- Ble medlem
- 23.03.2006
- Antall liker
- 11.878
Tror vel ikke at folk som Westerlin har så mye å tilføre Norge.
Blir neste prosjekt etter " Gjett homsen" "Gjett skatteflyktningen"?Tror vel ikke at folk som Westerlin har så mye å tilføre Norge.
Det er i så fall enn tap-tap situasjon. Enten gir myndighetene etter for kravet fra kapitalkreftene og taper inntektene, eller så flytter de, og staten taper inntektene.Det er stregt tatt ikke veldig viktig om man ikke har råd eller ikke har lyst, det vesentlige er om det faktisk er/blir en jevn flyttestrøm ut av landet av tidligfase-saker og annet eller ikke. Hva reliteten totalt er skal jeg ikke påstå å vite noe om, men det er definitivt godt innenfor mulighetsrommet at nasjonen totalt sett kommer temmelig dårlig ut av dette stuntet på sikt. Det er også vanskelig å se hva de rødgrønne faktisk oppnådde med dette, da utover å være sterkt medvirkende til at en del av nasjonens største formuer forlot landet og dermed norsk beskatning for alltid, samtidig som man har sagt klart å tydelig fra om at skattepolitikken ikke kan antas å være noenlunde stabil.
Det er vanskelig å komme bort fra at den politiske risikoen ved å investere i Norge har økt betydelig og uansett hva norske politikere sier nå om forlik og rammebetingelser og dets like så er det umulig å tro på det når man har sett hvor fort ting kan endres.
Selv om jeg er svært langt fra utflytter-rik så merker jeg forsåvidt selv at jeg betaler min skatt med stadig mindre glede selv om prosentsatsen ikke har endret seg så mye. Det er ikke avhengig av om en eller annen sats justeres litt opp eller ned eller hva totalen faktisk er, men fordi ting og tang fremstår som stadig mer enorme pengesluk det ikke finnes noen reell vilje til faktisk å prøve å gjøre noe med - og det gjelder over hele den politiske fargeskalaen. Det skal stadig kastes stadig mer offentlige penger på ett eller annet og den politiske sammensetningen i Norge gjør at man gjerne ender opp med svært kostbare budsjettforlik der et knippe småpartier skal få gjennomslag for noen kjernesaker for å gi noenlunde stabil støtte til å få vedtatt et budsjett.
For øvrig har neppe formuesforskjellene i Norge knapt noen gang i moderne tid økt så mye som under denne rødgrønne regjeringsepoken. Det har fint lite med de rødgrønne å gjøre, men svært mye med avkastningen i finansmarkedene å gjøre.
![]()
Rikingene flytter til Sveits, men hva har denne figuren i det selskapet å gjøre?
Men de må tydeligvis på skolen for å lære det.Steike... at unger trives med å leke, - det er jaggu noe helt nytt....
Det meste ligger på NRK TVNoe ala diplomatskolen?? KLM var en type humor jeg virkelig savner - i motsetning til prompe og bannskapsvitsene som serveres av voksne og kalles standup..
Det morsomste syntes jeg var han som hadde bestilt noen tonn poteter, han måtte kaste seg om og re-eksportere de.Vet den er postet før, men en så god ting fortjener og gjentas;
![]()
- Totalt ikke interesse
Importen av israelsk frukt og grønt har klappet helt sammen etter utbruddet av krigen i Gaza.borsen.dagbladet.no
Fullstendig kollaps i salg, og derfor import, av israelske varer. Når politikere er noen blinde høns, er det godt å se at vi som folk evner å ta de rette valg. Etikkrådet vingeklippes, regjeringen makter ikke å ta ordentlig avstand fra krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten. Heldigvis er vi samlet sterkere enn "bla, bla, bla."
Det skal ikke akkurat veldig mye til, men det er likevel et svært godt tegn.Det morsomste syntes jeg var han som hadde bestilt noen tonn poteter, han måtte kaste seg om og re-eksportere de.
Tror norske forbrukere har større etisk sans enn Jensemann
Eg har absolutt ingen sympati for Stordalen, på nokon som helst måte. Men eg greier heller ikkje å fri meg frå kjensla av at det er noko grunnleggjande feil i lovgjevinga for skjermingsfrådrag og framførbart underskot, der spørsmålet om desse er overførbare ved sal kjem an på ei rettsleg tolking av intensjonen bak oppkjøpet.
"Grisetang" høstes i havet her hjemme, og noe tørkes for konsum, når den kommer i butikken på glass, heter det "Trøffeltang".Kanskje skifte navn fra «sjøpung».
Det kan være, dette kan jeg ikke mye om. Stordalen påstår at han så mulighetene for 5-7 millioner i fortjeneste, og når skattefordelen var på flere hundre millioner er det ikke særlig troverdig, noe retten også konkluderte med.Eg har absolutt ingen sympati for Stordalen, på nokon som helst måte. Men eg greier heller ikkje å fri meg frå kjensla av at det er noko grunnleggjande feil i lovgjevinga for skjermingsfrådrag og framførbart underskot, der spørsmålet om desse er overførbare ved sal kjem an på ei rettsleg tolking av intensjonen bak oppkjøpet.
Det er formodentlig noen som har økonomi til å utnytte det der, uten at jeg har sett noe som tilsier at det foregår i stor utstrekning.For vanlige folk blir vel dette som å flytte inn i et hus, bo 12 måneder og selge skattefritt. Fullstendig lovlig og ingen kan overprøve med at "du flyttet bare for å spare skatt og vi annulerer skatttefordelen".
Om denne Stordalensaken er korrekt er jo ikke godt å si. Det fremstår jo opplagt at poenget her var å spare skatt, men også håpløst at man ikke har klarere regelverk slik at man ikke skal trenge å gå inn å vurdere intensjon.
Jeg synes å ane en utvikling innen barneoppdragelse som minner om de mer radikale "frie barneoppdragelser" fra 1970-tallet. Det medfører en masse usikkerhet for unger som ikke vet hvor grensene går, og hvem som er sjef i huset eller i nuet, for den del. Det skaper mye krangel, aggresjon, redsel, og en viss % ender selvsagt med såpass dårlig selvregulering at de havner på steder de aldri burde vært.Eksempel til etterfølgelse?
Hyggelig å lese om slike resultater, samtidig mildt sjokkerende at det å stille krav virker å være uvanlig.
Nå er transaksjons kostadene for å kjøpe og selge såpass høye at ett års perspektiv ofte vil gå i minus.For vanlige folk blir vel dette som å flytte inn i et hus, bo 12 måneder og selge skattefritt. Fullstendig lovlig og ingen kan overprøve med at "du flyttet bare for å spare skatt og vi annulerer skatttefordelen".
Alle barn/unge trenger grenser så de vet hva de har å forholde seg til. Alle barn/unge har det i seg å utfordre grenser, og hva skal de utfordre om de ikke har grenser? Nettopp nå en sak om Ring og Spring, husker det var morsomt når jeg var 10, samme med epleslang og drit morsomt når vi kunne rope "gubben kommer" og løpe til blodsmaken sto i halsen. Ei gammal dame sa vi bare kunne komme og plukke epler, det var ikke så gøy der.Jeg synes å ane en utvikling innen barneoppdragelse som minner om de mer radikale "frie barneoppdragelser" fra 1970-tallet. Det medfører en masse usikkerhet for unger som ikke vet hvor grensene går, og hvem som er sjef i huset eller i nuet, for den del. Det skaper mye krangel, aggresjon, redsel, og en viss % ender selvsagt med såpass dårlig selvregulering at de havner på steder de aldri burde vært.
Ja, jeg høres gammel ut nå, men jeg står på mitt; barn (og hunder) som ikke kjenner sin plass i flokken, eller forsøker å være lederen i familien, har det ikke bra, og de blir angstbitere. Det fører ikke noe godt med seg.
Litt av samme grunn bør man ta skattepliktig gevinst tidlig i januar fremfor sent i desember. Da får man effektivt ca ett års utsettelse av skatten siden den først kommer til forfall etter skatteoppgjøret når restskatten forfaller. Men om det man skal selge tryner i mellomtiden så lønner det seg forsåvidt ikke.Om du fx kjøpte Novo aksjer på 1.000+ og selger på 400,- i desember så kan du trekke fra tapet, men om du kjøper aksjene tilbake i januar, kan store skatt gjøre en gjennomskjæring og ikke godta det tapet
Eg ser veldig lite av det rundt meg, og ser veldig få råd i den retninga når eg skummar gjennom psykologspalter om «foreldre og barn». Kva kjem den aninga frå?Jeg synes å ane en utvikling innen barneoppdragelse som minner om de mer radikale "frie barneoppdragelser" fra 1970-tallet.
For å omskrive salige Børretzen: Unger, de oppfører seg som barn iblant.Eg ser veldig lite av det rundt meg, og ser veldig få råd i den retninga når eg skummar gjennom psykologspalter om «foreldre og barn». Kva kjem den aninga frå?
Derimot seg er veldig mange (særleg unge) vaksne som bestemmer, nær sagt berre for å bestemma, og i liten grad gjev inntrykk av å faktisk høyra på ungane når dei faktisk kjem med (frå sitt perspektiv) fornuftige argument. Det er jo ikkje alltid ungane har eit fornuftig perspektiv, sett frå vaksen synsvinkel, men når ungar plutseleg oppfører seg som vrælande idiotar kan det godt vera at det har ein god grunn. Ofte kan det å forstå situasjonen, og heller planleggja strategisk neste gong, vera den beste løysinga.
Eg las ein del om slikt då dei eldste barna var mindre, men etter tjue år som småbarnsfar tek eg ting meir på magekjensla. Den boka som faktisk var til aller mest hjelp, var denne, om såkalla «lågaffektiv tilnærming».
![]()
Rabalder i barnefamilien | Bo Hejlskov Elvén | Ark.no
Kjøp «Rabalder i barnefamilien | Bo Hejlskov Elvén» av Bo Hejlskov Elvén og Tina Wiman til en god pris på ark.no. Bestill hjemlevering eller klikk&hent i din ARwww.ark.no
Her i byen er dette svært vanlig da mange har et ekstra hus til utleie. Sikkert forskjellig fra sted til sted. Umulig å finne god offentlig info om hvordan beskatningen beregnes (altså hva som inngår i kostpris, krav om dokumentasjon for arbeid utført for 20 år siden osv), så jeg antar at det er en helt marginal problemstilling at privatpersoner selger eiendom med skattemessig fortjeneste.Det er formodentlig noen som har økonomi til å utnytte det der, uten at jeg har sett noe som tilsier at det foregår i stor utstrekning.
Det er alltid bra med klare regelverk, men skal man forholde seg til utsagnet i saken over er det klart nok.
– I utgangspunktet er skatteloven klar på at fremførbare underskudd ikke kan være motivasjonen for å kjøpe et selskap. Det er ulovlig, sier Andreas Fjeldskår.