Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Veldig enkelt:
    - 1 laksefilet med sitron og kvitlauk, ferdig handsama på Rema 1000, steikt i omnen i 23 minutt på 200 grader.
    - Poteter, sjølvsagt
    - Enklaste form for gult pulver-saus, tilsett ein solid skvett orientalsk fiskesaus og litt saft frå ein halvmumifisert sitron som eg tok sjansen på ikkje var helseskadeleg.

    Så salat:
    - Litt ruskete attgløyme-issalat frå inst i kjøleskåpet.
    - Ein gul paprika (raud ser tøffare ut, men skit i det)
    - 10 - 15 olivien og eit par klyser feta-ost eg fann i ein boks som burde kastast.
    Litt tvilsam aioli-gugge frå eit glas nokon har teke med heim for ei tid sidan.

    Oppnådde 8,5/10 på familiens middagsbarometer. Men minstejenta hadde laga seg kyllinggryte. Ho ville ikkje ha fisk i dag.....Ok, så lenge ho vaskar opp og betalar for ekstraforpleninga sjølv.
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Audiophile-Arve skrev:
    Veldig enkelt:
    - 1 laksefilet med sitron og kvitlauk, ferdig handsama på Rema 1000, steikt i omnen i 23 minutt på 200 grader.
    - Poteter, sjølvsagt
    - Enklaste form for gult pulver-saus, tilsett ein solid skvett orientalsk fiskesaus og litt saft frå ein halvmumifisert sitron som eg tok sjansen på ikkje var helseskadeleg.

    Så salat:
    - Litt ruskete attgløyme-issalat frå inst i kjøleskåpet.
    - Ein gul paprika (raud ser tøffare ut, men skit i det)
    - 10 - 15 olivien og eit par klyser feta-ost eg fann i ein boks som burde kastast.
    Litt tvilsam aioli-gugge frå eit glas nokon har teke med heim for ei tid sidan.

    Oppnådde 8,5/10 på familiens middagsbarometer. Men minstejenta hadde laga seg kyllinggryte. Ho ville ikkje ha fisk i dag.....Ok, så lenge ho vaskar opp og betalar for ekstraforpleninga sjølv.
    Hei Arve, hvordan har vi det i dag? Avføringen vår var fast og fin? ;-)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Finnbiff frå buskslakta rein, fløytesaus, potet, tyttebær og litt grønt. Herleg!
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    ArtDeco skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Veldig enkelt:
    - 1 laksefilet med sitron og kvitlauk, ferdig handsama på Rema 1000, steikt i omnen i 23 minutt på 200 grader.
    - Poteter, sjølvsagt
    - Enklaste form for gult pulver-saus, tilsett ein solid skvett orientalsk fiskesaus og litt saft frå ein halvmumifisert sitron som eg tok sjansen på ikkje var helseskadeleg.

    Så salat:
    - Litt ruskete attgløyme-issalat frå inst i kjøleskåpet.
    - Ein gul paprika (raud ser tøffare ut, men skit i det)
    - 10 - 15 olivien og eit par klyser feta-ost eg fann i ein boks som burde kastast.
    Takk som spør, så skal du også få svar: Litt tvilsam aioli-gugge frå eit glas nokon har teke med heim for ei tid sidan. Orsak drittpratet, de andre....

    Oppnådde 8,5/10 på familiens middagsbarometer. Men minstejenta hadde laga seg kyllinggryte. Ho ville ikkje ha fisk i dag.....Ok, så lenge ho vaskar opp og betalar for ekstraforpleninga sjølv.
    Hei Arve, hvordan har vi det i dag? Avføringen vår var fast og fin? ;-)
    Kjempe-greier......
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hjemme alene påske med lite tid til kokkelering skaper dårlige løsninger så idag ble det kylling ris og bernaise,
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.005
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Langfredag er det alltid fisk hos oss.
    Idag laget jeg ovnsbakt kveitefillet, med hollandsk saus.
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    Jegergryte med rådyrkjøtt, Hjemmelaget potetstappe, Broccoli, Tyttebærsylt og Rødbeter.

    Bringebærsaft fra Skeime Gårdsutsalg på Lista.

    I all beskjedenhet: Det smakte.

    Fortsatt god påske.

    Mvh
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Ryper.
    Skar ut brystene, kokte kraft på fugleskrogene til saus, Rosastekte bryststykkene. serverte med russiske erter, rosenkål, tyttebær og potet
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    65finger skrev:
    Ryper.
    Skar ut brystene, kokte kraft på fugleskrogene til saus, Rosastekte bryststykkene. serverte med russiske erter, rosenkål, tyttebær og potet
    Hørtes fantastisk godt ut,ble bare komper med dott her i hus :)

    mvh
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    motoren skrev:
    65finger skrev:
    Ryper.
    Skar ut brystene, kokte kraft på fugleskrogene til saus, Rosastekte bryststykkene. serverte med russiske erter, rosenkål, tyttebær og potet
    Hørtes fantastisk godt ut,ble bare komper med dott her i hus :)

    mvh
    Glemte en liten detalje. Marinerte bryststykkene i Whiskey ( singelmalt) et par timer. Ga en fantastisk god smak
     
    N

    nb

    Gjest
    Burger til lunch. Uno stykk first-price entrecôte fra tyskland med meget pen fettmarmorering ble malt opp i foodprocessoren. Krydret med finhakket bladpersille, worchestshire-saus, hvitløk, litt paprikapulver, salt og pepper. Brunet på sterk varme og stekt ferdig til medium rare i ovnen med en tykk skive gorgonzola på toppen. Servert på ristet landbrød med tomatskiver og en enkel dressing med rømme, ketchup, en dæsj BBQ-saus jeg hadde stående og kvernet sort pepper.

    Det er deilig å kunne lage bruker av entrecote til 150 kroner kiloen fremfor udefinerbar karbonadedeig som bør stekes til døde.

    Apropos burger: På laundromat på Bislet har jeg for første gang i Norge fått en burger som faktisk severes medium rare. Det har aldri skjedd meg tidligere - selv på et burgersted som Beach Club på Aker Brygge bruker de åpenbart såpass dårlig kjøtt at de må servere burgerene gjennomstekt. Hadde de hatt muligheten til å servere medium eller medium rare regner jeg med det hadde tilbudt det.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    nb skrev:
    Burger til lunch.
    Å lage sin egen kjøttdeig av et stykke rent, godt kjøtt i en foodprosessor er noe som virkelig anbefales. Det er virkelig vanskelig å gå tilbake til ferdigkvernet udefinerbar masse etter man har funnet ut hvor godt dette er i forhold. Raskt, enkelt og så mye bedre at det er nesten skummelt.

    Raspet løk, hvitløk, urter og krydder etter smak.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Pizza. Syntes først at deigen ble hard og rar når jeg knadde den, men det ble godt allikevel.

    Fyll ble Mutti pizzasaus, Västerbottens ost, mozzarella, parmesan, østerssopp, løk, basilikum, spansk salami.

    En anstendig rodvin gjorde susen.
     
    N

    nb

    Gjest
    Helstekt kylling med risotto.

    Jeg pleier å koke en sitron og en neve hvitløksfedd en 10 minutters tid, stikke noen hull i sitronen og dytte den sammen med krydder (salt, pepper, timian, rosmarin, whatever) i ræva på kyllingen og knyte sammen lårene. Resten av kyllingen gnis inn med olivenolje og krydres med det samme som jeg stapper i ræva på den. Det er normalt et bra triks å dyttte smør under skinnet, men siden datteren min er svært allergisk mot melk praktiseres ikke det prinsippet i heimen.

    En kylling på i underkant av to kilo stekses 45 + 45 minutter på 225 grader. De site 45 minuttene legges bacon eller god skinke over brystene slik at de ikke skal bli tørre og svidd.

    Risotto på ganske standard måte med stangselleri, hvitløk, hvitvin, kyllingkraft, smør og parmesan. Var tom for tørket steinsopp, men bruker normalt det.

    En kylling på denne måten er noe av det enkleste man kan lage, og kraften som etter hvert legger seg i bunnen av formen gir en meget god sjusaus helt av seg selv. Også godt med f.eks ovnsstekte poeter til.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Pizza
    tortilla lefser som bunner.
    Saus: 4 fedd hvitløk, mutti skåldede tomater, litt tomatpure, paprika (stekt så gni av skallet)syltet pepper, ferske urter. kjørte det til en glatt saus med blender. vasterbotten ost, ferske tomater og kjøttboller (rå) 5-7 min på ca 250C
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Sitter i bobilen til en kamerat i aften.

    Middagen ble laget på kullgrill. Stekt(på grillen) Uerfilet med asparges, nypotet og økologisk gulrot.

    Jacobs kaffe på presskanne, brownies og Dartigalongue 1968.

    Deretter noen gode øl, Blant annet Nøgne Ø 100 og Mikkeller Black Hole.

    Det regner, og nå skal jeg ut i teltet mitt...
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    Sleiven skrev:
    langtidsstekt entrecote tatt ut på 57C.. enkelt

    En skikkelig langtidsteking med kalve-entrecote denne gangen (2 stk a 2 kg), 10 timer i ovnen og 1+ time hvile i alu-folie og badehåndkle.

    Ikke helt enkelt å stabilisere kjøttemperaturen på 55c som planlagt. Mulig ovnen ikke er så egnet til lavtemperatur kontroll. Se kurve.
    Målet var å holde den på 56 C, men tempen steg litt for raskt mot slutten, så jeg reddet ut steken på 58C. Og den dermed måtte den hvile vel lenge
    til velkomstdrink og forrett var fortært.
    Men resultaten ble fantastisk. Som den møreste indrefilet på restuarant. Tror det var bra den fikk 58C, perfekt rosa-medium-minus heleveien gjennom uten å være rå.. Dette skal gjentas ;D

    Forrige langtidsteking var 4 timer med ordinære entrecote. 10 timer med kalvenetrecote gav vesentlig mørere kjøtt.....



    http://www.recept.nu/1.14085/leila_lindholm/varmratter/kott/helstekt_entrecote


    Sleiven
     

    Vedlegg

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.613
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kokt fersk hvit asparges, kjøpt på et marked i Berlin, med Serranoskinke, poteter og hollandaise.

    mvh
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Steikte nakkekoteletter med akkurat passe dampa brokkoli- og blomkål, mandelpoteter og sjysaus. Smakfull, solid middag etter en god luftetur langs stranda...
     
    N

    nb

    Gjest
    Er for tiden i provence i frankrike. Self catering er beaucoup plus agreable ici enn hva som er tilfelle hjemme. Men rotgrønnsakene er bedre i norge. Ditto med lammekjøttet.

    Shoping på det lokale markedet er deilig. Ditto å besøke en av de lokale slakterene. Selv supermarkedene fremkaller mild ståkuk om man lever i den villfarelse at ultra er bra.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.403
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Saltvannsmarinert kyllingfilet fra Rema 1000 og pommes frites kokt i palmeolje. Snadder!
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Kylling i ildfast form med masse deilig krydder. Ris og grønnsaker til og hjemmelaget saus. Enkelt, kjapt og meget godt faktisk!
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.403
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    MUK med mos (les: pølser med potetmos)
     

    JohnnyD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Innlegg
    290
    Antall liker
    17
    Mexicansk gryte i pose fra Toro, spedd ut med ekstra ris fordi jeg er en gjerrig faen. Mest avanserte måltid jeg har laget på en god stund. Det smakte relativt kjipt, knapt nok verdt innsatsen.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.403
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Bjellands fiskeboller kokt i geitemelk og fløte, med poteter og surkål til :p
     

    roarh

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.06.2005
    Innlegg
    131
    Antall liker
    6
    Fylte paprika. (Karbonadedeig, løk, spinat, krydderier, urter, fetaost, fløte, ost.) Stekt i ovn.
     
    N

    nb

    Gjest
    Nå er det hvit asparges å få i butikkene, så da er det ikke så vanskelig å bestemme seg for hva man skal spise.

    Skrell, kok i godt saltet vann og server f.eks med en hollandaise og god hvitvin.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.403
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Fiskepinner og potetmos
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn