Dessverre tror jeg ikke dette er tilfellet. Det er nok et ledelsesproblem. Du ser dette "overalt" i store bedrifter også, men da går det sjeldent på bekostning av liv, helse og trygghet på samme måte som når politiet adopterer samme administrative ukultur.Og for de av oss som har fulgt med på Folkeopplysningen på NRK: Når det er såpass tydelig at justisministeren vår er en komplett idiot, så er det vel ikke utenkelig at den gjennomsnittlige politiansatte også er en.
Jeg kjenner et par som har vært ansatt i politiet, men som var nødt til å si opp jobbene sine fordi de ble så frustrerte av å ikke få lov til å gjøre jobben sin. Kombinasjonen av tungrodde regler og en ledelse som de følte motarbeidet oppklaring av kriminalitet, gjorde det svært vanskelig å føle at man utrettet noe som helst i jobben.
Dette er selvsagt bare sett fra de konkrete politimenns perspektiv. Hadde jeg kjent en politimester kan det hende historien hadde vært en helt annen.
Nå er det også en veldig stor gruppe mennesker vi snakker om her, så det er vanskelig å generalisere med at alle er idioter, eller at alle slett ikke er idioter. Men basert på de jeg kjenner som jobber eller har jobbet i politiet, så har de alle et felles utgangspunkt som er at de har et genuint ønske om å være til hjelp for samfunnet de er en del av.