Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    315 kg Blue-fin.
    +70 kg Berg-fin.
    Hvem har høyest kilo pris?
    Tunaen havner på ca. 75.000,-
    Jeg havner vel på dynga, seig og harsk som jeg er.
    Tror dette er største fisken som har passert dørene her.

    Vis vedlegget 371467
    Dette bildet så jeg ikke før i dag, derfor den sene kommentaren. Dette er jo verdens beste fisk!! Og den er monumentalt underpriset i Norge de få gangene den er å få tak i. I Japan ville de betalt 10-gangeren for denne. I fjor fikk jeg tak i et par kilo toro fra en slik i Norge og det var fjorårets høydepunkt i matveien. Og jeg betalte under 500 pr. kilo! Lykke!! (Men jeg er enig i at mannen ikke er så vakker.)
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    P3240031.jpg

    Da var råvarene i hus. Sammen med et ferskt kålhode, salt og litt pepper lager middagen seg selv.
    Vi er så heldige at de slakter dielammene på våren her. Smaken er eksepsjonelt mild og god, helt annerledes enn det lammekjøttet som produseres i Norge om høsten. Og sauemelken går til produksjon av Pecorino Romano som i eksportinntekter er større enn olivenolje.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Er begynt å bruke middagsperler i stedet for ris og bulgur, etc. Dette er polerte helkorn av emmer, fra norsk økologisk produksjon. Her i en Tabouleh-lignende siderett til lam jeg har kjøpt i Spania.
    Jeg liker å skjære ut de ulike musklene i et lammelår, marinere litt, og så steke musklene hele. Det blir veldig mørt og saftig. Det er fort gjort å "finne frem" blant musklene i et lammelår og skille disse. Kombinasjon av fingre og kniv, helst uten at de krysser!

    Og det blir like saftig og mørt med norsk lam, så det er sagt. Var tilfeldigvis spansk lam jeg hadde i fryseren.


    Skjermbilde 2016-03-26 kl. 16.42.14.jpg
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Når det kommer til "raspeballer", eller "klubb" der jeg kommer fra, blir den servert på en helt annen måte.

    Klubb skal da serveres med stekt bacon, brunostsaus og sirup. Kan ete til jeg sprekker!!

    Brunostsausen lages av melk som varmes, så smeltes det inn masse brunost, tilsettes litt vaniljesukker for smaken, litt sirup om så ønskes og kanel. Bruker alltid kanel der det er mulig!

    Spiser det ikke ofte for det er en kaloribombe av dimensjoner!
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    En slags faijtas lignende rull. Marinert chicken og nok chilli! Klementinjuice å drikke. Vaniljeis og EN Irish Coffe. Nå litt pottittgull til kvelds
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Blodpølse med rømmekolle til dessert
    Har aldri tatt sjansen på blodpølse. Får meg til å tenke på horror-film. Men jeg spiser jo blodpudding så jeg trenger vel ikke frykte noe. Sikkert godt. Hva slags blod bruker du?
     

    zerum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Innlegg
    395
    Antall liker
    131
    Kjøpte Matblod på butikken denne gangen,husker ikke hva det inneholdt.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Har du rosiner i pølsa? Jeg husker det fra barndommen. Det er ingen som selger det i dag dessverre så jeg må vel trå til selv. Har du en oppskrift som virker?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Har du rosiner i pølsa? Jeg husker det fra barndommen. Det er ingen som selger det i dag dessverre så jeg må vel trå til selv. Har du en oppskrift som virker?
    Mydland i Tromsø og Brudevoll i Ulsteinvik har suverene blodpølser. Og man kan be om samme fra Annies pølsemakeri (Ringebu og Mathallen.)

    Har alltid med godt med Morcilla hjem når jeg er i Spania. Gourmetføde der.

    Helst fra Burgos: http://www.morcillasdeburgos.com
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det er problemet med Italia, det finnes ikke blodpølse her. Ellers er det ingen grunn til å klage på maten, snarere tvert imot.:)
     

    zerum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Innlegg
    395
    Antall liker
    131
    Har du rosiner i pølsa? Jeg husker det fra barndommen. Det er ingen som selger det i dag dessverre så jeg må vel trå til selv. Har du en oppskrift som virker?
    Prøvde det i fjor då vi laga sammen med nokre andre,er ikkje vand med det og syntest det vart vel søtt.Bruker raspa potet,byggmjøl og talg.Har oppskrift,kan sende den .
     

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.336
    Antall liker
    974
    Biff med pomfritt, salat og ok bernesaus til.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.488
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Amerikanske pannekaker med Salsiccia ved siden av. God frokost.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Fint grillvær i Oslo, dvs opplett og ikke snø på vei til grillen. Svinekoteletter med ovnsstekte rotfrukter til.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Lagde risotto i trykkoker for første gang....det blir virkelig ikke siste. Perfekt ris!

    Bruker denne trykkokeren mer og mer, perfekt når man er hekta på "ekte" indisk mat...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Hva oppnår man med trykkoker for risotto egentlig? Det tar jo uansett kun 16-17 minutter koking i vanlig gryte.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Ingen røring og stadig tilførsel av kraft, kun en gryte (kraften skal jo holdes varm)og mer enn halvert koketid. Synes riskornene ble ekstra store uten å bryte opp, at den ble ekstra kremet og at smaken muligens ble enda mer kraftig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Jordskokksuppe på jordskokker fra hagen. De har klart seg fint i jorda siden i fjor høst. Litt lettstekt choritzo, frisk gressløk og noen striper god olivenolje på.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Laks i ovn, med brokkoli og blomkål i form, med væskeredusert blomkålsuppe tømt over og ost på toppen.
    Serveres med kokte poteter. Det er ikke vanlig her lengre, jeg tok meg til og med sammen og skrelte dem.
    Drikke blir en enkel Tariquet hvitvin, og eplesider fra Egge Gård

    Til fisk må vi ha dessert, helt nødvendig, det blir jordbæris med sjokoladesaus.
    Nykvernet kaffe til, og kanskje et lite glass med "Iseple", fra samme Egge. Den er ny for meg, gleder meg.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.852
    Torget vurderinger
    23
    Iseple er knallgodt drikke!

    Her ble det en sen enkel men meget smakfull lunch i dag - velfortjent etter en skikkelig rundvælv i hagen;



    Grillet Dorade med vårløk, chips og tomatisert dip, det hele ledsaget av en N'de Nikolai, en herlig hvit Bordeaux
    innkjøpt på Caviar House i London way back in time! Ahhh... Life is great!



    lunsj.jpg



    Middag begås senere i kveld, Entrecote med soppstuing i all enkelhet, en bælgod rødvin til - har ikke bestemt meg for hvilken enda,
    forbeholder meg retten til å komme tilbake til saken senere i kveld!





     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.890
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Iseple er knallgodt drikke!

    Her ble det en sen enkel men meget smakfull lunch i dag - velfortjent etter en skikkelig rundvælv i hagen;



    Grillet Dorade med vårløk, chips og tomatisert dip, det hele ledsaget av en N'de Nikolai, en herlig hvit Bordeaux
    innkjøpt på Caviar House i London way back in time! Ahhh... Life is great!



    Vis vedlegget 377442



    Middag begås senere i kveld, Entrecote med soppstuing i all enkelhet, en bælgod rødvin til - har ikke bestemt meg for hvilken enda,
    forbeholder meg retten til å komme tilbake til saken senere i kveld!





    ...og jeg også spiste dorade......i går.
    Sprøstekt i olje, med ris og suppe ved siden av.

    IMG_20160422_175346.jpg


    ...og deilig sjokolade til kveldskaffen.
    IMG_20160422_131436.jpg

    Kjøpte en 6 kilos kasse med dorade i går.
    12 stk. Et par til middag, og resten blir brukt til hjemmelaget barnemat.
    ...sunt & fint ska det værra vettu.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.852
    Torget vurderinger
    23
    Ble ikke tid til egentlig middag i dag, så nå sitter jeg her med litt gåselever, fransk spesialpariser og en flaske Eiswein, uråd å lese etiketten fordi den er gammel og forvitret og skriften er gotisk. Schloss et eller annet i hvertfall. Gåselever er underestimert som hverdagskost mener nå jeg da. Hadde tenkt å spare den til helgen, bruke den sammen med små kuber lettgrillet indrefilet, finstrimlet daikon og litt teriyakisaus. Slik skulle det altså ikke gå, så da blir det vel en handletur på fredag uansett!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.852
    Torget vurderinger
    23
    Demontert... nesten sånn chefspråk..:D Men den så himla god ut den gryta.. om enn litt høststuk over den. Heldigvis er høsten her snart med de gode tider for norske sesongråvarer! Nå venter en endeløs rekke med laks, reker, kreps, hummer.makrell og spekematorgier noen måneder :(
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Som en kommentar til kjøtt....

    Ble Entrekått her også i helgen....

    Kjøpe et slikt helt stykke fra "First price" eller hva det nå var...kjøttet var veldig bra.

    Mvh
    OMF

    DSC_0841.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.852
    Torget vurderinger
    23

    Tja... hvordan skal man tolke dette blikket?

    "Jeg er større enn dere, så"

    entre1.jpg

    Det er noe Wagnersk ved figuren - det fandenivoldske blikket og det enorme kinnskjegget.​
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn