Strøm relatert Hva i huleste har skjedd - en reise inn i åndenes makt?!

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Jeg har nå målt :)

Spenningen er iaf ikke noe i veien med. Fase, derimot, virker som at ting ikke er på stell her. Forvirrende å få forskjellige utslag, alt mellom 99V til 140V.

Tok ut strøm fra vaskerommet. Forsterkeren spilte i ca 30 sek før den slo seg av.

Prøver å få kontakt med Hafslund, men kommer ikke gjennom ennå. Har også informert BRL om forholdet.

Må nok en elektriker inn. Er bare usikker på om dette er noe Hafslund skal ta seg av (først), eller om jeg kan bestille en hvilken som helst.
Har ikke hatt driftsproblemer ved jordfeil hos meg.Spilte helt ok med 37V og 170V - fase jord.
Ved ett tilfelle gikk logg til netteier full under PQ måling hos meg,men merket heller ikke den gang noe.
Mye positivt med IT nettet vi benytter i Norge;D

Spenningen mot jord er i hovedsak bestemt at kapasitansene til jord i 230 V nettet. Disse er i vesentlig grad gitt av kablene i lavspenningsnettet. Kapasitansene til jord, og for så vidt også mellom fasene, er sjeldent helt like. Er kapasitansene 10% forskjellige, vil også spenningen mot jord variere i størrelsesorden dette.
Normalt har vi ikke veldig store forskjeller i spenningen til jord. Det vil indikeres jordfeil når forskjellene blir 10-20 % der hvor jordfeil blir registrert.20% gir vel 104V og 156V
Har du stor forskjell i spenningene mellom fase og jord, har du eller andre i trafokretsen en jordfeil/svekkelse i isolasjonen mot jord.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jeg ville fortsatt få elektriker til å.måle over, på brl regning. Greit å få sjekket ut mtp personsikkerhet, brannfare osv . Tviler på at Hafslund har hverken ansvar eller feilen her.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.934
Antall liker
17.210
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hei,
Dette er Jon.

Vis vedlegget 566363

Jon er her for å hjelpe Gunner med strømmen. Jon er flink elektriker. Han har med seg noen apparater som han bruker til å måle ditt og datt med. Jon fant ingen feil. Typisk at slike periodiske feil ikke dukker opp i slike stunder..
Jon har dog restartet det hele, som han sier, så nå spiller iaf begge Arcam som normalt.
Jon har tatt farvel.
Så her sitter Gunner og vet ikke om han vil koble opp hovedanlegget igjen.
Gunner har angst.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.513
Antall liker
9.271
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Angsten må konverteres til handlekraft :) dvs. aktiv feilsøking. Ikke sett i gang alt av utstyr med en gang. Finn ut om det er en feil på en eller flere kurser, og om feilen er på en av forsterkene. Pust dypt. Start med å bruke Arcamene i en ukes tid. Deretter kan du koble opp rørdyra og se hva som skjer.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.575
Antall liker
27.680
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Min egen erfaring er at "det er mye rart med den strømmen", som min salig bestemor sa en gang.

Hadde noen irriterende jordfeil her hos meg, og elektrikeren kom, så, klødde seg i hodet og sa at han ikke fant noen målefeil. Fortalte at de veldig ofte ikke fant noe feil, og ikke visste hva som forårsaket ting.
Deretter skiftet han ut en vippesikring på en helt annen kurs enn den feilen var på, fordi den virket "litt sliten". Siden har det vært helt fint her.......:confused:

Mvh
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg hadde jordfeil også. Men bare av og til, fant jeg ut, før jul.
Målte selv og fant ut det var en lampe via en bryter i garasjen. Derav, av og til, alt etter om bryteren var på eller av.
Mistenkte først maskinene, som varmtvannstank, komfyr osv.
Mål en og en kurs. Dra ut en og en ting og mål. Når alt det er gjort på kursen, prøv evnt brytere.
Da finn du feilen.
Med mindre det ligg utenfor.
Oftest er det eget hus.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.929
Antall liker
11.338
Sted
Ytterst i havgapet...
Jordfeil kan være både skummelt og rart, og det som verre er...... Med IT-nett er det slett ikke gitt at feilen er i eget hus, - kan akkurat like gjerne ligge hos naboen. En typisk kilde er elementet i eldre varmtvannstanker, som pga termostat vil gi en periodisk feil. Det gjelder selvsagt alt som styres av av/på termostat. Utelys med fotocelle likeså..... Likevel kan det meste fungere normalt. For personsikkerhet er det da viktig at anlegget har potensialutjevning mot vann og avløpsrør, noe som dessverre ofte mangler i eldre anlegg.
Det blir ikke ille før det oppstår dobbel jordslutning, med en feil i to forskjellige boliger / bygninger etc...
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Mistanke om jordfeil skal vel rettes til netteier (gratis).
De finner hvor jordfeilen er og installatør retter feilen(koster peng)?

Problemet her var vel konstant og ikke periodisk?
Jordfeil påvirker vel ikke etter min og andres erfaring ikke stereoen o.l. med ulyder?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.934
Antall liker
17.210
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Vel, må innrømme at jeg blir litt sliten og matt av dette, som kommer tett etter reparasjoner av power og deretter pre. Før det PU og nok en power.

Det var nedslående at elektrikeren ikke fant noe. Ble såpass perpleks at jeg glemte å be han skifte over til en sikring som tåler påslåing av strømsultne forsterkere.

Det er iaf tyst i Arcam'ene nå, så får vi se hvor lenge jeg klarer å la være å koble opp rørsledene.

Apropos julebelysning. Jeg plugget i to veggvorter i gangen til lyslenker ute. Det ene kjøpt fra CO, det andre i Praha - men de kommer nok fra Kina, begge to. Ikke si at disse to musene veltet det mektige haifai-anlegget mitt?!:p
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Med så mange problemer,2 poweramper og en preamp,+ siste hendelse med brann og ulyder ville jeg fått sjekket strømmen.Det er gratis,men du må sende en formell klage til netteier.
Trenger ikke utbrodere så mye,bare oppgi hendelsene og si du ønsker en PQ måling.
De har da en tidsfrist å forholde seg til.
En må også huske at det har vert mye belastninger fra julepynt de siste ukene.
Vanligvis avsluttes julen 13nd dag jul,mandag som var ,så de forholdene kommer ikke tilbake før neste jul.
Er det ett problem trenger ikke alle kurser være like mye beheftiget med problemet.
Heller ikke alle leiligheter.

Få deg en temperaturmåler og plasser den på det varmeste stedet på Arcam`n (kjøleribbe?)og følg med på tempen
under normal drift/belastning og ved tomgang/standby.
Send en mail til Arcam og spør hva som vil være normal temp under normale drifts/strømforhold der du måler.
Blir ladere til mobiler,strømforsyninger til PC etc. mer enn godt håndlunkne?

Hos meg er de nå rett og slett KALDE,mot tidligere,da jeg hadde mye problemer,da ble de gloheite.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.934
Antall liker
17.210
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ok, da er synderen lokaliert, seff etter at elektrikeren har vært her :(

Det er den nye laderen til forforsterkeren (batteridrevet). Den lager et helvete uansett om den er plugget i pre'en eller ei.

Forslag videre?

81893842_829166927543616_4525313139478102016_n.jpg
81949251_833587543760563_3614579003832139776_n.jpg
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Merket du ikke dette med en gang du tok den i bruk da?

Spørs om det er noe feil med den, event om feilen oppsto etter hendelsen du beskrev tidligere.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.934
Antall liker
17.210
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ok, la oss glemme den nå.
Jeg er desperat etter en ny en. Hvor å kjøpe (i NORGE)?
30V, 2A.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.513
Antall liker
9.271
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
30V DC 2A er ikke akkurat kurant hyllevare. Det er ikke en liten sjangs for at du kan reparere den du har da?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.268
Antall liker
1.172
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Som jeg nevnte så trenger det ikke være noe feil nå, men at anlegget hadde feil av type overspenning eller halv spenning når det brant i det skapet er vel mye mulig ?

Dog, hvis ingen av naboene dine har fått feil hos seg, er det vel trolig ikke sannsynlig at det bare skjedde hos deg. Men så er det og et spørsmål om de hadde ting påslått som kunne ryke. Jeg hadde en trafo i nabolaget som brant. Da fikk jeg halv spenning i 6 timer men de ødela ikke noe hos meg, men så hadde jeg ikke mye i drift heller på sommeren. Så det på pærer som glødet rart eller ikke tente. Skrudde av kjøleskap og fryser som har motorer som kan brenne om de ikke kommer igang.
 
Topp Bunn