Kan det være å ta grep faktisk virker?
Den siste uka har det blitt gitt bøter for over 200.000 kroner for feilparkerte elsparkesykler i Stavanger. Tirsdag ettermiddag var det ikke en eneste slengt sparkesykkel å se.
www.aftenbladet.no
1. oktober ble det innført bot for å parkere feil med elsparkesykkel i Stavanger.
På en rundtur i Stavanger sentrum tirsdag ettermiddag, en uke senere, er det svært få feilparkerte elsparkesykler å se. Ingen ligger slengt på bakken.
– Det ble gitt ganske mange bøter til og med søndag, men det har vært roligere disse dagene i høstferien, sier Christian Tønnevold, daglig leder i Stavanger parkering.
Tirsdag ettermiddag har de skrevet ut totalt 231 bøter for feilparkerte elsparkesykler. Hver bot er på 900 kroner, noe som betyr at det er skrevet ut bøter for 207.900 kroner til nå.
– Jeg tror dette vil avta betydelig, slik det vanligvis gjør. Da er effekten av tiltaket som ønsket og forventet, sier han.
Definisjonen på en feilparkert elsparkesykkel er at den hindrer folk i å komme forbi.
– Har det blitt færre feilparkeringer den siste uka?
– Det er mitt inntrykk, ja. Takket være oppmerksomhet i media, har mange fått det med seg. Mange passer litt ekstra på og parkerer ordentlig. Jeg var selv en tur i byen i morges for å kikke, og så ikke mange feilparkerte elsparkesykler nå. Det betyr at det fungerer bra.
Kommunikasjonssjef i Voi, Øystein Rikheim Sundelin, sa til Aftenbladet forrige uke at antallet feilparkeringer har gått ned betydelig i Oslo og Bergen etter at det ble innført bøter.