Strøm relatert Hva i huleste har skjedd - en reise inn i åndenes makt?!

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Absolutt alle hifikomponenter - rør som SS, digitale som analoge - i anlegget fungerer ikke som normalt. Vi snakker tre forsterkere, to pre, en sub, to CD-spiller/drivverk. Platespillere, DAC og RIAA vet jeg ikke siden det har ikke lykkes meg å isolere disse for test. Det blir vreng, brum og poppe-lyder fra de (gjennom ht, begge parene).

Det ser ut som det plutselig er noe ugnuss med strømmen her, selv om husets øvrige apparater fungerer tilsynelatende som de skal.

Åpnet sikringsskapet, og der blinket det en i en gul lampe (se bilde).

Det brant i sikringsskapet i borettslaget garasjeanlegg i går ettermiddag, og skaden bør nå være ferdig utbedret, men det kan da for pokker ikke ha noe å si? (Men jeg nevner det likevel).

Trasige greier.... :(

IMG_20200104_120643.jpg
 
Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Det kan være at en fase er falt ut i 3-fase systemet etter feilen du nevner. Da er det kun srøm på 2 av lederen og det som finnes i den «døde» lederen er feedback fra summen av andre apparater tilkoblet denne fase/leder.

Anbefaler at du slår av alt kritisk utstyr til dette er sjekket ut. Slike problemer kan forekomme som følge av feil i sikringer, brytere mv samt at smeltesikringer som er kaputt ikke viser det fordi perlen ikke er løst ut.

My 5 silver disks....

Bør sjekkes snarest.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.077
Antall liker
2.494
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
jeg ville sjekket du har alle fasene og korrekt jord ,sjekke alle apparatene dine , les
selv har jeg veldig dårlig erfaring med lokale nett selskapet.og det uheldige faktum at anlegget mitt står på 24/7 .En dag jeg kom hjem var en forsterker svidd av , jeg kunne se på alle klokkene mine at strømmen hadde vært vekke , allike vel stusset jeg . Par dager etter på var jeg hjemme , de jæ,,, klarte det kunst stykke og kople av hoved strømmen 4 gjentagene ganger på kort tid, mens jeg stupte bort til anlegget og fikke dratt ut i alle fall hoved ampene før seansen " dems var over
Har du flere apparater enten de er dc eller ac koblet ka n du får en mega offsett med sikkert og reaktive power og transienter inn samtidig :(
Etter denne episoden har jeg laget alle mine analoge amps med soft starter og og forigling slik at de må resettes i tilfelle bort fall
Ikke lenge siden stod hele hustet her og blinket , alle motorer og kjøleskap stod og pulserte , sannsynlig vis hade de forvekslet en fase og jord,,,,du vet det kan bli vanskelig når det er mere enn 2 ledninger , så jeg gikk bort til gutta" som hadde spleisa en kabel og tilbydde dem å låne fluken min
Men de klarte det etter ett par timer , så har du stor kjede bør kansje du og tenke på sikkring av anlegget med bortfall ved strømkutt , på viktigte komponentene
 
Sist redigert:

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.114
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Høres ut som en fornuftig løsning å få en elektriker til å måle over el-anlegget ditt. Tyder jo på at noe er galt, sannsynligvis en en følgefeil etter brannen i skapet i garasjen.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.792
Antall liker
11.188
Sted
Ytterst i havgapet...
Det blinkende lyset indikerer bare forbruk - hurtig blink= større forbruk. Det grønne lyset indikerer alt normalt. Om det hadde vært fasefeil burde det absolutt vært merkbart med lavere spenning på enklete kurser.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.077
Antall liker
2.494
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Absolutt alle hifikomponenter - rør som SS, digitale som analoge - i anlegget fungerer ikke som normalt. Vi snakker tre forsterkere, to pre, en sub, to CD-spiller/drivverk. Platespillere, DAC og RIAA vet jeg ikke siden det har ikke lykkes meg å isolere disse for test. Det blir vreng, brum og poppe-lyder fra de (gjennom ht, begge parene).

Det ser ut som det plutselig er noe ugnuss med strømmen her, selv om husets øvrige apparater fungerer tilsynelatende som de skal.

Åpnet sikringsskapet, og der blinket det en i en gul lampe (se bilde).

Det brant i sikringsskapet i borettslaget garasjeanlegg i går ettermiddag, og skaden bør nå være ferdig utbedret, men det kan da for pokker ikke ha noe å si? (Men jeg nevner det likevel).

Trasige greier.... :(

Vis vedlegget 565763
Hei har du fått over sikten på alle hifiers verste mareritt "scenario
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jordingsfeil, fasefeil, spenningsfeil? Annet? Gudene vet:rolleyes:
Alle andre apparater fungerer ellers i huset, feks TV.
Sikringsskapet forteller ingenting snodig.
Er veldig lei, etter flere tilbakeslag på rad på hififronten i de siste årene, som perler på snor.
 

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
3.366
Antall liker
9.328
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Leit Gunner. Det virker som en fase er ute. Har du sjekket inntaket ditt, dvs før sikringsskapet? Ett sted sitter inntaket. Det kan være felles for flere leiligheter eller separat. Har du prøvd å koble stereo med skjøteledning til en krets der alt virker normalt? Lynoppkobling hos god nabo? Håper dette ordner seg raskt. Stay strong!
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Leit Gunner. Det virker som en fase er ute. Har du sjekket inntaket ditt, dvs før sikringsskapet? Ett sted sitter inntaket. Det kan være felles for flere leiligheter eller separat. Har du prøvd å koble stereo med skjøteledning til en krets der alt virker normalt? Lynoppkobling hos god nabo? Håper dette ordner seg raskt. Stay strong!
Aner ikke åssen det gjøres, har aldri tuklet med sikringsskapet før.
Skal prøve fra et annet uttak når jeg finner tid og ork.
Kanskje dette er en fin anledning til å kvitte seg med alt og nyte musikken over et EC Living-produkt?:rolleyes:
 

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
3.366
Antall liker
9.328
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Nei. Dette ordner seg. Forstår stresset, men det er ikke noe feil med utstyret ditt.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.792
Antall liker
11.188
Sted
Ytterst i havgapet...
Sett meteret på 3-700V AC, - avhengig av meteret, - mål så mellom fasene i en stikkontakt, og mellom hver fase mot jord. Mellom fasene skal du ha ca 230V, og mellom hver av fasene og jord ca 127-130V. Hvis du har trefase inn til leiligheten ( se i sikringsskapet om hovedsikringen har to eller tre hendler), må du prøve i andre kontakter. ALternativt kan du måle direkte i sikringsskapet, ved å sette probene inn på skruene som ligger forsenket men synlige fra fronten av sikringen. I et trefaseanlegg skal du normalt ha 230V når du måler fase mot fase, og de samme ca 130 mellom hver fase og jord.
Om du ikke er vant med vanlige målinger, påse at probene står riktig i meteret, C ( Common) og V/ohm.....
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Duger denne lille, nusselige saken? Står AC, men ingenting om skalaen.

IMG_20200105_180655.jpg
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.114
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg målte alle stikkontaktene i stua da jeg hadde multimeter.
det er veldig lett, men jeg husker ikke helt hvordan man gjør det.
uansett en enkel sak å google.
men tror du burde få en elektriker hjem og gå over rubbel og bit.
kjip utgift, men den må du bare ta, og skulle det vise seg at det er noe radikalt gærnt, så har du en god sak mht forsikring på de tingene som evt har blitt ødelagt.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Har brukt multimeteren til å måle spenning på batterier, justere bias på forsterkere osv. Har aldri stukket noe inn i stikkontakter før. Liker ikke sånt!:rolleyes:

Men ok, skal gjøre et forsøk senere (Hører dere ikke fra meg fremover, så vet dere hva som har skjedd:-X).

Takk for innspill og hjelp. Keep 'em coming! :)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.221
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
En karamell fra lavspenten i heimen dør du ikke av, men du kjenner det godt og du føler at du lever;)
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.792
Antall liker
11.188
Sted
Ytterst i havgapet...
Med mindre du bor i et relativt nytt boområde med egen sekundærstasjon, er det lite sannsynlig at du har 400V TN, - men om så er tilfelle, skal hovedsikringen din ha 4 eksjoner eller hendler....
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Hvis du ser godt etter i sikringsskap så finner du om det er merket IT eller ei , ofte ligger info på fuse skjema til kursene som en merknad ved dato installert / montør .
Har trefas selv her på IT nett 3 vippebrytere på hovedsikring 3x50A i mitt tilfelle.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.254
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Hvis det brant i borettslaget du bor i så snakker du vel bare med formannen i borettslaget og sier at du mistenker følgefeil hos deg. Da bør dette gå på forsikringen til borettslaget og ikke noe du skal koste elektriker på, med mindre det ikke er følgefeil... Man kan fort få overspenning og andre ting ved feil i anlegget lokalt som knekker elektronikk og som du ikke kan måle i etterkant.

Hvis du ikke liker å måle 230V kan du vel ta noe som brukere strøm som drill, føner, lampe med å prøve i de kontaktene som du mistenker feil på. Ta noe som ikke koster all verden i fall det ryker...

Ellers er det bare å sette multimeteret på AC og putte minnene inn i de to hullene i kontakten, da skal du måle 230-240V. Du må gjerne rotere pinnene litt for å få kontakt - ikke farlig. Måler du mellom ett hull og jord i kontakten / bøylen skal du måle ca 130 V. Mål gjerne mellom begge poler og jord. Husk dog at billige multimeter ikke alltid kan måle riktig mellom jord og en pol - har et slik selv.
 
Sist redigert:

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg har nå målt :)

Spenningen er iaf ikke noe i veien med. Fase, derimot, virker som at ting ikke er på stell her. Forvirrende å få forskjellige utslag, alt mellom 99V til 140V.

Tok ut strøm fra vaskerommet. Forsterkeren spilte i ca 30 sek før den slo seg av.

Prøver å få kontakt med Hafslund, men kommer ikke gjennom ennå. Har også informert BRL om forholdet.

Må nok en elektriker inn. Er bare usikker på om dette er noe Hafslund skal ta seg av (først), eller om jeg kan bestille en hvilken som helst.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.221
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg har nå målt :)

Spenningen er iaf ikke noe i veien med. Fase, derimot, virker som at ting ikke er på stell her. Forvirrende å få forskjellige utslag, alt mellom 99V til 140V.

Tok ut strøm fra vaskerommet. Forsterkeren spilte i ca 30 sek før den slo seg av.

Prøver å få kontakt med Hafslund, men kommer ikke gjennom ennå. Har også informert BRL om forholdet.

Må nok en elektriker inn. Er bare usikker på om dette er noe Hafslund skal ta seg av (først), eller om jeg kan bestille en hvilken som helst.
Snakk med styreleder, la han bestille elektriker. Skyldes feilen brannen i fellesskapet slik at feilen ligger utenfor din bolig så er det borettslaget som må ordne opp, skyldes problemet en intern feil hos deg tar du regninga.
Mvh. Terje
Styreleder :)
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg har nå målt :)

Spenningen er iaf ikke noe i veien med. Fase, derimot, virker som at ting ikke er på stell her. Forvirrende å få forskjellige utslag, alt mellom 99V til 140V.

Tok ut strøm fra vaskerommet. Forsterkeren spilte i ca 30 sek før den slo seg av.

Prøver å få kontakt med Hafslund, men kommer ikke gjennom ennå. Har også informert BRL om forholdet.

Må nok en elektriker inn. Er bare usikker på om dette er noe Hafslund skal ta seg av (først), eller om jeg kan bestille en hvilken som helst.
Snakk med styreleder, la han bestille elektriker. Skyldes feilen brannen i fellesskapet slik at feilen ligger utenfor din bolig så er det borettslaget som må ordne opp, skyldes problemet en intern feil hos deg tar du regninga.
Mvh. Terje
Styreleder :)
God ide!
Takker!:)
 

mandag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
231
Antall liker
139
Torget vurderinger
1
Hei,
Jeg hadde problemer med trafostøy for noen år siden/ bor i leilighet fra 2012. Tok da kontakt med nettleverandør Hafslund - de tok det seriøst - monterte måleapparat hjemme hos meg over en snau uke - fant ingen feil.
Om ikke annet en god erfaring med Hafslund, så hør med de først.
Det det de gjorde hos meg var gratis.
Erik
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.254
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jeg har nå målt :)

Spenningen er iaf ikke noe i veien med. Fase, derimot, virker som at ting ikke er på stell her. Forvirrende å få forskjellige utslag, alt mellom 99V til 140V.

Tok ut strøm fra vaskerommet. Forsterkeren spilte i ca 30 sek før den slo seg av.

Prøver å få kontakt med Hafslund, men kommer ikke gjennom ennå. Har også informert BRL om forholdet.

Må nok en elektriker inn. Er bare usikker på om dette er noe Hafslund skal ta seg av (først), eller om jeg kan bestille en hvilken som helst.
Høres ut som samme feil som jeg har på mitt billige til daglig bruk, som nevnt. Har et bra liggende og det måler riktig fas-jord, begge sider. Mistenker det er chip med bug som finnes i mange multimeter.

Men, det kan og være jordfeil etter brannen.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg har nå målt :)

Spenningen er iaf ikke noe i veien med. Fase, derimot, virker som at ting ikke er på stell her. Forvirrende å få forskjellige utslag, alt mellom 99V til 140V.

Tok ut strøm fra vaskerommet. Forsterkeren spilte i ca 30 sek før den slo seg av.

Prøver å få kontakt med Hafslund, men kommer ikke gjennom ennå. Har også informert BRL om forholdet.

Må nok en elektriker inn. Er bare usikker på om dette er noe Hafslund skal ta seg av (først), eller om jeg kan bestille en hvilken som helst.
Snakk med styreleder, la han bestille elektriker. Skyldes feilen brannen i fellesskapet slik at feilen ligger utenfor din bolig så er det borettslaget som må ordne opp, skyldes problemet en intern feil hos deg tar du regninga.
Mvh. Terje
Styreleder :)
Snakket med styreleder. Han skal ringe og sjekke i morgen. Det skal visstnok komme folk og sette opp et nytt sikringsskap i garasjen ila uken. Kanskje det blir bedre da, eller kanskje ikke. Hvis ikke, så blir det å ringe Hafslund og bestille "personlig oppfølging".

Jaja, det får ta den tiden det tar....
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.221
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det er lov å håpe. Vi hadde en merkelig feil i fellesanlegget her hos oss. (En jordfeil som kom og gikk på tvers av kursene) Elektrikerfirma som vi bruker fant ingen feil. De kontaktet Hafslund for å be om måling. Hafslund mente at det ikke var nødvendig. Da bestemte jeg at vi går over utvendig anlegg og vi byttet alle utvendige koblingsbokser, tok vekk ledninger og belysning som egentlig ikke lenger var i bruk og vi byttet også sikringsautomaten på den kursen som det stort sett slo ut på. Etter dette har det vært bra. :) Vi tror at feilen var i automaten, det var greit, gikk fra B til C, noe vi også trengte.
Strøm er ikke enkelt. Går man skikkelig i dybden "Asbjørn style" (copyright:D) så oppdager man at her er det mye å bite i...
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Terje, hva må jeg betale deg for at du flytter hit og påtar deg styreledervervet?!:D
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Jordfeil/avvik i jordspenninger (IT nett) skal i seg selv ikke ha noen konsekvens med mindre utstyret (-/fien) er feilkonstruert. Derimot vil bortfall av en av de 3 fasene kunne føre til "halv spenning" for en del tilkoblet utstyr. Dette er ikke bra.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.221
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Terje, hva må jeg betale deg for at du flytter hit og påtar deg styreledervervet?!:D
Kanskje enklere at du kjøper en leilighet her:)? Er noen gamlinger som er på vei til de evige jaktmarker i løpet av et par år vil jeg tro.
Uansett lykke til med strøm og anlegg. Det ordner seg....
 
Topp Bunn