Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.222
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Når kortbanenettet skal drives kommersielt, sier det selv at det ikke vil fylle de behov som finnes. Vet ikke hvorvidt det fortsatt subsidieres fra staten, men neppe nok.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.222
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kortbanenett har aldri vært drevet kommersielt.
    Ikke selve nettet, men det er jo prisen for å fly som er interessant.

50.000 og mer for familietur

Flyene på kortbanenettet er helt avgjørende i Nord-Norge, der det er store avstander og (nesten) ingen tog.
    Mediene har overgått hverandre i skrekkhistorier om de høye billettprisene.
    NRK har fortalt om en familie på fire i Kjøllefjord i Finnmark, som ble krevd for 50.000 kroner for et familiebesøk i Mosjøen i Nordland.
    Da regjeringen senket billettprisene i fjor vår, gjaldt det bare de dyreste fleksible billettene.
    Regningen for familien i Kjøllefjord steg da til over 63.000 kroner, kunne de fortelle til NRK i fjor.

....
    Dette er jo fullstendig galskap.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.045
    Alt annet til siden, så skjønner jeg ikke helt hvorfor det skulle problematisk i seg selv å fremføre det beste fra internasjonal opera i et norsk operabygg, og helt uavhengig av hvor eller når disse mesterstykkene ble skrevet.

Rent økonomisk kunne det kanskje svart seg å sende fiffen på operareiser til Milano, St Pete og Wien. Men litt av poenget med å ha eget operahus var vel nettopp å bringe kunstopplevelser av ypperste europeisk format. Ikke at dette var en bygning utelukkende for musikk komponert på Vinje eller Voss, og fremført av strykere med instrumenter fra fineste norsk sitka.
    Opera består av sånn ca tre ting. Musikk. som tidvis inngår i kanonen i den vestlige verdens kultur, produksjoner/oppsettinger som er en funksjoin av regissørens visjoner og en tekst, som om man er lett ærlig er det plumpeste og mest banale som har overlevd innen finkulturen såpass lenge. Det er ikke akkurat stor litteratur det er snakk om her. Teater er i en helt annen sjanger sånn sett.

Den norske opera i Oslo er neppe av ypperste europeiske format. Selve bygningen er det sikkert, men ikke hva den fylles med. Det var en del fantastiske produksjoner i åpningsårene, men deretter er mitt - muligens gale - inntrykk av det har dabbet av ganske mye. Det ligger i sakens natur at slike produksjoner er samarbeider med andre operahus.

Oslo er en by som ikke har lokaler/arena til å ta i mot klodens mest populære artister innen pop/rock. Nå er det vel Bjerke som gjelder etter at Valle Hovin er skrotet for denslags for et tiår siden og med mindre jeg har misforstått så kan man på Bjerke ha en konsert i året siden det er en arena for hstesport som vel sånn ca ingen bryr seg spesielt mye om. I år var det AC/DC som solgte ut 55.000 billetter på 15 minutter. Det er ikke vanskelig å få seter i operaen på det man vil se innen opera/ballett. Hva som faktisk er etterspurt i nasjonens biomasse er ganske åpenbart. En artist som Taylor Swift kunne sikkert solgt en halv million billetter i Norge over noen dager, eller mer enn operaens årlige besøkstall. Selv jeg hadde gått om hun hadde dukket opp her på berget. Spesielt dersom staten hadde sposent med med flerfoldige tusenlapper pr billett - man kunne fått betalt for å gå på konsert med Taylor Swift, Springsteen, Iron Maiden eller noen av de andre som kan selge ut en arena. Men denslags er forbeholt opera fordi det av en eller annen grunn er så jævlig viktig. Man skal sponse utenlandsk finkultur men ikke utenlandsk mainstream kultur.

Staten har altså valgt å bruke hundrevis av millioner for å sponse smal elitekultur i et praktbygg, men åpenbart ikke har interesse av å legge til rette for store kulturopplevelser med hva folk faktisk er interessert i og som, gitt en lokasjon, kunne blitt drevet helt uten offentlig støtte.

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan man ikke skjønnner at dette er smal kultursponsing med konsiderable offentlige midler for noe svært få faktisk bryr seg om. Tenk hvaa mulighetene ville vært dersom staten sponset konsertbilletter med opptil 2000 kroner pr snute i snitt. Da kunne alt av konserter i Norge vært gratis mer eller mindre. Men av en eller annen grunn er akkurat opera så viktig at det offentlig skal kaste et fjell av penger på det. Statsstøtten til operaen i Oslo utgjør ca 5 ganger Rockefellers totale omsetning i året. Rockefeller/John Dee/Sentrum scene leverer kultur folk flest faktisk bryr seg om. Men staten skal bruke hundrevis av millioner på å sponse opera. Og igjen - jeg går faktisk på operaten et par ganger i året. De langt fleste gjør ikke det.

Jeg var på Pattie Smith i går på Sentrum Scene - en dyr konsert. Rundt tusenlappen pr capita.

Hva logikken her er sliter jeg veldig med å se.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.222
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Én ting er at SP reagerer, men i tillegg er det vel et ordføreropprør innad i Ap. Hvor essensen er samme krav som Vedum setter.

Denne passer best i denne tråden, for det har virkelig gått galt i Norge når det største partiet bedriver loddrett løgn og bedrag.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.457
    Sted
    Market Snodsbury
    ^ Eigentleg er det to saker.

1. At Ap laug hemningslaust for å både få oppslutning på distriktspolitikk, og samtidig kutta det frå stb (sannsynligvis som forhandlingsåte til Sp++). Ikkje det verste som har skjedd, men definitivt ufint spel.

2. At Sp grip dette med båe hender, og ser kor langt dei kan dytta den innbilte vippeposisjonen sin.

Eg tykkjer Ap har vore uvanleg kynisk-arrogante i år. Ikkje at eg ikkje kjenner til denne Ap-arrogansen frå andre samanhengar, men det at SV-MDG-R-Sp knapt kunne kassera inn ei einaste hjartesak, er litt spesielt. Det er nesten slik at ein kan lura på om Vedum (og @lars_erik ?) har rett: at det Stoltenberg aller helst vil er å få H som støtteparti, og be resten av tuttifrutti besinna seg. I så fall er det dristigare politisk spel enn vi har sett her i landet på lenge.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.222
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror ikke Stoltenberg er ute etter å få Høyre som støtteparti, han er (bare) helt i Tony Blair's 'tredje vei - boble". Det ble jo egentlig oppfunnet for godt over hundre år siden, og kalles 'sosialliberalisme'. Sosialdemokratiet var delvis en reaksjon på denne, som Stoltenberg altså forlot for over 20 år siden. Nå er det bedriftstankegang, hvor staten heller prøver å dekke opp for de verste utslagene av denne. Ikke sosialdemokrati, hvor staten holdt i tøylene - for å sikre rettferdig fordeling i forkant.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.120
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det er vel et ganske kraftig behov i Ap for å distansere seg fra en del av det Sp fikk gjennom i regjering.

Så er det også greit å ha med at ingenting er vedtatt ennå, regjeringen forventer jo ikke å få gjennom første budsjettforslag sånn helt uten videre.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.514
    Torget vurderinger
    2
    Så er det også greit å ha med at ingenting er vedtatt ennå, regjeringen forventer jo ikke å få gjennom første budsjettforslag sånn helt uten videre.
    Nemlig, de har jo ikke begynt enda. Det var nok ikke et sjakktrekk dette av AP men Vedum sin reaksjon på at han ikke skal forhandle uten at AP går tilbake på dette ferjegreiene før forhandlinger blir for barnslig.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.222
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel et ganske kraftig behov i Ap for å distansere seg fra en del av det Sp fikk gjennom i regjering.

Det som er det virkelige problemet her (ved siden av løgn og bedrag), er at Ap distanserer seg fra det som helt åpenbart burde vært Ap - politikk.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.222
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ting på gang, ordføreropprør. Skulle bare mangle.

De er innført, de er garantert for. Har vi gått til valgkamp på dem, da skal vi stå ved det.
    Det sier ordfører i Sunndal i Møre og Romsdal Ståle Refstie (Ap).

- Vi reagerer sterkt på at uærlighet nå blir forbundet med vårt parti etter avsløringene om at forslagene i regjeringens statsbudsjett for 2026 – om å fjerne studielånsfradraget i distriktene og kutte i gratisfergeordningen – var kjent før valget, samtidig som velgerne fikk høre det motsatte, skriver fylkeslaget.

Jeg syns vi trer over en grense her, når vi lover noe så konkret. Det er en ordning som allerede er i gang. Det er navngitte kommuner. Vi i de kommunene har selvfølgelig frontet dette veldig aktivt, sier ordfører i Rollag i Buskerud, Øystein Morten (Ap).

I
    saken der så er stemninga veldig dårlig. Det gjelder og for måten den er håndtert på. Det forventer vi at blir rydda opp i. Dette går på tillit, sier leder i Trøndelag Arbeiderparti Amund Hellesø.

Sist redigert:

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    29.657
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    7
    Vi ser at lærlingene kan mindre og mindre når de kommer til oss. Nå må vi lære dem helt enkle ting. Det måtte vi ikke før, sier Bjørn Risa til Aftenbladet.
    Mannen med over 600 ansatte i Risa AS og Bjørns Hage og Anlegg mener det er blitt mer krevende å ta inn lærlinger.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.120
    Sted
    Interiore Simplicitate
    – Men jeg tror ikke så mye detaljstyring er bra for forvaltningen av ressursene. Tjenestene til befolkningen blir bedre, dersom man lar politikk være politikk, ledelse være ledelse og fag være fag.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.045
    – Men jeg tror ikke så mye detaljstyring er bra for forvaltningen av ressursene. Tjenestene til befolkningen blir bedre, dersom man lar politikk være politikk, ledelse være ledelse og fag være fag.
    Vår lokale ekspert på alt mener jo at politisk styring er det beste som finnes så det som står i den artikkelen er åpenbart tullball.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.201
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mens vi tastaturkrigere anser oss opp om politikernes løgner og om litt valgflesk til eller fra betyr noe
    This is what we get

ikke bra
    Hvordan passer dette inn i den lykkelige Gryta fortellinga?
    Tipper det er enda værre der

folk glømmer? Ikke faren til den lille gutten i artikkelen i hvert fall
    Og sikkert ikke innvandrerne heller

ikke bra

cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    371
    Sted
    Nesodden
    Torget vurderinger
    2

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.549
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er vel ikke dette om 5 cm snø, men at mange nordlendinger etter hvert er like trege til å få på vinterdekk som søringene... :cool:
    I følge bilder i avisene er føret helt normalt vinter i nord...

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.620
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Opera består av... osv
    Hva logikken her er sliter jeg veldig med å se.
    Enig.
    Jeg er ikke "motstander" av at vi skal ha gode fasiliteter for å fremføre ulik kultur. Det være seg opera, teater, konserter osv. Men - hvorfor "finkulturen" skal sponses så kraftig som den gjør, og breddekulturen i bestefall blir tilgodesett med småpenger er jeg langt fra enig i.

Det er også en kjensgjerning at mange store pop- og rockartister ikke har Norge med på turnélisten, bl.a fordi det ikke er tilgjengelig sal/arena som passer inn med turnéprogrammet.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.407
    Torget vurderinger
    1
    Tipper at vogntogene er utelandske og at de fleste bilene av veien er turister (gjerne kinesere) i leiebiler slik som denne:

https://www.lofotposten.no/bil-kjorte-av-e10-og-rullet-rundt/s/5-29-1242317

Det er bare å stålsette seg for vinteren. Nå kommer kineserne for fullt. Grøftene er fulle av biler. Ikke uvanlig å finne tre-fire biler i grøfta på en avstand av 1km. Det verste er at du gjerne møter dem midt i veien eller på galsiden.....

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    932
    Sted
    Halden
    Kan ikke sende fiffen på subsidierte operareiser utenlands. Hele poenget med et stasbygg er å skape et samlingssted for "movers&shakers" på premierekveldene. Alle land har noen eksklusive storstuer der man er på dyrskue som samfunnsborger og skal ta mål av andre og seg selv, for å kunne avgjøre rangstigen.
    Er du ikke på plass på premierekvelden har du allerede hoppet ned noen trinn; aller best er å ha reservert en del kremplasser (eller en boks i andre land) og så la være å stille, men å ha overlatt plassen til noen andre prominenser, eller å la plassene stå tomme. ("Måtte utenlands, dessverre, hørte premieren var sådær.")

Med skam å melde, hadde premierebilletter på kremplass på Operaen de første to sesongene. Det var mye undermåls som ble tilbudt, med enkelte høydepunkt (Herheims Frelsesarmé-Tannhäuser i særklasse best), men det mest underholdende var å observere fesjåpositurene til landets fremste koryféer innen ulike samfunnsøvelser. Og det er også derfor man skrider avsted til Operahuset i andre land, på premierekvelder: Hvem snakker med hvem, hvilke unngår hverandre, hva foregår der borte, hvem skal jeg snakke med?

Der Trumpf har i årevis forsøkt å egle seg inn på The Met i New York, uten hell. Noe av det første han gjorde nå var å kuppe Kennedy Center i D.C., og innsette seg selv som Überchef og programsetter. Da ble han fornøyd. Han skal også tydeligvis være TopBoss for både VM i fotball og Olympiaden, og vi får håpe at dette medfører nødvendig vaksinering av avsmak overfor klatrekonkurransen slikt utgjør for dem som er opptatt av hierarki.

(Serien The Gilded Age om samfunnsklatring i NY på sent 1800-tall er en god instruksjon for nysgjerrige. Slikt lever fortsatt videre blant oss, spesielt blant dem "som ikke drikker brunt" til kaffen.)

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.201
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Passer kanskje helt i denne tråden, mer som «hva går galt i verden», og dette er, som jeg har kommentert tidligere, en virkelig trussel
    Når man vet hvem som står bak KI modellene..

vår «diskurs» om valgflesk blir snart en rein anakronisme
    Vi får nyte våre uenigheter så lenge vi kan

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.457
    Sted
    Market Snodsbury
    Den sosiale funksjonen er sjølvsagt eit poeng.

Men det ligg nok også eit folkepedagogisk program bak at operaen er tungt sponsa: tanken at «det klassiske elitekulturen» (irekna opera) har kvalitetar også vi litt nede på samfunnsstigen kan setja pris på, og pris skal iallfall ikkje vera eit alvorleg hinder.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.457
    Sted
    Market Snodsbury
    Passer kanskje helt i denne tråden, mer som «hva går galt i verden», og dette er, som jeg har kommentert tidligere, en virkelig trussel
    Noko som har plaga meg med IT-utviklinga, særleg etter at «alle kom seg på internettet» er at utviklinga av maskinvara (prosessorkraft, arbeidsminne, lagringskapasitet og bandbreidde) har gått så alt for raskt. Ikkje for det, kvart lite utviklingssteg har vore velkome, men det har gjort at den fundamentale teknologien ofte har fått liggja fast (som TCP/IP og HTML), og hindringar har vorte løyste med «brute force» og ny teknologi oppå det eksisterande.

Når eg tenkjer meg om, er dette eit hjartesukk det er lett å generalisera. This is left as an exercise for the reader.

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    932
    Sted
    Halden
    Den sosiale funksjonen er sjølvsagt eit poeng.

Men det ligg nok også eit folkepedagogisk program bak at operaen er tungt sponsa: tanken at «det klassiske elitekulturen» (irekna opera) har kvalitetar også vi litt nede på samfunnsstigen kan setja pris på, og pris skal iallfall ikkje vera eit alvorleg hinder.
    Uten subsidieringen av billetter ville man ikke hatt et operahus (eller teaterkompani), så denslags anses å være en viktig del av en nasjons identitetsbygging og dermed også en naturlig del av statsbudsjettet. Hvilket også fører til at det blir dragkamp om hva som skal settes opp, alt ettersom nasjonens ånd er i endring.

Mange måtte lide seg gjennom nå forlengst glemte norske åndsoppbyggende forestillinger da nasjonen skulle slite seg fri fra utenlandsk åk, og gudbevare Bjørnstjerne i glemselens dal i så måte.

Jeg syns Weld har et poeng når det gjelder oppgraving av flere hundre år gamle verk for enda en fremføring, samtidig er det ikke så mye genialitet som kan gå på rundgang her i verden og det forklarer jo hvorfor man bedriver åpning av orkesterverkgraver.

Innen teater, som også er dyrt og subsidiert: noe av det verste jeg har sett var Toralv Maurstads Peer Gynt på Nationaltheatret, der ingen klisjé lå urørt og det eneste som manglet var De tre bukkene bruse. Noe av det beste jeg har sett var Robert Wilsons Peer Gynt på Det Norske Teatret, så oppgravingsøvelser har potensial.
    Nå er det visstnok gjort en fabelaktig film på Ibsens Hedda Gabler. Det måtte utlendinger til, trykk på 3-tallet:

Kanskje er landet for lite til et stort operahus, men finnene har skjønt poenget med sin festival i Savonlinna, som ble grunnlagt som en øvelse i nasjonsåndoppbygging på tidlig 1900-tall og som virkelig har tatt av etter 1967. Jeg ble i sin tid invitert dit av en markgreves datter, til premiere, og nevner henne og grevskapet kun for å understreke at jeg aldri har vært så lavt på noen rangstige noen gang. På den tiden var Savonlinna samlingssted for alt som fortsatt krøp av nordisk aristokrati og overborgerskap og det var litt av en opplevelse å bivåne for en fiskersønn fra Vestlandet. (Festivalen varer nå i en måned og er blitt mer åpen, selv om jeg mistenker at sesongens første kveld fortsatt er samlingsstue for dem som planlegger hva som egentlig skal skje i Norden).

Selvsagt møtes det norske overbygget andre steder enn på Operaen, men de setter pris på premierekveldene i Bjørvika, og det er illustrerende å bivåne hvem som dukker opp på disse.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.201
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noko som har plaga meg med IT-utviklinga, særleg etter at «alle kom seg på internettet» er at utviklinga av maskinvara (prosessorkraft, arbeidsminne, lagringskapasitet og bandbreidde) har gått så alt for raskt. Ikkje for det, kvart lite utviklingssteg har vore velkome, men det har gjort at den fundamentale teknologien ofte har fått liggja fast (som TCP/IP og HTML), og hindringar har vorte løyste med «brute force» og ny teknologi oppå det eksisterande.

Når eg tenkjer meg om, er dette eit hjartesukk det er lett å generalisera. This is left as an exercise for the reader.
    Denne følger etter i god ånd, og for en sentimental gubbe som meg er dette både interessant og underlig etter å ha lest og jobbet med å forstå bl.a. Dijkstra den gang man var ung og lovende på computer science,.
    Dette er fremtiden og dette vil være utfordrende
    Med bare ca 15% mastergrader pr år vil nok noen bli hengende i strikken…

Edit

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.733
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Kjørte på jobb fra Narvik til Drag i morges, og ved Saltvik nord for Ballangen, stod det et vogntog godt plantet i grøfta. Litt uggent føre - snøvær i Ballangsmarka og ishinne på veien. Det er bare å ta det piano, og beregne seg ekstra tid, men det er ikke kjøreplanen til langtransportsjåførene (og bussene) lagt opp til. De har stramme deadlines. Det er kanskje logistikkselskapene som burde få mye av akkurat den pepperen.

I disse dager er det desverre en del medlemmer av sommerdekk-klubben som blir tatt på senga - tradisjonen tro.

Johan-Kr

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.750
    I disse dager er det desverre en del medlemmer av sommerdekk-klubben som blir tatt på senga - tradisjonen tro.

Johan-Kr
    Det er et dillema for mange, det der. Mange som bruker veiene utenfor hovedveiene bruker nå piggdekk, og der er tidligste datoen for å montere disse 1. November.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.201
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En liten fergerapport fra Gokk
    Heldigvis er de ikke så mange som ikke har skjønt storsamfunnets evige generøsitet

by mot land
    Øst mot vest
    Øst mot nord

for guds skyld, ikke ta sånne debatter.,,

og nå har vi lært hvordan håndtere løgner.. alt blir tilgitt alltid

til slutt går det nok over
    Gokk e jo så liten

Sist redigert:

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Enig.
    Jeg er ikke "motstander" av at vi skal ha gode fasiliteter for å fremføre ulik kultur. Det være seg opera, teater, konserter osv. Men - hvorfor "finkulturen" skal sponses så kraftig som den gjør, og breddekulturen i bestefall blir tilgodesett med småpenger er jeg langt fra enig i.

Det er også en kjensgjerning at mange store pop- og rockartister ikke har Norge med på turnélisten, bl.a fordi det ikke er tilgjengelig sal/arena som passer inn med turnéprogrammet.
    Hvis man hadde bygget en ny og utvidet Ullevaal Stadion, evt. i Grorudalen som det var planlagt til et EM, så vill vell det kunne ha løst det?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.620
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hvis man hadde bygget en ny og utvidet Ullevaal Stadion, evt. i Grorudalen som det var planlagt til et EM, så vill vell det kunne ha løst det?
    Ikke dersom den i all hovedsak hadde vært benyttet til- og belagt med idrettsarrangement

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ikke dersom den i all hovedsak hadde vært benyttet til- og belagt med idrettsarrangement
    Men er vell bare landslagene x2, som spiller der, de spiller lite om sommeren?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn