Høyttalere Hva kjennetegner musikalske høyttalere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Av og til leser jeg om såkalte musikalske høyttalere. Høyttalere som ikke imponerer umiddelbart, men som smyger seg innunder huden på sikt. Høyttalere som gjengir all musikk like bra uten å favorisere gode innspillinger eller sjanger.

    Hvorfor eller hvordan fungere det egentlig? Hva må man kikke etter for å finne såkalte musikalske høyttalere?

    Har du eller har du hatt musikalske høyttalere så skriv gjerne ned hva de het og hva slags forsterker du brukte.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    I min verden er det kontroll på rom/høyttaler samarbeid. Frekvensgang, lav forvengning, god timing - i hele frekvensområdet.:)

    Sikkert stikk i motsatt neste svar;)
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    617
    Antall liker
    2.626
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    I min verden er det kontroll på rom/høyttaler samarbeid. Frekvensgang, lav forvengning, god timing - i hele frekvensområdet.:)

    Sikkert stikk i motsatt neste svar;)
    Er helt enig, rom/høyttaler må være på lag. Kan vel også tilføye mye membranareal, da blir det musikk!
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Helt enkelt ht som får deg til å spille skiver etter skiver med musikk, helt etter humør og sinnstemning, helt uavhengig av genre. Du hverken analyserer eller dissekerer lyden. Du har ikke noen faste spor eller kutt som du må høre etter. Du føler ingen trang til å dra frem måleutstyret for å sjekke ditten og datten, eller ser etter sider du kan forbedre/forandre på.

    Har lite med estetikk, prislapp, størrelse osv å gjøre, men kommunikasjon.

    Ikke alle forunt. Enten har man de, eller så har man de ikke.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    MUSIKALSK høyttaler? BS. En GOD høyttaler gjengir musikken på en slik måte at tilhøreren blir engasjert, en dårlig høyttaler ikke. Og definisjonen av en god eller dårlig ht er i siste instans opp til hver enkelt...
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    MUSIKALSK høyttaler? BS. En GOD høyttaler gjengir musikken på en slik måte at tilhøreren blir engasjert, en dårlig høyttaler ikke. Og definisjonen av en god eller dårlig ht er i siste instans opp til hver enkelt...
    a.k.a STÅPELS?

    mvh
    Proffen
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.465
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Av og til leser jeg om såkalte musikalske høyttalere. Høyttalere som ikke imponerer umiddelbart, men som smyger seg innunder huden på sikt. Høyttalere som gjengir all musikk like bra uten å favorisere gode innspillinger eller sjanger.
    Hvorfor eller hvordan fungere det egentlig? Hva må man kikke etter for å finne såkalte musikalske høyttalere?
    Har du eller har du hatt musikalske høyttalere så skriv gjerne ned hva de het og hva slags forsterker du brukte.

    Potensielt en fin tråd :)
    For meg er dette en runddans som ender opp med ikke nødvendigvis de beste høyttalerne på papiret, men de som fungerer best for meg.
    Hvordan jeg liker at lyden skal serveres, hvordan det spiller på favorittmusikken - som sjelden er musikken med best innspilling og hvordan det fungerer i stua.

    For meg er en musikalsk høyttaler en som er mer tam enn vill, dette tipper jeg kan være heelt motsatt for andre enn meg.
    De mest musikalske høyttalerne jeg har hatt er Vienna Acoustics Mozart Grand SE og Spendor s8e.
    Audionet SAM G2 benyttet på begge. Har også brukt NAD M3, men det ble for ullent.
    Vet ikke hvordan spendorene måler, men Viennaene måler ikke bra i lyddødt rom i alle fall....
    https://www.soundstagenetwork.com/i...zart-grand-se-loudspeakers&catid=77&Itemid=18

    Jeg tror det er mulig å måle seg til hvilke høyttalere som vil oppfattes musikalske, men jeg tror ikke disse målingene finnes der ute gjort på samme måte for alle høyttalere sånn at det blir grunnlag for utvelgelse. Da synes jeg flere omtaler for å se om det er gjennomgående inntrykk som passer med egen mal for musikalitet er bedre.

    Den magiske musikaliteten liker jeg å tro oppstår hos de konstruktørene som vet hvilke avstikkere de skal ta i konstruksjonen sånn at totalsummen av direktelyd og refleksjoner du opplever i lyttesofaen blir troverdig.
    Viennaene mine målte - riktignok med XTZ room analyser - riktig så bra i lytteposisjon. Til tross for de målingene du ser i linken.

    Det finnes, og jeg har hørt, høyttalere som både er åpne detaljerte og samtidig musikalske - altså ikke skarpe - men ikke til det antall tusenlapper jeg synes er ok.
    (For meg er det fra 40' og nedover i nypris)

    Jeg vil ofte ha denne musikaliteten på plass, men bare litt mindre av den enn jeg har akkurat nå. Altså med de høyttalerne jeg har akkurat nå.
    Bevegelig mål som er vanskelig å treffe midt i.
    Blir det for musikalsk, så kan det blir for lite hifi-hobby, og den delen av hobbyen er jo også fin.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Linn musicsystems brukte i sinn tid begrepet om at et anlegg skal gjenngi musikken med "Perfect pitch". Lyttetretthet skyldes at hjernen hele tiden må korrigere eller "rette opp" eventuelle harmoniske feil i et anlegg og i lengden blir man sliten av det.
    En musikalsk høyttaler kan låte ræva hvis man matcher feil. Jeg har tro på matching og man bør velge høyttalere og forsterkere som passer sammen.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.444
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Oppsett eller høyttalere som gir gåsehud opplevelser på ultra gode innspillinger, kan låte ganske kjipt og middelmådig på normale innspillinger. Blir frustrerende å sitte å plukke ut kun de albumene som låter bra, og forsake mye bra musikk. Takker meg til et oppsett som tygger det meste i timesvis uten at en blir lyttetrett. Det er et musikalsk oppsett for meg.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kudos

    Ingen imponerende førstelytt, men heller ikke dårlig.
    Etter hvert hører du kvalitetene og de er meget bra.
    Var de som sto lengst hos meg. 3 ganger så lenge som alt annet.

    Spilte bra på alt. Ja, alt.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Oppsett eller høyttalere som gir gåsehud opplevelser på ultra gode innspillinger, kan låte ganske kjipt og middelmådig på normale innspillinger. Blir frustrerende å sitte å plukke ut kun de albumene som låter bra, og forsake mye bra musikk. Takker meg til et oppsett som tygger det meste i timesvis uten at en blir lyttetrett. Det er et musikalsk oppsett for meg.
    Analog eller digital?
    Kan du utdype det.������
    Har kun oppleve Gentle Giant ...Hands som elendig lyd.
    (Tidal HiFi)
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Enig med de fleste innleggene som beskriver hva musikalske høyttalere formidler av følelser. Men hvilke kriterier som ligger til grunn?

    Jeg tror fylde i øvre bass og nedre mellomtone, ingen oppmerksomhetsbehov i presensområdet og en diskant som har en fallende kurve i lytteposisjon er mye av magien på høyttaler-siden.
    De fleste høyttalere får en tynn øvre bass/nedre mellomtone som følge av refleksjoner fra gulv og en tilsvarende påtrengende øvre mellomtone, så dersom man løser dette tror jeg man får mye "musikalitet".

    Stigning i responsen ved høye frekvenser er døden for meg, så de fleste hifi-høyttalere diskvalifiserer seg selv ved fødselen.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Høyttalere som kan spille selv dårlige innspillinger (også høyt) uten å bli plagsomme. Ingen kan lage gull av gråstein, så de kan nok bli litt tamme på ekstremt gode innspillinger.

    Ofte i denne kategorien vil det bli anbefalt høyttalere med en eller annen form PP bass/mellomtone. Vil tro det har mye med at de er veldig godt dempet pga membranmaterialet så oppbrytninger blir veldig ørevennlige.
    Hvis man i tillegg har typisk engelske tynnvegg høyttalere, så flytter de i tillegg kabinettresonansen under typisk talefrekvensområde. Dette kan gi litt mindre definert bass så det er litt gi og ta.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jeg var på en artig demo, hvor det ble spilt på samme høyttalere på samme forsterker. VELDIG ulike høyttalere,
    Tannoy Cheviot, Klipsch Forte, og lille Graham Audio LS6.

    I dette spesifikke rommet, med dette spesifikke utstyret, så var det en høyttaler som utmerket seg, og var morsom, engasjerende, overraskende, med flotte egenskaper i hele registeret. Føttene gikk plutselig av seg selv. Dette må vel ha vært en musikalsk høyttaler:? Jeg hørte også denne HT side by side mot store Focal Sopra. I lytterommet det da ble spilt i, så lurte folk på hvem av HT som spilte, og ble like overrasket over resultatet. Noen som gjetter hvem den musikalske var:? Har vel skrevet om dette før..

    Har også et par HT selv som jeg ville kategorisere som musikalske, lille Neat Iota Alpha. Mye av grunnen er nok at de overpresterer, man blir overrasket over det man hører og regner da kanskje HT som musikalsk?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på om jeg skal tørre å tippe på Graham? Det er noen fantastiske små høyttalere! ;)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Lurer på om jeg skal tørre å tippe på Graham? Det er noen fantastiske små høyttalere! ;)
    Ja, helt riktig! Det er nok en liten festpukkel på den bassen altså, men litt sprøtt å høre den sammenlignet med de svære Focal, som låt flatt i forhold, på ca samme volum vel og merke. Hadde man kunne dra på skikkelig, så hadde nok Focal vist seg frem på en annen måte. Men det var ganske høyt, og det var Graham jeg ville fortsette å høre på. *Fikk testet mye forskjellig musikk den time ca.jeg «regjerte»alene i demo-rommet.

    Ved denne sammenligningen så ble også Tannoy og Klipsch litt kjedelige(!!) og dorske mot den livlige Briten, som spilte med masse «bop» og livsglede. Kanskje blir det litt mye i lengden?

    Edit: Sporet litt av her nå kanskje, men dette er nok hva jeg vil si er en musikalsk høyttaler da.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.386
    Antall liker
    20.795
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De av oss som har opplevd Franco Serblins konstruksjoner (Sonus faber til han solgte seg ut, Serblin) har iallefall én referanse.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på om jeg skal tørre å tippe på Graham? Det er noen fantastiske små høyttalere! ;)
    Ja, helt riktig! Det er nok en liten festpukkel på den bassen altså, men litt sprøtt å høre den sammenlignet med de svære Focal, som låt flatt i forhold, på ca samme volum vel og merke. Hadde man kunne dra på skikkelig, så hadde nok Focal vist seg frem på en annen måte. Men det var ganske høyt, og det var Graham jeg ville fortsette å høre på. *Fikk testet mye forskjellig musikk den time ca.jeg «regjerte»alene i demo-rommet.

    Ved denne sammenligningen så ble også Tannoy og Klipsch litt kjedelige(!!) og dorske mot den livlige Briten, som spilte med masse «bop» og livsglede. Kanskje blir det litt mye i lengden?

    Edit: Sporet litt av her nå kanskje, men dette er nok hva jeg vil si er en musikalsk høyttaler da.
    Tror at det handler mest om matching. Hørte også på Graham ls6 gulvstående. Ble ikke helt overbevist. Var varmt og musikalsk, men bassen hang for mye. Prøvde Spendor A4 på mit eget anlegg og det var fin avslappende lyd med litt daff bass som om forsterkeren ikke klarte å levere nok trøkk.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Enig med de fleste innleggene som beskriver hva musikalske høyttalere formidler av følelser. Men hvilke kriterier som ligger til grunn?

    Jeg tror fylde i øvre bass og nedre mellomtone, ingen oppmerksomhetsbehov i presensområdet og en diskant som har en fallende kurve i lytteposisjon er mye av magien på høyttaler-siden.
    De fleste høyttalere får en tynn øvre bass/nedre mellomtone som følge av refleksjoner fra gulv og en tilsvarende påtrengende øvre mellomtone, så dersom man løser dette tror jeg man får mye "musikalitet".

    Stigning i responsen ved høye frekvenser er døden for meg, så de fleste hifi-høyttalere diskvalifiserer seg selv ved fødselen.
    100% enig. Det er legges lite vekt på frekvensgang i omtale og tester, men jeg mener dette er noe av det viktigste for et langt og godt forhold til anlegget og musikken. Det er alt for mange anlegg i dag som vektlegger ultradetaljert, oppløst og rapp klang. Resultatet kan være imponerende der og da, men resulterer lett i at musikksmaken smalnes av da veldig mye høres magert og pågående/slitsomt ut. Det jeg har hørt av klassisk musikk live i store konsertsaler har vært langt mørkere stemt enn over anlegget. Og mye bedre å høre på.

    Våger påstanden om at nitti prosent av alt stæsjet på brukten er der fordi folk ikke får den klangbalansen de leter etter. Og at problemet er en for analytisk, pågående klang. Også kalt nøytralt, et begrep som må ha endret seg betydelig de siste 25-30 årene.

    Så hvorfor lager så få produsenter høyttalere som er tilpasset klangen i vanlige stuer? Og lar alle modeller høres tilnærmet likt ut? Greit med en hus-lyd/merkesignatur, men hadde jeg drevet med høyttalerproduksjon hadde jeg lagd ulike ting med helt forskjellig klang etter smak, romstørrelser og akkustikk. Og forklart forskjellene tydelig for kundene.
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Lurer på om jeg skal tørre å tippe på Graham? Det er noen fantastiske små høyttalere! ;)
    Ja, helt riktig! Det er nok en liten festpukkel på den bassen altså, men litt sprøtt å høre den sammenlignet med de svære Focal, som låt flatt i forhold, på ca samme volum vel og merke. Hadde man kunne dra på skikkelig, så hadde nok Focal vist seg frem på en annen måte. Men det var ganske høyt, og det var Graham jeg ville fortsette å høre på. *Fikk testet mye forskjellig musikk den time ca.jeg «regjerte»alene i demo-rommet.

    Ved denne sammenligningen så ble også Tannoy og Klipsch litt kjedelige(!!) og dorske mot den livlige Briten, som spilte med masse «bop» og livsglede. Kanskje blir det litt mye i lengden?

    Edit: Sporet litt av her nå kanskje, men dette er nok hva jeg vil si er en musikalsk høyttaler da.
    Beskrivelsen minner litt opp mine opplevelser med de små ProAc 1SC. Selv i ei normalt stor stue på 35 m2 klarer de å spille fyldig og gi en følelse av god bass, selv om den selvfølgelig ikke leverer skikkelig dypbass med sin lille 5 tommer. For meg er dette en musikalsk høyttaler som jeg nok blir å beholde.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Lurer på om jeg skal tørre å tippe på Graham? Det er noen fantastiske små høyttalere! ;)
    Ja, helt riktig! Det er nok en liten festpukkel på den bassen altså, men litt sprøtt å høre den sammenlignet med de svære Focal, som låt flatt i forhold, på ca samme volum vel og merke. Hadde man kunne dra på skikkelig, så hadde nok Focal vist seg frem på en annen måte. Men det var ganske høyt, og det var Graham jeg ville fortsette å høre på. *Fikk testet mye forskjellig musikk den time ca.jeg «regjerte»alene i demo-rommet.

    Ved denne sammenligningen så ble også Tannoy og Klipsch litt kjedelige(!!) og dorske mot den livlige Briten, som spilte med masse «bop» og livsglede. Kanskje blir det litt mye i lengden?

    Edit: Sporet litt av her nå kanskje, men dette er nok hva jeg vil si er en musikalsk høyttaler da.
    Tror at det handler mest om matching. Hørte også på Graham ls6 gulvstående. Ble ikke helt overbevist. Var varmt og musikalsk, men bassen hang for mye. Prøvde Spendor A4 på mit eget anlegg og det var fin avslappende lyd med litt daff bass som om forsterkeren ikke klarte å levere nok trøkk.
    En liten kommentar her bare: Det var den lille stativ HT jeg refererte til, ikke gulvstående som etter det jeg har lest (ikke hørt) har en litt annen signatur. Var heller ikke ment som en «reklame» for Graham, eller diss av andre. Bare en observasjon, subjektiv selvsagt:)
     

    knuba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    309
    Antall liker
    139
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    3
    Helt enig med Coolio og Odd J her, synes dere har truffet spikeren på hodet. Etter laaaang tids leting fant jeg også frem til en matching av anlegg jeg kunne leve med pris/kvalitet. Musical Innovation forsterkere og Respons høyttalere. Plutselig låt nesten alle innspillingene mine bra. Selv tyntklingende remasteringer fra 80-tallet ble til å høre på. Musikalsk som tusan! Beklager litt off topic, men det er godt ment ;-)
    Enig med de fleste innleggene som beskriver hva musikalske høyttalere formidler av følelser. Men hvilke kriterier som ligger til grunn?

    Jeg tror fylde i øvre bass og nedre mellomtone, ingen oppmerksomhetsbehov i presensområdet og en diskant som har en fallende kurve i lytteposisjon er mye av magien på høyttaler-siden.
    De fleste høyttalere får en tynn øvre bass/nedre mellomtone som følge av refleksjoner fra gulv og en tilsvarende påtrengende øvre mellomtone, så dersom man løser dette tror jeg man får mye "musikalitet".

    Stigning i responsen ved høye frekvenser er døden for meg, så de fleste hifi-høyttalere diskvalifiserer seg selv ved fødselen.
    100% enig. Det er legges lite vekt på frekvensgang i omtale og tester, men jeg mener dette er noe av det viktigste for et langt og godt forhold til anlegget og musikken. Det er alt for mange anlegg i dag som vektlegger ultradetaljert, oppløst og rapp klang. Resultatet kan være imponerende der og da, men resulterer lett i at musikksmaken smalnes av da veldig mye høres magert og pågående/slitsomt ut. Det jeg har hørt av klassisk musikk live i store konsertsaler har vært langt mørkere stemt enn over anlegget. Og mye bedre å høre på.

    Våger påstanden om at nitti prosent av alt stæsjet på brukten er der fordi folk ikke får den klangbalansen de leter etter. Og at problemet er en for analytisk, pågående klang. Også kalt nøytralt, et begrep som må ha endret seg betydelig de siste 25-30 årene.

    Så hvorfor lager så få produsenter høyttalere som er tilpasset klangen i vanlige stuer? Og lar alle modeller høres tilnærmet likt ut? Greit med en hus-lyd/merkesignatur, men hadde jeg drevet med høyttalerproduksjon hadde jeg lagd ulike ting med helt forskjellig klang etter smak, romstørrelser og akkustikk. Og forklart forskjellene tydelig for kundene.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    årsaken til min undring om såkalte musikalske høyttalere var en nylig erfaring med et høyttalerpar jeg hadde hjemme på prøve et par mnd’er. Høyttalerene har fått skryt for sin åpne og dynamiske spillestil og jeg må si jeg ble uhyre imponert, men jeg merket at jeg hoppet litt for mye i spillelister uten nær sagt å høre ferdig en låt.

    De gikk i retur og jeg koblet opp mine gode gamle Rega ela og plutselig kunne jeg spille igjennom alt fra klassisk til Punk.
    Nå skal de sies at høyttalerene som gikk i retur var fantastiske formidlere av lyd, men ikke musikk om det låter forståelig.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på om jeg skal tørre å tippe på Graham? Det er noen fantastiske små høyttalere! ;)
    Ja, helt riktig! Det er nok en liten festpukkel på den bassen altså, men litt sprøtt å høre den sammenlignet med de svære Focal, som låt flatt i forhold, på ca samme volum vel og merke. Hadde man kunne dra på skikkelig, så hadde nok Focal vist seg frem på en annen måte. Men det var ganske høyt, og det var Graham jeg ville fortsette å høre på. *Fikk testet mye forskjellig musikk den time ca.jeg «regjerte»alene i demo-rommet.

    Ved denne sammenligningen så ble også Tannoy og Klipsch litt kjedelige(!!) og dorske mot den livlige Briten, som spilte med masse «bop» og livsglede. Kanskje blir det litt mye i lengden?

    Edit: Sporet litt av her nå kanskje, men dette er nok hva jeg vil si er en musikalsk høyttaler da.
    Tror at det handler mest om matching. Hørte også på Graham ls6 gulvstående. Ble ikke helt overbevist. Var varmt og musikalsk, men bassen hang for mye. Prøvde Spendor A4 på mit eget anlegg og det var fin avslappende lyd med litt daff bass som om forsterkeren ikke klarte å levere nok trøkk.
    En liten kommentar her bare: Det var den lille stativ HT jeg refererte til, ikke gulvstående som etter det jeg har lest (ikke hørt) har en litt annen signatur. Var heller ikke ment som en «reklame» for Graham, eller diss av andre. Bare en observasjon, subjektiv selvsagt:)
    Ja Graham har ls6 stativmodell. Dem har jeg ikke hørt på, men de enda mindre ls5/a har jeg så vidt hørt på. Strålende små høyttalere med stort lydbilde. Det er høyttalere som er lette å få til vil jeg tro. Veldig bra erkebritiske bbc monitorer.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Å si en høyttaler er musikkalsk må vel bygge på uvitenhet, de de som faktisk er musikalske setter sikkert lite pris på å bli sammenlignet med ei trekasse.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tilbøyelig til å mene at en musikalsk høyttaler er en som ikke endrer det musikalske uttrykket til musikerne. Altså en med flat respons i rommet, og ellers lav forvrengning og tilstrekkelig dynamisk kapasitet. Først og fremst.

    Så kan en høyttaler forvrenge og forandre signalet på en rekke måter, og gjør det, og da blir det litt mer opp til den enkelte å mene noe om hva de kan leve med/uten, og hva som er kritisk for dem.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En spennende greie er høyttalere som klarer å bevare dynamikken man forventer av live band, men uten å låte som PA konsert-anlegg (Elton John-konserten i Bergen i går var et helvetes spetakkel, og jeg er fortsatt irritert på lydkvaliteten!).

    Ingen små høyttalere har kapasitet til å reprodusere musikaliteten i den biten, noe man finner ut av når man fjerner den kunstige romresonansen som hjelper skoeskene til å låte stort og tøft. Men jeg er enig med Alan Shaw som sier at en høyttaler må kunne gjengi stemmer korrekt for at man skal kunne kalle dem god, og gode høyttalere er musikalske.

    Så man kan jo begynne der? Kapasitet og korrekt gjengivelse av stemmer?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.386
    Antall liker
    20.795
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Korrekt gjengivelse av stemmer brukte Franco Serblin mye tid på. Vanskelig å få til siden de aller fleste høyttalere har delefrekvens midt i ørets mest følsomme område: Stemmeleiet.
     
    N

    Naca4

    Gjest
    årsaken til min undring om såkalte musikalske høyttalere var en nylig erfaring med et høyttalerpar jeg hadde hjemme på prøve et par mnd’er. Høyttalerene har fått skryt for sin åpne og dynamiske spillestil og jeg må si jeg ble uhyre imponert, men jeg merket at jeg hoppet litt for mye i spillelister uten nær sagt å høre ferdig en låt.

    De gikk i retur og jeg koblet opp mine gode gamle Rega ela og plutselig kunne jeg spille igjennom alt fra klassisk til Punk.
    Nå skal de sies at høyttalerene som gikk i retur var fantastiske formidlere av lyd, men ikke musikk om det låter forståelig.
    Rega Xel er enda bedre, men krever bedre elektronikk enn Ela. Spiller helt rått på alle typer musikk med lettere modifisert Naim og DPA. Har hatt Regaforsterkere, men det blir for daft etter min mening. Fordelen med Xel merkes best når det spilles høyt med hektisk musikk som Motörhead, Black Sabbath osv. De er hele tiden informative og svært underholdende uten etterslep i bassen og resonanser. Xel kom i minst tre versjoner og den andre regnes som de beste. Til Norge ble det importert to eller tre par av første versjon. Det sitter en kondensator mellom +/- på høyttalerinngangen på disse. Denne kan klippes med en avbiter og bøyes til side og dermed er det Xel mk2. Kan enkelt loddes tilbake om nødvendig. Xel spiller en god mer åpent med kondensatoren fjernet. Den siste mk3 versjonen kom med andre elementer for å tilpasse seg markedet bedre, men mistet gnisten og moroa til første/andre versjon. Forstandstørrheten hentet inn salgsavdelingen hos Rega,-
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    914
    en dipol gjort riktig er så å si alltid mer musikalsk enn noen tilsvarende kassehøyttaler.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    årsaken til min undring om såkalte musikalske høyttalere var en nylig erfaring med et høyttalerpar jeg hadde hjemme på prøve et par mnd’er. Høyttalerene har fått skryt for sin åpne og dynamiske spillestil og jeg må si jeg ble uhyre imponert, men jeg merket at jeg hoppet litt for mye i spillelister uten nær sagt å høre ferdig en låt.

    De gikk i retur og jeg koblet opp mine gode gamle Rega ela og plutselig kunne jeg spille igjennom alt fra klassisk til Punk.
    Nå skal de sies at høyttalerene som gikk i retur var fantastiske formidlere av lyd, men ikke musikk om det låter forståelig.
    Rega Xel er enda bedre, men krever bedre elektronikk enn Ela. Spiller helt rått på alle typer musikk med lettere modifisert Naim og DPA. Har hatt Regaforsterkere, men det blir for daft etter min mening. Fordelen med Xel merkes best når det spilles høyt med hektisk musikk som Motörhead, Black Sabbath osv. De er hele tiden informative og svært underholdende uten etterslep i bassen og resonanser. Xel kom i minst tre versjoner og den andre regnes som de beste. Til Norge ble det importert to eller tre par av første versjon. Det sitter en kondensator mellom +/- på høyttalerinngangen på disse. Denne kan klippes med en avbiter og bøyes til side og dermed er det Xel mk2. Kan enkelt loddes tilbake om nødvendig. Xel spiller en god mer åpent med kondensatoren fjernet. Den siste mk3 versjonen kom med andre elementer for å tilpasse seg markedet bedre, men mistet gnisten og moroa til første/andre versjon. Forstandstørrheten hentet inn salgsavdelingen hos Rega,-
    Jeg har et sett med Rega Xel stående også.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    årsaken til min undring om såkalte musikalske høyttalere var en nylig erfaring med et høyttalerpar jeg hadde hjemme på prøve et par mnd’er. Høyttalerene har fått skryt for sin åpne og dynamiske spillestil og jeg må si jeg ble uhyre imponert, men jeg merket at jeg hoppet litt for mye i spillelister uten nær sagt å høre ferdig en låt.

    De gikk i retur og jeg koblet opp mine gode gamle Rega ela og plutselig kunne jeg spille igjennom alt fra klassisk til Punk.
    Nå skal de sies at høyttalerene som gikk i retur var fantastiske formidlere av lyd, men ikke musikk om det låter forståelig.

    Det er jo en spennende tilbakemelding, og viser jo helt klart at det er mange som liker en signatur på det som gir lavest skuldre, på gjengitt musikk i heimen.
    Ser du bevist lar være å nevne høyttaler-merket - det er fornuftig.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    SMAKFULLE KNIVER

    Jeg liker å lage god, smakfull mat og lurer på om noen kan anbefale smakfulle kniver.

    Fra spøk til alvor: En kniv skal være skarp og ha en utforming som passer oppgaven. Kanskje noen liker en sløv, liten kniv til biffen? Preferanser er vidt forskjellige og det reneste kaos. Men er ikke alle enige i at en god kniv er en skarp kniv?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    SMAKFULLE KNIVER

    Jeg liker å lage god, smakfull mat og lurer på om noen kan anbefale smakfulle kniver.

    Fra spøk til alvor: En kniv skal være skarp og ha en utforming som passer oppgaven. Kanskje noen liker en sløv, liten kniv til biffen? Preferanser er vidt forskjellige og det reneste kaos. Men er ikke alle enige i at en god kniv er en skarp kniv?
    Klønete folk holder seg unna skarpe kniver, og …..
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    SMAKFULLE KNIVER

    Jeg liker å lage god, smakfull mat og lurer på om noen kan anbefale smakfulle kniver.

    Fra spøk til alvor: En kniv skal være skarp og ha en utforming som passer oppgaven. Kanskje noen liker en sløv, liten kniv til biffen? Preferanser er vidt forskjellige og det reneste kaos. Men er ikke alle enige i at en god kniv er en skarp kniv?
    Alt til sitt bruk, tenker jeg.

    En kniv som dette er skarp, men er ikke førstevalget mitt når jeg skal spise en god biff bare fordi den er skarp. Jeg vil faktisk foretrekke en kniv som er mindre skarp, gjerne med serratert egg og mer gripevennlig håndtak. Å spise en biff er kanskje litt sammenlignbart med å høre på musikk, siden begge er sanselige opplevelser og noe man går inn for å nyte. Da er kanskje ikke den skarpeste kirurgiske presisjon alltid det man vil foretrekke for en best mulig opplevelse. Men det varierer nok fra individ til individ, hvis du foretrekker å spise din biff med skalpell, så gjerne for meg. :)

    3253562100993.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Sst

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    SMAKFULLE KNIVER

    Jeg liker å lage god, smakfull mat og lurer på om noen kan anbefale smakfulle kniver.

    Fra spøk til alvor: En kniv skal være skarp og ha en utforming som passer oppgaven. Kanskje noen liker en sløv, liten kniv til biffen? Preferanser er vidt forskjellige og det reneste kaos. Men er ikke alle enige i at en god kniv er en skarp kniv?
    Klønete folk holder seg unna skarpe kniver, og …..
    Jeg tror klønete folk er sånne som har de skarpe knivene sine liggende i en skuff, istedenfor i en knivblokk eller hengende på en magnetlist.
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    578
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Regel 1: Elementene må være montert tidsfaseriktig så lyden fra alle elementene treffer øret samtidig.
    Regel 2: Fronten må være dempet for diffraksjon, evt. avrundet tilstrekkelig.
    Regel 3: Du må ha nok ompfh i effekttrinnet til å kontrollere spetakkelet.
    Regel 4: "Garbage in = garbage out"

    Funbunny
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    SMAKFULLE KNIVER

    Jeg liker å lage god, smakfull mat og lurer på om noen kan anbefale smakfulle kniver.

    Fra spøk til alvor: En kniv skal være skarp og ha en utforming som passer oppgaven. Kanskje noen liker en sløv, liten kniv til biffen? Preferanser er vidt forskjellige og det reneste kaos. Men er ikke alle enige i at en god kniv er en skarp kniv?
    Alt til sitt bruk, tenker jeg.

    En kniv som dette er skarp, men er ikke førstevalget mitt når jeg skal spise en god biff bare fordi den er skarp. Jeg vil faktisk foretrekke en kniv som er mindre skarp, gjerne med serratert egg og mer gripevennlig håndtak. Å spise en biff er kanskje litt sammenlignbart med å høre på musikk, siden begge er sanselige opplevelser og noe man går inn for å nyte. Da er kanskje ikke den skarpeste kirurgiske presisjon alltid det man vil foretrekke for en best mulig opplevelse. Men det varierer nok fra individ til individ, hvis du foretrekker å spise din biff med skalpell, så gjerne for meg. :)

    Vis vedlegget 543637
    Men hvor på dyret må biffen være fra, hvordan må den være krydret, være stekt, og hva slags tilbehør passer den best sammen med? Og passer det å spise den når og hvor som helst?:confused:

    Ja, da. Vi har metervis av kokebøker og ekspertise på området.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn