Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    MaKi skrev:
    Har dessverre ikke tilgang til den klubben, men apropos bacon: Det har kommet meg for øre at man faktisk oppnår perfekt, sprøstekt bacon ved å legge det i mikroen på full guffe ett par min? Noen som har testet? I såfall er jo det mye lettere enn grisete stekepanner og komfyrer.
    Har prøvd. Perfekt ville være en overdrivelse, men det blir forsåvidt sprøtt og full spiselig. Det er mulig øving gjør mester her også, jeg prøvde kun en gang mest for sportens og nysjerrighetens skyld. Lyden av bacon som koser seg på stekepannen og lukten av godhet og det vakreste grisen har gitt oss som brer seg over kjøkkenet en sløv helgeformiddag har jeg ikke tenkt å bytte ut med et simpelt, elektronisk "pling!" i alle fall ;)

    Induksjonstopp og panne som går i oppvaskmaskin letter det praktiske.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Mer enn enig med de nb, ville bare høre før jeg gjorde ett forsøk av akademisk interesse. Man kan forsåvidt kjøre ribba i mikroen og, fortalte en gammel kollega. Ser for meg hele familien og svigerfamilien sitte til bords kl. 17 på julaften, og bare vente på et pling før maten serveres. Det er noe som skurrer, mildt sagt.

    Bruker traktørpanne til bacon, da stopper en del av griset i kanten av panna.

    nb skrev:
    MaKi skrev:
    Har dessverre ikke tilgang til den klubben, men apropos bacon: Det har kommet meg for øre at man faktisk oppnår perfekt, sprøstekt bacon ved å legge det i mikroen på full guffe ett par min? Noen som har testet? I såfall er jo det mye lettere enn grisete stekepanner og komfyrer.
    Har prøvd. Perfekt ville være en overdrivelse, men det blir forsåvidt sprøtt og full spiselig. Det er mulig øving gjør mester her også, jeg prøvde kun en gang mest for sportens og nysjerrighetens skyld. Lyden av bacon som koser seg på stekepannen og lukten av godhet og det vakreste grisen har gitt oss som brer seg over kjøkkenet en sløv helgeformiddag har jeg ikke tenkt å bytte ut med et simpelt, elektronisk "pling!" i alle fall ;)

    Induksjonstopp og panne som går i oppvaskmaskin letter det praktiske.
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg husker ikke om jeg la kjøkkenpapir over og under baconet, mener å huske at jeg las at man skulle det for å få det skikkelig sprøtt, samt forhindre at microen blir nedsprutet.

    Pass også litt på - effekten på ulike microer varierer ganske mye - så angivelser som "to minutter på full guffe" blir ganske meningsløse.

    At du omtaler baconfett som "griset" får stå for din egen regning, det er jo usannsynelig godt;)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Ja, bacon er vel noe av det beste jeg kan spise. I tillegg til guanciale, som ikke er lett å få tak i rundt her, men som er selve essensen i en skikkelig carbonara eller amitriciana.
    For å komme tilbake til topic, tror jeg jaggu dette blir middag idag. Bucatinien kjøper jeg masse av på harryhandel på Smart Club hvis jeg er forbi.

    Nok til 4
    300 gram guanciale(evt. pancetta) i små biter
    3 fedd hvitløk
    1 løk, hakket
    1-2 ts chiliflak, eller annen chili etter smak
    2 bokser gode tomater, helst små cherrytomater
    500 gram pasta
    Eventuelt finhakket persille
    Revet pecorino eller parmesan

    Kok opp masse lettsaltet vann i ei gryte.

    Stek guanciale på lav varme i en stor panne som er dyp nok til at du kan lage sausen i den. Ha i hvitløk og løk og stek i 2 minutter. Ha i chili og tomat og la småkoke mens du koker pastaen.
    Kok pasta som du pleier, bruker du bucatini må du huske at den tar litt tid. Ha gjerne litt av pastavannet i sausen. Hell av vannet før pastaen er al dente, og ha pastaen i sausen, tilsett persille og revet pecorino. Server med en gang.
     
    N

    nb

    Gjest
    Ikke i dag (lunch i helgen) men skitt au.

    Entrecôteburger



    En liten entrecôte (ca 150 gram)
    Burgerbrød fra pakke (juks, men jeg var borte i baketimen. Baking er rett og slett ikke min greie...)
    Ruccola, tomat i skiver og sylteagurk i skiver
    Dressing av lettrømme, god ketchup, olivenolje, salt, pepper og mye dill
    BBQ-saus fra flaske
    Pannestekte mandelpoteter med rosmarin, timian, salt og pepper

    Burde stekt et par skiver bacon til, men gadd ikke

    Neste gang skal jeg dele opp entrecôten etter steking, gikk vel hardt utover burgerbunnen om den skal spises som vanlig burger, så neste gang skal den skjeres på forhånd og legges på i passe munnfuller.
     

    Vedlegg

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Nasjonalretten er perfekt etter noen mil i marka en strålende høstdag,
    - altså fårikål med godt følge av Frydenlunds Bayer.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    I dag ble det en riktig god og enkel varm høstsuppe.

    2 poser Toro Taco Kjøttsuppe som basis tilsatt
    650 gram oksekjøtt i små terninger som på forhånd ( i går kveld ) ble stekt/svidd på alle sider før det ble krydret med en dasj chillipepper og kokt mørt sammen med 1/2 løk og 2 stk strimlede gulerøtter i hvitvin. Etter tilstrekkelig koking ble dette satt kaldt over natten. I dag ble kokekraften silt av og brukt sammen med vann til tilbredning av suppen iht. oppskriften på posen. Da det sto igjen 5 min av koketiden ble kjøtt gulrøtter og løk tilsatt.

    Servert glodhet med varme ciabatta og drikke etter ønske var dette virkelig en god oppvarming etter å lagt om de siste 4 vinterhjulene.

    Ikke noe fancy men godt, ekstremt enkelt og rimelig raskt å tilberede. Og ikke minst meget få kalorier i det ferdige produktet. Og det var av betydning i dag.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Sprøsteikte torsketunger ( dyppa i lettvispa egg og deretter over i griljermel/krydderblanding før de treffer panna ), anseelige mengder revne gulrøtter og gode, passe faste poteter. Litt meierismør, en klatt rømme og et glass isvann rett fra springen....godt nok for meg!!

    mvh. VilhelmW
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Reinsdyrstek med viltsaus, poteter, kantarell, rosenkål, gulrøtter og tyttebærsyltetøy.

    Dessert blir Kos sjokoladepudding. Vaniljesausen står og avkjøles.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Var innom "Villfisken" (anbefales) og handlet litt, så middagen ble gjeddeboller med tomatisert fløtesaus til enkel forrett, deretter en symfoni av speket laks, gravet røye og hvitlkøsrøket ørret, enkelt tilbehør bestående av hjemmebakt flatbrød, Kviteseidsmør og fjellmandelpoteter lett dresset med olivenolje, salt/pepper og finklippet gressløk. Øl & akevitt.

    OBS: Gjelder torsdag 21/10, postet litt sent bare!
     
    N

    nb

    Gjest
    I går ble jobben outsourcet til Café Skansen i Oslo. Det var ikke spesielt lurt.
     
    N

    nb

    Gjest
    Pannekaker. Med blåbærsyltetøy, bacon og lønnesirup.
    emokid-pannekaker (dvs uten egg og melk) med sukker til jentungen. Like mengder i jenta og på gulvet.

    Rester av fredagens DIY junkfood-pizzasaus (en type veldig sterkt krydret, tykk bolognaise-saus) med spaghetti til lunch.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Marinert ørret stekt i form med grønnsaker, bechamel-saus og ostelokk. Villris til.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Og fortærte? Hovedkontoret har kalt inn til middag på dinner ikveld. Etter tidligere erfaringer jeg har herfra, blir det mildt sagt en anelse bedre sechuankjøkken enn undertegnede kan hamle opp med. Et oppegående vinkart ødelegger jo heller ikke

    C. Alshus skrev:
    Jeg var på resturant i går kveld.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    I går billigribbe, og den var jaggu god! En aning ingefær- og barbecuemarinering, og vips, har man en heilt anna variant! I dag ble det risgrøt,gitt! Joda, far var grøtkokk. Og alle jubla! Til og med irsksetter'n, som er en hund etter grøt ;D

    mvh. VilhelmW
     
    N

    nb

    Gjest
    Grønnsaksuppe. Litt hva jeg hadde, fritt etter hukommelsen ble det tre paprika, tre gulrøtter, et par-tre fedd hvitløk, litt fersk ingefær, et par stilker stangselleri, en løk, en søtpotet, et par-tre hermetiske tomater og kyllingkraft. Steker først løk, hviltløk, gulrøtter og stangselleri til de blir blanke. I med resten av grønnsakene grovhakket, koker alt mørt, kjører til litt grovkornet konsistens med stavmikser. En god dæsj soyafløte (pga melkeallergi hos datteren min, ville ellers brukt kremfløte), smakes til med chili, salt og pepper.

    Fant en stump choritzo nederst i kjøleskapet så kuttet i små terminger, stekte de og la på toppen. Ble temmelig bra,og spiste varme rundstykker med kvitseidsmør ved siden av.
     
    N

    nb

    Gjest
    Harrymat i går. En entrecôte stor nok for to personer ble brunet og stekt hel på lav varme i ovn. Dertil fløtegratinerte poteter (poteter, fløte, løk, hvitløk). Potetene kokt nesten møre i panne før de tok turen over i form og ble dekket av et solid lokk revert jarslbergost og gruyère. Gratinerte under grillelemetet mens kjøttet hvilte. Krydret med salt, pepper og revet muskat.

    Rødvinssaus til kjøttet. Var lat og brukte den i serien "Jacobs utvalgte", den var faktisk temmelig så bra in natura, men jeg pimpet den litt med sjyen fra bruning/steking av kjøttet, litt timian og en god klump smør.

    Ikke akkurat helsekost for de som er optatt av å få i seg minst mulig fett, men jeg spiller uansett ikke på det laget. Godt var det åkke som.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Laget ikek middag i dag. gikk på Dublin Pub i Trondheim og kjpte "dagens rett". Saltkjøtt med kålrabistappe etter irsk oppskrift. :D :D :D

    God mat, godt øl og trivelig "pubdame" som serverte, kunne ikke blitt bedre! ;D ;D

    Trodhjemmere på HFS bør besøke dette stedet i Prisenkrysset, de serverer meget god irsk mat. Biff som dagens i morgen. ;)
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    Tomatsuppe ala Tom Victor Gausdal

    Overraskelsen var stor over at det faktisk smakte tomatsuppe til slutt ;)
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Eggerøre, baconstrimler, spekekjøtt, 2 skiver lavkarbobrød, et glass vann; og kiloene raser av. ;)
     
    N

    nb

    Gjest
    Breakfast of champions i andre potens i dag. En entrecôte, fløtegratinerte poteter og rødvinssaus. Rester fra middag her om dagen som måtte til pers før det var for sent, så tenkte å se hvordan en slik start på dagen påvirker resten av dagen. Går fint så langt, men tror ikke det skal bli en daglig rutine akkurat.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    nb skrev:
    Breakfast of champions i andre potens i dag. En entrecôte, fløtegratinerte poteter og rødvinssaus. Rester fra middag her om dagen som måtte til pers før det var for sent, så tenkte å se hvordan en slik start på dagen påvirker resten av dagen. Går fint så langt, men tror ikke det skal bli en daglig rutine akkurat.
    Hva drikker du til en slik frokost? Bytter du ut champagnen med rødvin?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Laget en bra middag i går.

    Reinsdyrburger med et lokk av foie gras og sorte kartofler.

    Andebryst med søtpotetpuré og strimlede sauterte grønnsaker (grønn papaya, nepe og pastinakk) og litt saus laget av andefett, eggeplommer vin og krydder.

    Melon, jordbær og eplepære i en lake med stjerneanis og sukkerglasserte urteblader.

    Så aller sist til kaffen en ostekake med bringebær

    Drikke ble:
    2006
    Vis vedlegget 2004
     

    Vedlegg

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Hva LAGER jeg til middag i dag....Lammefrikase med karri. Lammekjøttet surrer i gryta med ikke for mye vann i et par timer. Lag meljevning på vanlig måte og spe med krafta fra kjøttgryta. Smak forsiktig til med kvernsalt og karri. Ikke spar på karrien!! Deretter skal dette småkoke ca. 15 min før lammekjøttet legges oppi. Så trekker frikasegryta mens poteter, gulrot og blomkål koker.

    En spennende og litt eksotisk vri på vår norske lammefrikase..og kjempegodt!

    mvh. VilhelmW
     
    N

    nb

    Gjest
    Først laksesashimi av salma-laks. Jukseponzusaus laget på soyasaus, sitronsaft, sukker, vårløk, chili og korianderblader.

    Deretter stekte scampi marinert i fishsause, oystersauce, chili, hvitløk og litt olje. Stekt kjapt på høy varme og spist som snacks dyppet i en søt chilisaus (fra flaske - lett å lage selv, men gadd ikke).

    Så stekte kveitekoteletter gnidd inn med salt og nykvernet pepper. Servert med fenikkel kokt al dente i vann tilsatt litt sitronsaft, deretter stekt gyllne i panne. Armoatisk smør bestående av brunet og silt usaltet smør, soyasaus, sjarlottløk, hvitløk, kapers, hakkede sitronfileter og litt ekstra sitronsaft for riktig syre.

    Ble veldig bra. Det armoatiske smøret er en Hellstrøm-kreasjon fra en bok jeg har. Når jeg tenker meg om er egentlig hele hovedretten derfra, mener å huske det også var kveite og fenikkel.

    Skyllt ned med en utmerket Riesling jeg har glemt navnet på.

    Skulle også ha en lun sjokoladekake med vaniljeis og portvin til dessert, men ettåringen gav klar og tydelig beksjed fra kjelleren om at det var uaktuelt, så det får bli neste gang.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Idag var jeg riktig heldig, og fikk til en deilig grønnsaksuppe, fra en gammel basisoppskrift.

    1 blomkål, 1 brokkoli og 1 purreløk, kokes og moses, spes forsiktig sammen med kjøttkraft opp i mel og smør. Eggeplome og fløte vispes i en terrin før hele suppestasen helles i under forsiktig røring. Smakes til med salt og pepper.
    Servert med baconterninger, krutonger og nybakt brød.

    Forbausende godt, og alle fornøyd.
    Takk til Ingrid Espelid.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Laget en bra middag i går.

    Reinsdyrburger med et lokk av foie gras og sorte kartofler.

    Andebryst med søtpotetpuré og strimlede sauterte grønnsaker (grønn papaya, nepe og pastinakk) og litt saus laget av andefett, eggeplommer vin og krydder.

    Melon, jordbær og eplepære i en lake med stjerneanis og sukkerglasserte urteblader.

    Så aller sist til kaffen en ostekake med bringebær

    Drikke ble:
    2006
    Vis vedlegget 2004
     
    N

    nb

    Gjest
    En stor kjele med pur lykke her om dagen, Chili con carne:

    Først halvannen kilo høyrygg av okse, skjeres i passende stykker (ikke for små) og brunes godt i olje.
    Over i en stor kjele, litt vann og koker opp det, skummer av guffa som flyter opp.

    Freser så løk, hvitløk, stangselleri, gulrot og fersk chili i biter. Krydrer med pepper, oregano, spisskumin (det essensielle krydderet her). Blir ekstra godt om det brukes chipote-chili, gir en mer raffinert smak, hadde ikke det for hånden, så det ble tabasco-saus på chipote-chili denne gangen. Brukte også en rest jalapenos jeg hadde stående.

    Opp i kjelen med det også og tilsetter tre bokser hermetiske tomater med saft.

    Paprika i assorterte farger settes under grillelementet og flås. Kuttes opp og opp i gryta med det også.

    En god dose demi-glace (konsentrert oksekraft) for å få en dypere smak på guffa.

    La trekke på svak varme i noen timer til kjøttet er helt mørt.

    Til slutt freses en halvkilo karbonadedeig som krydres med spisskumin, salt og pepper for å få mer fylde på guffa.

    Tre-fire bokser med bønner helt til slutt lenge nok til at de blir gjennomvarme.

    Smakes til med salt, pepper og chili etter behov. Jeg liker den temmelig sterk, bruker små, illsinte tørkede chili mot slutten av koketiden og tar siste finjustering med tabascosaus på tallerkenen siden jeg liker den en del sterkere enn samboeren min.

    Serves au naturel, med rømme, med tortillachips, tortillalefser eller med ris. Jeg liker best au naturel med litt rømme ved siden av.
     
    N

    nb

    Gjest
    Og så har jeg laget noe som emokid (nesten) kunne ha spist også ;)

    Grønnsaksuppe på søtpotet, paprika, gulrot, hvitløk, stangselleri, en rest sellerirot, chili og fersk ingefær. Alt freses i olje og tilsettes kyllingkraft (her ville nok hr emokid brukt bare vann eller grønnsakkraft). Kokes til det er mørt og kjøres til ganske glatt konsistens med stavmikser. Kan kremes med fløte (jeg brukte soyafløte pga melkeallergi i familien). For en ekstra spiss er det godt å surre noen biter chortizo i olje og legge over til slutt, eventuelt noen friske basilikumblader til pynt for de som ikke spiser kjøtt.

    Gir en fantastisk dyporansj farge og varmer godt på en kald kveld.

    Suppe er en fin måte å bruke rester og grønnsaker man har liggende på. Jeg er bortimot nede i 0% mat som går i søpla nå - mot et snitt på visstnok 25% i norske husholdninger. Kyllingkraften ble kokt på grønnsaksrester og noen kyllingskrog jeg hadde liggende i fryseren etter å ha skjert ut brystfilletene og lårene.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    nb skrev:
    En stor kjele med pur lykke her om dagen, Chili con carne:

    Først halvannen kilo høyrygg av okse, skjeres i passende stykker (ikke for små) og brunes godt i olje.
    Over i en stor kjele, litt vann og koker opp det, skummer av guffa som flyter opp.

    Freser så løk, hvitløk, stangselleri, gulrot og fersk chili i biter. Krydrer med pepper, oregano, spisskumin (det essensielle krydderet her). Blir ekstra godt om det brukes chipote-chili, gir en mer raffinert smak, hadde ikke det for hånden, så det ble tabasco-saus på chipote-chili denne gangen. Brukte også en rest jalapenos jeg hadde stående.

    Opp i kjelen med det også og tilsetter tre bokser hermetiske tomater med saft.

    Paprika i assorterte farger settes under grillelementet og flås. Kuttes opp og opp i gryta med det også.

    En god dose demi-glace (konsentrert oksekraft) for å få en dypere smak på guffa.

    La trekke på svak varme i noen timer til kjøttet er helt mørt.

    Til slutt freses en halvkilo karbonadedeig som krydres med spisskumin, salt og pepper for å få mer fylde på guffa.

    Tre-fire bokser med bønner helt til slutt lenge nok til at de blir gjennomvarme.

    Smakes til med salt, pepper og chili etter behov. Jeg liker den temmelig sterk, bruker små, illsinte tørkede chili mot slutten av koketiden og tar siste finjustering med tabascosaus på tallerkenen siden jeg liker den en del sterkere enn samboeren min.

    Serves au naturel, med rømme, med tortillachips, tortillalefser eller med ris. Jeg liker best au naturel med litt rømme ved siden av.
    denne skal lages, fyttegrisen og jeg ble sulten nå
     
    N

    nb

    Gjest
    65finger skrev:
    denne skal lages, fyttegrisen og jeg ble sulten nå
    Bruk en stor kjele og lag mye når du først er i gang siden det tar en del tid. Jeg brukte en på fem liter som nesten rant over, burde hatt 10 liter, men den er pakket ned. Det er heller ikke essensielt å flå paprikaen, men jeg synest det gir en fin grillsmak, samt at skallet er litt seigt.

    Det er selvsagt mest kosher med tørkede bønner som bløtlegges etc, men så grundig planlegger jeg ytterst sjelden og har som regel kun hermetiske ferdigkokte tilgjengelig.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skikkelig husmannskost, plukkfisk. Nettopp ferdig med en tidlig middag, så jeg er god og mett. :)
     
    N

    nb

    Gjest
    Keep it simple, stupid.

    Chateubrianden fra en indrefilet fra Uruguay tatt @49 grader kjernetemperatur. Enkelte mennesker lever i den villfarelse at dette er en biff for to personer, det er det selvsagt ikke. 425 gram pur velstand. På en enkel peppersaus (ristet pepper, demi-glace, smør, fløte, cognac, saft fra stekingen) og ikke en grønnsak så langt øyet kan se.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn