Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    Ludo skrev:
    Mistenker at nb er kokk...
    Nope;) Kun habil amatør.

    Men det med norskkjøpte termometer og anbefalte temperaturer er ikke kødd.

    Liker du biff, så er den medium rare ved ca 55 grader. Grå og skosåle ved rundt 70, så det er ganske små marginer.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    nb skrev:
    65finger skrev:
    Siden det er i sesongen, fin tempertaur for lammelår er ca 60 grader, og la det hvile leeeege. På 70 grader+ er det grått og har mistet magien. En av naturens fineste råvarer, så ikke stek den til døde,
    Hvordan hviler du låret nb? pakket inn? eller nakent?
    Kjører ned temperaturen i ovnen og lar det stå på rundt 50 grader.

    I min forrige leilighet (og min neste bopæl) hadde jeg/skal ha to ovner akkurat for dette formål + å varme tallerkener.

    Edit: Steker du lenge på lav temperatur er det ikke noe problem i praksis. Det er jo den beste måten å steke på synest jeg - først brune på høy temperatur,enten i panne, ovn eller på grill og så langsteke.
    takker! skal steke et til helgen
     
    N

    nb

    Gjest
    65finger skrev:
    takker! skal steke et til helgen
    Det er helt utrolig hvilken råvarekvalitet man får for 70-100 kroner kiloen nå i sesongen. Litt salt&pepper, hvitløk, rosmarin og noen rotgrønnsaker til, og du har en sikker vinner.
     
    N

    nb

    Gjest
    Siden vi er inne på lam, vil jeg drikke en skål til lammelårets utskjelte fetter - lammeskanken. Et fantastisk stykke kjøtt. Krever lang trekking for å bli mørt, men når det er det er smaken fantastisk. En fin variant er å gni inn salt, pepper, rosmarin, korianderfrø og drysse litt mel over, brune i jerngryte, tilsette et utvalg rotrønnsaker, hermetiske tomater, løk, vin, balsamicoeddik og hermetiske tomater og ansjosfileter (for salting av sausen) og la det putre lenge og vel. Server f.eks på en seng av puré på pastinakk/sellerirot/mandelpoteter.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    nb skrev:
    65finger skrev:
    takker! skal steke et til helgen
    Det er helt utrolig hvilken råvarekvalitet man får for 70-100 kroner kiloen nå i sesongen. Litt salt&pepper, hvitløk, rosmarin og noen rotgrønnsaker til, og du har en sikker vinner.
    Fantastisk Kjøtt
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    nb skrev:
    Siden vi er inne på lam, vil jeg drikke en skål til lammelårets utskjelte fetter - lammeskanken. Et fantastisk stykke kjøtt. Krever lang trekking for å bli mørt, men når det er det er smaken fantastisk. En fin variant er å gni inn salt, pepper, rosmarin, korianderfrø og drysse litt mel over, brune i jerngryte, tilsette et utvalg rotrønnsaker, hermetiske tomater, løk, vin, balsamicoeddik og hermetiske tomater og ansjosfileter (for salting av sausen) og la det putre lenge og vel. Server f.eks på en seng av puré på pastinakk/sellerirot/mandelpoteter.
    Gudhjelpeogtrøste! det må prøves :)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.221
    Antall liker
    3.331
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Pasta(farfalle) med pesto fra glass, en skive nøkkeost og litt fløte. Litt stekt chorizo til og en øl. Helt greit på primusen.

    Igår ble det grillet lammekoteletter, stampede poteter og kokte gulrøtter. Kullgrill og primus.

    Nå er det senga (Sovepose, ullundertøy, boblejakke.) Kjølig ute i det fri.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    C. Alshus skrev:
    Pasta(farfalle) med pesto fra glass, en skive nøkkeost og litt fløte. Litt stekt chorizo til og en øl. Helt greit på primusen.

    Igår ble det grillet lammekoteletter, stampede poteter og kokte gulrøtter. Kullgrill og primus.

    Nå er det senga (Sovepose, ullundertøy, boblejakke.) Kjølig ute i det fri.
    hvorfor på død og liv ute? hva med innendørs som folk flest? snasen mat forresten
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    I dag fyller jeg heimen med gode venner og serverer potetball på ekte sunnmørsvis.
    I tillegg till ballen serveres det kokte poteter, kålrabi, gulrøtter, kokt sau og bacon.

    Der drikkes tysk weissbier og Gammel Opland, som er et perfekt følge til ballen.
    Det følges opp av nystekt eplekake med krem, før vi runder av med kaffe avec og Kypros - Norge.

    Kultur.
     
    N

    nb

    Gjest
    oddgeir skrev:
    I dag fyller jeg heimen med gode venner og serverer potetball på ekte sunnmørsvis.
    I tillegg till ballen serveres det kokte poteter, kålrabi, gulrøtter, kokt sau og bacon.

    Der drikkes tysk weissbier og Gammel Opland, som er et perfekt følge til ballen.
    Det følges opp av nystekt eplekake med krem, før vi runder av med kaffe avec og Kypros - Norge.

    Kultur.
    Å alle veit at de heite ball, og ikkje kumle, klubb og alt de rare folk kalla retten.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    nb skrev:
    Å alle veit at de heite ball, og ikkje kumle, klubb og alt de rare folk kalla retten.
    Ja det burde dei gjer i alle fall.

     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Alshus juger på seg Monsen-gener. Han har jo internettforbindelse, jo ;D

    Lett kvelds igår etter skogtur: freste en halv løk og noen fedd hvitløk på lav varme i plenty med god olivenolje. Etter kort tid kom det i litt chili, deretter en boks med gode cannelinibønner. Deretter godt med salt og grov pepper. Putret en stund. Over på godt brød med masse parmesan på og litt olje over det. Multo buono fagioli.
     
    N

    nb

    Gjest
    65finger skrev:
    nb skrev:
    Siden vi er inne på lam, vil jeg drikke en skål til lammelårets utskjelte fetter - lammeskanken. Et fantastisk stykke kjøtt. Krever lang trekking for å bli mørt, men når det er det er smaken fantastisk. En fin variant er å gni inn salt, pepper, rosmarin, korianderfrø og drysse litt mel over, brune i jerngryte, tilsette et utvalg rotrønnsaker, hermetiske tomater, løk, vin, balsamicoeddik og hermetiske tomater og ansjosfileter (for salting av sausen) og la det putre lenge og vel. Server f.eks på en seng av puré på pastinakk/sellerirot/mandelpoteter.
    Gudhjelpeogtrøste! det må prøves :)
    Det var fritt etter hukommelsen fra en oppskrift, tror kanskje det var fra en Jamie Oliver - bok. Det er i alle fall veldig godt kjøtt. Nå for tiden er det lett å få tak i siden mange butikker kutter skanken av lammelårene før de selger de, ellers på året kan det kreve litt planlegging, men alle kjøttdisker bør fikse det om du gir de et par dager på jobben.

    Edit: Fant oppskriften
    http://domesticgoddessonlplates.blogspot.com/2009/06/jamie-olivers-spiced-lamb-shanks.html

    Som alltid må mengdeangivelsene ses på som en grov ledesnor, som regel trengs det mer av alt. Kan selvsagt variere litt med hvilke grønnsaker som går i gryta og hvilke krydderier som brukes. Jeg pleier også å tilsette litt konsentrert kraft (demi-glace) til sausen om den ikke har nok smaksdybde, men det er som regel ikke noe problem med denne retten. Jeg synest også det er fint å ta ut skankene mot slutten og koke inn guffa for å få mer konsentrert smak.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    oddgeir skrev:
    I dag fyller jeg heimen med gode venner og serverer potetball på ekte sunnmørsvis.
    I tillegg till ballen serveres det kokte poteter, kålrabi, gulrøtter, kokt sau og bacon.

    Der drikkes tysk weissbier og Gammel Opland, som er et perfekt følge til ballen.
    Det følges opp av nystekt eplekake med krem, før vi runder av med kaffe avec og Kypros - Norge.

    Kultur.
    Skulle gjerne vært en god venn da...
    Huff nå ble jeg sulten - på tide med lunch og fredagswienerbrødet.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.221
    Antall liker
    3.331
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    65finger skrev:
    hvorfor på død og liv ute? hva med innendørs som folk flest? snasen mat forresten

    Fordi jeg kom noen dager før alle andre og ikke har så god råd at jeg kan leie hytte alene. Og så er det kjekt å sove ute. Det ble totalt 24 utedager på Hafjellet i år.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Fårikål med en god blanding av kjøtt med mye fett og ben for god kraft, og noe kjøtt som er mye renere for å få litt mat i kjelen. Halvtime til, så ligner det på noe.
     

    raytur

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.05.2008
    Innlegg
    103
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    I dag blir det norsk tradisjon.
    Fersk suppe av høyrygg og masse gode grønnsaker med sur-søt saus til.
    Nam-nam.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.618
    Antall liker
    3.730
    Fårikål!

    Laget i går i le Creuzet-kjele, kokt i to timer og varmet opp i en time i dag.

    Iskald pils og oude genever til. Dæven så godt!

    Legge seg på sofaen nå.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Har også skikkelig hjemlaget kjøttsuppe i dag.
    (litt tykk håper jeg ::) )
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Stekt ball. Restene etter fredagens særdeles vellykkede blot, skåret i skiver og stekt i vanlig stekepanne. Mett. ;D
     

    erik.sch

    Medlem
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Julestemning tilbud på kivi
    ribbe sprøstekt svor hjemmelaget surkål
    nyydelig
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.961
    Antall liker
    6.042
    Torget vurderinger
    32
    I dag var det hvalgryte med kålrabi, gulrøtter, poteter, løk, hvitløk etc.

    Servert med rødvin og iskaldt vann rett fra springen.

    Roy
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg slapp, for kona gikk tidlig igang med fransk lammegryte med bønner og rødvin og allslags greier oppi. Og nybakt brød. Himmelsk.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ingenting. To uker som alenepappa var over i dag, og da benyttet jeg sjansen til å late meg gjennom dagen. Litt for lenge, og nå straffes jeg for latskapen. Men det innrømmes at det var deilig å slippe å tenke på hva som skal lages i dag.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.721
    Torget vurderinger
    4
    Ungkarsnattmat: speilegg, bratwurst, bacon, Guinness...Laphroig til dessert ;-)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Det gleder meg å se i denne tråden at folk spiser ekte mat i tillegg til crossover etc. :D
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.721
    Torget vurderinger
    4
    3 ganger har jeg sett den ligge der i fiskedisken...
    ...nesten hvit med et anelse blekt gulskjær, glinsende og dissende...
    ...og i dag sprakk jeg...
    ...jeg tyvstartet sesongen...
    ...et av høydepunktene når høsten nærmer seg vinter...
    ...for ikke å glemme julens høydepunkt....
    ...herlige, deilige, stinkende og dissende lutefisken !!

    Kommer ikke juleølet snart ?
     
    N

    nb

    Gjest
    Rester:

    En rest av en lammestek fra fryseren
    En rest av en lammecarré fra fryseren
    Varmet i ovn (begge deler var stekt før jeg frøs de ned). Bruning i panne til slutt.
    En selleriot jeg fant i kjøleskapet, et par gulrøtter. Ble stekt al dente i andefett
    Dampede mandelpotetr som fikk kost seg litt i andefettet etter damping. Med litt frisk persille oppå
    En rest av en sausbase jeg frøs ned etter forrige lammelårmekking.

    Ikke så ille på en dag man måtte ta hva man har grunnet sykt barn og manglende tid til butikkbesøk.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    nb skrev:
    Rester:

    En rest av en lammestek fra fryseren
    En rest av en lammecarré fra fryserenn
    Varnet i ovn (begge deler var stekt før jeg frøs de ned). Bruning i panne til slutt.
    En selleriot jeg fant i kjøleskapet, et par gulrøtter. Ble stekt al dente i andefett
    Dampede mandelpoter som fikk kost seg litt i andefettet etter damping. Med litt frisk persille oppå
    En rest av en sausbase jeg frøs ned etter forrige lammelårmekking.

    Ikke så ille på en dag man måtte ta hva man har grunnet sykt barn og manglende tid til butikkbesøk.
    Hvis det er en "krisemiddag" så skulle jeg gjerne sett den vanlige ukemenyen
     
    N

    nb

    Gjest
    65finger skrev:
    Hvis det er en "krisemiddag" så skulle jeg gjerne sett den vanlige ukemenyen
    Ikke krisemiddag på noen måte,men rester fra tidligere mer tidkrevende matlaging. Fersk persille hadde jeg fordi jeg lagde kryddersmør med hvitløk og persille til entrecote i helgen,ellers holder persille seg ganske så godt i fryseren også. Andefett har jeg alltid (brukes mye til confitering av andelår, fettet siles og fryses til neste runde med andelår). Veldig godt å steke grønnsaker i - andefett fås på Smart Club, velassorterte dagligvareforretninger og delikatesseforretninger - ofte veldig dyrt på sistnevnte steder, men det kan som sagt brukes flere ganger.

    Har man noe kjøtt i fryseren og litt rotgrønnsaker i kylan (de holder uansett ganske lenge) så er svært mye gjort. Jeg pleier også å lage ganske mye saus når jeg først gjør jobben, det er jo ofte noe som tar en del tid, så greit å ha det porsjonsfryst så har man litt for hånden. Frys den før eventuell montering med smør. En annen ting som kan lages i nær industrielle kvanta og porsjonsfryses er tomatsaus. Pasta har alle liggende pga "evig" holdbarhet. Ethvert dannet hjem har jo et parmesanstykke liggende og så kan man hive i scampi, lammerester, kjøttdeig,spekemat, bacon eller hva man nå måtte ha for hånden. Det er alltids en råd med det...

    Siden vi er to personer + en baby så blir det en del rester. Greit at jeg kan spise mye, men det er ingen måte jeg og min samboer klarer å ta knekken på en lammestek på - jeg frøs ned 1.1 kilo rent kjøtt av den forrige, så det tar noen dager å komme seg gjennom det. Las i avisen her om dagen at en gjennomsnittelig norsk husholdning kaster 25% av maten de kjøper, jeg prøver å ikke bidra til den statistikken, det går som regel ganske bra - men noen vassne salatblader blir det jo som må i søpla den grønne posen.

    Selv om gjenoppvarmet mat som har vært fryst selvsagt ikke smaker like godt som ferskvare, så gjelder fortsatt prinsippet om at noe som er veldig godt, har vært nedfryst, tint og varmet opp fortsatt smaker mye bedre enn noen ræl av halvfabrikater eller lignende. Det er lurt å fryse i passede porsjoner, så slipper man å kaste restene etter oppvarming.
     
    N

    nb

    Gjest
    Pasta med tomatsaus og scampi

    Tomatsaus fra batchen som er beskrevet her
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,27351.msg971156.html#msg971156

    Frossne scampi ble renset (renses som en reke,men husk å snitte i "ryggen" for å se om det ligger en svart seig tråd der, det er tarmen, og den skal ut. Ikke alltid den er svart. Avhenger sikkert om scampien rakk å gå på do før den ble fanget... Jeg bruker +/- 20 stk til to personer.

    Marinerte de kjapt i finhakket chili og hvitløk samt en klunk fishsauce, østerssaus og limesaft.

    Kok pasta, lag (eller varm opp frossen tidligere produsert) tomatsaus. Stek scampiene raskt ca et minutt på hver side på sterk varme. De trenger ikke lang tid og blir seige om de stekes for lenge. Tørk av mest mulig av marinaden før steking, ellers brenner den seg lett og det er ikke så stas.

    Pasta underst, så revet parmesan (ikke kjøp ferdigrevet - dyrere og mye dårligere), scampi oppå og gjerne noen finhakkede ferske persilleblader om du har på toppen. Ruccola er også godt å blande i like før servering.

    Scampiprisene varierer for øvrig enormt, Ica gourmet på Aker Brygge skulle ha 200 pr kilo, Rimi/Rema ligger rundt hundrelappen. Eneste Ica har gjort for deg for den ekstra hundringsen er å tine de for deg slik at du kan være helt sikker på at det holder seg mye dårligere. Kjøp en stor pose frossne og ta ut etter behov. Fin ting å ha for hånden i fryseren, kan brukes til mye godt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Scampipasta høres godt ut. En annen variant som er knas over tomatsausen din er å dampe litt blåskjell på vanlig måte, kanskje hive i et par kapers og noen sorte oliven, og så overhelle den varme tomatsausen og røre det litt rundt og servere straks. Yummy.

    I dag ble det sen middag her. Fårikål tar jo litt tid å koke. Er purist: Får, kål, salt, pepper og vann. Ikke noe annet, det er så godt i seg selv at det ødelegger å blande inn flere smaker i dette.
     
    N

    nb

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Scampipasta høres godt ut. En annen variant som er knas over tomatsausen din er å dampe litt blåskjell på vanlig måte, kanskje hive i et par kapers og noen sorte oliven, og så overhelle den varme tomatsausen og røre det litt rundt og servere straks. Yummy.
    Jepp. Det er vel omtrent bare desserter og syltetøy som ikke kan kombineres med en tomatsaus;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    nb skrev:
    Jepp. Det er vel omtrent bare desserter og syltetøy som ikke kan kombineres med en tomatsaus;)
    En bekjent som er kokk har følgende utsagn:

    Det fines ikke noe mat som ikke kan kombineres med enten sjokolade eller bacon.
     
    N

    nb

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    En bekjent som er kokk har følgende utsagn:

    Det fines ikke noe mat som ikke kan kombineres med enten sjokolade eller bacon.
    Jeg og noen kompiser har stiftet "ordenen av det sprøstekte bacon". For å være medlem må man
    1) veie minst 80 kilo
    2) være av den oppfatning at all mat, bortsett fra desserter, blir bedre om man tilsetter bacon. Vi sliter litt med en del curry-retter.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    nb skrev:
    Jeg og noen kompiser har stiftet "ordenen av det sprøstekte bacon". For å være medlem må man
    1) veie minst 80 kilo
    2) være av den oppfatning at all mat, bortsett fra desserter, blir bedre om man tilsetter bacon. Vi sliter litt med en del curry-retter.
    Ser man det. Kanskje noen biter med mørk sjokolade er den manglende brikken da. De fleste desserter blir jo også hevet av sjokolade. Kanskje man bør stige litt i gradene i ordenen før man blir introdusert til sjokoladen? Chocolatus Minor 5=6 (samt bikke 90 .. :) )
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Har dessverre ikke tilgang til den klubben, men apropos bacon: Det har kommet meg for øre at man faktisk oppnår perfekt, sprøstekt bacon ved å legge det i mikroen på full guffe ett par min? Noen som har testet? I såfall er jo det mye lettere enn grisete stekepanner og komfyrer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn