Alt annet til siden, så skjønner jeg ikke helt hvorfor det skulle problematisk i seg selv å fremføre det beste fra internasjonal opera i et norsk operabygg, og helt uavhengig av hvor eller når disse mesterstykkene ble skrevet.
Rent økonomisk kunne det kanskje svart seg å sende fiffen på operareiser til Milano, St Pete og Wien. Men litt av poenget med å ha eget operahus var vel nettopp å bringe kunstopplevelser av ypperste europeisk format. Ikke at dette var en bygning utelukkende for musikk komponert på Vinje eller Voss, og fremført av strykere med instrumenter fra fineste norsk sitka.
Opera består av sånn ca tre ting. Musikk. som tidvis inngår i kanonen i den vestlige verdens kultur, produksjoner/oppsettinger som er en funksjoin av regissørens visjoner og en tekst, som om man er lett ærlig er det plumpeste og mest banale som har overlevd innen finkulturen såpass lenge. Det er ikke akkurat stor litteratur det er snakk om her. Teater er i en helt annen sjanger sånn sett.
Den norske opera i Oslo er neppe av ypperste europeiske format. Selve bygningen er det sikkert, men ikke hva den fylles med. Det var en del fantastiske produksjoner i åpningsårene, men deretter er mitt - muligens gale - inntrykk av det har dabbet av ganske mye. Det ligger i sakens natur at slike produksjoner er samarbeider med andre operahus.
Oslo er en by som ikke har lokaler/arena til å ta i mot klodens mest populære artister innen pop/rock. Nå er det vel Bjerke som gjelder etter at Valle Hovin er skrotet for denslags for et tiår siden og med mindre jeg har misforstått så kan man på Bjerke ha en konsert i året siden det er en arena for hstesport som vel sånn ca ingen bryr seg spesielt mye om. I år var det AC/DC som solgte ut 55.000 billetter på 15 minutter. Det er ikke vanskelig å få seter i operaen på det man vil se innen opera/ballett. Hva som faktisk er etterspurt i nasjonens biomasse er ganske åpenbart. En artist som Taylor Swift kunne sikkert solgt en halv million billetter i Norge over noen dager, eller mer enn operaens årlige besøkstall. Selv jeg hadde gått om hun hadde dukket opp her på berget. Spesielt dersom staten hadde sposent med med flerfoldige tusenlapper pr billett - man kunne fått betalt for å gå på konsert med Taylor Swift, Springsteen, Iron Maiden eller noen av de andre som kan selge ut en arena. Men denslags er forbeholt opera fordi det av en eller annen grunn er så jævlig viktig. Man skal sponse utenlandsk finkultur men ikke utenlandsk mainstream kultur.
Staten har altså valgt å bruke hundrevis av millioner for å sponse smal elitekultur i et praktbygg, men åpenbart ikke har interesse av å legge til rette for store kulturopplevelser med hva folk faktisk er interessert i og som, gitt en lokasjon, kunne blitt drevet helt uten offentlig støtte.
Jeg skjønner virkelig ikke hvordan man ikke skjønnner at dette er smal kultursponsing med konsiderable offentlige midler for noe svært få faktisk bryr seg om. Tenk hvaa mulighetene ville vært dersom staten sponset konsertbilletter med opptil 2000 kroner pr snute i snitt. Da kunne alt av konserter i Norge vært gratis mer eller mindre. Men av en eller annen grunn er akkurat opera så viktig at det offentlig skal kaste et fjell av penger på det. Statsstøtten til operaen i Oslo utgjør ca 5 ganger Rockefellers totale omsetning i året. Rockefeller/John Dee/Sentrum scene leverer kultur folk flest faktisk bryr seg om. Men staten skal bruke hundrevis av millioner på å sponse opera. Og igjen - jeg går faktisk på operaten et par ganger i året. De langt fleste gjør ikke det.
Jeg var på Pattie Smith i går på Sentrum Scene - en dyr konsert. Rundt tusenlappen pr capita.
Hva logikken her er sliter jeg veldig med å se.