Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo slankekost, så hvorfor ikke?

    Jeg laget ingenting, fordi jeg var på reise da det var tid for middag. Derfor gaflet jeg i meg en sørlandskompe med masse bacon (fikk en sleiv ekstra av den hyggelige damen i kassen). Fungerte fint det. :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Håper ikke det var på ei ferge på vestlandet.....
    Har spist "komle" der et par ganger. Blir like dårlig av den kjipe smaken av komlene på disse fergene. :(

    Anyway - stekte meg en liten entrecote idag. Med tilbehør. Var helt ok, men spiste altfor fort.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    Håper ikke det var på ei ferge på vestlandet.....
    Har spist "komle" der et par ganger. Blir like dårlig av den kjipe smaken av komlene på disse fergene. :(

    Anyway - stekte meg en liten entrecote idag. Med tilbehør. Var helt ok, men spiste altfor fort.
    Det var på vestlandet, mellom Os og Stord. Men det var sørlandskompe, ikke komle. Og jeg er helt enig i at tennisballene de kaller komle mange steder er helt forferdelige. De beste lager mor, og de er av en helt annen konsistens. Det skal være dott av rent fett i midten av en skikkelig komle, slik at de blir gjennomtrekt av den gode smaken. Og så skal de være adskillig løsere i konsistens enn kafékomler, som jeg synes er altfor harde, jfr tennisballer.

    Komle med dott, saltkjøtt, vossakorv og kålrabi eller kålrabistappe - aldeles glimrende husmannskost. Sørlandsvarianten blir litt for enkel synes jeg, med en form for baconfyll og bacon i smeltet smør over. Pluss et lite sukkerstrø eller sirup. Med andre ord ganske annerledes det jeg kaller komle.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Komle med dott, saltkjøtt, vossakorv og kålrabi eller kålrabistappe
    Men kun Torsdager :) - ja liker det veldig godt. Om ikke hver Torsdag så omtrent en dag i måneden er dette på menyen.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    Komle med dott, saltkjøtt, vossakorv og kålrabi eller kålrabistappe
    Men kun Torsdager :) - ja liker det veldig godt. Om ikke hver Torsdag så omtrent en dag i måneden er dette på menyen.
    Enig i det. Den lille bondehøytiden komlen representerer blir også ødelagt av å bli spist for ofte. En gang i uken er altfor ofte. Tror ikke jeg spiser det mer enn kanskje seks ganger i året. Da regner jeg ikke dagen derpå, når restene stekes i panne med smør. Eller komlesuppen, som strengt tatt også er rester. Nam nam i tre dager blir det. :D
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    nb skrev:
    En stor kjele med pur lykke her om dagen, Chili con carne:

    Først halvannen kilo høyrygg av okse, skjeres i passende stykker (ikke for små) og brunes godt i olje.
    Over i en stor kjele, litt vann og koker opp det, skummer av guffa som flyter opp.

    Freser så løk, hvitløk, stangselleri, gulrot og fersk chili i biter. Krydrer med pepper, oregano, spisskumin (det essensielle krydderet her). Blir ekstra godt om det brukes chipote-chili, gir en mer raffinert smak, hadde ikke det for hånden, så det ble tabasco-saus på chipote-chili denne gangen. Brukte også en rest jalapenos jeg hadde stående.

    Opp i kjelen med det også og tilsetter tre bokser hermetiske tomater med saft.

    Paprika i assorterte farger settes under grillelementet og flås. Kuttes opp og opp i gryta med det også.

    En god dose demi-glace (konsentrert oksekraft) for å få en dypere smak på guffa.

    La trekke på svak varme i noen timer til kjøttet er helt mørt.

    Til slutt freses en halvkilo karbonadedeig som krydres med spisskumin, salt og pepper for å få mer fylde på guffa.

    Tre-fire bokser med bønner helt til slutt lenge nok til at de blir gjennomvarme.

    Smakes til med salt, pepper og chili etter behov. Jeg liker den temmelig sterk, bruker små, illsinte tørkede chili mot slutten av koketiden og tar siste finjustering med tabascosaus på tallerkenen siden jeg liker den en del sterkere enn samboeren min.

    Serves au naturel, med rømme, med tortillachips, tortillalefser eller med ris. Jeg liker best au naturel med litt rømme ved siden av.
    Da var den testet og inntatt til ovasjoner fra den bedre halvdel. Du verden, det var godt. Takk til matkunstneren nb.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Middag og middag....krabber, reker, majones, sitron, heimsmør, fersk loff og godt øl. Det duger godt nok,det!

    mvh. VilhelmW
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    oddgeir skrev:
    nb skrev:
    En stor kjele med pur lykke her om dagen, Chili con carne:

    Først halvannen kilo høyrygg av okse, skjeres i passende stykker (ikke for små) og brunes godt i olje.
    Over i en stor kjele, litt vann og koker opp det, skummer av guffa som flyter opp.

    Freser så løk, hvitløk, stangselleri, gulrot og fersk chili i biter. Krydrer med pepper, oregano, spisskumin (det essensielle krydderet her). Blir ekstra godt om det brukes chipote-chili, gir en mer raffinert smak, hadde ikke det for hånden, så det ble tabasco-saus på chipote-chili denne gangen. Brukte også en rest jalapenos jeg hadde stående.

    Opp i kjelen med det også og tilsetter tre bokser hermetiske tomater med saft.

    Paprika i assorterte farger settes under grillelementet og flås. Kuttes opp og opp i gryta med det også.

    En god dose demi-glace (konsentrert oksekraft) for å få en dypere smak på guffa.

    La trekke på svak varme i noen timer til kjøttet er helt mørt.

    Til slutt freses en halvkilo karbonadedeig som krydres med spisskumin, salt og pepper for å få mer fylde på guffa.

    Tre-fire bokser med bønner helt til slutt lenge nok til at de blir gjennomvarme.

    Smakes til med salt, pepper og chili etter behov. Jeg liker den temmelig sterk, bruker små, illsinte tørkede chili mot slutten av koketiden og tar siste finjustering med tabascosaus på tallerkenen siden jeg liker den en del sterkere enn samboeren min.

    Serves au naturel, med rømme, med tortillachips, tortillalefser eller med ris. Jeg liker best au naturel med litt rømme ved siden av.
    Da var den testet og inntatt til ovasjoner fra den bedre halvdel. Du verden, det var godt. Takk til matkunstneren nb.
    Hekter meg på denne. Fantastisk oppskrift. Del gjerne flere :)
     
    N

    nb

    Gjest
    Ostefondue.

    Gni inn bunnen av en kasserolle med et kløyvd fedd hvitløk. Ha i 1 dl knusktørr hvitvin, kok opp og ha i revet ost litt etter litt og rør til osten er smeltet før mer tilsettes, en liten neve om gangen er passe (her lønner det seg å ha revet osten på forhånd bare for å ha sagt det...). Jeg pleier å la hvitløken ligge i til vinen koker før jeg tar den ut. Osten kan evt blandes med en liten teskje maizennamel.

    400-500 gram ost er nok til 2 voksne. Gruyère er osten jeg synest er viktigst å ha med, pleier å ta 200 gram av den, så tar jeg 200 gram jarlsberg eller emmentaler eller en kombo av de to.

    Når osteguffa har fått passe konsistens krydres den med pepper, revet muskatnøtt og evt en knivsodd paprikapulver. Den tåler en hel del pepper, men prøv deg frem.

    Servers med daggammelt brød av god kvalitet i biter som dyppes i den smeltede osten med en dertil egnet gaffel e.l. Jeg tilhører ikke den delen av Norges befolkning som har mottatt et fonduesett i uønsket bryllupsgave eller lignende, men pleier å helle ostemassen over i en forvarmet bolle og sette den over et telys e.l.

    Skylles ned med de 6 dL knusktørr hvitvin du har til overs fra fremgangsmåtens første ledd.


    PS: Jeg er normalt ikke tilhenger av å måle så mye, men her er det sentralt å ikke bruke for mye hvitvin i kasserollen, det blir fort for flytende om så er tilfelle. Det er enkelt å tilsette mer vin om ostemassen blir for tykk, men å få en for tynn masse passe tykk er betydelig mer komplisert. Rundt 1dL vin er fint til 400 gram ost etter min erfaring.

    PS2: Bruk en non-stick kasserolle

    PS3: Bruk en øse til å røre med. Om du bruker en plastvisp eller annet med mye krusseduller så er den et helvete å vaske etter at osten er stivnet.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Komle er vel noe i nærheten av det som kalles "klubb" i trøndelag? Raspet potet og byggmel som basis for en kake/ball som kokes til "fast" konsistens om jeg ikke husker feil? Etter at den kom som halvfabrikat i poseform har jeg ikke giddet å lage den fra bunnen av.

    Den varianten som jeg er vant til er kokt i buljongvann/kraft for litt ekstra smak. Servers med stekt bacon ved siden av. Sausen en en tyktflytende masse basert på melk, Gudbrandsdalsost G35 og kanel. Serveres med romslige mengder sirup.

    Kaloribombe av dimensjoner! Men sjukt godt!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Der var også en variant. Komle/kompe/raspeball/klubb/tullball/tennisball er virkelig noe som vurderes svært individualistisk. Hver familie med tradisjoner har sin egen oppskrift, og det er verdens beste. Det er noe av det som gjør det artig, for det er ofte sterke meninger om komle.
     
    N

    nb

    Gjest
    Spiralis skrev:
    Den varianten som jeg er vant til er kokt i buljongvann/kraft for litt ekstra smak. Servers med stekt bacon ved siden av. Sausen en en tyktflytende masse basert på melk, Gudbrandsdalsost G35 og kanel. Serveres med romslige mengder sirup.

    Kaloribombe av dimensjoner! Men sjukt godt!
    Er jo populært å spis sammen med rester fra julemiddagen (dvs den ordentlige julemiddagen, den som inneholder pinnekjøtt) ribbekraften er svært god å trekke ball i og pinnekjøtt er godt tilbehør til ball. Sauskonseptet du skisserer der er helt ukjent for meg, men som nevnt er det jo lokale variasjoner og sterke tradisjoner her.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.560
    Antall liker
    7.087
    nb skrev:
    Ostefondue.

    Gni inn bunnen av en kasserolle med et kløyvd fedd hvitløk. Ha i 1 dl knusktørr hvitvin, kok opp og ha i revet ost litt etter litt og rør til osten er smeltet før mer tilsettes, en liten neve om gangen er passe (her lønner det seg å ha revet osten på forhånd bare for å ha sagt det...). Jeg pleier å la hvitløken ligge i til vinen koker før jeg tar den ut. Osten kan evt blandes med en liten teskje maizennamel.

    400-500 gram ost er nok til 2 voksne. Gruyère er osten jeg synest er viktigst å ha med, pleier å ta 200 gram av den, så tar jeg 200 gram jarlsberg eller emmentaler eller en kombo av de to.

    Når osteguffa har fått passe konsistens krydres den med pepper, revet muskatnøtt og evt en knivsodd paprikapulver. Den tåler en hel del pepper, men prøv deg frem.

    Servers med daggammelt brød av god kvalitet i biter som dyppes i den smeltede osten med en dertil egnet gaffel e.l. Jeg tilhører ikke den delen av Norges befolkning som har mottatt et fonduesett i uønsket bryllupsgave eller lignende, men pleier å helle ostemassen over i en forvarmet bolle og sette den over et telys e.l.

    Skylles ned med de 6 dL knusktørr hvitvin du har til overs fra fremgangsmåtens første ledd.


    PS: Jeg er normalt ikke tilhenger av å måle så mye, men her er det sentralt å ikke bruke for mye hvitvin i kasserollen, det blir fort for flytende om så er tilfelle. Det er enkelt å tilsette mer vin om ostemassen blir for tykk, men å få en for tynn masse passe tykk er betydelig mer komplisert. Rundt 1dL vin er fint til 400 gram ost etter min erfaring.

    PS2: Bruk en non-stick kasserolle

    PS3: Bruk en øse til å røre med. Om du bruker en plastvisp eller annet med mye krusseduller så er den et helvete å vaske etter at osten er stivnet.
    Et ørlite sveitsisk tilleggstriks er å røre i 8-tall
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    nb skrev:
    Spiralis skrev:
    Den varianten som jeg er vant til er kokt i buljongvann/kraft for litt ekstra smak. Servers med stekt bacon ved siden av. Sausen en en tyktflytende masse basert på melk, Gudbrandsdalsost G35 og kanel. Serveres med romslige mengder sirup.

    Kaloribombe av dimensjoner! Men sjukt godt!
    Er jo populært å spis sammen med rester fra julemiddagen (dvs den ordentlige julemiddagen, den som inneholder pinnekjøtt) ribbekraften er svært god å trekke ball i og pinnekjøtt er godt tilbehør til ball. Sauskonseptet du skisserer der er helt ukjent for meg, men som nevnt er det jo lokale variasjoner og sterke tradisjoner her.
    Ball i kombinasjon med rester av pinnekjøtt og skikkelig svinemør (stranda/vigra) er fast innslag hos oss utover senvinteren. Gjerne i kombinasjon med weissbier og Gammel Opland. Det er ikke mye som overgår det.
     
    N

    nb

    Gjest
    Pinnekjøtt i dag. Av sau fra spekeloftet i Hemsedal innkjøpt til kr. 99 pr kilo på Smart Club. Pleier å være meget bra saker. Komparativ studie i dag da jeg damper halvparten mens andre halvpart trekkes i grønnsakkraft. Rapport kommer når det er ferdig om noen timer. Skal ha kålrabistappe med store menger smør til og kanskje en potet.

    Godlukten brer seg i heimen i alle fall.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    To slike. Jukset litt og brukte ferdig saus fra Mutti. Sammen med en Brew Dog Nanny State ble det bra. Fint med enkle, rene smaker.






    Nå er det tid for å sove middag.
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    102
    nb skrev:
    Pinnekjøtt i dag. Av sau fra spekeloftet i Hemsedal innkjøpt til kr. 99 pr kilo på Smart Club. Pleier å være meget bra saker. Komparativ studie i dag da jeg damper halvparten mens andre halvpart trekkes i grønnsakkraft. Rapport kommer når det er ferdig om noen timer. Skal ha kålrabistappe med store menger smør til og kanskje en potet.

    Godlukten brer seg i heimen i alle fall.
    Høres spennende ut! Pinnekjøtt kan og kokes/trekkes på mørkt øl! Det må bare ikke vannes ut på forhånd, da blir det for mildt. Selv bruker jeg trykkoker som holder 116 gr. Da er det gjort på 40 min. :D
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Pinnekjøtt !!

    Dette var et helt hvitt felt på spisekartet før jeg traff min nuværende husfru. Som trønder har svineribbe vært greia i julen. Fruen derimot har aner fra Møre og tross svigermors Hedmarkske opphav har tydeligvis svigerfar fått gjennomslag her. Og takk for det !! Kalkun var forøvrig også noe som kom for fullt med samme husfru, ikke dumt det heller. ;)

    Men som 100% ukyndig på pinnekjøtt ble første møte med det på lokalt julebord den skuffelse! Fruen bruker røyket ribbe som selvsagt dampes etter tradisjon, men før servering sprør hun den opp under grillen i ovnen. Med det riktige tilbehøret, dampepølse, kålstappe, potet og ribbefett er jo dette egnet til å ete seg i hjel på. På julebordet derimot var det urøyket ribbe og den var ikke sprødd opp i grillen! Skuffelse ! :p

    Da er vi ved spørsmålet, hvor vanlig er det blandt folket her å bruke røkt pinnekjøtt? Hvor vanlig er det å sprø det opp under grillen?
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Bruker urøkt pinnekjøtt ( eller fåreribbe som det gjerne kalles på Møre). Når det er ferdig dampet, får det en rask tur under grillen for å bli skjærpet. Poteter, kålerabistappe og fett til. Juleøl og kald akevitt. That's it.

    Men jeg gidder aldri lage det på julaften. Jeg synes at vi må svinge oss opp og lage noe bedre på en sånn kveld. Både pinnekjøtt og svineribbe er unnagjort og oppspist lenge før jul her i huset.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Røkt pinnekjøtt. Dampes og legges under grillen noen minutter rett før servering. Tilbehør er svinemør fra lokale produsenter på Sunnmøre, kålrabistappe, rødkål, poteter, Aas juleøl og temperert Gammel Opland. Slik er det bare.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Det Oddgeir omtaler som svinemør er det muligens det fruen kaller dampepølse?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Pinnekjøtt må vente til julaften, det har blitt regel hos oss.
    Pinnekjøtt er en gammel tradisjon, kanskje en av våre eldste matretter, jeg er oppvokst midt i kjerneområdet, og her eksperimenteres det ikke i julen. Kjøper gjerne direkte fra produsent, og det kan gjerne være røykt. På grillen er sikkert godt, koking kan nok gjøres på forskjellig vis, men det er helt uinteressant. Pinnekjøtt er ikke moderne selskapsmat. Jul er jul, og pinnekjøtt er pinnekjøtt. Mye av verdien ligger i at vi gjør det nøyaktig som før. Befriende enkelt.

    Jeg laget forresten kjøttkaker idag.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.944
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    nb skrev:
    Komle meg her og komle meg der. Det er ballj dere snakker om.
    Vi snakker ikke kaudervelsk der jeg kommer fra. :p
    Men du har kanskje vore i Kauderval?
    Eg har ikkje hatt klubb sidan eg kjøpte det på snøggbåten under siste bergenstur. Men så var det no ein fredag, og heilt på sin plass.
    I dag hadde eg entrecote til heile familien. Til jul vert det sjølvsagt bukkeribbe. For lengst hengt opp på mørkeloftet til speking.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Tradisjoner er noe man må ta vare på og verne om.

    Juleaften: Frokost Sylte med lefse
    Middag Svineribbe med alt tilbehør.

    Førstedag: Kalkun med Waldorffsalat og alt mulig tilbehør ( far insisterer på rosenkål )

    Andredag: Helstekt laks med agurksalat/rømme og mandelpotet

    "Tredjedag" Julskinke med fruens druesalat ( druer delt i to og blanding av krem og majones ) ( far får rosenkål ;D )

    Så er der litt pause med restemat før vi kommer til Nyttårsaften som er hård !! Pinnekjøtt ca klokken 12. Så over til naboer litt utpå kvelden for der å fortære litt mere kalkun. Første nyttårsdag bruke man gjerne på å komme seg. Restemat er ikke så dumt da.

    Dette er det programmet vi prøver å gjennomføre "come Hell or high tide"! Men når både mor og far jobber skift H24/7/52 ganske uavhengig av helligdager kan man av og til få "stevnekollisjoner" men med litt ekstra innsats får vi det til.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi har vel brukt både røkt og urøkt, gjerne samtidig for å tilfredsstille alle til bords. Tilbehør kan variere, men ikke basisen i poteter og kålrabistappe. Den skal sprøes litt i ovnen, ja. Julemat må være perfekt, og det gjelder svineribben også. Blir ikke svoren 100 prosent så blir jeg ganske skuffet, men det har ikke vært noe problem på mange år nå.

    I år blir det pinnekjøtt på julaften, deilig koldtbord på første dag og svineribbe andre juledag. Virker som en god plan for meg. I dag spiste jeg mors kjøttkaker, og restene står på menyen i morgen. Glimrende måte å både avslutte og starte en uke på, for så ofte får jeg ikke smake mors hjemmelagde.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Spiste hos min mor. Var pinnekjøtt rester som hun hadde.
    Om det var det som gjorde det eller om det er noe annet? så er det ikke mye igjen av maten som ble inntatt tidligere i kroppen min nå.
    Ser ut for en dårlig natt dette her :( Godt det er kort vei til toalettet.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og etter en skikkelig kjip natt og dag idag har jeg akkurat stått opp. Ikke noe føde er tatt inn og det er ikke noe som frister heller. Får se om jeg våger meg på en kjeksbit litt senere idag. Blir nok middagen det :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Audiophile-Arve skrev:
    Heimelaga kjøtkaker med god, brun saus (brunost og eddik i). Kona laga kålstuing (heilt frå grunnen, sjølvsagt). Og så rørte tyttebær til.
    Veldig greitt.
    Kålstuing er virkelig godt med kjøttkaker. Jeg måtte nøye meg med ertestuing, selvfølgelig hjemmelaget fra bunnen av med tørkede, gule erter.
     
    N

    nb

    Gjest
    Tilbake fra harryhandel i dag, og i dag blir det (er jo tross alt tirsdag...)

    24 mnd gammel parmaskinke i løvtynne skiver, gode tomater og bøffalomozzarella. Noen flak med parmesan. En runde med pepperkvernen, og en dæsj av det fineste kjøkkenskapet mitt kan by på av olivenolje og balsamicoeddikk (og det er ganske fint...).

    Entrecôte med peppersaus (rest fra noen dager siden) og persillerotpuré

    Grillet chèvre med honning og lett ristede valnøtter til dessert.

    Tror det skal bli bra.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    I dag kom det inn fersk torsk på Hotel Havana, og jeg fikk med meg noen filéter, som er blitt stekt i panne og inntatt med kokte poteter, hakket gressløk i smør, noen tynne stekte bacon-streker, strips fra nepe og gulrot, og stekte epleskiver.

    Trekker vi fra baby asparges og legger til bacon strips og gressløkbiter så det nesten slik ut. (Bilde fra nettet).

    Rødvin til.

    Jeg sitter og nyter ettersjokket, og bryr meg ikke om at jeg må arbeide til langt på natt.
     

    Vedlegg

    N

    nb

    Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    nb skrev:
    Tilbake fra harryhandel i dag, og i dag blir det (er jo tross alt tirsdag...)

    ...og bøffalomozzarella. Grillet chèvre ...
    Tror det skal bli bra.
    Det høyrdest ut som du verkeleg har kosa deg. Men det var to framandelement her du må forklare nærarae....
    Chevre er geitost og bøffalomozzarella er den gode mozzarellaosten. Den aller beste mozzarellaen er nok vanskeleg å få tak i utanfor Italia, men skal ein først ete mozzarella, så løner det seg å gå for ein bøffalovariant framfor dei blå depresjonspakkane ein kan sjå i kjølediskar rundtomkring.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Mozarella

    To av tre ratter er i magen, og det har vore bra så langt. Entrecôten var av svensk kjøt, men mør, samkfull og med særs god feittmarmorering.

    Edit: Då var tre av tre konsumert. Grilla chevre var ingen suksess, konseptet er ikkje noko gale med - har fått dette servert på restaurant flere ganger med hell, men problemet var rett og slett at osten i seg sjølv ikkje var det heilt store. Får kjøpe ein annan chevre neste gong. Har ikkje prøvd å grille slik ost tidlegare, så reint estetisk vart det heller ingen inntertiar.
     
    N

    nb

    Gjest
    Rakfisk frå Valdres med lauk og lefse. Eit kjemtisk produkt verdt ein Nobelpris. Blir runde to i dag siden fisken var i største laget for meg og en samboer som aldri hadde smakt rakfisk (men som likte det).
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Rømmegrøy med lettmelk (gud forby) og fenalår til.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn