Ønsker anbefaling Hva låter best; vinyl eller streaming?

Hva låter best og gir mest lytteglede?

  • Lp låter best!

    Stemmer: 49 36.3%
  • Streaming låter best!

    Stemmer: 17 12.6%
  • Streaming låter best, men lp gir en egen lytteglede/nostalgi.

    Stemmer: 69 51.1%

  • Totalt antall stemmer
    135

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Innlegg
566
Antall liker
672
Spurte litt fordi jeg lurer på prosessen som skjer mellom de analoge mastertapene til vinylpucken blir presset i "vaffelhjernet"? Hvordan er f.eks dette gjort på den nyeste Pink Floyd Animals utgivelsen?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.731
Antall liker
21.597
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
De aller aller fleste er digitalt mastret, inklusive fjonge saker som Mobile Fidelity.
Unntak finnes. Jeg betalte ut av nesen (syntes jeg) for denne berømte platen med Elgars cellokonsert og Sea Pictures:
Ikke fordi at den låter bedre enn LPen fra Warner, men fordi at fordi...
Testament LP's are cut onto lacquer from the original master tapes at Abbey Road Studios using full analogue techniques throughout production an pressed onto 180g virgin vinyl.
 
Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.954
Antall liker
13.295
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
De aller aller fleste er digitalt mastret, inklusive fjonge saker som Mobile Fidelity.
Unntak finnes. Jeg betalte ut av nesen (syntes jeg) for denne berømte platen med Elgars cellokonsert og Sea Pictures:
Ikke fordi at den låter bedre enn LPen fra Warner, men fordi at fordi...
den der har jeg på Safety Master...
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.672
Antall liker
1.916
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Har vært streamist siden 2010 og mp3ist siden 1998.
Tok opp igjen vinyl og båndspillere tidligere i år.
Digitalt låter bedre, men det er sjarm med analogt.
Men jævlig dyrt og upraktisk er det.
Riaa, platespiller, ultralyd vasker, båndspillere, børster, bånd, avmagentiserer, remedier for å dempe vibrasjoner etc koster.
Blir ekstra dumt nå jeg stort sett spiller singler så det blir masse opp og ned fra stolen, ender da opp med å kjøpe bånd så jeg kan ta opp singlene på bånd.
Når man først skulle gjøre dette så var det jo lurt å kjøpe mikser og en spiller til så man kunne lage mixtape.
Men morro er det
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.731
Antall liker
21.597
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Lydbånd altså? Hvor handler man slikt? Ikke fordi jeg skal på den galeien (min far drev med de greiene der), men jeg er jo interessert da.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.954
Antall liker
13.295
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
nærmere "horses mouth" kommer du ikke
hørte forskjellen på Safety master, master for LP produksjon og 3 generasjoner matrise, pressing av samme utgivelsen på ETF
Frank Schrøder stod for demoen
for å si det slik.......etter masteren var det nedoverbakke
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.731
Antall liker
21.597
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^Jeg liker bedre Sea Pictures enn den berømte cellokonsert-innspillingen. Det fortelles forresten at da 20 år gamle Jackie hørte igjennom opptaket skal hun ha fortvilt og utbrudt "-Men det var ikke det jeg mente!"

Tviler ikke på at en analog førstegenerasjonskopi av master låter bedre enn LP.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.672
Antall liker
1.916
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Lydbånd altså? Hvor handler man slikt? Ikke fordi jeg skal på den galeien (min far drev med de greiene der), men jeg er jo interessert da.
Handler på thormann, ca 800kr for et bånd som gir 1t 36min på 7.5inches pr second (dvs ok kvalitet)
Morsomt å lage mixtape, men var mere morro før med mixtape og CDer som man ga bort. Nå er kun til eget bruk
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.954
Antall liker
13.295
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
handler I Riga
RTM SM900 1.100m på NAB pannekake, som gir 48 min på 15ips
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.387
Antall liker
83.891
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Øy! Har dere glemt MiniDisc? 👿
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.672
Antall liker
1.916
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Minidisc var jeg en stor fan av, men hadde kun bærbar spiller.
Dessverre kom det 5år for sent så mp3 spillere utkonkurrerte de altfor fort.
 

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
3.369
Antall liker
9.389
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Nå forklares og tolkes juleevangeliet av de vise og moteriktige medlemmer av bygdefolket, ikke ulikt nrk sin fryktelige ribbesteking 23. desember. (Alternativt vanillin vs vanilje i is sommerstid). En hver idiot spiller det som låter fetest og gir best feeling, der og da. Og det sett i forhold til det en legger i det. Kroner, tid, vrangforestillinger eller sykdom. Bits er billige på Biltema forresten.
 

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Innlegg
382
Antall liker
199
Torget vurderinger
1
Gøy å høre alles tanker. Jeg satser nok fortsatt på streaming som 1. Kilde. Men jeg skjønner magien med vinyl. Det er noe eget ved å sette på en god gammeldags plate. Men skal det bli virkelig bra må man nok satse mye penger og energi. Det er mange parametre og ta hensyn til. Jeg er lykkelig med rega og nyter peiskosen!
 

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
450
Antall liker
284
Sted
Fredrikstad
Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om det er sykdom eller vrangforestilling, men jeg går for vinyl.

Jakten er jo halve moroa. Deretter nedleggelsen av byttet på platespilleren og så vurdering av kvaliteten, med stort sett påfølgende hygge.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.913
Antall liker
1.919
Sted
Sortland
Streaming.
Hva er morsomst å lytte til?
= Vinyl. Uten tvil.
Opplevelsen favner mer enn bare den tekniske kvaliteten av lyden.
Liker jeg musikken godt nok så kjøper jeg den på vinyl.
Fint for meg :)
Spiller jeg den to ganger så får det heller bare være.
 

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Innlegg
1.530
Antall liker
4.330
Sted
Glåmdalen
Torget vurderinger
16
Jeg hører for tiden kun på vinyl. Det gir meg den største lytteopplevelsen. Har aldri hatt de samme og gode lytteopplevelsene med digital lyd.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.150
Antall liker
966
Torget vurderinger
2
Litt ekskluderende undersøkelse:) Har aldri testet strime musikk hjemme. Har kun vinyl og cd for formålet. Kan ikke forstå at striming kan være pålitelig og bra. Strimler mye film og TV via fiber, med kapasitet på 500 gærninger. Irriterer meg over stadig små hikke og skygger på bildet. Hvorfor skal musikk fungere noe bedre? Noe jeg ikke har forstått?
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.229
Antall liker
4.631
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Streaming av film er jo slettes ikke på linje med å se en film på blueray, biler kjører i rykk og napp. Det skjer aldri på blueray. Når det gjelder Lp er det bare spolebånd som kan konkurrere lydmessig
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.044
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Rykk og napp, hikker og skygge? Har ingenting slikt på 500/500 Altibox fiber her, eller har i alle fall aldri lagt merke til noe slikt på hverken lyd eller bilde. Spolefunksjonen (på TV) kan henge og rykke en del, men det er en annen og uvedkommende sak.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.607
Antall liker
14.536
Sted
Langesund
Streamer fra Harddisk og er fornøyd. Har bare 5000 plater å velge mellom men det står seg godt i forhold til de fleste som spiller vinyl og ikke minst tape.

Lyden på de forskjellige mediene settes fortsatt av anlegget, og når det er i orden er fortsatt streaming blant det med høyest lyd-potensialet
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Her ble det slutt på vinylen når yngstemann ble stor nok til å gå. Savna det sorte gull i begynnelsen men etterhvert har jeg blitt veldig fornøyd med å streame. Lete opp ny musikk på Qobuz er spennende, og det som ikke fins der finner jeg stort sett på bandcamp. Ofte billig også.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.978
Antall liker
11.832
Sted
Hus
Har bare LP og CD, men det er LP`ne som vinner hver gang. Er noe med den spillegleden som ikke CD gir på samme måte. Streaming vurderer jeg ikke for en blir vel veldig avhengig av hvilken CD som ligger inne hos de forskjellige strømmetjenestene. Har rundt tusen CD`r hjemme, og mesteparten er førstepressene fra midten av 80 tallet og fem-seks år framover. En del av dette er Japan press for Europa :)
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.086
Antall liker
16.981
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Rykk og napp, hikker og skygge? Har ingenting slikt på 500/500 Altibox fiber her, eller har i alle fall aldri lagt merke til noe slikt på hverken lyd eller bilde. Spolefunksjonen (på TV) kan henge og rykke en del, men det er en annen og uvedkommende sak.
Jeg og har 500/500 linje. Streaming på film funker fint, men hvis en ser på panoreringen så er ikke den like smooth som på Blu-ray
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.498
Sted
Sunndalsøra
Den mest naturlige klangen kommer fra den analoge mastertapen. Det er derfor alle disse gamle innspillingene fra 60 og 70 tallet lyder så mye mere naturtro enn alle disse digital ''remaster'' opptakene som mange tror er som orginalen. Eneste digitale remaster'n jeg vet om som har brukt den orginale mastertapen fra Sheffield Lab, er LIM og (JVC Mastering Center) og gjort opptaket om til XRCD K2 24 bit super analog :) . Det er snakk om den legendariske Discoverd Again m. Dave Grusin fra 1976. Har sammenlignet CD'n med den orginale direktegraverte LP platen. Lyder ganske likt, men den fysiske frigjorte klangen/ punchen fra stortromma, vibrafonen. xylofonen, trianglene fra LP'n er noe helt annet på orginal LP'n. Spesielt med den nye Hana pickup'n. Som også nevnt hær i tråden, så må vinyl oppsettet være av høyere kvalitet for for at forskjellen mellom CD og streaming vs LP/vinyl skal være merkbart. Etter min mening/bedømmelse, så er det ikke bare nostalgi man kan snakke om når det gjelder å spille på analog avspilling med tape og vinyl.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
539
Mye diskvalifiserer vinyl, først og fremst prisen men også "ulyder" under avspilling (som kan være knittring, hakk i platen, at man hører bevegelser i rommet etc.), like fult sverger mange og meg selv inkludert til vinyl som det beste mediet for gjengivelse av musikk. Teknisk er kanskje vinylsnurra underlegen digitale kilder, slik også rørforsterkere er teknisk underlegne transistorbaserte forsterkere, men det er altså noe med lyden som gjør det mer ørevennelig å lytte til synes jeg. Og nettopp derfor betaler jeg mer enn gjerne merutgiften det er å kjøpe vinylplater (selv av album jeg har digitalt), det koster jo mer men jeg synes altså det er verdt det selv om å benytte platespiller sågar er mer upraktisk, hadde ikke drevet med den galskapen om jeg ikke syntes at det låt best.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.428
Antall liker
12.517
Sted
Sørlandet
Jeg og har 500/500 linje. Streaming på film funker fint, men hvis en ser på panoreringen så er ikke den like smooth som på Blu-ray
Årsaken skyldes ikke kapasiteten på din linje men innholdseieren. Altså dem som du velger å streame fra. Du kan fint streame 8K / 4320p med en 50 mbit/s linje.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.086
Antall liker
16.981
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Årsaken skyldes ikke kapasiteten på din linje men innholdseieren. Altså dem som du velger å streame fra. Du kan fint streame 8K / 4320p med en 50 mbit/s linje.
Joda. Det er jeg klar over. Streaming av film begynner å bli veldig bra, men fremdeles noe bedre mine fysiske 4K ultra HD filmer. Er nok som du sier, ikke teknologi som er bremsen, men de jeg streamer fra.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.191
Antall liker
2.662
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Av nyere musikk digtalt mixet og recorded har nok fordeler framfor LP

Derimot gamle innspillinger gjort analogt har jeg ennå til goe å høre en streaming som kan rettferdiggjøre kvaliteten til LP gjennom en god riia og grammofon

Plater som feks gamle cale , clapton og ikke minst queen kan foreløbig her alldri erstattes digital . Både bass ,dynamikk , oppløsning i øverste frekvenser lyder mere definert og ikke minst mere naturlig .

Ved rørende støyen noen klager på , noen systemer kan forsterke fenomenet .Selv har jeg funnet /gjort min drive ,min stylus " min arm , min demping , min riia CI .

Selv har jeg selektert plate sammling som blir tatt vare på , og jeg dumper alldri pu inn i sporet men bare i pause sporet " Jeg går og sjeldet ut av sporet mitt i ,,,men i pause sporet "
Derfor har jeg lite og nesten ikke knitter , låner ikke vekk heller
 
Sist redigert:
Topp Bunn