Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    1
    Hun er på D18 akkurat nå, ikke flyttet særlig på det hun sa i går for å si det sånn..
    Jeg syntes det hun sa på Dax18 virket svært reflektert og hun forklarte jo også godt hva som var hennes overbevisning og hva som var benes politiske ønske.

• Liker
    Reaksjoner: ch

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.233
    Det var også, slik eg skjønar det, ein viktig grunn til at grensa vart flytt frå veke 12 til veke 18:

Dei aller fleste damer som vil ta abort, ønskjer å gjera det så snart som mogleg, både av fysiologiske og sjelelege grunnar. Dei aller fleste som oppdagar komplikasjonar i veke 12-18 som gjer at dei vil ta abort, får det innvilga.

(Ein gynekolog eg kjenner som har arbeidd ein del med Abortregisteret, meinte også at dersom ein såg på internasjonalt talmateriale var svært lite som tyda på at det totale talet på abortar auka dersom ein gjorde ei slik endring).
    Slik har jeg også forstått det, men artikkelen (med forbehold at hun er riktig sitert) viser jo at intervjuobjektet seriøst mener at en gravid kvinne skal kunne drepe et levedyktig foster helt frem til fødsel, uten konsekvenser. Dette tangerer i så tilfelle galskap. Da blir det egentlig på siden om antallet som finner på noe sånt er forsvinnende lite, det er holdningen til det fullt levedyktige fosterets rettigheter som er fullstendig fraværende.
    For meg helt ubegripelig, gitt at dette faktisk reflekterer intervjuobjektets holdninger.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.678
    Torget vurderinger
    2
    Jeg syntes det hun sa på Dax18 virket svært reflektert og hun forklarte jo også godt hva som var hennes overbevisning og hva som var benes politiske ønske.
    Jada men hun hadde ikke flyttet på det hun sa i podden, det var det jeg mente. At hennes politiske ønske og overbevisning skaper reaksjoner er veldig bra.

De sterkeste reaksjonene er jo fra kvinner, kanskje naturlig nok, men jeg har en liten teori om at det er en del folk der ute, gjerne eldre menn, som til vanlig ikke har noen forhold til KrF eller KrF junior men som likevel synes både abort saken og likestillingen har gått for langt og derfor har litt sympati med dama og tar henne litt i forsvar. Kun en teori uten linker til fakta.

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.730
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Fosteranlegget kalles et embryo i perioden fra det befruktede egget har festet seg i livmorslimhinnen til utgangen av åttende uke etter befruktningen (det vil si tiende svangerskapsuke). De fleste organsystemer er da dannet. Fram mot fødselen skal fosteret vokse og organsystemene modnes og bli funksjonsdyktige.

man kan jo argumentere for at allerede i 10 uke så er det for sent..
    klarer ikke helt å se forskjellen mellom 10 uke og 18uke, bortsett fra at alt er litt mer vokst seg til..

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.558
    Sted
    Market Snodsbury
    Vi får gå ut ifra at det ikke er hacking, men noe oppdateringer av noe slag som har gått galt.

Her er hva sies:
    «Microsoft seier at problema skluldast det dei kallar ei utilsikta endring i skytenesta Azure»
    Det ser ut som om det, som med AWS-problema for ei drøy veke sidan, var DNS-problem.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.666
    Ja, la oss få noen datasenter til her i landet også. Trylleord ; "Arbessplassa, utvikling, vækst, framtidsrætta... .". Kommunene legger seg på rygg og skræver, med bind for øynene og propper i ørene - ave,ave, hill,hill. Høvler ned et stort støkke natur eller jordbruksland. Vællkommen ....framskrætte kjem te oss.

Men den samme holdninga går helt til topps på Tinget. Også det lar seg blende av den siste sterkeste funklende stjerne.
    Ordtaket: "Teknologi spiser politikk til frokost." ser ut til å bli mer og mer gyldig.

"Ett enkelt AI-spørsmål kan bruke like mye strøm som en lyspære på ett døgn. Forbruket øker eksponentielt med hver nye språkmodell."

1761817968715.png
    Mange Arbessplassa her ?

AIs skitne hemmelighet: Datasentrene som sluker strøm som små land

EDIT: Den siste teknologien fra NIVIDIA. Et enkelt serverrack ("skap") trekker over 600 kW.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.233
    Fosteranlegget kalles et embryo i perioden fra det befruktede egget har festet seg i livmorslimhinnen til utgangen av åttende uke etter befruktningen (det vil si tiende svangerskapsuke). De fleste organsystemer er da dannet. Fram mot fødselen skal fosteret vokse og organsystemene modnes og bli funksjonsdyktige.

man kan jo argumentere for at allerede i 10 uke så er det for sent..
    klarer ikke helt å se forskjellen mellom 10 uke og 18uke, bortsett fra at alt er litt mer vokst seg til..
    Det er en lengre debatt som har blitt tatt flere ganger tidligere i flere tråder.
    Det finnes mange gode måter å definere seg fram til hva som er et autonomt liv, og et 10 uker gammelt foster er det neppe med sine 3 cm / 8 gram størrelse. Men det begynner å se ut som et menneske på dette tidspunktet, og klart det kan virke ubehagelig. Uke 12, 5,5 cm, 15 gram, får næring fra morkaken, utviklingen går radig, men fortsatt langt fra levedyktig. Uke 18, 250 gram og 20 cm. Da begynner det nok å bli ganske grimt for de som utfører en abort, og årsakene bør nok være ganske gode før man tyr til et slik skritt.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    14.233
    Hæ?? Hva skjer her'a?

Noen teser på hvilke diagnoser som tydeligvis smitter vilt borte på sørvestkysten??

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.666
    Mer om datasenter og strømforbruk Norge, artikkelen er to år gammel og like aktuell. Men tallmaterialet mht til ønsket kraft har sikkert økt kraftig på den tiden.

"Den positive holdningen fra Sørfold-ordføreren får Elnar Holmen i Bodøregionens Utviklingsselskap (BRUS) til å riste på hodet.
    – Det er galskap å prioritere datasentre nå foran store industriprosjekter som gir mye større ringvirkninger.
    Han hevder at det nye datasenteret i Sørfold vil bruke mer strøm enn stålverket i Mo i Rana, Celsa Armeringsstål.

– Celsa sysselsetter 350 mennesker. Dette datasenteret vil kanskje sysselsette 4–5 mennesker – kanskje ti – hvem vet."

1761819489262.png

Datasenter har bedt om ha strøm tilsvarende halve Norges forbruk – NRK Nordland

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    580
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Store dataproblemer i hele verden, mye pga feil hos én enkelt aktør som dominerer markedet.

Hvorfor går vi inn med åpne øyne og gjør oss så til de grader sårbar?
    Gode svar?

Dette er bare en forsmak. Den dagen noen hackere klarer å lamme hele internett eller det kommer en katastrofal teknisk feil, da er vi tilbake i steinalderen.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.730
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er en lengre debatt som har blitt tatt flere ganger tidligere i flere tråder.
    Det finnes mange gode måter å definere seg fram til hva som er et autonomt liv, og et 10 uker gammelt foster er det neppe med sine 3 cm / 8 gram størrelse. Men det begynner å se ut som et menneske på dette tidspunktet, og klart det kan virke ubehagelig. Uke 12, 5,5 cm, 15 gram, får næring fra morkaken, utviklingen går radig, men fortsatt langt fra levedyktig. Uke 18, 250 gram og 20 cm. Da begynner det nok å bli ganske grimt for de som utfører en abort, og årsakene bør nok være ganske gode før man tyr til et slik skritt.
    Ikke en lett sak å ta stilling til, alt avhenger av utgangspunkt og egne standpunkter.
    Man kan ta en medisinsk tilnærming eller man kan ta en ideologisk tilnærming
    Har en enkel tilnærming: ingen barn fortjener og bli født og vokse opp uønsket. Dermed er det bedre for alle om det utføres abort.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.558
    Sted
    Market Snodsbury
    Dette er bare en forsmak. Den dagen noen hackere klarer å lamme hele internett eller det kommer en katastrofal teknisk feil, da er vi tilbake i steinalderen.
    DNS har vel mange av dei same problema mykje anna på internettet: Ei løysing som fungerte heilt fint då nettet var lite, gradvis vart tilpassa større behov og som berre har hengt med og i dag utgjer eit kritisk «single point of failure».

Det mest sannsynlege alternativet ser ut til å vera noko som bruker blockchain og distribuert lagring, som DDNS.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.258
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Men kvifor er spørsmålet om valdtekt så interessant?

Kvifor ikkje angripa spørsmålet der den reelle usemja ligg, nemleg retten til å ta abort uavhengig om det er ei truskuldig fjortenåring som vert valdteken av konfirmantleiaren eller ei dame midt i tjueåra som har sex utan prevensjon med tre-fire ulike menn kvar dag?
    Er det der den reelle uenigheten ligger da?

Ofte er abortmotstandere også motstandere av prevensjon. Så den reelle forskjell kan da sies å være religion. En religion, tolket til at ekteskapet er eneste sted for sex, og at sex er noe man har for å få barn.

Igjen, det får være opp til de selv - så lenge de ikke pådytter andre samme krav i form av moral og lovverk.

Det kan også være på sin plass å stille spørsmål om hvorfor det ufødte barn er viktigere enn mor. Der er religion også den sannsynlige forklaring. "La de små komme til meg." Fødes de ikke, vil de heller ikke oppnå Guds nåde. At kristenkonservative har disse grunner for sin abortmotstand (og prevensjon) er åpenbart.

Derfor er også ordet "bør" helt forkastelig, fordi holdningene bak har et opphav fra religion, en gudedyrkelse. Intet har undertrykt mennesker mer enn konsevativ kristendom.

Med disse årsaker til hennes holdninger, sier hun alt dette i ordet "bør".

Går vi et steg videre, sier Ulstein at han ikke vil legge seg ut med de konservative (viktig del av velgergrunnlaget), og at det er den reelle grunnen til at han ikke tar avstand fra sin ungdomsleder.

Sist redigert:

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.690
    Enig og jeg forstår egentlig ikke den store opphisselsen siden hun klart og tydelig støtter selvbestemt abort til 12te uke slik vi hadde det.
    Jeg ser at noen henger seg opp i bruken av uttrykket "man bør..", men det forstår jeg heller ikke.
    Vi blir stadig opplyst om hva vi "bør":
    - ikke drikke alkohol
    - ikke kjøre bil når en kan ta kollektiv trafikk
    - ikke spise kjøtt
    - ikke spise sukker
    - ikke eller bør ... listen kan bli ganske lang for de mer eller mindre saklige rådene om hvordan vi skal oppføre oss i livet.

ordet "bør" impliserer frivillighet.
    Det blir noe helt annet om det blir sagt "skal" eller "skal ikke" i norsk lov.
    Men det har verken Hovland, KRFU eller KRF sagt.
    Så hva er problemet?'

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.740
    Torget vurderinger
    96
    Jwg er overrasket over SV sin totale kortslutning her. De er nesten ved å akseptere at nyfødte barn hives i søpla.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.678
    Torget vurderinger
    2
    Enig og jeg forstår egentlig ikke den store opphisselsen siden hun klart og tydelig støtter selvbestemt abort til 12te uke slik vi hadde det.
    Jeg ser at noen henger seg opp i bruken av uttrykket "man bør..", men det forstår jeg heller ikke.
    Vi blir stadig opplyst om hva vi "bør":
    - ikke drikke alkohol
    - ikke kjøre bil når en kan ta kollektiv trafikk
    - ikke spise kjøtt
    - ikke spise sukker
    - ikke eller bør ... listen kan bli ganske lang for de mer eller mindre saklige rådene om hvordan vi skal oppføre oss i livet.

ordet "bør" impliserer frivillighet.
    Det blir noe helt annet om det blir sagt "skal" eller "skal ikke" i norsk lov.
    Men det har verken Hovland, KRFU eller KRF sagt.
    Så hva er problemet?'
    Egentlig så er det hun sa om å få punktet om at livet er ukrenkelig fra begynnelsen inn i grunnloven som også @Tweedjakke er inne på enda mer alvorlig enn det om voldtekt og abort, dette ville jo i praksis satt en strek over hele abortloven hvis det ble innført. Dette er forøvrig en motsigelse på det å også støtte 12 uker.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.462
    Torget vurderinger
    1
    Abort kan diskuteres i det uendelige og alle forstår jo at det ikke finnes et fasitsvar. I utgangspunktet finnes kun to rasjonelle tilnærminger: Enten mener man at et fosters rett til liv er absolutt og da kan man jo ikke forsvare noen aborter uansett årsak. Ellers mener man at dette er kvinnens valg og slik sett burde det ikke være en grense for abort frem til fødsel.

De aller fleste er imidlertid pragmatiske og har en forestilling om at fosteret får gradvis mer menneskeverd gjennom graviditeten og at kvinners selvbestemmelse derfor også må gradvis reduseres. Det er imidlertid ingen fasitsvar på hvor denne grensen går og finnes åpenbart ikke et korrekt, udiskutabelt svar. Derfor er det gangske utrolig at en uttalelse av en abortmotstander om at man ikke burde ta abort er kontroversiell.

Selv mener jeg at abort er helt problemfritt frem til uke 12, men jeg kan ikke forklare dette noe rasjonelt annet enn at jeg føler at dette er greit. Etter uke 12 så begynner dette faretruende å ligne på et lite barn og jeg føler at det ikke burde være fritt frem etter denne grensen. På samme måte som andre som ikke mener et av ytterpunktene, så kan man egentlig ikke føre en rasjonell tankerekke som gjør at man ender på en spesifikk grense.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Oslo
    I Norge var grensen for fri abort 12 uker og over det opp til en nemd.
    Når 95% av søkerne opp til 18 uker fikk innvilget, så er det for meg rasjonelt, både av hensyn til kvinnene og av hensyn til økonomiske og ressursmessige hensyn i helsevesenet å heve den grensen til 18 uker.
    Det kan også tenkes at for noen som nå har 6 uker lenger å tenke seg om på, at de velger å beholde barnet, ser ikke bort fra det.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.724
    Sted
    Sølvbyen
    Abort kan diskuteres i det uendelige og alle forstår jo at det ikke finnes et fasitsvar. I utgangspunktet finnes kun to rasjonelle tilnærminger: Enten mener man at et fosters rett til liv er absolutt og da kan man jo ikke forsvare noen aborter uansett årsak. Ellers mener man at dette er kvinnens valg og slik sett burde det ikke være en grense for abort frem til fødsel.
    Man kan vel mene begge disse tingene samtidig også, og det er vel det som gjør dette så vanskelig?

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.258
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Å ha ulike meninger om hvor grensen for abort bør gå, det er selvsagt helt greit.

Det er når religion ligger bak argumentasjonen det overhodet IKKE er greit lengre.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.690
    Egentlig så er det hun sa om å få punktet om at livet er ukrenkelig fra begynnelsen inn i grunnloven som også @Tweedjakke er inne på enda mer alvorlig enn det om voldtekt og abort, dette ville jo i praksis satt en strek over hele abortloven hvis det ble innført. Dette er forøvrig en motsigelse på det å også støtte 12 uker.
    Nå var all støyen og motbøren Hovland har fått relatert til uttalelsen om voldtekt.
    Spørsmålet om å få "livets ukrenkelighet" inn i grunnloven noe helt annet. Det er åpenbart problematisk som alle andre forsøk på å lovregulere det som er og bør være politiske problemstillinger og som bør avgjøres politisk.
    Vi har sett en økende tendens til dette, ref alt som blir sendt til den europeiske menneskerettighets domstolen.
    Jeg liker ikke det og er absolutt motstander av KRF's "fordekte" forsøk på å forby abort gjennom en slik manøvre.
    Men det var altså ikke det som ble diskutert i det store og hele.

For øvrig kan jeg ikke se at religion diskvalifiserer en etisk vurdering og praktisk konklusjon.
    Hvordan Hovland kommer frem til sin etiske vurdering er nokså irrelevant.
    En person som ikke er religiøs kan også komme fram til samme standpunkt som Hovland og da er standpunktet ok, Hovland sitt ikke er det?
    Hva om en religion sier at livet er ukrenkelig og at den etiske konsekvensen av det er at oljefondet må trekke seg ut a alle israelske selskaper fordi Israel dreper barn på Gaza?
    Er dette standpunktet bare ok hvis det ikke er basert på religion?

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.678
    Torget vurderinger
    2
    Nå var all støyen og motbøren Hovland har fått relatert til uttalelsen om voldtekt.
    Spørsmålet om å få "livets ukrenkelighet" inn i grunnloven noe helt annet. Det er åpenbart problematisk som alle andre forsøk på å lovregulere det som er og bør være politiske problemstillinger og som bør avgjøres politisk.
    Vi har sett en økende tendens til dette, ref alt som blir sendt til den europeiske menneskerettighets domstolen.
    Jeg liker ikke det og er absolutt motstander av KRF's "fordekte" forsøk på å forby abort gjennom en slik manøvre.
    Ok.

Nå ble det nevnt av noen at hun snakket så godt for seg på D18 i går, hun snakket også om dette på D18 i går, så jeg tok meg den friheten å skrive om det, jeg har ikke for vane å spørre folk om hva jeg kan skrive om i innleggene mine. Deal with it.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.258
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

For øvrig kan jeg ikke se at religion diskvalifiserer en etisk vurdering og praktisk konklusjon.
    Hvordan Hovland kommer frem til sin etiske vurdering er nokså irrelevant.
    En person som ikke er religiøs kan også komme fram til samme standpunkt som Hovland og da er standpunktet ok, Hovland sitt ikke er det?
    Hva om en religion sier at livet er ukrenkelig og at den etiske konsekvensen av det er at oljefondet må trekke seg ut a alle israelske selskaper fordi Israel dreper barn på Gaza?
    Er dette standpunktet bare ok hvis det ikke er basert på religion?
    Ingen sier at religion er diskvalifiserende til en etisk vurdering. Men jeg har den etiske vurdering at religion har ingen plass lovverk. Eventyr skal ikke bestemme hva vi i 2025 skal leve etter.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.659
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Nå er det jo faktisk slik at flere av dagens lover har grunnlag i religion og den kristne tro. Så det er ikke noe nytt.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.258
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Nå er det jo faktisk slik at flere av dagens lover har grunnlag i religion og den kristne tro. Så det er ikke noe nytt.
    Joda, men i abortspørsmålet har vi blitt kvitt mesteparten av det i lovverket. Og kristenkonservative, som i realiteten er motstander av all abort, må regne med knallhard motstand for sine "etiske vurderinger".

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.258
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kristendommen, eller noen religion, har ingen rett på etiske vurderinger som påvirker andre enn dem selv. På tide de skjønner det.

En kristenkonservativ ungdomsleder har absolutt intet med å fortelle hva man "bør" gjøre, når denne "bør" baserer seg på en tolkning av et eventyr.

Så forkvaklet i sine "etiske vurderinger" er de, at de ikke en gang klarer å ta et klart standpunkt mot Israels okkupasjon og folkemord - fordi Israel og jødene er deres guds utvalgte folk. Og slike skal altså definere hva som er rett og galt? Never!

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.258
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Bortsett fra pinsen og himmelspretten, og 1. og 17. mai som er ikke religiøse, er våre helligdager knytta til gode gamle hedenske skikker
    Nettopp, til og med fødselsdagen til "frelseren" er plassert for å avslutte "hedenske" skikker.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.253
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Bortsett fra pinsen og himmelspretten, og 1. og 17. mai som er ikke religiøse, er våre helligdager knytta til gode gamle hedenske skikker
    Nei, det er de vel ikke. Selv om jul og påske har koblinger til hedenske skikker er både jul og påske som vi kjenner dem i dag knyttet til kristendommen. Vi hadde neppe mange røde dager før kristningen av Norge.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn