Politikk, religion og samfunn Hva holder Bergens-politiet egentlig på med?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.912
Den prinsipielle siden er jo at politiet bruker enorme ressurser på noe som etter hvert er eller er i ferd med å bli lovlig(ere) i msnge land. Ansvaret ligger selvsagt på politikere først og fremst, men at politiet faktisk velger områder hvor de kan utgjøre en meningsfull forskjell synest jeg er helt forståelig. Alle skjønner jo at narko er en tapt sak så lenge ulovligheten av det i seg selv sørger for enorme fortjenestemuligheter for de sentrale involverte. Så hvorfor kaste bort tiden på det om de kan velge seg en annen kamp som kanskje monner?

Jeg synest kalkylen er ganske grei - masse ressurser på en tapt kamp, aldri vært i nærheten av sentrale bakmenn, masse profitt for de som styrer sjappa og springe etter folk på gata fordi de kjøper og bruker en vare som kan kjøpes lovlig over disk flere steder i verden og som all dokumentasjon tilsier er mye mindre farlig for alle involverte enn alkohol.

Jeg bor i Oslo og regner med at dersom jeg ville ha noe nå skulle jeg ha skaffet det på under en time og det uten å noensinne ha handlet dop i Oslo eller ha noen form for kontakt i denslags miljøer.

Kan alltids diskutere hvor mye lojalitet politiet skal vise til politiske vedtak, men siden det er mye som er straffbart har de sikkert noen frihetsgrader på hvilke kamper de tar på hvilket tidspunkt. Jeg har vanskelig for å se at store, tunge og kompliserte narkosaker er det mest fornuftige å bruke ressursene på.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.912
Er småkriminalitet noe som er i ferd med å bli lovlig, siden det ikke prioriteres?
Det er vel ulovlig kun i lovens bokstav og den enkeltes samvittighet bortsett fra narkotika og trafikk. Sjansen for å bli strafferettslig forfulgt for innbrudd osv er vel svært nærme null med mindre man driver i veldig stor skala eller blir tatt på fersken av noen.

om man anmelder blir det vel henlagt etter ca fire sekunder regner jeg med.

Om jeg ville robbe huset til naboene mine mens de var på ferie ville det være egen samvittighet og evt det lokale vaktselskapet som ville stoppet meg, ikke Oslo-politiet.

C

cruiser

Gjest
Den prinsipielle siden er jo at politiet bruker enorme ressurser på noe som etter hvert er eller er i ferd med å bli lovlig(ere) i msnge land. Ansvaret ligger selvsagt på politikere først og fremst, men at politiet faktisk velger områder hvor de kan utgjøre en meningsfull forskjell synest jeg er helt forståelig. Alle skjønner jo at narko er en tapt sak så lenge ulovligheten av det i seg selv sørger for enorme fortjenestemuligheter for de sentrale involverte. Så hvorfor kaste bort tiden på det om de kan velge seg en annen kamp som kanskje monner?

Jeg synest kalkylen er ganske grei - masse ressurser på en tapt kamp, aldri vært i nærheten av sentrale bakmenn, masse profitt for de som styrer sjappa og springe etter folk på gata fordi de kjøper og bruker en vare som kan kjøpes lovlig over disk flere steder i verden og som all dokumentasjon tilsier er mye mindre farlig for alle involverte enn alkohol.

Jeg bor i Oslo og regner med at dersom jeg ville ha noe nå skulle jeg ha skaffet det på under en time og det uten å noensinne ha handlet dop i Oslo eller ha noen form for kontakt i denslags miljøer.

Kan alltids diskutere hvor mye lojalitet politiet skal vise til politiske vedtak, men siden det er mye som er straffbart har de sikkert noen frihetsgrader på hvilke kamper de tar på hvilket tidspunkt. Jeg har vanskelig for å se at store, tunge og kompliserte narkosaker er det mest fornuftige å bruke ressursene på.
Uansett hvor mye du argumenterer for hvor håpløs kampen mot narkotika er så må politijuristene som leder etterforskningene følge instrukser/ordre fra sin øverste sjef.. riksadvokaten

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Er småkriminalitet noe som er i ferd med å bli lovlig, siden det ikke prioriteres?
Det er vel ulovlig kun i lovens bokstav og den enkeltes samvittighet bortsett fra narkotika og trafikk. Sjansen for å bli strafferettslig forfulgt for innbrudd osv er vel svært nærme null med mindre man driver i veldig stor skala eller blir tatt på fersken av noen.

om man anmelder blir det vel henlagt etter ca fire sekunder regner jeg med.

Om jeg ville robbe huset til naboene mine mens de var på ferie ville det være egen samvittighet og evt det lokale vaktselskapet som ville stoppet meg, ikke Oslo-politiet.
Hvorfor skulle ikke slikt være noe øvrigheten beskyttet meg mot. Hva bryr vel folk seg om skatteundragelser hvis ikke staten ivaretar den enkeltes eiendomsrett. Blir jo sjukt. En må snarest slutte med denne uhemmede pragmatismen; hvis ikke kommer alt opp til salgs! Da er rettsstaten avskaffet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
@weld/dong. Ikke uten poenger noen av dere, synes jeg. Sliter med å dette helt ned på en side her.

Prioritere pedofilringer foran import/eksport, ja. Men prioritere bort import/eksport, nei. I alle fall ikke prioritere bort de som etter all sannsynlighet kan dømmes etter §60A, og så gå etter 'myke mål' på plata, og hvor nå tilsvarende miljøer holder til i Bergen. Det er akkurat det bergenspolitiet ser ut til å ha gjort. En som beriker seg på andres ulykke skal i mine øyne tas før en som knapt finansierer sin egen.

Det dukket opp et spørsmål lenger opp i tråden, forresten. Jeg ser et lite stykke av helheten, så det er sagt. Men mitt inntrykk er at vi ender med nesten bare polske og rumenske lastebilsjåfører, nigerianske detaljister, vietnamesiske gartnere, og norske misbrukere som selger/driver med vinning for å dekke eget forbruk.

Nesten fristet til å lage et nyord, moraldarwinisme.

Er man så råtten at man synes det er greit å finansiere feriehuset på rivieraen ved å gi sine medmennesker en god dytt på veien til helvete? Da kan man med fordel selekteres bort fra samfunnet.

Sist redigert av en moderator:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.912
Hvorfor skulle ikke slikt være noe øvrigheten beskyttet meg mot. Hva bryr vel folk seg om skatteundragelser hvis ikke staten ivaretar den enkeltes eiendomsrett. Blir jo sjukt. En må snarest slutte med denne uhemmede pragmatismen; hvis ikke kommer alt opp til salgs! Da er rettsstaten avskaffet.
Politiet, i likhet med alle andre innen offentlig/privat sektor og individer må prioritere begrensede ressurer mot et osean av potensielle utgifter. Småskala vinningskriminalitet er mye arbeid for lite ull rent saksmessig, og den materielle biten av det ender som regel opp hos et forsikringsselskap dersom verdiene det er snakk om er store nok til at det har hensikt å ta det på forsikringen.

Problemet, som du sevlv nenver, er jo at folk flest etter hvert regner politiet som en ganske irrelevant institusjon som ikke håndterer det dagligdagse, som tross alt er det vanligste som skjer.

Også på denne bakgrunn forekommer det mer merkelig å bruke så stor andel av disse ressursene på en kamp som er tapt for evigheter siden. Har store problemer med se at baksidene ved full legalisering skal være større enn de åpenbare fordelene.

Igjen: Til tross for tiår med store ressurser brukt på narko kan jeg som totalt utenforstående med den største lettet skaffe meg dop i Oslo om jeg vil. Bevisene på at det hele har vært en fiasko er rimelig åpenbare. Beslagene som gjøres utgjør kanskje et par-tre prosent av totalen. Altså ingen meningsfull forskjell.

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Antall liker
1.140
Sted
Oslo
@Weld77

Du skriver jo at du aldri har kjøpt eller hatt kontakt med dopmiljøer, og allikvel sier du at du kunne ha "med den største letthet skaffet deg dop". Er du sikker på at du ikke overdriver?

Du fremsetter samtidig en kontrafaktisk hypotese vedr. politiets narkoinnsats. Du vet ikke hvordan situasjonen ville vært uten denne ressursbruken.

En siste kommentar: Er du helt sikker på at "folk" mener at "politiet er en irrelevant institusjon som ikke håndterer det dagligdagse"? Jeg bor i Oslo selv, og jeg synes det virker som politiet raskt er på pletten ved ordensforstyrrelser oa "normale" hendelser.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Skyter fra hofta her...

Har ikkje satt meg skikkelig godt nok inn i prioriterings-saken i Bergenspolitiet, ei heller lest hele denne tråden tilstrekkelig, men dersom nedprioritering av knarke-saker har bidratt til at de har kunnet prioritere "Dark-room" saken hardt, then so be it...For fy faèn til jævelskap. Det er mm fra at saklige rasjonelle meg blir tilhenger av dødsstraff...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Skyter fra hofta her...

Har ikkje satt meg skikkelig godt nok inn i prioriterings-saken i Bergenspolitiet, ei heller lest hele denne tråden tilstrekkelig, men dersom nedprioritering av knarke-saker har bidratt til at de har kunnet prioritere "Dark-room" saken hardt, then so be it...For fy faèn til jævelskap. Det er mm fra at saklige rasjonelle meg blir tilhenger av dødsstraff...
For meg ser det ut som det er en temmelig søkt forklaring. For det første er denne saken av habilitetsgrunner overført til et annet politidistrikt, etter det jeg forsto, for det andre er det ting som tyder på at de av en eller annen grunn unnlater å ta storfisken og heller tråler etter krill og tanglopper.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.419
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Min skjelsettende erfaring med politiet i Bergen var å troppe opp der for å innlevere anmeldelse på et større (±300 KKr) underslag i firmaet, for å bli kastet ut med uforrettet sak. De nektet å ta imot anmeldelsen, fordi den ville medføre for mye arbeid!

Min tillit til Bergenspolitiet? Kanskje ørlite grann under pari.....:p

Mvh

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.912
@Weld77

Du skriver jo at du aldri har kjøpt eller hatt kontakt med dopmiljøer, og allikvel sier du at du kunne ha "med den største letthet skaffet deg dop". Er du sikker på at du ikke overdriver?

Du fremsetter samtidig en kontrafaktisk hypotese vedr. politiets narkoinnsats. Du vet ikke hvordan situasjonen ville vært uten denne ressursbruken.

En siste kommentar: Er du helt sikker på at "folk" mener at "politiet er en irrelevant institusjon som ikke håndterer det dagligdagse"? Jeg bor i Oslo selv, og jeg synes det virker som politiet raskt er på pletten ved ordensforstyrrelser oa "normale" hendelser.
Jeg har da gått i området rundt Akerselva på kveldstid nå og da. Hypotesen er ikke kontrafaktisk - det foregår helt åpenlys kjøp og salg av narkotika i Oslo sentrum. Jeg har blitt tilbudt en god del ganger uten å på noen måte vise den minste interesse for sorten utover å befinne meg i et område hvor noe selges. Selv da jeg gikk på videregående på Sunnmøre var det veldig enkelt å få tak i hasj "på bøgda" og det var ganske vanlig å se på vor- og nachspiel og lignende.

Om man er i tvil om hvor man skal gå kan man alltids google det:
Dette er Oslos «dop-rute»

Jeg sa ikke at folk mener at politiet er irrelevante, men dersom de over tid (over)priorieterer narkosaker, da nødvendigvis på bekostning av mye annet så er det en fare for det. Innbrudd og lignende er i praksis outsourcet til private vaktselskaper, med alarm og rask utrykning er det i det minste en sjanse for at noen blir tatt på fersken eller kommer seg fort ut siden de vet at noen snart dukker opp. Spurte en fra det lokale vaktselskapet jeg bruker - han sa at det knapt var innbrudd i boliger i området. Det er neppe fordi folk er redde for å bli tatt av purken.

På gymnaset spøkte vi litt med at det måtte være lett å livnære seg av innbrudd siden det i praksis var umuligå bli tatt. Dog har det store prisfallet på brunevarer gjort helerimarkedet i Norge ganske så elendig. Nabo av en tidligere kompis som drev i den "bransjen" klagde fælt over det.... de holdt til i Bratterøgata 3 for den som er lokalkjent i Trondheim fra midten av 90-tallet, der kunne man bestille hva det skulle være så ville de ha stjelt det for deg innen kort tid.

Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er sikker på at weld treffer, og ikke overdriver det aller minste. Jeg jobber på Grønland, går av og til Grønlandsleiret til og fra Oslo S, og har ved et par anledninger fått tilbud. Det er nok tilstrekkelig å søke øyekontakt med suspekt utseende folk på veien.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Min skjelsettende erfaring med politiet i Bergen var å troppe opp der for å innlevere anmeldelse på et større (±300 KKr) underslag i firmaet, for å bli kastet ut med uforrettet sak. De nektet å ta imot anmeldelsen, fordi den ville medføre for mye arbeid!

Mvh
Men de kan jo ikke nekte å ta i mot anmeldelsen. De kan henlegge den av ressurshensyn (eller prøve seg med en annen begrunnelse) før du er ute av døra igjen, men om du insisterer på å gi dem ubehaget som følger med det så kan de vel ikke si nei.

Hva har jeg misforstått?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg er sikker på at weld treffer, og ikke overdriver det aller minste. Jeg jobber på Grønland, går av og til Grønlandsleiret til og fra Oslo S, og har ved et par anledninger fått tilbud. Det er nok tilstrekkelig å søke øyekontakt med suspekt utseende folk på veien.
Tips: Torggata! Gå fra Youngstorget til Jakobkirken en hvilken som helst kveld. Smil og nikk til herrene som står og slenger i ti- eller hundretall langs ruten, og du vil få tilbud om å kjøpe mer enn du kan bære.

Når det gjelder om Bergenspolitiet prioriterer rett eller ikke så er vel ikke det spørsmålet, men heller om det er akseptabel rolleforståelse å ignorere instrukser og at ledelsen ikke vil gjøre prioriteringene sine, og konsekvensene av dem, synlige.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.419
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Mvh
Men de kan jo ikke nekte å ta i mot anmeldelsen. De kan henlegge den av ressurshensyn (eller prøve seg med en annen begrunnelse) før du er ute av døra igjen, men om du insisterer på å gi dem ubehaget som følger med det så kan de vel ikke si nei.

Hva har jeg misforstått?

Du har ikke misforstått noe som helst. De nektet å ta imot anmeldelsen. Punktum.

Mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tips: Torggata! Gå fra Youngstorget til Jakobkirken en hvilken som helst kveld. Smil og nikk til herrene som står og slenger i ti- eller hundretall langs ruten, og du vil få tilbud om å kjøpe mer enn du kan bære.

Når det gjelder om Bergenspolitiet prioriterer rett eller ikke så er vel ikke det spørsmålet, men heller om det er akseptabel rolleforståelse å ignorere instrukser og at ledelsen ikke vil gjøre prioriteringene sine, og konsekvensene av dem, synlige.
Vil tro man oppnår samme resultat i Storgata, Stenersgata, Brugata og Vaterlandsparken også.

Her er det nok på sin plass å sitere Pippi Langstrømpe: "Det har jeg aldri prøvd, så det klarer jeg helt sikkert."

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Antall liker
1.140
Sted
Oslo
@Weld77

Jeg har da gått i området rundt Akerselva på kveldstid nå og da. Hypotesen er ikke kontrafaktisk - det foregår helt åpenlys kjøp og salg av narkotika i Oslo sentrum. Jeg har blitt tilbudt en god del ganger uten å på noen måte vise den minste interesse for sorten utover å befinne meg i et område hvor noe selges. Selv da jeg gikk på videregående på Sunnmøre var det veldig enkelt å få tak i hasj "på bøgda" og det var ganske vanlig å se på vor- og nachspiel og lignende.

Om man er i tvil om hvor man skal gå kan man alltids google det:
Dette er Oslos «dop-rute»

Jeg sa ikke at folk mener at politiet er irrelevante, men dersom de over tid (over)priorieterer narkosaker, da nødvendigvis på bekostning av mye annet så er det en fare for det. Innbrudd og lignende er i praksis outsourcet til private vaktselskaper, med alarm og rask utrykning er det i det minste en sjanse for at noen blir tatt på fersken eller kommer seg fort ut siden de vet at noen snart dukker opp. Spurte en fra det lokale vaktselskapet jeg bruker - han sa at det knapt var innbrudd i boliger i området. Det er neppe fordi folk er redde for å bli tatt av purken.

På gymnaset spøkte vi litt med at det måtte være lett å livnære seg av innbrudd siden det i praksis var umuligå bli tatt. Dog har det store prisfallet på brunevarer gjort helerimarkedet i Norge ganske så elendig. Nabo av en tidligere kompis som drev i den "bransjen" klagde fælt over det.... de holdt til i Bratterøgata 3 for den som er lokalkjent i Trondheim fra midten av 90-tallet, der kunne man bestille hva det skulle være så ville de ha stjelt det for deg innen kort tid.
Det er en litt spesiell situasjon som har oppstått de siste årene med at hva som virker å være asylsøkere/innvandrere selger narkotika åpenlyst noen steder i Oslo. Det er en vanskelig sak å håndtere statsløse som ikke har noe å tape. Usikker på om de virkelig selger tyngre stoffer eller om det primært går i hasj/marihuana. Tror det er en del som har kjøpt bakepulver, for å si det slik.

Uten politiets innsats ville kanskje enda flere solgt og bruken vært enda mer normalisert. Det vet vi ikke...

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.912
Tja, det har blitt kjøpt og solgt i årevis på plata og senere langs Akerselva. Hvordan det er i andre byer vet jeg lite om, men det var ikke vanskelig for min kompis i Trondheim å få dekket behovet sitt da jeg studerte der for 20 år siden akkurat... gikk man på cafe 3b var mye gjort. poenget er at det er så mye der det kommer fra at når man først har lokalisert en kilde så er den utømmelig.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
situasjonen i Bergen er da annerledes enn etablerte miljøer i Oslo.

2 år tilbake ble Nygårdsparken stengt (og de pusser fortsatt opp deler av den) som var nettopp langestedet. Nå har narkotikamisbrukerne med langere flyttet til andre steder, spesielt rundt straxhuset, så ved å ignorere langerne lar politiet en bydel gå til grunne.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Nettopp. Rettskildene rangeres, lov-forskrift-retningslinjer-rettspraksis eller hvordan det er. Dette henger sammen med rangering av myndighetene som vedtar også, Stortinget-regjeringen/departementet-Politidirektoratet, eller hvordan det blir.

Problemet oppstår antageligvis i stor grad når det er et misforhold mellom pålagte oppgaver og tilførte midler, uten at det samtidig kommuniseres noe fra toppen om hva som skal prioriteres bort. Ved å unnlate å utøve lederskap overlater man i realiteten prioriteringen til lavere nivå i organisasjonen. Mitt inntrykk er at dette er et stort problem i staten generelt, og sannsynligvis en del av bildet her også. Hvem eier da ansvaret? Den som prioriterer 'feil', eller på en måte de ikke har myndighet til, eller den som unnlater å gjøre de prioriteringene som hører til deres nivå og myndighet?

Stortinget kan for eksempel la være å innføre forbud med mindre de akter å sette politiet i stand til å håndheve dem.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.163
Sted
Holmestrand
Kan alle som fortsatt mener at politiet i Bergen prioriterer veldig dårlig vennligst rekke opp hånden?
Kritikken baserer seg på hvordan de har agert i mer enn 10 år.
Pedofilisaken dreier seg om noen måneder, og selv om de har en pedofilisak så kan de likevel ikke legge bort alt annet.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.912
Pedofilisaken dreier seg om noen måneder, og selv om de har en pedofilisak så kan de likevel ikke legge bort alt annet.
Hylekoret nå kom fordi de ikke ville ha en "stor" (aka enda en fullstendig irrelevant) narkosak. Jeg synest de gjorde en helt fornuftig vurdering nå ved å heller prioritere tungt noe som faktisk betyr noe. Noen kilo amfetamin eller hva det nå var til eller fra spiller absolutt ingen rolle, men i følge denne tråden og avisskriveriene skulle man tro at helvete var løs i Bergen siden politiet ikke ville fokusere på å øke mengden beslaglagt dop i Norge fra 2 til 2.1% eller noe slikt.

Seksuelle misbruk av barn er viktigere enn litt dop til eller fra noen få dager før det blir erstattet av annen dop. Slik er det bare.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.607
Torget vurderinger
24

En fin dag i Bergen

monopol.jpg

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.960
Torget vurderinger
4
Hylekoret nå kom fordi de ikke ville ha en "stor" (aka enda en fullstendig irrelevant) narkosak. Jeg synest de gjorde en helt fornuftig vurdering nå ved å heller prioritere tungt noe som faktisk betyr noe. Noen kilo amfetamin eller hva det nå var til eller fra spiller absolutt ingen rolle, men i følge denne tråden og avisskriveriene skulle man tro at helvete var løs i Bergen siden politiet ikke ville fokusere på å øke mengden beslaglagt dop i Norge fra 2 til 2.1% eller noe slikt.

Seksuelle misbruk av barn er viktigere enn litt dop til eller fra noen få dager før det blir erstattet av annen dop. Slik er det bare.
"Hylekoret" kom nå fordi VG slapp saken nå. Den har tydeligvis vært under arbeid lenge og den første teksten starter med å beskrive en sak tilbake til tidlig 2014.
Dette har tydeligvis vært hvordan Bergenspolitiet har vært styrt i lang tid, uavhengig av den pågående pedofilisaken som startet i september 2015.
Det var vel mest beleilig at pedosaken sprakk i media nå slik at de kunne rette fokus et annet sted.

Hvor mye man enn argumenterer for at dagens narkotikapolitikk er feilslått og meningsløs så er det en annen sak enn hva dette dreier seg om. Det er uansett ikke opp til en lokal politimester å bestemme. At de samtidig har tatt brukere for småting viser vel også at det slett ikke er ved narkotikapolitikken at skoen trykker.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.912
Hvor mye man enn argumenterer for at dagens narkotikapolitikk er feilslått og meningsløs så er det en annen sak enn hva dette dreier seg om. Det er uansett ikke opp til en lokal politimester å bestemme. At de samtidig har tatt brukere for småting viser vel også at det slett ikke er ved narkotikapolitikken at skoen trykker.
Det er nok veldig stor forskjell på hvilke personer/ressurser som trengs for å ta noen smålangere/brukere og å rulle opp en stor (narko)sak. Jeg aner ikke hvor mange store, kompliserte saker et politidistrikt kan holde i samtidig, men det er sannsynligvis nok å ta av. Dersom de må prioritere bort noe så er det i min bok ikke så rart at de nedprioriterer narkotika av grunnene nevnt tidligere i tråden. Hvor store frihetsgrader de reelt har ift politisk styring, riksadvokat osv aner jeg ingen ting om. De kan ikke prioritere alt heller uansett hva politikere og media måtte mene.

Jeg blir mest overrasket om dette kun er et Bergens-fenomen. Det er ganske langt mellom de større narkosakene i Oslo/Bærum også, det betyr jo enten at de ikke finner noen eller at de ikke prøver så¨veldig hardt. Den store som går nå er jo en hasjsak (Cappellen-saken). Ganske lenge siden jeg kan huske en stor sak om tyngre stoffer - på gata er det tydeligvis nok av det i alle fall.

At pedo-saken sprakk i media nå er neppe tilfeldig, det er jeg enig i.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Stortinget kan for eksempel la være å innføre forbud med mindre de akter å sette politiet i stand til å håndheve dem.
Problemet til Stortinget er at representantene har lyst til "å gjøre noe", og det er bare tre ting de kan gjøre: omorganisere forvaltningen, dele ut penger og lage lover. Omorganisering er litt usexy, og det er tross alt begrenset hvor ofte og mye det er mulig å gjøre denslags. Penger, og særlig disponible penger, er en begrenset ressurs. Da står man igjen med å lage stadig nye oppbyggelige lover og reguleringer. Da kan man ende med å ta båten sin til politikammeret for å anmelde alvorlig kriminalitet uten å komme noen vei, men heller få bot ffor ikke å ha hatt på redningsvest.

Det første partiet som kjører negativt fokus i valgkampen skal jeg stemme på. Om noen går til valg på f.eks. å gi opp hele narkotikasaken og å senke ambisjonsnivået i eldreomsorgen for å frigjøre ressurser til mer prioriterte oppgaver vil få i det minste en trofast velger. Hva som skal prioriteres og kuttes spiller liten rolle, så lenge det er noe.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0

Mvh

Hva har jeg misforstått?

Du har ikke misforstått noe som helst. De nektet å ta imot anmeldelsen. Punktum.

Mvh
Men da kan man kreve at de tar den imot, og si at om de ikke tar den så skriver man brev til nivået over der man redegjør for forholdet og at "tjenestemann NN nekter å dele ut anmeldelsesskjema/ta imot anmeldelse/registrere saken og hevder at dette er instruks fra hans nærmeste leder".
Det er visst ikke uvanlig at politiet ikke vil ta i anmeldelser, men de kan tvinges, og det er jo gøy å true en uniformert tjenestemann med politiet. Hehe.

Sist redigert:
H

Hardingfele

Gjest
Det første partiet som kjører negativt fokus i valgkampen skal jeg stemme på. Om noen går til valg på f.eks. å gi opp hele narkotikasaken og å senke ambisjonsnivået i eldreomsorgen for å frigjøre ressurser til mer prioriterte oppgaver vil få i det minste en trofast velger. Hva som skal prioriteres og kuttes spiller liten rolle, så lenge det er noe.

Jeg vil ha et parti som bruker Pensjonsfondet på framtidsrettet infrastruktur og fastlandsøkonomien, er det mulig, tro?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0

Jeg vil ha et parti som bruker Pensjonsfondet på framtidsrettet infrastruktur og fastlandsøkonomien, er det mulig, tro?
Nei. Fremskriving av antall alderspensjonister (*1000)

pensjonistutvikling.gif

I såkalt arbeidsfør alder er det også en del på offentlige ytelser

H

Hardingfele

Gjest
That there money will be long gone.

Men, tilbake til Bergenspolitiet og polititjenestemennenes sysler. De har vel regnet seg fram til et slags optimum mellom hva det koster å gjøre en innsats og hva det koster samfunnet at man ikke gjør det?

Alternativt er vi i Gunnar Stålesen terreng.

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Politimesterne har i alle fall en bonusordning, eller personlig tillegg som de har valgt å kalle det. Noe i størrelsesorden 100 000+ om jeg husker rett. Vurderingen gjøres av Politidirektoratet på bakgrunn av oppnådde resultater. Dette er unnlatt offentligheten, men det kunne vært interessant å se hva disse 'resultatene' egentlig består av.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.419
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Mvh

Hva har jeg misforstått?

Mvh
Men da kan man kreve at de tar den imot, og si at om de ikke tar den så skriver man brev til nivået over der man redegjør for forholdet og at "tjenestemann NN nekter å dele ut anmeldelsesskjema/ta imot anmeldelse/registrere saken og hevder at dette er instruks fra hans nærmeste leder".
Det er visst ikke uvanlig at politiet ikke vil ta i anmeldelser, men de kan tvinges, og det er jo gøy å true en uniformert tjenestemann med politiet. Hehe.
Det jeg gjorde var å snakke med min gamle klubbkamerat Eilv, som dengang var lensmann i Øygarden. Hans kommentar var: "Er dei vorte heilt galne dar inne?"

På hans anbefaling gikk jeg til mitt lokale lensmannskontor og leverte anmeldelsen der. De på sin side snudde seg rundt og trykte anmeldelsen ned halsen på Bergenspolitiet, som anla sak. :)

Mvh

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Man kan da ikke forvente at politiet skal drive med andre ting når man har en pedofilisak under etterforskning.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216

Fortell meg. Var denne pedofili-saken aktuell da politiledelsen nedla forbud mot narkoaksjoner i 2014?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.419
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Man kan da ikke forvente at politiet skal drive med andre ting når man har en pedofilisak under etterforskning.

Det her var før pedofilisaken. Monika Sviglisnskaja- saken holdt de nok på med, men det er vel ingen som kan påstå at den saken ble grundig etterforsket.

Mvh

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

Det her var før pedofilisaken. Monika Sviglisnskaja- saken holdt de nok på med, men det er vel ingen som kan påstå at den saken ble grundig etterforsket.

Mvh
Det virker som minst en politimann til og med brukte fritiden sin på å etterforske materialet nøye.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.912
Fortell meg. Var denne pedofili-saken aktuell da politiledelsen nedla forbud mot narkoaksjoner i 2014?
Sikkert ikke, jeg er dog helt for at politiet dytter narko langt ned i saksbunken sin. Nå vet ikke jeg hva motivasjonen deres egentlig er - det kan jo være ressurser, prioriteringer, latskap, statistikkmassering, perverse incentiver eller en dose sivil ulydighet mot noe de mener er stor feilprioritering av knappe ressurser. Vi vet jo heller ikke hva politiet evnt brukte tiden sin på istedenfor å ville bruke den på knark, må jo anta at de drev med politiarbeid, så uansett koker det jo ned til hvor viktig man synest narkotikasaker er i forhold til andre saker som legger beslag på i stor grad de samme ressursene. Eller om systemet "by accident" er designet slik at de ikke har incentiver til å drive med bestemte ting.

Muligheten for at de har vært udugelige i lang tid er selvsagt til stede, men det er ikke den eneste mulige forklaringen og kanskje heller ikke den mest sannsynlige.

Som nevnt er det sjelden med store narkosaker her i landet. Det kan bety at politiet ikke klarer å få has på det fordi det er svært vanskelig. Det kan også bety at de ikke prøver fullt så hardt som det gis inntrykk av og velger seg de småkampene de har en mulighet til å vinne. Det gikk en god dokumentar på NRK for noen år siden der en fyr som ble tatt på 80 (eller var det 90?) - tallet sa at han var den eneste virkelig sentrale person i narko-Norge som noensinne var tatt. Anonyme tjenestemenn i politiet bekreftet riktigheten av det. Vedkommende sa at hver gang det stod i avisene at politiet "hadde sprengt en narko-liga" holdt han på le seg i hel siden de aldri hadde vært høyere enn nivå 3-4 der 5 er lavest og 1 høyest.

Edit: Dokumentaren var laget flere år før Cappelen-saken, han antas å være sjeldent sentral til noen som er tiltalt å være. Det har i saken vært nevnt at de har holdt øye med han i 17 år. Det er brukt enorme ressurser over lang tid for å ta ut tiltale for innførsel av en vare som kan kjøpes lovlig flere steder i den vestlige verden. Hva totalmarkedet for hasj/cannabis er i Norge er totalt pr år vet av naturlige årsaker ingen eksakt, men det blir beslaglagt en 2-3 tonn i året i Norge og Capellen har erkjent i avhør og ha ført inn til sammen 30 tonn siden tidlig på 90-tallet (tiltalen er for 1.4 tonn). Om man antar at kun en liten brøkdel blir beslaglagt så kan man jo tenke sitt over hvor mye man faktisk har oppnådd. Regner med tilgangen på hasj i Oslo er omtrent akkurat som før uten at jeg har sjekket.

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.419
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Mvh
Det virker som minst en politimann til og med brukte fritiden sin på å etterforske materialet nøye.
Jada. Og det endatil under press fra sine overordnede om å holde fingrene fra fatet. ;)

Mvh

Topp Bunn