Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.788
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke lest eller hørt alt i denne saken men ser at flere poengterer akkurat dette, er det noen som har skrevet/sagt at hun ikke har rett til å mene det hun mener? Jeg har ikke fått noe slikt med meg, har heller ikke sett at noen mener hun har sagt at hun vil forby abort for voldtektsofre som noen også laget et nummer av, folk har reagert på selve ytringen. Hun har jo ytret seg om flere ting før også uten at folk mente at det fikk hun ikke lov å mene noe om, f.eks. at likestillingen er gått for langt, litt slik som middelaldrene menn også mener, hun kan mene hva hun vil men hun trenger ikke regne med at det vil bli forbigått i stillhet.
    Problemet er at når en sentral politiker sier slikt høyt vil det legge sten til byrden for de som er i en slik situasjon. Men jenta er ung og vil nok bli mer "fornuftig" sånn etterhvert.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.259
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er bare noe som angår de på gulvet/proletariatet så det behøver vi i Venstre, Høyre og Frp ikke bry oss om!
    Bullshit, ingenting er viktigere enn gratis ferger, for noen få. Mulig unntak er passkontor, for enda færre. 😏
    Å sette slikt opp mot hverandre, i stedet for å feks gå inn på skattelette for de spy-rike, er godt Høyre - spinn. Desverre også Ap - spinn.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.595
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ad tilfluktsrrom....Skulle kanskje heller vært i beredskapstråden, - men kan legge den der og... Denne duket opp annet steds...

Robert Mood
    ·
    Etter å ha vært del av Forsvarsledelsen i mange år, og sett dem fra andre arenaer i årene etter, har jeg kommet til at Arbeiderpartiet og Høyre sin sikkerhets- og forsvarspolitikk er mye prat og lite handling (Høyre hvis mulig verre enn AP). Det kan være krevende å gjennomskue dem, men testen er samtidig enkel: Har avdelingene utrustningen, treningen og øvingen til å gå i kamp på kort varsel? Tas beredskaps-etterslepet inn og har frivilligheten, blålys-etater og lokalsamfunn rammene og støtten som gir høy beredskap mot hybride hendelser. Svaret på alle tre punkter er fra alle sektorer, og ifølge mange seminarer og organisasjoner over hele landet fortsatt NEI. PS! Tore O. Sandvik sin vurdering er lite interessant - den er salg av et politisk narrativ som handler om å gjøre minimalt og late som det er mye, mens de dekker over etterslepet og satser på at økt popularitet når krisen rammer gir større politisk gevinst enn forebygging. Eksemplene er mange, men Espen Barth Eide trakk feks et lettelsens sukk i NRK, dagen etter at Norge forpliktet seg til å bruke 1,5% av BNP til totalberedsskapstiltak (3,5% til direkte forsvar og 1,5% til totalberedskapen slik at de sammen med Europeiske NATO land kunne hevde ovenfor USA at de sikter mot å bruke 5% på forsvar og beredskap). Han sa enkelt og greit at dette gjør vi jo allerede, med andre ord ingen friske penger - bare prokuratorknep. I andre enden av skalaen er fortellingene - til og med nå i oktober 2025 - at Brigaden i Nord ikke har driftsmidler til nok ammunisjon, trening og øving (nærliggende at Sjøforsvaret, Cyber og Luftforsvaret opplever det samme). Sist, men ikke minst styres investeringene av distrikts- og utenrikspolitikk i større grad enn operativ evne. Investeringene motiveres av fortiden - ikke fremtidens operative krav.
    Med andre ord: Arbeiderpartiet og Stortinget ser ikke befolkningens sikkerhet og beredskap som sitt fremste ansvar og fremste prioritet. I beste fall er det prioritert på linje med de andre sektorene - i realiteten etter.
    Ja, men Langtidsplanen sier du? Våkn opp - den er ord på papir - et politisk narrativ for å få oss til å tro at de retter opp svakhetene, men det gjør de ikke og de har allerede i sine planer at den skal kunne bortforklares med endrede forutsetninger før store penger brukes.
    For å bedømme hva de faktisk gjør må dere legge øret til bakken mens dere leser de kommende statsbudsjetter.
    Jeg er faktisk redd vi kommer til å være dårligere forberedt enn noen gang når neste krise eller krig rammer med mindre alle dere som har lest helt hit tar bladet fra munnen og sier høylytt fra slik at de tvinges til å endre kurs. Sikkerhet og beredskap er deres fremste ansvar!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.789
    "Min" kommune, som er FrP/Høyre-styrt, vurderer nå å legge ned tre barneskoler og stoppe utlevering av varm mat til hjemmeboende pleiepasienter. Dette for å unngå å heve eiendomsskatten.
    Ta de svakeste først.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.788
    Torget vurderinger
    0
    Da er det godt å ha sitt eget tilfluktsrom, ferdig bygget av Adolf sine gutter!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.788
    Torget vurderinger
    0
    "Min" kommune, som er FrP/Høyre-styrt, vurderer nå å legge ned tre barneskoler og stoppe utlevering av varm mat til hjemmeboende pleiepasienter. Dette for å unngå å heve eiendomsskatten.
    Ta de svakeste først.
    Det er jo genialt! Hva skal de gamle gjøre med det? Streike!!

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.470
    Sted
    Oslo
    Ta de svakeste først.
    Vi får snart vår egen "Lille Grethe"
    Skolstrejk för fastighets skatt

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    29.921
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    8

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.970
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ta de svakeste først.

Mens min kommune vil legge ned to sykehjem og ellers barbere helsetjenesten generelt med motorsag for å kunne bygge "Arena Fredrikstad" til rundt en milliard. Også styrt av Høyre, selv om det knapt var noe bedre under AP.

Vi kan ikke komme på ROBEK-lista fort nok.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.227
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Folkehelsa er på veg ned. Ny teknologi er ikkje alltid det rette.

Gjett hva Forsvarets data forteller
    vekt opp
    form ned ift utholdenhet
    men mange er god i benkpress…
    loooking goooood.. i speilet

så matcher de med botox lipper og blodutredelse akkurat under puppen; oooh lykke

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.279
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det grunnleggende problemet lar seg neppe løse med eiendomsskatt, heller.

Her truet politikerne med å innføre eiendomsskatt dersom kommunen sa nei til vindmøllepark. Vindmølleparken ble bygd, og selvsagt ble eiendomsskatt innført i tillegg. Kommunen har fra før kraftinntekter fra sitt eierskap i tradisjonelle energiselskaper.

For å toppe det hele ligger vi helt i toppsjiktet i landet på kommunale avgifter. Dette skyldes nok først og fremst at kommunen har vært tidlig ute med
    å renovere vann- og avløpsnettet, noe etter sigende så godt som alle kommuner snart blir tvunget til pga. EUs avløpsdirektiv.

I år ble det kutt i kulturskoletilbudet, kommunen sparte over 100.000 kroner. :sneaky:

Siden er det vedtatt å bygge ny skole med kostnadsramme på rundt en halv milliard. Hvilket jo høres voldsomt ut, uten at jeg skal mene så mye om det er
    rimelig pris eller ikke. I alle tilfelle er nåværende bygningsmasse preget av årtier med manglende vedlikehold og forfall, luftkvalitet og innemiljø er under enhver
    kritikk, enkelte rom er stengt pga. manglende rømningsveier osv osv.

Jeg forstår godt at kommunepolitikere innfører eiendomsskatt, det er vel av de få virkemidlene de har til sin rådighet på inntektssiden. Samtidig tror jeg
    det blir å pisse i buksa for å holde seg varm.

• Liker
    Reaksjoner: JMM

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.970
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Om luftvernsirenene begynte å ule på årntli så hadde jeg åpnet barskapet i håp om å få drukket opp den beste single malten før det smalt. Det er nok det beste jeg kunne håpe på.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.735
    Sted
    Sølvbyen
    Hadde sikkert vært bedre om du kunne ta med deg single malten ned i et moderne tilfluktsrom? Så hadde du fått gleden av å dele den solidarisk med dine medborgere også.

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    978
    Sted
    Halden
    Der har vi noe å lære av Sveits.

Sveits gjorde forsøk med tilfluktsrom i tunneler. Det viste seg å være veldig uforsvarlig. Menneskekropper genererer varme og skal du ha gasstett tilfluktsrom blir brått nedkjøling en utfordring. Et forsøk med mange i en tunnel ble avbrutt tidlig, på grunn av CO2 fra utånding, sterkt stigende temperatur, damp i luften, m.m.

Derfor har myndighetene besluttet å bygge dette store antallet mindre tilfluktsrom, og man pålegges å sørge for at de er klare til bruk.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.970
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ikke det mest sannsynlige stedet noen vil angripe, mener du?

Ikke helt. Et sted der tilfluktsrom, sykehjem, veier og denslags småplukk kommer langt bak sportshaller og andre stasbygg, i et forlorent håp om at noen utenfor byen skal oppdage at den eksisterer og ville legge en konferanse eller noe slikt hit.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.735
    Sted
    Sølvbyen
    Ikke helt. Et sted der tilfluktsrom, sykehjem, veier og denslags småplukk kommer langt bak sportshaller og andre stasbygg, i et forlorent håp om at noen utenfor byen skal oppdage at den eksisterer og ville legge en konferanse eller noe slikt hit.
    Helt ærlig aner jeg ikke hvor nærmeste tilfluktsrom er her jeg bor heller, samtidig som jeg har lurt på om dette kan være et strategisk interessant mål for en eventuell fiende p.g.a. våpenindustrien som finnes her.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.567
    Sted
    Market Snodsbury
    Eg ser det som ganske usannsynleg at heimbygda mi skulle ha strategisk interesse for ei okkupasjonsmakt av det eine eller andre slaget. For ein gongs skuld er det greitt med lite (våpen)industri.
    Trur du ikkje kyststripa framleis vil vera viktig å kontrollera? Men det er sant, ikkje sikkert det krev så mykje makt, så lenge det er utsyn til profitt.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.970
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Helt ærlig aner jeg ikke hvor nærmeste tilfluktsrom er her jeg bor heller,

Vi har i alle fall en parkeringsplass inni et "fjell" (kanskje flere, jeg kjører ikke...), men om jeg skulle ønske å dele whiskyen min (dream on) så vet jeg at et sykehjem i nærheten har en dyp kjeller i betong. De har ikke på langt nær plass til alle pasientene der, men mot et par flasker god drikke hadde jeg kanskje fått dem til å kjøre Fru Olsen opp igjen i hjemmet slik at jeg kunne få plassen hennes i relativ trygghet.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.595
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tidligere var det et krav om at allle offentlige bygg og bygg over en viss størrelse skulle ha tilfluktsrom. Dette kravet ble opphevet på nittitallet..(?)..
    Man diskuterer i dag om å gjeninnføre dette kkravet.... meeen - jeg mistenker at det blir med diskusjonen....
    Mange offentlige tilfluktsrom har heller ikke blitt vedlikeholdt på 30 år +++

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.970
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Mens arkitekten er forferdet over behandlingen, for arkitekter skal selvsagt ikke varetektsfengsles. Denslags er for bryggesjauere, butikkansatte og sånn.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn