Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    nb skrev:
    Espen R skrev:
    Takk for tipset. Sikkert veldig god. Dessverre er det ganske skjelden jeg har ferske krydderurter. De dauer etterhvert. :p

    Bruker av og til et par hvitløkbåter i fyllet.
    Hint: Husk å vanne de;) Men ja, de dauer etter hvert de sakene der. Basilikum går det såpass mye av at de lever lenge nok, persilleblader, rosmarin, koriander og timian fryser jeg som regel, de beholder mesteparten av smaken, og skal det i en guffe så har det ikke så mye å si. Fersk basilikum er bra for estetikken i pasta/pizza-saker synest jeg, i tillegg til at det selvsagt smaker veldig godt.
    Hmm..det har jeg ikke tenkt på, det å fryse krydderbladene. Takk for tipset. :)
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Selvskutt hjort. Ett minutt i grillpanne, så pyttelitt i stekeovn.
    Selvplukket kantareller og tyttebær.
    Poteter. Type kokte.
    Selvgrodde tomater + rødløk.
    2 oliven. Pyttelitt fetaost.
    Litt raspet trøffel.

    En god Ripasso.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Roberten skrev:
    Selvskutt hjort. Ett minutt i grillpanne, så pyttelitt i stekeovn.
    Selvplukket kantareller og tyttebær.
    Poteter. Type kokte.
    Selvgrodde tomater + rødløk.
    2 oliven. Pyttelitt fetaost.
    Litt raspet trøffel.

    En god Ripasso.
    Fantastisk! Må se å få skutt en hjort 8)
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    I dag ble det frokost/lunsj på Burger King i 3-tida, og til middag slang jeg noen polarbrød i ovnen med Westfaler-skinke og parmesan på. Ble ganske godt det.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    I dag vart moderen 81 år, og eg slo til med grillmiddag. Grillspidd av svin indrefilet saman med squash, paprika, portugisisk lauk, paprika og litt sopp eg plukka tidlegare i dag på fjellet (steinsopp). Ein heimelaga potetsalat av portugisiske nypoteter, soyasaus, olivenolje, pepar, agurkmix og ørlite røme. Moderen med ein heilt vanleg salat. Lettøl og Cola
    Dessert: Varm eplekake med vaniljeis, og litt nyplukka bringebær til dei som hadde lyst på dette.
    Etterpå hadde vi popquiz med gitar-riff.
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    Restemat på en mandag:
    Oppvarmet asiatisk "Torofri" kyllingwok/gryta fra å går og rørte inn tilhørende ovsnsbakte amadine poterer, brekkbøkker smågulrøtter og løk..

    den dærre r chilipure'en og kokosmelk gjør susen...
    NAM Nam nmm...nmm.

    De som ikke gidder å lage mat sjøl kan prøve nr6 eller 8 på Gourmet Thai på Carl-Berner (Oslo)...
    Billig og kjempegod mat

    Sleiven
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Nå fikk jeg lyst på fiskeboller med god hvit saus, MASSE bacon og gode poteter... (sikle) kanskje ikke ekte fiskemat, men fyttikatta så god "junk"... hvis det går i den kategorien :) (Sorry, OT! i dag blir det enkel mat på meg.. Falunkorvskiver med superhotte koreanske "soppnudler" og parmesan... Det beste jeg vet (som ikke koster skjorta og som man kan lage på mindre enn et kvarter) (ok, forresten delt førsteplass med ferske loffskiver med bogskinke, hvit saus og blomkål!!!) **NAMM**

    ErosLoveking skrev:
    Tubesnake skrev:
    fiskeboller av god kvalitet i hvit karrisaus og tyttebærsyltetøy kan være ganske digg gjort riktig.

    (husk muskatnøtt for den ekstra gode fyldige smaken på sausen)
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Stekt sjampis
    kyllingkjøttdeig med taco krydder
    1 boks med tomater
    litt Heinz ketchup
    hvitløk
    chillipasta
    pasta
    cola

    skogsbær-is
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Grandis. I går ble det brødskiver. Er fadder på UiO denne uka, så da blir det noe seint. ;D
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Kråke til søndagsmiddag. Fanges enkelt i et åpentstående søppelspann med "åte" i bunnen. Kråka hopper ned, men kommer ikke opp for egen hjelp. Gode arbeidshansker når nakken knekkes. Flås som en rype. Gnis inn med sitron og hvit pepper. Brunes i jerngryte. Ferdig når det ikke lenger kommer rød væske ved innstikk i bryststykket. Innmaten hakkes og surres med sjalottløk, kraften tilsettes sammen med salt, pepper, litt timian, evt annet krydder, og vips en vidunderlig saus. Serveres med tyttebær eller rognebærgele. Poteter etter egen smak.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    BBking skrev:
    Kråke til søndagsmiddag. Fanges enkelt i et åpentstående søppelspann med "åte" i bunnen. Kråka hopper ned, men kommer ikke opp for egen hjelp. Gode arbeidshansker når nakken knekkes. Flås som en rype. Gnis inn med sitron og hvit pepper. Brunes i jerngryte. Ferdig når det ikke lenger kommer rød væske ved innstikk i bryststykket. Innmaten hakkes og surres med sjalottløk, kraften tilsettes sammen med salt, pepper, litt timian, evt annet krydder, og vips en vidunderlig saus. Serveres med tyttebær eller rognebærgele. Poteter etter egen smak.
    Går utifra at det er Kornkaie (Kråketype) du temker på. Det ble benyttet flittig under krigen blant annet som supplement for ryper
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    BBking skrev:
    Kråke til søndagsmiddag. Fanges enkelt i et åpentstående søppelspann med "åte" i bunnen. Kråka hopper ned, men kommer ikke opp for egen hjelp. Gode arbeidshansker når nakken knekkes. Flås som en rype. Gnis inn med sitron og hvit pepper. Brunes i jerngryte. Ferdig når det ikke lenger kommer rød væske ved innstikk i bryststykket. Innmaten hakkes og surres med sjalottløk, kraften tilsettes sammen med salt, pepper, litt timian, evt annet krydder, og vips en vidunderlig saus. Serveres med tyttebær eller rognebærgele. Poteter etter egen smak.
    Høres interessant ut, hvor mye kjøtt er det på en gjenomsnittlig kråke da ?

    1 kråke pr. person ?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.243
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kornblanding med melk. Blåbær/vaniljekesam/oppkuttet banan med hakkede mandler og kastanjeblomsthonning til dessert.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Det har vært 3 dager med ølfestival i Berlin så da ble det mye svineri....berlinerwurst, currywurst, weisswurst, bratwurst, leberwurst, schweinshaxn, sauerkraut etc......så i kveld ble det en lett salat med kylling og rugbrød.
     

    Vedlegg

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Tor Nado skrev:
    Høres interessant ut, hvor mye kjøtt er det på en gjenomsnittlig kråke da ?

    1 kråke pr. person ?
    Størrelsen varierer noe, men oftest som en lite kylling En kråke per person er rikelig.
     

    highendelf

    Medlem
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    I dag ble det Paella med med både sjømat; reker og blåskjell og kjøtt;kylling og svinekjøtt, samt diverse grønnsaker som løk, paprika, squash, oliven og sjampinjong inklusive diverse krydderier og urter. Sjømat og kjøtt høres sikkert ut som merkelig blanding, men det er faktisk vanvittig godt ;D
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Skalldyr og kjøtt her også. Nemlig egg og bacon.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.326
    Antall liker
    10.866
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    tok med meg noe sushi hjem- kokte det i 10 minutter, smakte akkurat som fisk...
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    highendelf skrev:
    Sjømat og kjøtt høres sikkert ut som merkelig blanding, men det er faktisk vanvittig godt ;D
    Surf & Turf er da en klassiker ;D
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    34
    I dag ble det wienerpølser, potetsalat og grove rundstykker.
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Lungemos, stekte poteter, sennep. Himmelsk godt!
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Spansk omelett med ferskt solsikkebrød, tomater, hvitløk, og olje.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Smørstekt torsk med bacon, blomkål og masse persilesmør
     
    S

    Spider13

    Gjest
    Kokt lettsaltet torsk med gulrotstuing, poteter, steikt bacon og flatbrød (ymmie, yummie, ymmie I'll soon have love in My tummie) tra la la....
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Scampi og Aspargesspyd på biff med blomkålpurre!
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Trondheim
    Røkt torsk med bacon, kokte poteter og gulrøtter.

    Mvh Ola
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Holder på med dagens meny nå:

    først baconpancetta med skogsopp og blåskjell

    Så steinbit skjært i tynne skiver på en talerken penslet med med olivenolje, som så grilles 30 sek i ovnen og serveres med en slags potet- og selerirotmos til, samt soya- og urtesmør, ristede nøtter, strimler med fritert rødbit, granateplebiter. Potetmosen skal egentlig i en espuma, men det har jeg ikke.. så det blir vel å håpe på at en stavmikser kan gjøre det litt luftig. :-\

    Så griller jeg noen aprikoser og serverer til is med sjokoladebiter og en lunken saus basert på moste frukter.

    Ennå et par timer til gjestene kommer så nå er det meste gjort klar og litt står i ovnen så håper jeg det hele funker. Litt nervøs for at talerkene ikke skal tåle grillen, men en liten test gikk uten problemer.
     
    N

    nb

    Gjest
    I dag:

    Svineribbe gnidd inn med paprikapulver, sitronsaft, salt, pepper og olivenolje

    Legges oppå følgende og stekes i ovn til den er ferdig

    Bønner (bruker svarte, hvite og Belotti-bønner)
    Et assortert utvalg tomater
    Hele Chili
    Mer paprikapulver
    Choritzo-pølse i biter
    Sukkererter
    Lauberblad
    Rødløk
    Hvitløk

    Aldri laget dette før, men det kan umulig slå veldig feil.
     

    ronnytt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2004
    Innlegg
    479
    Antall liker
    0
    I dag blir det:
    Kyllingfileter og sjampinjong marinert i soyasaus, ørsterssaus, olivenolje og hvitløk, sitron, fersk basilikum og grovmalt pepper. Bør stå noen timer i marinaden, og steker deretter 3-4 minutter på hver side i stekepannen for så å legge lokk delvis over og la surre 5-6 minutter.
    Tilbehør: ris, en god salat (med bl.a. rødløk og eplebiter), og nystekte hvitløksbaguetter. Av og til lager jeg en god fransk kyllingsaus til. I dag kjører jeg uten saus grunnet litt mye inntak av fett i det siste..
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Kjøttdeig, spaghetti og spaghettisaus fra toro.
    Med et glass vin.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn