him and he does!)

and you're my fact-checkin' cuz
    (Aww...)

;D ;D ;D

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.249
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje årets beste norske utgivelse. Men nå er det mye norsk jeg ikke har kjøpt.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    15.945
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    For meg er denne plata ny, hørte den første gang for et par måneder siden. Likern bedre og bedre

Vedlegg

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Burnt_Island skrev:
    For meg er denne plata ny, hørte den første gang for et par måneder siden. Likern bedre og bedre
    Ble litt skuffet over denne, sammenlignet med en del av hans andre ting. Men får gi vel gi den en ny sjans da kanskje :)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Far i huset blir nesten litt rørt når 4-åringen kommer dragende med dvd i hånda og spør om å få se på Led Zeppelin ;D

Nå rockes det vilt og hemningsløst til Black dog - med den kjente åpningsstrofen, gjengitt fra en 4 årings munn "Hey hey mama sademekka mo gonna meikjusve gonna make ju gru" ;D

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    15.945
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Townes skrev:
    Burnt_Island skrev:
    Ble litt skuffet over denne, sammenlignet med en del av hans andre ting. Men får gi vel gi den en ny sjans da kanskje :)
    Hva anbefaler du da? Kjente ikke til han fra før. Fler huller i min musikk kunnskap enn i en sveitserost..

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Burnt_Island skrev:
    Liker denne mixen av Jesus & Mary Chain, Jason Spaceman, Suicide og Velvet. Er det noen her som kan si noe om forrige utgivelse: Summer of hate?
    Ikke hørt noen av utgivelsene, men av beskrivelsen din skjønner jeg at jeg burde høre denne.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Burnt_Island skrev:
    Townes skrev:
    Burnt_Island skrev:
    Hva anbefaler du da? Kjente ikke til han fra før. Fler huller i min musikk kunnskap enn i en sveitserost..
    Tjah, de eg har som eg liker godt er i alle fall disse:

Ghost of David (2000)
    Where shall you take me (2003)
    On my way to abscence (2005)

Har et par andre også, men dette er vel de tre eg snurrer mest.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Townes skrev:
    Far i huset blir nesten litt rørt når 4-åringen kommer dragende med dvd i hånda og spør om å få se på Led Zeppelin ;D

Nå rockes det vilt og hemningsløst til Black dog - med den kjente åpningsstrofen, gjengitt fra en 4 årings munn "Hey hey mama sademekka mo gonna meikjusve gonna make ju gru" ;D
    Herlig, Townes. De er skjønne i den alderen, for da er pappa sterkest, smartest, snillest, har tøffest bil, og ikke minst har den tøffeste musikken. Jeg glemmer ikke når guttungen begynte å rocke rundt hver gang han hørte Audioslave eller The Hives på radio, og han visste veldig godt at det var musikk som pappa likte.

Men så kom mellomalderen, der alt med pappa er litt goofy og teit. Det var da han fant fram til musikk fra min samling som jeg spilte lite, og endte opp med System Of A Down som favorittband. Av en eller annen grunn så slo det han ikke at det var døve pappas platesamling musikken kom fra da også. Heldigvis varte ikke den perioden så veldig lenge, for skolen reddet til slutt situasjonen. Sist tirsdag hadde de på mellomtrinnet en forestilling for oss foreldre, der de gikk gjennom potpurrier av Beatles, Abba og MJ. Min Ale' var med i Beatles, og stod i front under Sgt. Peppers. Derfor har de siste ukene vært preget av at han har øvd på Beatles, tidlig og sent. Forrige pappahelg insisterte han på å ha Rubber Soul i bakgrunnen når han gikk til sengs. Plutselig så har pappa peiling på musikk igjen. Kanskje han tenker at det er jo pappas musikk dette også, neste gang han vil høre noen gaule om pizzapai med pepperoni osv.

Og den avlastingen skolen sørget for med å hekte han på The Beatles er virkelig kjærkommen. Det er faktisk ikke spesielt artig å bli tvangsforet med System Of A Down når man helst vil høre Nick Drake. Tidlig og sent, og helst med litt volum. Plutselig så skjønner man en flik av det besteforeldre opplevde på femti og sekstitallet, selv om det dreier seg om fem skiver som gamle far selv har valgt. For første gang har jeg opplevd god musikk som for hard og bråkete. ::)

Som den stolte far jeg er, så jeg minnes sist tirsdag med å spille nettopp Sgt. Peppers.

Neste helg vi har sammen skal vi sette oss ned og lage en spilleliste med hans og mine favoritter av The Beatles, så har vi alltid noe å være enige om. Det med å oppdra barn kulturelt er en ganske turbulent berg og dalbane-opplevelse. Det som de liker i dag, er gammelt skrot etter nyttår. Og motsatt. Det er det umulig å styre etterhvert som personligheten blir mer og mer formet. Og slikt skal det være, garpen skal ikke bli en Mini-Me. Han skal finne fram til sin egen greie, og drar han med litt av den inspirasjonen jeg forsøker å gi så er det en bonus. Til nå har han bare valgt Green Day av musikk som jeg har måtte gå til anskaffelse av.

Det er flere her som har rocka barn i forskolealder eller yngre, og dertil stolte fedre. Det er viktig å forberede seg på at det mest sannsynlig kommer en periode der småen synes at din musikk er gammel og teit. Men hvis du ikke insisterer for sterkt, så dannes ingen motforestillinger som varer evig. Det er viktig for dem å føle at pappa ikke synes at de liker dum musikk, for da blir det en konflikt som kan vare livet ut. Vi kan selv være skyldige hvis barna våre til slutt kun digger trance og ape-tekno. Forsiktig eksponering tror jeg er resepten for at det ender godt til slutt. For et halvt år siden ville jeg kjøpe Beatles-skjorte til han. Han nektet meg å kjøpe det da, for hva var vel de gamle sakene der? Men hva skjer når gamle far skal en tur til Spania? Guttungen kommer med en ønskeliste bestående av snop, leker, sko og en T-skjorte med ... The Beatles. ;D

Samme historien kan sikkert alle andre som har barn som har blitt eksponert for annen kultur gjennom skole og venner, og det er vel naturens gang at arveprinser skal være i opposisjon til fedre når det gjelder valg av musikk. Jeg priser meg lykkelig for at det totale opprøret varte så kort tid, men faren for tilbakefall er sikkert fortsatt stor.

Fortsettelse av familiesagaen kommer om noen måneder. Han liker sannsynligvis Beatles for resten av livet nå, men han finner sikkert en annen grunn til å synes at jeg har en håpløst gammeldags musikksmak. Til nå har han syntes at Mozart er greit, men noe sier meg at fioliner kan bli det neste som er håpløst. Jazz våger jeg for tiden ikke spille uten hodetelefoner, for jeg vil nyte min nyvunne musikalske respekt en stund til. ::)

Nå ha jeg gravd dypt i godteposen, og har kommet frem til bunnfallet:
    MC5; High Time
    MC5 - bunnfall? Den må du forklare for meg. ;)

tower-boy

Medlem
    Ble medlem
    30.03.2009
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    På vinyl

Doobie Bros - World Gone Crazy
    Doobie leverer varene fortsatt, selv om McDonald kun er med som gjest nå om dagen

Vedlegg

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    baluba skrev:
    MC5; High Time
    Jeg kjøpte en hel bunke med brukte plater som jeg skulle høre på, mye bra og noe ikke fullt så bra. Men ingen ting direkte dårlig. Så var jeg kommet til bunnen av den bunken. Og da viste det seg at denne hadde falt!

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.102
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    MC5; High Time
    Jeg kjøpte en hel bunke med brukte plater som jeg skulle høre på, mye bra og noe ikke fullt så bra. Men ingen ting direkte dårlig. Så var jeg kommet til bunnen av den bunken. Og da viste det seg at denne hadde falt!
    ::)

Denne godteposen er på vei til en postkasse nær ved :D

Vedlegg

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    lars_erik skrev:
    dag1234 skrev:
    baluba skrev:
    MC5; High Time
    ::)

Denne godteposen er på vei til en postkasse nær ved :D
    Så hyggelig. Det gleder jeg meg til ;D!

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    Townes skrev:

Herlig, Townes. De er skjønne i den alderen, for da er pappa sterkest, smartest, snillest, har tøffest bil, og ikke minst har den tøffeste musikken. Jeg glemmer ikke når guttungen begynte å rocke rundt hver gang han hørte Audioslave eller The Hives på radio, og han visste veldig godt at det var musikk som pappa likte.

---Litt langt (men bra) innlegg fjernet av frykt for OT represalier---
    HVA???

Varer ikkje denne heltedyrkinga evig???

Fint innlegg baluba, ser fram til både ene og det andre i årene fremover. Men kommer ungene dragende med techno og sånt, blir de arvelause

Her er det klart for en av årets definitivt 10 beste

Anais Mitchell - Hadestown

Vedlegg

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Townes skrev:
    baluba skrev:
    Townes skrev:

HVA???

Fint innlegg baluba, ser fram til både ene og det andre i årene fremover. Men kommer ungene dragende med techno og sånt, blir de arvelause

Vel Townes, er nå den egentlig så bra etter flere gjennomlyttinger? Lurer på hvor bergtatt jeg ble ved førstelytt, og ... tja...litt kjedelig og ujevn ved flere lyttinger...

Her er en fra dine trakter: Tom Mcrae; Just Like Blood

Vedlegg

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    Townes skrev:
    baluba skrev:
    Townes skrev:

HVA???

Vel Townes, er nå den egentlig så bra etter flere gjennomlyttinger? Lurer på hvor bergtatt jeg ble ved førstelytt, og ... tja...litt kjedelig og ujevn ved flere lyttinger...

Ja, eg kommer i alle fall ikkje på ni bedre utgitt i år...
    Hadde litt samme utvikling som deg. Bergtatt umimddelbart, så ble den litt sånn passe... Lot den ligge litt, tok den fram igjen, og vips så var den skikkelig bra igjen. Og vokser fortsatt.

Tom McRae er definitivt fra disse trakter ja. Føles som om han har konsert her minst ukentli :p

Var vel de tre første gangene han spilte. De to første på garage (især første), var jævli bra. Andre tror eg var veldig bra også, men den kvelden var preget av litt for meget skotske dråper, og endte med at undertegnede ble forvist fra stedet. Rett nok etter konsertslutt...

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Townes skrev:
    dag1234 skrev:
    Townes skrev:
    baluba skrev:
    Townes skrev:

HVA???

Hadde litt samme utvikling som deg. Bergtatt umimddelbart, så ble den litt sånn passe... Lot den ligge litt, tok den fram igjen, og vips så var den skikkelig bra igjen. Og vokser fortsatt.

Tom McRae er definitivt fra disse trakter ja. Føles som om han har konsert her minst ukentli :p

Var vel de tre første gangene han spilte. De to første på garage (især første), var jævli bra. Andre tror eg var veldig bra også, men den kvelden var preget av litt for meget skotske dråper, og endte med at undertegnede ble forvist fra stedet. Rett nok etter konsertslutt...
    Skal si! Nå ble je månebedåtten! Du forvist! Nei, nå står ikke verden til påske! Hadde en forestilling om at du kjørte en viss stil og at noe sånt aldri ville kunne oppstå. Jaja, kor e alle helter hen?

Skal la Hadestown ligge litt. Dette er vel et slags dramatisk verk, ment for oppføring, eller sånn virker det i alle fall? Det blir litt kalkulert og tiltenkt, jeg verger å si manipulativt... men det er nå det ordet som dukker opp, så. Det skal få modnes litt.

Han der McRae'n derimot, tror jeg er mer i min gate. Nydelige melodier, triste steminger og saftig lyd. Sånn sug i bunn som gjør at lydbildet får et godt fundament. Litt søtt, men det er bare deilig. Skulle hatt flere av han der ;D.

P.S. tror ikke det er lov å gjøre egne unger arveløse :p

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    Townes skrev:
    dag1234 skrev:
    Townes skrev:
    baluba skrev:
    Townes skrev:

HVA???

Skal si! Nå ble je månebedåtten! Du forvist! Nei, nå står ikke verden til påske! Hadde en forestilling om at du kjørte en viss stil og at noe sånt aldri ville kunne oppstå. Jaja, kor e alle helter hen?

Skal la Hadestown ligge litt. Dette er vel et slags dramatisk verk, ment for oppføring, eller sånn virker det i alle fall? Det blir litt kalkulert og tiltenkt, jeg verger å si manipulativt... men det er nå det ordet som dukker opp, så. Det skal få modnes litt.

Han der McRae'n derimot, tror jeg er mer i min gate. Nydelige melodier, triste steminger og saftig lyd. Sånn sug i bunn som gjør at lydbildet får et godt fundament. Litt søtt, men det er bare deilig. Skulle hatt flere av han der ;D.

P.S. tror ikke det er lov å gjøre egne unger arveløse :p
    Hvis du likte McRae, kan du like gjerne bestille debuten umiddelbart. Uendelig mye bedre, og ute tvil det beste han har gjort. For meg virker han å ha brent kruttet fullstendig på de to første. Det som har kommet siden har vært nokså middelmådig.

Stil og stil. Dette er vel sikkert snart 10 år siden. Det var ikkje det at eg gjorde så mye gale, var vel bare det at eg hvilte øyelokkene litt alt for mye innimellom (som en vakt hengte seg opp i), etter atter en formodentlig beinhard uke på UiB. Til mitt forsvar, det er eneste gang noe sånt har hendt meg. Ellers er det stil i bøtter og spann. Vi striler kan jo denslags. Tennissokker og seilersko og sånt!

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.102
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    lars_erik skrev:
    Denne tykkest me så spanande ut ;D