Diverse Hva leser du i dag.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Punkt 1: Dersom Jesus fortsatt finnes (noe jeg velger å tro på) er han alt annet enn ondskapsfull.

    Punkt 2: En makt som kan hindre mennesker i å bli torturert på det aller mest utspekulerte, groveste og inafame I EVIG TID, men allikevel velger å la det skje, gjør det ikke av godhet. Det minner om en grotesk og ekstrem hevntørst basert kun i én ting: At man ikke tror på det man ikke kan se. Man kan spørre seg om poenget! Dersom det finnes et helvete, og man straffes så hårreisende og mentalt sykt som det er beskrevet i den nevnte boka, og bare basert i ens egen tro, eventuelt noen bagatellmessige overtredelser som å sex med en du er glad i uten å væer velsignet eller noe sånt; vel, da kan det kun karakteriseres som groteskt og en vilkårlig straff uten forhold til overtredelsens natur. Det den boka beskriver er inhumant og direkte jævelig. Om det er en sånn hevntørstig "far" på toppen, da er'n ikke faren min i hvert fall!
    Det enkleste og eneste rimelige for alle ville være å frata de som ikke vil ha det et evig liv. Hva skal man plage folk for i grunn? Hva er liksom vitsen?

    Honkey
    Det essensielle er at Gud gav oss fri vilje.Han valgte å ikke lage roboter,og dermed er det opp til hver enkelt å ta valget.
    Såre enkelt!
    De som ikke VIL vere med slipper.
    Jeg ser stort sett bare en generasjon som minner om en gjeng bortskjemte drittunger der alt skal skje på ens egne premisser og det er helt umulig for enkelte å svelge stoltheten å tenke at der kan vere noe som er større enn en selv.
    Egoismen og stoltheten.Det samme som sendte Lucifer hodestups ut av himmelen.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Står det egentlig noe om helvete i bibelen??
    Og hva står det i såfall?
    Der står mye om helvete i Bibelen.
    Det er ikke noe fokus for min del.Jeg har ikke valgt Jesus pga frykten for helvete! Jeg vil ha det beste ut av livet,her og nå,og det har jeg kun funnet i Han som sier Han er veien,sannheten og livet! :)

    Helvete er ofte omtalt som ildsjøen,dødsriket,stedet med tenners gnissel(eller noe lignende) .

    Den beste måten å finne det ut på er å begynne å lese litt i Bibelen ;) :)
     

    Honkey_Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    1.991
    Antall liker
    0
    Det essensielle er at Gud gav oss fri vilje.Han valgte å ikke lage roboter,og dermed er det opp til hver enkelt å ta valget.
    Såre enkelt!
    De som ikke VIL vere med slipper.
    Jeg ser stort sett bare en generasjon som minner om en gjeng bortskjemte drittunger der alt skal skje på ens egne premisser og det er helt umulig for enkelte å svelge stoltheten å tenke at der kan vere noe som er større enn en selv.
    Egoismen og stoltheten.Det samme som sendte Lucifer hodestups ut av himmelen.
    Ja da, den snille guden vår ga oss fri vilje til enten å tro på noe vi ikke kan se, eller bli torturert på de mest ubeskrivelige måter I ALL TID.
    Jeg gjentar spørsmålet: Hva pokker er vitsen?

    Det er så sjukt at selv min tre år gamle sønn skjønte det poenget i sin tid: Pappa... all denne djepingen.. jeg blij så tjist av det...
    Dette har samme virkning på meg: Tro, eller jeg skal piiiine deg, torturere deg, sørge for at du blir en hylende stakkar... ALLTID, ALLTID...
    Dette er f... meg klin sprøtt!

    Honkey
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Det essensielle er at Gud gav oss fri vilje.Han valgte å ikke lage roboter,og dermed er det opp til hver enkelt å ta valget.
    Såre enkelt!
    De som ikke VIL vere med slipper.
    Jeg ser stort sett bare en generasjon som minner om en gjeng bortskjemte drittunger der alt skal skje på ens egne premisser og det er helt umulig for enkelte å svelge stoltheten å tenke at der kan vere noe som er større enn en selv.
    Egoismen og stoltheten.Det samme som sendte Lucifer hodestups ut av himmelen.
    Som sagt tidligere i denne tråden,
    jeg tror hverken på gud eller djevelen,
    som jeg burde kanskje holde kjeft....

    Men hvis det finnes en høyere makt,
    ( og det kan jo godt hende... )
    tror jeg det er meget usannsynlig at mennesket er i stand til
    å i det hele tatt fatte hva gud er/går ut på.

    Derfor virker det merkelig på meg at det er noen som
    tror de er så opplyste at de vet noe som helst om en evnt gud....




    ;)
     

    Honkey_Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    1.991
    Antall liker
    0
    Står det egentlig noe om helvete i bibelen??
    Og hva står det i såfall?

    Det er store rom for tolkninger her Komponenten. Noen forklarer Jesu henvisninger til Helvete i bergpreken med en plass utenfor byen der de begravde sine døde, og der det var en søppelplass i nærheten. Det er ikke godt å si. Jeg har null tro på en gud som er både barmhjertig og har et helvete å by på i samme setning. Det er intet annet enn barbari.
    Hallesby er dau for lengst. Helvete er en metafor.

    Honkey
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Som sagt tidligere i denne tråden,
    jeg tror hverken på gud eller djevelen,
    som jeg burde kanskje holde kjeft....

    Men hvis det finnes en høyere makt,
    ( og det kan jo godt hende... )
    tror jeg det er meget usannsynlig at mennesket er i stand til
    å i det hele tatt fatte hva gud er/går ut på.


    ;)
    Helt enig. Jeg tror ikke jeg har sett og forstått en promille av hva Gud er.
    Dere vet hva som har skjedd med de i Bibelen som fekk se litt mer av Guds storhet? De klarte ikke å stå oppreist i Hans nerver.
    Etter at Moses steg ned fra fjellet etter å ha samtalt med Gud var skinnet fra hans ansikt så kraftig at folk ikke klarte å se rett på han.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Dette har samme virkning på meg: Tro, eller jeg skal piiiine deg, torturere deg, sørge for at du blir en hylende stakkar... ALLTID, ALLTID...
    Dette er f... meg klin sprøtt!

    Honkey
    Han sendte sin eneste Sønn for å lide og dø for dine synder.Er det en vond Gud? Du har en sønn så da vet du vel i tilfelle litt om hvor grusomt dette måtte ha vert for en far.....

    Gud skal ikke pine og torturere,det er Satan og hans demoner som liker slikt.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Det helvete og himmel som eventuellt må eksistere det finner vi her på jorda. Når det er f.eks. fint vær, er det et helvete og gå på jobb. Det er et lite helvete. Det fins større. Nok og åpne aviser og se på nyheter, da får man andres helvete i fanget.

    Himmel kan også være så mangt. Et lite himmelrik er jo å ha fri fra jobben når det er fint vær. Andres opplevelse av himmelrik er det ikke så lett å få øye på, da det kommer lite fram i aviser og nyheter.

    Men å slippe sult en gang imellom oppleves sikkert som himmelsk for mange. Det er vel gjerne sånn at vi alle legger lista både for himmel og helvete.
     

    Honkey_Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    1.991
    Antall liker
    0
     

    Han sendte sin eneste Sønn for å lide og dø for dine synder.Er det en vond Gud? Du har en sønn så da vet du vel i tilfelle litt om hvor grusomt dette måtte ha vert for en far.....

    Gud skal ikke pine og torturere,det er Satan og hans demoner som liker slikt.
    Det du sier er at han overlater møkkajobben og skylda til den store drittsekken. Han toer sine hender, og han kan hindre det. Det hele er meningsløst, det tjener kort sagt ingen hensikt.

    Honkey
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Helt enig. Jeg tror ikke jeg har sett og forstått en promille av hva Gud er.
    Dere vet hva som har skjedd med de i Bibelen som fekk se litt mer av Guds storhet? De klarte ikke å stå oppreist i Hans nerver.
    Etter at Moses steg ned fra fjellet etter å ha samtalt med Gud var skinnet fra hans ansikt så kraftig at folk ikke klarte å se rett på han.
    Det var ikke det jeg mente, men skitt au,
    det er ikke så viktig....


    ;)
     

    Vedlegg

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Honkey,jeg ønsker deg seriøst alt vel videre i livet :)

    Nå skal jeg slutte å kuppe alle trådene her ::)

    Vil anbefale boken om Jaco Pastorius." Jaco.The extraordinary and tragic life of Jaco Pastorius" . Skrevet av Bill Milkowski
    En av klodens største musikere i mine øyne!
     

    Vedlegg

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Her burde jeg vel holde meg unna, men enkelte temaer har en egen tendes til å trigge skrivekløen.

    Til Rune:

    1 En liten gutt vokser opp i et eller annet araberland. De har liten kontakt med omverdenen slik at gutten får aldri vite at det i det hele tatt finnes noe som heter kristendom. Han dør ung i en ulykke, troende muslim i hele sitt korte liv. Siden han da har brutt det første (Og sikkert også det viktigste budet) så havner han vel på noen kilometers dyp ute i sibir i evig tid (altså helvete). Helt eksakt - hva er det denne gutten har gjort som fortjerner dette...?

    2 Hvordan kan kristne gå rundt og behandle Bibelen mer eller mindre som guds ord. Når det er bevist, hevet over enhver tvil, at boken er forfattet, sammensatt, inkludert og utelatt av det som presteskapet ville skulle stå der. Er dette kunnskap som kristne bare velger å overse, på samme måte som gjeldsslaver brenner regningene..?

    3 Hvis gud er god. Vil han da støtte mobbing av homofile til de tar selvmord?

    Kunne vel trekt frem mange slike spørsmål, men tror vel at jeg har lagt til dage mine syn på kristendommen. Mye godt der, mange gode leveregler - problemet er stor sett de som hevder de har fasiten på hva som er rett innen kristendommen, og hva de foretar seg.

    Mvh
    OMF
     

    Honkey_Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Innlegg
    1.991
    Antall liker
    0
    Honkey,jeg ønsker deg seriøst alt vel videre i livet  :)

    Nå skal jeg slutte å kuppe alle trådene her  ::)

    Vil anbefale boken om Jaco Pastorius." Jaco.The extraordinary and tragic life of Jaco Pastorius" . Skrevet av Bill Milkowski
    En av klodens største musikere i mine øyne!
    Takker, RuneS, ønsker da deg alt vel også. Og håper at du finner ut til syvende og sist at Gud ikke er selveste hevneren. Han trenger ikke hevne seg, han er nok hevet over den slags. Heldigvis.

    Honkey
     

    LPA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Innlegg
    269
    Antall liker
    4
    Jeg leser alltid flere bøker parallelt. Akkurat nå er det:
    John Kekes The Roots of Evil. Cornell U.P. - Meget aktuell!
    Ibsen: Rosmersholm
    Joachim Kaiser: Grosse Pianisten in unserer Zeit
    Solbrekken: Stemmen - Kirsten Flagstad - verdensstjerne og syndebukk.

    Rimelig blandet med andre ord.

    LPA
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Har du lest den på russisk?? Jøje meg, jeg får vist ta meg et lynkurs forstår jeg.. ;)

    Angående Saltkråkan så er jeg enig i at den er kjempebra, det meste av Astrid Lindgren er bra, også på film, svenskene har laget utrolig bra serier, synes Emil og er super, den med suppebollen er bare fantastisk.

    Forrige bok jeg leste var vel "Iskaldt bedrag" av Dan Brown. Den 4. av han jeg har lest, begynner å bli veldig forutsigbar etterhvert, klarte relativt tidlig å gjette hvem som var den "skyldige". Tror neppe jeg gidder å lese flere av han nå. Før det leste jeg "Tilfellet G" av Håkan Nesser. Har vel lest de fleste av han nå, han skriver bra og denne var en av de bedre.
    Les noe mer realistisk. Charles Bukowski har skrevet masse bra dikt Romanene hans er også morsomme: Barne-og ungdomsårene beskrives i Ham on rye, Factotum og Post office. Mannens problemer beskrives praktfullt i Women.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Takker, RuneS, ønsker da deg alt vel også. Og håper at du finner ut til syvende og sist at Gud ikke er selveste hevneren. Han trenger ikke hevne seg, han er nok hevet over den slags. Heldigvis.

    Honkey
    Takker!
    Jeg var tenkt å gi meg nå ;)
    Den Gud jeg har blitt kjent med er ikke hevner men rettferdig.
    Jeg håper jeg kommer til å forandre meg som menneske i fremtiden,så får vi bare vente å se hva som skjer.Ønsker selvsagt at alle skal få del i freden i det å bli kjent med sin Skaper,men ser jeg kommer til kort med noen overbevisning overfor deg Honkey.Jeg liker ikke å diskutere og småkrangle,det er ikke derfor jeg skriver her  ;) ,men fordi jeg har et sterkt ønske om at flest mulig skal få oppleve sin Skapers mangfold.

    Back to the good boooooks......
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Hei!

    Her burde jeg vel holde meg unna, men enkelte temaer har en egen tendes til å trigge skrivekløen.

    Til Rune:

    1 En liten gutt vokser opp i et eller annet araberland. De har liten kontakt med omverdenen slik at gutten får aldri vite at det i det hele tatt finnes noe som heter kristendom. Han dør ung i en ulykke, troende muslim i hele sitt korte liv. Siden han da har brutt det første (Og sikkert også det viktigste budet) så havner han vel på noen kilometers dyp ute i sibir i evig tid (altså helvete). Helt eksakt - hva er det denne gutten har gjort som fortjerner dette...?

    2 Hvordan kan kristne gå rundt og behandle Bibelen mer eller mindre som guds ord. Når det er bevist, hevet over enhver tvil, at boken er forfattet, sammensatt, inkludert og utelatt av det som presteskapet ville skulle stå der. Er dette kunnskap som kristne bare velger å overse, på samme måte som gjeldsslaver brenner regningene..?

    3 Hvis gud er god. Vil han da støtte mobbing av homofile til de tar selvmord?

    Kunne vel trekt frem mange slike spørsmål, men tror vel at jeg har lagt til dage mine syn på kristendommen. Mye godt der, mange gode leveregler - problemet er stor sett de som hevder de har fasiten på hva som er rett innen kristendommen, og hva de foretar seg.

    Mvh
    OMF
    1:Jeg tror at de som aldri har fått valget,ikke vil bli dømt.Viss de ikke vet hva synd er, kan de ikke synde.

    2:Hey man,jeg tror på en Gud som har skapt himmel og jord,og da er det den minste sak for Ham å styre hva som skal stå i Hans barn sin bok.

    3:Har ingen aning.Bibelen gjør det helt klart at å leve i homofilt samliv blir sett på som unaturlig.
    Jeg ville aldri finne på å mobbe homofile.

    Viss du ser på Guds bakkemannskap istedet for å løfte blikket til den Eneste som er perfekt,da gjør du ditt livs største tabbe.
    Jeg får ikke min glede og styrke av å se på Bush,Bondevik,korsfarerene,Israels bombing av Libanon osv. "Søk FØRST Guds rike,......."

    Aaaaand cut!
    Bøker ja..........

    Mvh
    Rune
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Jo, er vel like greit å legge den død der..

    Mvh
    OMF
     

    Joe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2005
    Innlegg
    243
    Antall liker
    53
    Sted
    Sweetspot
    Torget vurderinger
    2
    Artig å lese denne tråden samtidig som "Life of Brian" går på NRK.... ;D
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Det er store rom for tolkninger her Komponenten. Noen forklarer Jesu henvisninger til Helvete i bergpreken med en plass utenfor byen der de begravde sine døde, og der det var en søppelplass i nærheten. Det er ikke godt å si. Jeg har null tro på en gud som er både barmhjertig og har et helvete å by på i samme setning. Det er intet annet enn barbari.
    Hallesby er dau for lengst. Helvete er en metafor.

    Honkey
    Vel om det finnes en god gud, så tror jeg ikke på helvetet, det passer overhodet ikke sammen. Alternativet til himmelen for en god gud som ikke blir trodd på bør vel da være ingenting, det må vel være ille nok om alle de troende får komme til paradis, og man selv bare blir borte... Jeg så et interessant program engang om nær-døden opplevelser. Folk hadde beviselig vært død, de hadde gått ut av kroppen og sett og hørt legene som jobbet med å få liv i de igjen, de kunne fortelle om ting som hadde foregått i rommet, de hadde vandret inn i en tunnell, og truffet døde familiemedlemmer som tok i mot dem. De hadde så mot sin vilje blitt dradd tilbake til livet. Det interessante var at dette var all slags folk, ikke nødvendigvis religiøse, men endel av de fikk totalt snudd opp ned på livet og fikk et helt annet syn på ting, og døden spesielt.


    Vel angående bøker, jeg har ofte prøvd å tenke ut hvilken bok av alle jeg har lest som var den beste. Det er helt umulig å bestemme seg, for det er jo avhengig både av alder og annet. Men noen som kommer høyt opp på listen er bøkene til Jules Verne som jeg leste da jeg var ung, de likte jeg utrolig godt. Tsarens kurer kanskje best. Men vet ikke om jeg tør å lese den igjen, er redd jeg kan bli skuffet...
     

    Vedlegg

    A

    Affa

    Gjest
    Hvorfor er det bare mennesker med utrolig dårlig almenntilstand og generelt lav IQ som opplever slikt? Hjerner som knapt har oksygentilgang på sykehuset etter siste angrep av kronisk tretthetssyndrom kan finne på mye rart. Alle ”ser  og hører” dessuten det de har lest om i Hjemmet og Alllers. De samme personene har sannsynligvis lettere fibromyalgiske plager og de drikker urte te og knasker daylight i tillegg til denne trettheten som er så fryktelig. På gode dager tror de på reinkarnasjon da de er hellig overbevist om at de i tidligere liv var Ludvig XIV elskerinne eller heks som ble brent på bålet.

    ”Livet mitt er så kjedelig nå. Bare sofa, glamour og konfekt, men du skulle sett meg for 400 år siden. Fineste jenta i Paris.”
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Leser et par bøker for tiden.
    Forblindelsen av Elias Canetti og Love all the people av og om Bill Hicks
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Hvorfor er det bare mennesker med utrolig dårlig almenntilstand og generelt lav IQ som opplever slikt? Hjerner som knapt har oksygentilgang på sykehuset etter siste angrep av kronisk tretthetssyndrom kan finne på mye rart. Alle ”ser  og hører” dessuten det de har lest om i Hjemmet og Alllers. De samme personene har sannsynligvis lettere fibromyalgiske plager og de drikker urte te og knasker daylight i tillegg til denne trettheten som er så fryktelig. På gode dager tror de på reinkarnasjon da de er hellig overbevist om at de i tidligere liv var Ludvig XIV elskerinne eller heks som ble brent på bålet.

    ”Livet mitt er så kjedelig nå. Bare sofa, glamour og konfekt, men du skulle sett meg for 400 år siden. Fineste jenta i Paris.”

    IQ sa de ingenting om, tror neppe den var spesielt dårlig, han ene drev et firma og gjorde det veldig bra, tror han fikk hjerteinfarkt. Han virket heller ikke som noen ukebladleser.
    Ikke vet jeg.
    Hva er det med fibromyalgi, glamour, konfekt og sofa Affa?? Har du traumatiske minner fra barndommen om dette eller hvorfor må du snakke om det så veldig, veldig ofte?? Nå sies det jo at det hjelper å snakke om det, så sånn sett må du bare får det ut. Er det noe jeg kan hjelpe med så bare si ifra... ;D
     
    A

    Affa

    Gjest
    IQ sa de ingenting om, tror neppe den var spesielt dårlig, han ene drev et firma og gjorde det veldig bra, tror han fikk hjerteinfarkt. Han virket heller ikke som noen ukebladleser.
    Ikke vet jeg.
    Hva er det med fibromyalgi, glamour, konfekt og sofa Affa?? Har du traumatiske minner fra barndommen om dette eller hvorfor må du snakke om det så veldig, veldig ofte??  Nå sies det jo at det hjelper å snakke om det, så sånn sett må du bare får det ut. Er det noe jeg kan hjelpe med så bare si ifra...   ;D
    Neida. Slike motesykdommer fantes ikke i min ungdomstid. Europa lå i støpeskjeen. Sykdommer som ikke er annet en fantasifoster ble ikke prioritert den gang.
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Neida. Slike motesykdommer fantes ikke i min ungdomstid. Europa lå i støpeskjeen. Sykdommer som ikke er annet en fantasifoster ble ikke prioritert den gang.

    Psykiske problemer skal du ikke ta så lett på Affa, du vokste opp i en annen tid vet du, verden har gått fremover siden den gang, og det har også vitenskapen og kunnskapen om sykdommer som kanskje ikke var kjente før.
    Sånt kan henge lenge i skjønner du, men det finnes nok hjelp å få. Men bare snakk om det du, det hjelper nok på, så på sikt klarer kanskje også du å sette deg i sofaen, med en eske konfekt, og riktig kose deg. Glamour kan du derimot droppe, det får være måte på. ;)
     

    Vedlegg

    A

    Affa

    Gjest
    Re:

    Hva skjedde med tastaturet ditt? Er du ikke enig med den lille Fruen?

    Nå forsvant hele greia. Buekorps, fisketorg, Brann. Jeg maner deg fram.
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Hva er det som skjer her da? Terrorangrep? Revolusjon?? Brann??

    Buekorps??

    Eller bare Affa som prøver seg med en elegant unnamanøver? Du MÅ ikke snakke om det, det var bare et tilbud.

    Men buekorps er bra, det må du gjerne mane frem. Helst Nordnæs bataillon.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.561
    Antall liker
    7.089
    Re:

    Hva skjedde med tastaturet ditt? Er du ikke enig med den lille Fruen?

    Nå forsvant hele greia. Buekorps, fisketorg, Brann. Jeg maner deg fram.
    Vet ikke om det var meg du siktet til, men da jeg ikke kunne legge inn en snedig kommentar på kyrillisk til Komponenten, så kunne det være det samme....
     
    A

    Affa

    Gjest
    Re:

    Vet ikke om det var meg du siktet til, men da jeg ikke kunne legge inn en snedig kommentar på kyrillisk til Komponenten, så kunne det være det samme....
    Det forklarer saken.
    Har du ikke Kyrillsk tastatur?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.561
    Antall liker
    7.089
    Re:

    Det forklarer saken.
    Har du ikke Kyrillsk tastatur?
    Jovisst, men meldingen ble bare vist i kode.

    Var i bunn og grunn bare interessert i å vite hvorfor komponenten fant Forbrytelse og Straff oppskrytt og i forhold til hva.
     

    Vedlegg

    A

    Affa

    Gjest
    Re:

    Jovisst, men meldingen ble bare vist i kode.

    Var i bunn og grunn bare interessert i å vite hvorfor komponenten fant Forbrytelse og Straff oppskrytt og i forhold til hva.
    Tja. Stålesen? Er ikke han i fra de trakter? Selv holder jeg en knapp eller tre på F&S. Sterke bøker av den karen, men langt i fra Hamsun når det gjelder fortellerglede!
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.561
    Antall liker
    7.089
    Re:

    Tja. Stålesen? Er ikke han i fra de trakter? Selv holder jeg en knapp eller tre på F&S. Sterke bøker av den karen, men langt i fra Hamsun når det gjelder fortellerglede!
    Leste "Sult", "Prosessen" og "Forbrytelse og Straff" som triologi som fjortenåring på tre-ukers sommerferie i Baden-Württemberg; gjorde et visst inntrykk på en ung sjel kan man vel si.
     
    A

    Affa

    Gjest
    Re:

    Leste "Sult", "Prosessen" og "Forbrytelse og Straff" som triologi som fjortenåring på tre-ukers sommerferie i Baden-Württemberg; gjorde et visst inntrykk på en ung sjel kan man vel si.
    Meget imponerende. Utrolig. Jeg er ingen ekspert, men synes kanskje at Kafkas er noe svakere enn de to andre. Når det er sagt mener jeg også at Sult bærer litt mye preg av "ung sint mann".
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Re:

    Jovisst, men meldingen ble bare vist i kode.

    Var i bunn og grunn bare interessert i å vite hvorfor komponenten fant Forbrytelse og Straff oppskrytt og i forhold til hva.
    Vel det er nok litt tidlig å uttale seg ennå, da jeg bare er sånn ca. halvveis i boken ( eller snart ferdig med den første, det er to), men jeg synes folk oppfører seg så rart i disse bøkene, det virker så unaturlig på meg. Begynte på Idioten en gang og, men den orket jeg ikke lese ferdig, synes den ble for dum. Klarer ikke se for meg at folk faktisk var sånn, selv på den tiden.

    I forhold til hva? Vel bare i forhold til det meste annet jeg har lest. Har hørt så mange skryte denne boken opp i skyene, og da blir man kanskje også lettere skuffet.
    Det blir så mye besviminger og ut og inn av denne leiligheten på loftet at det begynner å ta litt på.

    Men språket er jo selvsagt noe for seg selv, den skal han ha..
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.561
    Antall liker
    7.089
    Re:

    Vel det er nok litt tidlig å uttale seg ennå, da jeg bare er sånn ca. halvveis i boken ( eller snart ferdig med den første, det er to), men jeg synes folk oppfører seg så rart i disse bøkene, det virker så unaturlig på meg. Begynte på Idioten en gang og, men den orket jeg ikke lese ferdig, synes den ble for dum. Klarer ikke se for meg at folk faktisk var sånn, selv på den tiden.

    I forhold til hva? Vel bare i forhold til det meste annet jeg har lest. Har hørt så mange skryte denne boken opp i skyene, og da blir man kanskje også lettere skuffet.
    Det blir så mye besviminger og ut og inn av denne leiligheten på loftet at det begynner å ta litt på.

    Men språket er jo selvsagt noe for seg selv, den skal han ha..
    Du får prøve å holde ut så godt du kan. Utbyttet av klassiske hovedverker i den vestlige litterære kanon henger, for de flestes vedkommende, sammen med hvor mye og hva man har lest fra før, og verdien er som regel proporsjonal. Utbyttet henger naturligvis også sammen med hvilke forventninger man har på forhånd. Slik er det jo også med film og musikk.

    De helt store sjelsettende kulturelle opplevelser som beveger ens hjerte og hjerne på en måte som ikke kan gjøre om, kommer skjelden gratis.

    mvh

    noruego
     
    O

    om.s

    Gjest
    Salman Rushdie "Satans verserna".
    Karen Armstrong (Religionshistoriker) "Muhammed, en biografi".

    Begge leses for å få ett "glimt" av verden idag.....
     

    Vedlegg

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    1
    "Awaken the giant within"
    av Anthony Robbins
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn