Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    Legatia skrev:
    Kjøttdeig, spaghetti og spaghettisaus fra toro.
    Med et glass vin.
    Prøv produsenten "Mutti" for tomatprodukter/tomatsauser/pizzasauser o.l. Kvalitetshermetikk og ikke dyrt. Fås på dagligvareforretninger, i innvandrerbutikker eller i det lovede land (Sverige)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Holder på med dagens meny nå:

    først baconpancetta med skogsopp og blåskjell

    Så steinbit skjært i tynne skiver på en talerken penslet med med olivenolje, som så grilles 30 sek i ovnen og serveres med en slags potet- og selerirotmos til, samt soya- og urtesmør, ristede nøtter, strimler med fritert rødbit, granateplebiter. Potetmosen skal egentlig i en espuma, men det har jeg ikke.. så det blir vel å håpe på at en stavmikser kan gjøre det litt luftig. :-\

    Så griller jeg noen aprikoser og serverer til is med sjokoladebiter og en lunken saus basert på moste frukter.

    Ennå et par timer til gjestene kommer så nå er det meste gjort klar og litt står i ovnen så håper jeg det hele funker. Litt nervøs for at talerkene ikke skal tåle grillen, men en liten test gikk uten problemer.
    fristende meny.Lykke til!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Lagde en kjapp men smakfull lunsj på jobben i dag.

    200g røykt blåkveite (på tilbud i butikken), skivet fenikkel (de grønne stilkene kuttet i skiver), lagt på en talerken med 2 kuvertpakninger med smør fordelt oppå det hele. 5 min i mikroen og det var det.

    Snadder!
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    svinefilet stekt i smør med advokado og rømme/smør saus
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Fredag: Sjøldaua elg med innavlet grønt. Lørdag: Ihelsprunget bekar og sau(s). Til dessert begge dager: Sprengt lemen. Avslutningsvis cafe aveq for å glemme.
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    ovnsbakte potetskiver, pannestekt svinekam og kantareller. ;D
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Haugenial skrev:
    Fredag: Sjøldaua elg med innavlet grønt. Lørdag: Ihelsprunget bekar og sau(s). Til dessert begge dager: Sprengt lemen. Avslutningsvis cafe aveq for å glemme.
    Hahaha...made my day :)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Onsdag: Hummus, grillede pita, ovnstekte småpoteter, marinerte oliven og annet tilbehør.

    Torsdag: Tacowrap; Fres cuminfrø i heit olje, ha i og rørestek sopp og løk på høy varme. Ha i paprikapulver, korianderpulver og tabasco. Stek noen minutter, og ha i en boks kidneybønner. Stek videre noen minutter, og ha over salt, pepper og en liten dæsj salsa. Rør om og server med; hjemmelaget guacamole, salsa, lollosalat, mais, jalapeno, nachos etc. Vegan power. Bedre, billigere og sunnere enn den ekle varianten med blek kjøttdeig og kryddermix fullt av natriumglutamathelvete.

    Fredag....hmmm.

    Tror jaggu det blir chana masala, gitt; http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=27351.msg625944#msg625944

    Tør jeg utfordre noen til å lage denne?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Rømmegrøt basert på skikkelig gul og feit rømme og H-melk. Sammen med god serranoskinke blei jeg seriøst mett av en porsjon.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    maskinisten skrev:
    GnR3 skrev:
    Lungemos, stekte poteter, sennep. Himmelsk godt!
    Så brukte ''luftfiltre'' kan altså brukes til menneskeføde... hmmm :eek: ;D
    Det er skremmende hva folk er villige til å putte i seg, ja....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg tok mot til meg og prøvde dette produktet for en tid tilbake. Smakte litt som kjøttdeig tilsatt voldsomme mengder salt grillkrydder. Ikke direkte vondt, bedre enn pølser f.eks. Tror det krever litt poteter, sopp, gulrøtter og kanskje en hvit saus eller noe. Kan spises, men er nok mest for fattige studenter med 50kr dagen i matbudgett eller noe.
     

    maskinisten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    277
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg tok mot til meg og prøvde dette produktet for en tid tilbake. Smakte litt som kjøttdeig tilsatt voldsomme mengder salt grillkrydder. Ikke direkte vondt, bedre enn pølser f.eks. Tror det krever litt poteter, sopp, gulrøtter og kanskje en hvit saus eller noe. Kan spises, men er nok mest for fattige studenter med 50kr dagen i matbudgett eller noe.
    Det står det veldig, veldig stor respekt av at du tok en slik gedigen råsjanse!! :eek:
    Det lyser jo '' Fear factor'' materiale av deg lang vei ;D
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Gjestemedlem er ikke laget av kjøtt og blod som oss andre. Han er laget av en legering av 2 stoffer som ikke er kjent for mennesket...He is from outer space.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    maskinisten skrev:
    Det står det veldig, veldig stor respekt av at du tok en slik gedigen råsjanse!! :eek:
    Det lyser jo '' Fear factor'' materiale av deg lang vei ;D
    I mange år har jeg beveget med forbi den delen av kjølediskene i foretningene der denne oppbevares, med en skrekkblandet forundring. Jeg viste jo forsåvidt at det ikke var giftig eller noe, og erindrer å ha lest beretninger om mennesker som har brukt dette som matvare, selv i fredstid. Hva som fikk meg på ideen å prøve ut dette som selv kan jeg dog ikke huske. Men det hele gikk jo forsåvidt bra da. Jeg regner meg heller ikke som spesielt lettskremt når det gjelder å prøve nye matvarer og ingredienser, men lungemos har vel til nå vært klassifisert hos meg omtrent i samme kategori som hundepølse, med den øyensynlig største forskjell at hundepølsen stort sett er dyrere i innkjøp. En observasjon som i seg selv ikke har bidratt til å minske skepsisen til denne plastpakkede grå massen.

    Det endte som sagt godt da, og jeg er i dag nesten villig til å klassifisere det som mat.
     

    maskinisten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    277
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    Gjestemedlem skrev:
    maskinisten skrev:
    Det står det veldig, veldig stor respekt av at du tok en slik gedigen råsjanse!! :eek:
    Det lyser jo '' Fear factor'' materiale av deg lang vei ;D
    I mange år har jeg beveget med forbi den delen av kjølediskene i foretningene der denne oppbevares, med en skrekkblandet forundring. Jeg viste jo forsåvidt at det ikke var giftig eller noe, og erindrer å ha lest beretninger om mennesker som har brukt dette som matvare, selv i fredstid. Hva som fikk meg på ideen å prøve ut dette som selv kan jeg dog ikke huske. Men det hele gikk jo forsåvidt bra da. Jeg regner meg heller ikke som spesielt lettskremt når det gjelder å prøve nye matvarer og ingredienser, men lungemos har vel til nå vært klassifisert hos meg omtrent i samme kategori som hundepølse, med den øyensynlig største forskjell at hundepølsen stort sett er dyrere i innkjøp. En observasjon som i seg selv ikke har bidratt til å minske skepsisen til denne plastpakkede grå massen.

    Det endte som sagt godt da, og jeg er i dag nesten villig til å klassifisere det som mat.
    Dette er noe jeg vil karakterisere som en skikkelig solskinnshistorie med happy ending ;D
    Kan bare tenke meg at slike opplevelser får en til å tenke igjennom livet, og muligens også verdsette det bedre.. ;D
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Audiophile-Arve skrev:
    Trur det vert grilla laks, men eg fann ikkje sopp i dag, og har ikkje kjøpt grønsaker. Kva svarten skal ein stakkar gjere?
    Gå en tur til. ;)

    Skauen er jo full av sopp for tida.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    woka vermicelli (tynne, hvite risnudler) med gris og grønnsaker.
    slanker'n, nå.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Du på slankern, Gago? Har du lest for mye Det Nye nå? Da har jeg mer sansen for guttebulimi; man spiser og spiser, men kaster ikke opp igjen ;)

    Idag blir det fiskekaker, nypoteter og nesten ny kål, og noen erter.

    Igår hadde jeg Lombate alla salvia, dvs. biff med salvie.
    Til 4 mennesker tager man 4 møre biffer av f.eks ytrefilet, entrecote eller mørbrad. Jeg foretrekker ytefilet da den ofte er renest og derfor lett å skjære i like stykker. Vend kjøttet i hvetemel og rist av overflødig mel. Smelt smøret i en stekepanne (non-stick et kjekt slik at det ikke blir igjen for mye mel i panna), ha i biffene og stek til de er godt brunet på begge sider. Ha i noen salvieblader og la det trekke på kanten av pannen i noen få minutter på svak varme. Biffene hviler i mellomtiden slik at de ikek blir tørrstekte. Vend biffene i stekesmøret, krydre med salt og pepper og server. Kokte poteter sautert i litt olje og krydret med salt og pepper er fint tilbehør. Det samme er også selskapserter av litt god, søt type. F.eks noen av disse hermetiske fra Usa funker bra. Jeg tok litt av smøret over potetene og for å få litt mer sausfølelse.

    Enkelt og godt, slik ekte italiensk mat så ofte er. En enkel bordvin fra Nord-Italia gjør susen, litt syre kan den ha for å matche de litt fete potetene.
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Nå er årets lam kommet så i dag ble det lammelår på svak varme over lang tid. Ovnsbakte poteter skåret i båter med havsalt og god olivenolje. En god saus ble det også, kokt på lammekraft med hakket rosmarin, rødløk og gulrot. Sausen smakt til med granskuddgele og kreklingesirup. Ch. Coufran 1999 ble dagens vinvalg.

    Mvh Elektron
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    ErosLoveking skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Trur det vert grilla laks, men eg fann ikkje sopp i dag, og har ikkje kjøpt grønsaker. Kva svarten skal ein stakkar gjere?
    Gå en tur til. ;)

    Skauen er jo full av sopp for tida.
    Fann ingen fine eg kunne, men i kjellaren låg ein pakke tørka kantarell....
    blanda med purreløk og lagde ein choron-liknande saus m/safta av 1/2 sitron. Og portugisiske nypoteter.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Wokede grønnsaker, nudler og fritert tofu i hvitløk og ingefærsaus.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Tagliatelle og brokkoli med stekt kyllingfilet og baconbiter med hvit saus til. Godt krydret. Ahh...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Stekte kyllingfileter,pesto, ris, grøntsalat med kesam. Nyplukkede jordbær og markjordbær med sukker og fløte til dessert.
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    God konkurannse mellom TV3 og TVNorge.

    TVN: 4-stjerners middag halv åtte..
    TV3: Klokka åtte hos meg..

    Begge med fristende mat idèer, klin likt konsept.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Meny på Sletten Senter har begynt å få en spennede fiskedisk. Støtter opp om tiltaket og har i dag handlet papegøyefisk og dorado. Ikke helt sikker på hvordan jeg skal tilbedrede dem, kanskje jeg bare damper dem og har kokte poteter og brunet smør med soya, løk urter etc. og kanskje noen gulrøtter til. Må tenke litt.



     

    Vedlegg

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.995
    Antall liker
    715
    Stakkars folk som må slave over grytene, man har da kvinnfolk til slikt.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Gjestemedlem, Dorado er knallfisk i grillpanna/på grillen ! Med skinnet på selvfølgelig.

    Arve, jeg blir glad av å lese dialekten din. Kos deg med rekesmørbrødene !
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Roberten skrev:
    Gjestemedlem, Dorado er knallfisk i grillpanna/på grillen ! Med skinnet på selvfølgelig.
    Jepps den er god grillet, eller bakt i grovsalt. Nydelig saftig kjøtt i denne fisken. Kanskje jeg bare skal hive den under grillen i stekeovnen. Men er litt usikker på avstand og tid .. har ikke grillet fisk i denne ovnen før. 3 mins på hver side kanskje?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    I dag ble det Klassisk indrefilet av svin lagt i jerngryte, ovnsstekte poteter, champignon, og gresk salat.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Audiophile-Arve skrev:
    Takk, sjølv om eg meiner dette skal vere normert nynorsk. Uansett, det kosta meg lite å glede deg...
    Det tror jeg nok det er, bare jeg som har stort problem med å akseptere navnene nynorsk og sidemål, for meg blir det som å kalle det for litt norsk eller
    Derfor dialekt. Jada, rar er jeg så det holder.

    Gjestemedlem, jeg er livredd for grillfunksjonen i stekeovner, det er noe mystisk voodooaktig over det hele, så der kan jeg dessverre ikke mene noe.
     

    interman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2002
    Innlegg
    481
    Antall liker
    1
    I går ble det hjemmelagd burger på hjemmebakt hamburgerbrød, med tomat, løk, finhakka gressløk og selleri, samt litt worchestershiresaus. Tomt for ost, men det ble godt allikevel :)

    I dag blir det vel bare store mengder nybakt brød med geitost og melk.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    I dag blir det god gammaldags klubb.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Frokost: Brødskiver dyppet i olivenolje og deretter stekt til de fikk sprø skorpe med tomat og salt/pepper.
    Middag: burgermeny hos McDonalds.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn