Diverse Hva har gått riktig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.639
    Sted
    Sølvbyen
    ^Usikker på om det er en varhjort eller en slags zombie, men jeg kan eventuelt komme tilbake til deg med info om filmen blir satt opp på den lokale kinoen. Kan hende den bare er veldig, veldig sint også.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.270
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    KLM:
    …ikke var ulv,
    er ulv!
    Det vi kjørte over i stad,
    det var ulv!
    "Lurk-lurk, fælt så hompete vei !"

Det høres et ulvehyl i det fjerne.
    "Lurk, hva var det - varulv (!?)"

Etter ulven og de er fremme og leser navneskiltet ved ringeklokken:
    "Jeg tror ikke det står Dr. Acula, men Dracula !"

Osv, osv.

Bedre sent enn alvor var fast vorspiel underholdning...

yellow

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    403
    Lurk, ,hva er det?
    Det er telefon til deg.
    Men telefonen er ikke oppfunnet enda!
    I hvertfall, det ringer en fra Notre Dame...

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.270
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Mener å huske at det ble utgitt en cd boks med samtlige episoder, angrer fortsatt på at jeg ikke kjøpte den.
    Hadde den ene lp'en, den med vaskemaskin på. Men den har blitt borte...

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Denne kunne godt blitt kalt til Ungdommen
    i en tid der det ser ut til at noen sliter med å finne sitt eget jeg etter å ha trådd i skoleverden i 10+ år eller så kan jeg gi min fulle støtte til forfatteren og hennes opplevelser

har ikke oversikt over alle andre lands skolesystemer, men jeg innbiller meg at denne formen for skole ikke er så veldig normal?

(tok selv et år på en folkehøyskole for over 40 år siden og mange av de opplevelsene vi hadde da sitter godt i og har nok i stor grad formet jobb og privaten, og takk for det. Må vel også takke min mor som pushet hardt på at jeg måtte komme meg ut av bøgda der stort sett alt var og er i entall; veien, butikken, posten, skolen, naboen, …..)

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er virkelig bra og lovende
    vi trenger grundere som tør, og satser, og kanskje blir rik.
    i flyverden er det vel slik at den letteste måten for en milliardær å bli millionær er å starte med fly

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.677
    Torget vurderinger
    2
    Kornhøsten blir visstnok veldig bra, samme med eplene, jordbæsalget har også vært veldig bra, grønnsaksesongen blir av en eller annen grunn også skikkelig god, det er høy omsetning på moreller. Hvordan takler vi det faktum at det ikke er mye som har gått galt i år?

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    15.847
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Kornhøsten blir visstnok veldig bra, samme med eplene, jordbæsalget har også vært veldig bra, grønnsaksesongen blir av en eller annen grunn også skikkelig god, det er høy omsetning på moreller. Hvordan takler vi det faktum at det ikke er mye som har gått galt i år?
    Jo mindre som faktisk er galt, dess viktigere er det å snakke med utestemme.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    33.803
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Brokkoli på Frosta har tryna spektakulært iflg Adressa, så noe har gått riktig sånn klagemessig :)
    Såg den reportasjen nrk igår om bønnene som fått skørden ødelagt antingen regner det for mye eller lite😒 reagerte mer på han ene bonden som såg ut som og blitt skamklippt av skurtreskern stakkars😛

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.609
    Torget vurderinger
    96
    Når folk går sammen mot samvittighetsløse politikere. Så synd at vi ikke ser mer av dette.
    Det er utilgivelig det AP med sammensvorne har rasert i disse sakene. Vi har råd til små skoler i Norge. Spare 800 mill. på ti år? Litt perspektiv: Det er 1,4% av bistandsbudsjettet det. Det var sist på 55,7 mrd. 55700 millioner på et år. Gang det igjen med 10.

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.677
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes enda noen som tenker på fremtiden og ikke lar seg friste av penger....så får vi se hva politikerne gjør.

– Sett i lys av dagens situasjon og framtidsutsikter med klimakrise, krig, jordvern og nasjonal beredskap ønsker jeg ikke å være den personen som sier ja til nedbygging av et område på nærmere 70 mål med matjord, skriver tomteeieren i et innspill til ny kommuneplan i Sandnes.

Tomten – plassert gunstig på Austrått – er i dag regulert til boligformål og en del av kommunens såkalte boligreserve.

Nå ber eieren om at politikerne i kommunen skal vedta at tomten ikke skal være aktuell for boligutbygging. Han ønsker isteden omregulering til landbruks-, natur- og friluftsområde (LNF).

– Jeg ønsker at framtidige generasjoner fortsatt skal kunne bruke området til matproduksjon og dyrehold, skriver eieren videre til kommunen.

Aftenbladet har spurt om grunneieren vil utdype valget, som har svart at han ikke ønsker det på nåværende tidspunkt, og ønsker heller ikke å bli omtalt med navn.

Hva er tomten verdt?
    Daglig leder og partner i Eie Eiendomsmegling, Michael R. Myhre i Eie, har ikke tidligere hørt om at en grunneier ber om at et område regulert til bolig omreguleres til LNF-område.

– Det er høyst uvanlig. De aller fleste som sitter på slike eiendommer ønsker å utvikle tomten, så lenge det ikke er en gård i full drift. Ofte ønsker man å få frigjort verdier fra en slik tomt, sier Myhre.

Og verdiene her er betydelige, ifølge Myhre.

I 2012 kjøpte Øster Hus nabotomten, og betalte etter det Aftenbladet kjenner til rundt 1,6 millioner kroner per mål for et tomtefelt.

Siden den gang har markedet i regionen vært gjennom en oljekrise som startet rundt 2014, og markedet begynte først virkelig å stige igjen rundt 2020, forteller Myhre.

– Vi har lagt til grunn at om lag 50 mål av eiendommen er salgbart areal, og med en del forutsetninger bør eiendommen kunne være verdt et sted mellom 70 og 90 millioner kroner, uten å ha gått i dybden på dette, sier han.

Myhre mener tomten har potensial til å bli et populært boligområde.

– Tomten ligger relativt sentralt til med tanke på fasiliteter i Sandnes sentrum, arbeidsplasser på Forus og motorveien inn til Stavanger sentrum, sier Myhre.

Øster Hus vil kjøpe tomten
    Njål Østerhus, eier og konsernsjef i Øster Hus, sier til Aftenbladet at det er viktig at tomter som er avsatt til boligformål, forblir avsatt til det, uavhengig av hvilken utbygger som får kjøpe arealet.

– Har dere forsøkt å kjøpe tomten?

– Ja, vi har vært i dialog med grunneier. Vi er alltid i dialog med de som har areal som er avsatt til bolig, sier han.

– Men han har ikke ønsket å selge?

– Nei, vi har ikke blitt enige med ham, sier Østerhus.

Grunneier møtte ordføreren
    Det tilhører historien om tomten at grunneieren var i et møte med Sandnes-ordfører Kenny Rettore (H) før han sendte innspillet til kommunen.

Ordførerens sekretær Grete Falkanger bekrefter at møtet fant sted 15. mai hos ordføreren.

– Møtet ble for øvrig planlagt i april måned, og var et generelt møte om tomteeier sine planer for tomt (avsatt til boligbygging i kommuneplanen) som han eier i Sandnes, skriver hun i en e-post til Aftenbladet.

Ap-topp reagerer på møtet
    Ingen andre fra kommunen, verken ansatte eller politikere, var til stede i møtet, noe som får Ap's gruppeleder i kommunestyret Arne B. Espedal til å reagere.

– Jeg er nestleder av kommuneplanutvalget, og har ikke hørt noe om at ordføreren driver en prosess rundt kommuneplanen, sier han.

Espedal synes også det er spesielt at ordføreren gikk alene i møtet fra kommunen.

– Jeg ville prøvd å unngå å møte alene, fordi det kan skape grobunn for spekulasjonen om hva hensikten med møtet har vært.

Espedal sier at han først hørte om møtet som et rykte som gikk i gangene på rådhuset.

– Fra utsiden virker det som ordføreren driver med et solospill overfor en grunneier, uten å ha et etablert flertall bak seg i kommunestyret, sier Espedal.

– Hva har ryktene vært om dette møtet?

– Det er ikke vanlig at ordfører tar kontakt med en grunneier og ber vedkommende komme ned på kontoret. Det kan virke skummelt og lett føre til spekulasjoner om hva som kan ha vært motivasjonen for møtet, og om utbyggeres interesser kan ha vært en del av bakgrunnen, sier Espedal.

Rettore forsvarer møtet
    Ordfører Kenny Rettore reagerer på kritikken fra Espedal.

– Som ordfører med 30 års gründerbakgrunn vet jeg at utvikling krever initiativ og handling. Innbyggerne og næringslivet forventer at jeg tar initiativ, jeg sitter ikke på kontoret og venter på at telefonen skal ringe, sier Rettore.

Han sier møtet med grunneieren var kjent og handlet om en tomt som lenge har vært regulert til bolig uten fremdrift, og om hvordan kommunen kan bidra til positiv utvikling.

– Dette er ikke en kommuneplansak, og jeg har tett dialog med Høyres fraksjonsleder i slike saker. Jeg forventer at Espedal, som har vært heltidspolitiker i 15 år, også har dialog med innbyggere og næringsliv. Det handler om å ta ansvar og drive Sandnes framover.

– Er det vanlig at ordfører er alene i slike møter?

– Det er ikke uvanlig, men ofte har jeg med en representant fra administrasjonen eller en annen politiker, sier Rettore om møtet.

– Var hensikten med møte å hjelpe utbyggere med å få tilgang til tomten?

– Nei, jeg ville snakke med grunneier om det var noe vi politikere kunne bidra med. Ettersom ordfører og kommune er nøytrale, og verken representerer eller favoriserer utviklere, ble ingen selskaper nevnt, sier Rettore.

– Hva synes du om at grunneieren ønsker å tilbakeføre tomten som LNF-område?

– Jeg har stor respekt for at han ønsker det, og for at han begrunner det med framtidens matsikkerhet og utvikling av matjord i Sandnes. Han tar et bevisst verdivalg for seg og sin familie, samtidig er jeg opptatt av at vi må bygge sentralt der det er infrastruktur i dag.

Han mener kommunen har bygget for mange boligområder med stor avstand til sentrum, kollektivtilbud, skoler, idrettsanlegg og annen infrastruktur.

– Dette området på Austrått ligger perfekt til med tanke på disse forholdene. Uten å forskuttere den politiske behandlingen, tror jeg Høyre fortsatt ønsker boligutvikling i dette området. Sandnes trenger boliger, og konsekvensen av å ikke bygge ut her blir at vi må ta fra mer sårbare områder, sier Rettore.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn