hva i svarteste he...

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.582
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
Men asbjo da, forstår du ikke at slike topphemmelige millitærting ikke kan offentliggjøres for Nobelkommiteen?

Godt skrevet btw. Du sitter tilsynelatende med den kunnskapen som Bybee har tatt utgangspunkt i at ingen audiofile sitter med.
Takk. Bare tilsynelatende.

Men hva med Ig. Nobel-komiteen da? Du vet, prisen til minne om Alfreds litt mindre kjente lillebror Ignatius. Den som deles ut i Cambridge, Massachusetts, i stedet for i Stockholm og Oslo. De er vant til å håndtere hemmeligheter. F eks gikk årets fredspris til forskere i U S Air Force, som hadde utviklet kjemikalier som skulle få fiendens soldater til å utvikle galopperende homoseksualitet. En annen av årets vinnere hadde påvist at rotter ikke kan skille mellom japansk og nederlandsk når begge språkene avspilles baklengs, så den må da helt klart være innenfor rekkevidde for Mr Bybee.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.726
Jeg har intet imot blindtester, heller tvert i mot.

Hva bybee-filter angår har jeg i det minste testet dem, og at de gjør noe med lyden er i alle fall ikke jeg i tvil om.
Om det er til det positive, negative eller nøytralt får være opp til hver enkelt å bedømme. Forøvrig har de vært mer enn nok gjenstand for krangling her på sentralen allerede, i kjølvannet av Fidelity nr. 28, kanskje uten at det er så kjent at de er en del av krangelen.

Grunnen kan man ta i nærmere ettersyn på denne siden:
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=4092&hl=jorma%20prime&st=0

Bla til side 3...

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Svart magi? (det ville i tillegg forklare prisen ). No

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.794
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Snickers-is skrev:
Rune.U skrev:
Mener ikke å kuppe tråden,men apropo Snakeoil,eller i dette tilfellet lakk.Hva mener herskapet om dette da tro? ;D
http://www.tnt-audio.com/accessories/c37_e.html

Virker ikke bare på høyttalermembranene,men også inni komponentene-tenk det!
Mvh Rune :)
Dette føyer seg vel inn i mengden av materialer hvis tilstedeværelse har en gudsbenådet effekt på alt som tilfeldig vis havner under definisjonen musikk. Det interessante her er jo at dersom vi endrer definisjonen på hva som får lov til å kategoriseres som musikk så vil, om vi skal tro det som skrives om disse produktene, de også endre funksjon, for de har jo bare positiv effekt uansett hvor de blir koplet/påført, og uansett hva som spilles av.

Forøvrig merker jeg meg en ganske systematisk sammenheng mellom bruken av følgende uttrykk:
"Teste selv før man uttaler seg"
"Målemafia"
"Man får det man betaler for"
"Hvordan kan du komme her og påstå at det han skriver er feil?"
"Musikalsk lyd"
"Vi rørfolk"
samt beslektede uttrykk...

og

total alergi mot verifiserbare testmetoder.

Det er vel neppe noen grunn til å trekke noen konklusjoner av det?
hehe, riktignok la jeg ut denne tråden som en liten salut til forumets hardbarka, aggressive og ofte poengterte og velformulerte objektivister.
men å trekke "vi rørfolk" ned i søla er å gå for langt, snickers! :mad: :mad: ;D

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.616
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
Forøvrig merker jeg meg en ganske systematisk sammenheng mellom bruken av følgende uttrykk:
"Målemafia"
"Musikalsk lyd"
"Vi rørfolk"

og

Et selsomt innlegg ,Snickers, med tanke på hva man må betale for et sett med Gaia!
mvh

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
785
Torget vurderinger
1
Det finnes bedre tweaks enn Bybee. Machina Dynamica selger de beste. Mine favoritter har vært Clever Little Clock og Brilliant Pebbles (krystaller på medisinglass til audiobruk), helt til de kom med Teleportation, en slags forbønn for anlegget ditt over telefon. Samme prinsipp som ofte anvendes i forbindelse med alvorlig sykdom.

Se link: http://www.machinadynamica.com/machina60.htm

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
785
Torget vurderinger
1
tkr skrev:
Snickers-is skrev:
"Målemafia"
"Musikalsk lyd"
"Vi rørfolk"

og

Et selsomt innlegg ,Snickers, med tanke på hva man må betale for et sett med Gaia!
mvh

Hvem skal moderere moderatorene? Dette er ikke et fritt forum verdig!

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Barbaresco skrev:
tkr skrev:
Snickers-is skrev:
"Målemafia"
"Musikalsk lyd"
"Vi rørfolk"

og

mvh

Enig, synes denne var på kanten for en moderator.

Pk

O

OldBoy

Gjest
asbjbo skrev:
Jo, altså (and I am not making this up, som Dave Barry ville sagt):
[size=8pt]Bybee Quantum Purifiers operate on the quantum mechanical level to regulate the flow of electrons that make up the signal (picture a metering light regulating freeway traffic flow). Current flow within the Quantum Purifier is unimpeded and ideal (think of the unencumbered flow of traffic on a lightly traveled expressway). During transit through the Quantum Purifier, quantum noise energy is stripped off the electrons, streamlining their flow through ensuing conductors. Unwanted quantum noise energy dissipates as heat within the Quantum Purifier rather than emerging as a layer of contamination residue over the audio/video information.

The benefits of this process extend beyond the physical length of the Quantum Purifier. As electrons speed through the purifier, a "slipstream" effect is formed which facilitates current flow in the surrounding conductors of the playback system. Introducing Bybee Quantum Purification into the electron path reduces quantum noise and increases signal velocity, resulting in performance improvement beyond what is attainable by any cable alone, no matter how well designed.
...
Når man begynner å snakke om kvantemekansike trafikklys og kvantemekanisk "slipstream", hva skal man si?

Det er mest fristende å rulle seg rundt på gulvet og få seg en god latter.

Verden vil tydeligvis bedras.

:) :) :)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.616
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ser at innlegget mitt kan sees på som et angrep på Snickers. Bør derfor kanskje føye til at jeg kjenner Snickers, han satt i stua mi for en god måned siden, og vi diskuterte hifi til jeg måtte minne ham på at han skulle nå en ferge. Litt vanskelig å være moderator hele tiden... :)
mvh tkr

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
785
Torget vurderinger
1
Jeg har nettopp rapportert deg inn til moderator, og venter en unnskyldning, ikke en bortfjasing med smilefjes.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
pks skrev:
Barbaresco skrev:
tkr skrev:
Snickers-is skrev:
"Målemafia"
"Musikalsk lyd"
"Vi rørfolk"

og

mvh

Enig, synes denne var på kanten for en moderator.

Pk
synes den var ganske fornøyelig jeg :D

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
785
Torget vurderinger
1
Hva skjedde med Viking sitt innlegg? Burma?

R

Roysen

Gjest
asbjbo skrev:
J.Finvaag skrev:
mls skrev:
En ting er sikkert og det er at Bybee i signalveien endrer lyden. Men ikke nødvendigvis til det bedre.
dette er en av de tingene som gjør meg skeptisk spessielt til dette produktet, hvordan i allverden kan du pakke en ekstra dippedutt i kjeden uten at den påvirker signalet og det kun i positiv retning?
Jo, altså (and I am not making this up, som Dave Barry ville sagt):
Bybee Quantum Purifiers operate on the quantum mechanical level to regulate the flow of electrons that make up the signal (picture a metering light regulating freeway traffic flow). Current flow within the Quantum Purifier is unimpeded and ideal (think of the unencumbered flow of traffic on a lightly traveled expressway). During transit through the Quantum Purifier, quantum noise energy is stripped off the electrons, streamlining their flow through ensuing conductors. Unwanted quantum noise energy dissipates as heat within the Quantum Purifier rather than emerging as a layer of contamination residue over the audio/video information.

The benefits of this process extend beyond the physical length of the Quantum Purifier. As electrons speed through the purifier, a "slipstream" effect is formed which facilitates current flow in the surrounding conductors of the playback system. Introducing Bybee Quantum Purification into the electron path reduces quantum noise and increases signal velocity, resulting in performance improvement beyond what is attainable by any cable alone, no matter how well designed.
...

The new Bybee Slipstream Golden Goddess products are the culmination of decades of research and development by Jack Bybee. Over the past couple of years, the new-millennium Slipstream purifier based on carbon fiber and nanotechnology has taken the elimination of quantum mechanical noise to unprecedented levels. Eichmann RCA plugs, banana plugs and 5-way binding posts, and ERS “Stealth” carbon fiber damping and shielding material, ensure sonically superior connectivity. A new, ultra-flexible expanded Teflon (ePTFE) functions essentially as an air dielectric for the conductors, virtually eliminating capacitance. Those elements combined to make the sonics of the original Bybee Slipstream accessories and cables dramatically open, spacious and tonally pure.

Jack Bybee has now added to those materials and construction techniques the uniquely natural sonic properties of 14 K gold for the signal (+) legs of all these new products. After extensive measurements and listening tests, he has chosen to complement the gold (+) conductors with high-purity silver ribbon for the (-) conductors. This silver ribbon has lower measurable resistance than either gold or copper wire, and the gold (+)/silver (-) combination has proven to deliver the most balanced, neutral and harmonically complete performance.

Det interessante her er at han (muligens utilsiktet) påstår ting som er målbare: Den vanlige betydningen av "quantum noise" er "shot noise", som skyldes at signalet overføres med enkeltelektroner (eller fotoner i et optisk system), og hvert elektron har en bestemt ladning. Et kontinuerlig signal består derfor av en stokastisk serie av enkeltpartikler hvis man forstørrer det hele tilstrekkelig mye. Dermed er "quantum noise" en grense for den lavest mulige støyen i et system - det er ikke fysisk mulig å redusere den videre, uten å oppfinne mindre elektroner eller (som han faktisk påstår!) å få elektronene til å stille seg i en velordnet kø i stedet for å ankomme stokastisk. En definisjon fra ATIS:
quantum noise: Noise attributable to the discrete and probabilistic nature of physical phenomena and their interactions. Note 1: Quantum noise represents the fundamental limit of the achievable signal-to-noise ratio of an optical communication system. This limit is never achieved in practice. [After FAA] Note 2: Examples of quantum noise are photon noise in an optical signal and shot noise in an electrical conductor or semiconductor._________________________________________________

Andre tar også med termisk støy i definisjonen av "quantum noise". I begge tilfeller er det ganske knallharde fysiske lover som er ute og går, type Heisenbergs usikkerhetsrelasjon og termodynamikkens andre lov. Målbart er det, åkkesom.

Derfor, oppfinneren av en dippedutt som får elektroner til å stille seg opp i velordnede køer i stedet for å oppføre seg stokastisk og/eller å redusere termisk støy uten å kjøle ned komponenten, kan ganske enkelt dokumentere dette på reproduserbart vis hvoretter han ganske sikkert kan avhente 10 mill svenske kroner, et pent diplom og en diger gullmedalje fra Kungens hånd i Stockholm påfølgende høst.

Men i stedet velger han å vederkvege våre lengtende ører med stadig lifligere musikk i stedet, og det nesten til en veldedig pris sammenlignet med den Nobel-prisen han så tydelig gir avkall på. Jeg blir nesten rørt til tårer over slik altruisme. [Snufs.]

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Si ikke det. Kanskje er også nobelkomiteens medlemmer også tilstede på sentralen?

Mvh
Roysen

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
785
Torget vurderinger
1
Sitat: Jack Bybee has now added to those materials and construction techniques the uniquely natural sonic properties of 14 K gold for the signal (+) legs of all these new products. After extensive measurements and listening tests, he has chosen to complement the gold (+) conductors with high-purity silver ribbon for the (-) conductors. This silver ribbon has lower measurable resistance than either gold or copper wire, and the gold (+)/silver (-) combination has proven to deliver the most balanced, neutral and harmonically complete performance.

Det er vel noe alle vet at pluss-elektronene liker å gå i gull, mens minus-elektronene liker å gå i sølvledere. Får vel ikke Nobelpris for noe så elementært. Heller ikke for å vite at gull og kopper leder dårligere enn sølv.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.726
Snickers-is skrev:
Rune.U skrev:
Mener ikke å kuppe tråden,men apropo Snakeoil,eller i dette tilfellet lakk.Hva mener herskapet om dette da tro? ;D
http://www.tnt-audio.com/accessories/c37_e.html

Virker ikke bare på høyttalermembranene,men også inni komponentene-tenk det!
Mvh Rune :)
Dette føyer seg vel inn i mengden av materialer hvis tilstedeværelse har en gudsbenådet effekt på alt som tilfeldig vis havner under definisjonen musikk. Det interessante her er jo at dersom vi endrer definisjonen på hva som får lov til å kategoriseres som musikk så vil, om vi skal tro det som skrives om disse produktene, de også endre funksjon, for de har jo bare positiv effekt uansett hvor de blir koplet/påført, og uansett hva som spilles av.

"Målemafia"
"Musikalsk lyd"
"Vi rørfolk"

og

Håper du ikke var innom Audioroyal sitt rom på Trondheimsmessa, hvor det var både bybee-filter, rør, vinyl, kostbart, og ikke minst musikalsk.
;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.922
Sted
Østfold
tkr skrev:
mvh
Det kan du kanskje mene, men så godt som alt på Gaia er jo gjort enten for å oppnå en lydmessig effekt som er etterprøvbar eller for å oppnå en "forsvarlig estetikk" (antar et par anførselstegn hørte hjemme der ;D)

Imidlertid føler jeg vel her at du bygger oppunder dette med at det er ok å ta hvor høy pris som helst for hvor lite som helst bare man ikke noen sinne forsøker å være kritisk. Det er vel ingen hemmelighet at dette fenomenet holder liv i et ukjent antall selskaper i bransjen.

T

theStig

Gjest
Ærlig talt, kjøper man noe sånt som Gaia får man da virkelig noe for penga. Det kan jeg ikke akkurat påstå man gjør med tvilsomme produkter som mystiske kabler og tweaks. Det har akkurat versert et eksempel her på bananplugger til noen tusinger pr stk. Tilsvarende koster 19,90 for 10 stk på Clas'ern

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det mest begredelige er at Hr. Bybee sannsynligvis ikke en gang kan påberope seg et lite antall solgte enheter å fordele utviklingskostnadene på.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.616
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hvis det er det inntrykket du fikk, Snickers, må jeg nok forsøke å presisere:
a) Jeg har absolutt ingen problemer med prisen på Gaia, og regner med at de gir valuta for pengene. Jeg håper inderlig at jeg skal få høre dem snart.
b) Det jeg reagerte på, var at du samtidig tydeligvis hadde lite til overs for utsagnet om at du får det du betaler for. Det synes jeg virker ulogisk, all den tid du selger høyttalerne.
c) Som du med selvsyn har sett, er jeg ikke tilhenger av å måtte ha det nyeste og dyreste på markedet. Alt mitt utstyr utenom pickup er kjøpt brukt, og til en pris som typisk har vært 30% av nypris. Jeg føler derfor ikke på noen måte at jeg har vært villig til å betale høy pris for hva som helst uten å være kritisk. Tvert imot.
mvh Tønnes

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.922
Sted
Østfold
ramos skrev:
hehe, riktignok la jeg ut denne tråden som en liten salut til forumets hardbarka, aggressive og ofte poengterte og velformulerte objektivister.
men å trekke "vi rørfolk" ned i søla er å gå for langt, snickers! :mad: :mad: ;D
Her føler jeg du overtolker det jeg skriver litt. Jeg inkluderer ikke alle som har rør i oppsettet, bare de som ønsker å stigmatisere disse som en gruppe med (underforstått) utvidet forståelse for lyd.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.922
Sted
Østfold
tkr skrev:
Hvis det er det inntrykket du fikk, Snickers, må jeg nok forsøke å presisere:
a) Jeg har absolutt ingen problemer med prisen på Gaia, og regner med at de gir valuta for pengene. Jeg håper inderlig at jeg skal få høre dem snart.
b) Det jeg reagerte på, var at du samtidig tydeligvis hadde lite til overs for utsagnet om at du får det du betaler for. Det synes jeg virker ulogisk, all den tid du selger høyttalerne.
c) Som du med selvsyn har sett, er jeg ikke tilhenger av å måtte ha det nyeste og dyreste på markedet. Alt mitt utstyr utenom pickup er kjøpt brukt, og til en pris som typisk har vært 30% av nypris. Jeg føler derfor ikke på noen måte at jeg har vært villig til å betale høy pris for hva som helst uten å være kritisk. Tvert imot.
mvh Tønnes
Jeg forstår poenget ditt Tønnes. Poenget mitt derimot ble tydelig vis oversett av at jeg beskrev "folk som bruker følgende begrep" og ikke "følgende fenomener". Dette begrepet kommer nesten utelukkende opp der det er en svært tydelig polarisert debatt hvor man diskuterer om man egentlig får noe for pengene over hodet, typisk veldig dyre kabler osv.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Barbaresco skrev:
Sitat: Jack Bybee has now added to those materials and construction techniques the uniquely natural sonic properties of 14 K gold for the signal (+) legs of all these new products. After extensive measurements and listening tests, he has chosen to complement the gold (+) conductors with high-purity silver ribbon for the (-) conductors. This silver ribbon has lower measurable resistance than either gold or copper wire, and the gold (+)/silver (-) combination has proven to deliver the most balanced, neutral and harmonically complete performance.

Det er vel noe alle vet at pluss-elektronene liker å gå i gull, mens minus-elektronene liker å gå i sølvledere. Får vel ikke Nobelpris for noe så elementært. Heller ikke for å vite at gull og kopper leder dårligere enn sølv.
Så kommer 1000 kroners sp.målet: Hva er + og - på vekselspenningen i signalbaner og høyttalerkabler?

Mao, må Bybee konstruere en kabelswappemaskin som kan bytte om kablene i på både høyttaler- og forsterkerenden samtidig, 100% synkronisert, uten tap, inntil 20 000 ganger i sekundet. Jo, hvis elektronene skal kunne gå i samme retning i hver leder til enhver tid...

Jeg sier ikke at oppdagelsen av sølv på - og gull på + er b...sh..., men så er det nå bare 1/8 fluef..tt.e-hår unna.

Ikke bare det: Det er den samme strømmen som går i både sølv- og gullederen.

PS! Kan modereres etter ønske fra dere medlemmer - jeg måtte bare :-[

Mvh.

Vidar

Topp Bunn