|
hehe, litt sånn omvendt Tuborg..Ingenting er som en diskusjon om distriktspolitikk på en lørdagskveld...![]()
Tidligere var det vanlig med "Ikke nordlendinger" ved utleiannoser på det sentrale østland.
Snart på tide å snu det på hodet, i periferien?
"Ikke blåste, nedlatende østlendinger."
Det har du rett i, min opplevelse også. Det hjelper ofte å se litt mer av verden.Samtlige oslofolk og østlendinger generelt som jeg har snakket med og som har flyttet til gokk, trives utrolig godt og har ingen planer om å flytte tilbake. De har i tillegg som regel også fått et helt annet og utvidet perspektiv på sakerne.
Her er en av dem:
https://www.nordnorskdebatt.no/en-sorings-kjarlighetserklaring-til-nord-norge/o/5-124-392947
Noen får skyndte seg å fortelle henne at hun heller bør beklage seg høylytt over alt som mangler der nordpå. Eget passkontor for å starte et sted.Samtlige oslofolk og østlendinger generelt som jeg har snakket med og som har flyttet til gokk, trives utrolig godt og har ingen planer om å flytte tilbake. De har i tillegg som regel også fått et helt annet og utvidet perspektiv på sakerne pluss en langt høyere livskvalitet.
Her er en av dem:
https://www.nordnorskdebatt.no/en-sorings-kjarlighetserklaring-til-nord-norge/o/5-124-392947
Du har kanskje heller ikke særlig lyst til å tallfeste hvor mange passkontorer som skal til for at det skal være godt nok? Eller forklare hva som er såkorrekt
og siden det jo er så få bør det være fullt oppnåelig
ja det kan kanskje bidra til befolkningsvekst
men det skal vi jo ikke ha noe av
Som før sagt er passkontor bare et symbol på hva som skjer. Vi har ikke lenger kollektivtilbud. Flyruter reduseres med 40% til tross for at flyene er fulle. Pasientreiser får ikke tak i flybilletter fordi alt er forhåndsbestill måneder i forveien (i tillegg ønsker man å legge ned lokale sykehus). Hurtigbåtene reduseres med 30% til tross for fulle båter. Bussruter finnes knapt lengre. Ingen flybuss til lokal flyplass eller til Evenes. På 80-tallet (og før det) gikk det busser flere ganger om dagen til enhver avkrok. Det er snuplasser på hver blindvei slik at bussen kunne snu. I dag er det ikke busstilbud til livskraftige bygder med 1000 innbyggere. Dette skjer i området med 25 000 innbyggere. Distriktet rundt har 250 000 innbyggere men det er tydeligvis gokk. Østlendinger og andre turister får seg en aha opplevelser når de blir strandet her i tre dager - ingenting går. Mange blir overrasket over at den eneste måten å komme seg herifra på rimelig tid er en taxi til 5000kr...Noen får skyndte seg å fortelle henne at hun heller bør beklage seg høylytt over alt som mangler der nordpå. Eget passkontor for å starte et sted.![]()
Problemet er jo at det nytter ikke å fortelle hvordan det faktisk er, for (en mengde) østlendinger skal uansett nedlatende argumentere i mot den faktiske virkelighet.Som før sagt er passkontor bare et symbol på hva som skjer. Vi har ikke lenger kollektivtilbud. Flyruter reduseres med 40% til tross for at flyene er fulle. Pasientreiser får ikke tak i flybilletter fordi alt er forhåndsbestill måneder i forveien (i tillegg ønsker man å legge ned lokale sykehus). Hurtigbåtene reduseres med 30% til tross for fulle båter. Bussruter finnes knapt lengre. Ingen flybuss til lokal flyplass eller til Evenes. På 80-tallet (og før det) gikk det busser flere ganger om dagen til enhver avkrok. Det er snuplasser på hver blindvei slik at bussen kunne snu. I dag er det ikke busstilbud til livskraftige bygder med 1000 innbyggere. Dette skjer i området med 25 000 innbyggere. Distriktet rundt har 250 000 innbyggere men det er tydeligvis gokk. Østlendinger og andre turister får seg en aha opplevelser når de blir strandet her i tre dager - ingenting går.
Det er nok dessverre mye rett i det, men er det egentlig først og fremst et distriktsproblem? Jeg pendlet til Oslo i en del år - de første årene jeg bodde her kunne jeg kjøpe månedskort på buss eller tog, og bruke det på begge deler. Var toget forsinket (noe det ofte var) kunne jeg bare ta bussen, eller omvendt. Den varianten forsvant først, så ble busstilbudet avviklet tross smekkfulle busser morgen og ettermiddag. Forklaringen vi fikk var at alle reisende hadde månedskort så da var det ikke lønnsomt.Som før sagt er passkontor bare et symbol på hva som skjer. Vi har ikke lenger kollektivtilbud. Flyruter reduseres med 40% til tross for at flyene er fulle. Pasientreiser får ikke tak i flybilletter fordi alt er forhåndsbestill måneder i forveien (i tillegg ønsker man å legge ned lokale sykehus). Hurtigbåtene reduseres med 30% til tross for fulle båter. Bussruter finnes knapt lengre. Ingen flybuss til lokal flyplass eller til Evenes. På 80-tallet (og før det) gikk det busser flere ganger om dagen til enhver avkrok. Det er snuplasser på hver blindvei slik at bussen kunne snu. I dag er det ikke busstilbud til livskraftige bygder med 1000 innbyggere. Dette skjer i området med 25 000 innbyggere. Distriktet rundt har 250 000 innbyggere men det er tydeligvis gokk. Østlendinger og andre turister får seg en aha opplevelser når de blir strandet her i tre dager - ingenting går. Mange blir overasket over at den eneste mpten å komme seg herifra på rimelig tid er en taxi til 5000kr...
Nå er vel ikke spørsmålet hvor mange passkontor det skal være, men mer hvor langt det er til et sted hvor man kan bestille pass?Du har kanskje heller ikke særlig lyst til å tallfeste hvor mange passkontorer som skal til for at det skal være godt nok? Eller forklare hva som er så
elendig med et mobilt tilbud i form av passbuss.
Det samme gjelder åpenbart Aurora og lars_erik også, men hvorfor kaste bort krefter på slikt. Det er vel mer enn godt nok å bare klage på det øvrigheta på
det sentrale østlandsområdet bestemmer, det holder visst i massevis.
Hvor langt er akseptabelt, og hvor langt er for langt? For et ærend man har hvert 10. år, med mindre man har mindreårige barn.Nå er vel ikke spørsmålet hvor mange passkontor det skal være, men mer hvor langt det er til et sted hvor man kan bestille pass?
Jeg bor 7-8 km fra Holmestrand sentrum.Som før sagt er passkontor bare et symbol på hva som skjer. Vi har ikke lenger kollektivtilbud. Flyruter reduseres med 40% til tross for at flyene er fulle. Pasientreiser får ikke tak i flybilletter fordi alt er forhåndsbestill måneder i forveien (i tillegg ønsker man å legge ned lokale sykehus). Hurtigbåtene reduseres med 30% til tross for fulle båter. Bussruter finnes knapt lengre. Ingen flybuss til lokal flyplass eller til Evenes. På 80-tallet (og før det) gikk det busser flere ganger om dagen til enhver avkrok. Det er snuplasser på hver blindvei slik at bussen kunne snu. I dag er det ikke busstilbud til livskraftige bygder med 1000 innbyggere. Dette skjer i området med 25 000 innbyggere. Distriktet rundt har 250 000 innbyggere men det er tydeligvis gokk. Østlendinger og andre turister får seg en aha opplevelser når de blir strandet her i tre dager - ingenting går. Mange blir overrasket over at den eneste måten å komme seg herifra på rimelig tid er en taxi til 5000kr...
ChatGPT;Hvor langt er akseptabelt, og hvor langt er for langt? For et ærend man har hvert 10. år, med mindre man har mindreårige barn.
Fair enough, men da er det jo interessant å vite hvor mange kontorer som trengs for å unngå dette? Tviler på at de 14 holder.ChatGPT;
«
Det synes jeg er for langt.
- I distriktene og særlig i distrikts- og distriktsnære småkommuner rapporteres det at reiseveien blir merkbart lengre. For eksempel er det artikler som sier at “flere hundre tusen nordmenn må belage seg på å bruke en hel arbeids- eller fridag for å få bestilt nytt pass”.
Grunnen til at dem ikke lærer er vel mest at dem selv har en kronisk diagnose: arrogansesyndrom.Det er godt mulig at det ikke er et distriktsproblem. Det hjelper heller ikke at politikerne gjør bilhold dyrere.
Det er skremmende at politikerne, uvisst av hvilken grunn, ikke forstår. Det legger grunnlaget for politiske krefter vi ikke ønsker. At de ikke lærer....
Jeg kan velge mellom flere kontorer som alle er innenfor 1 times kjøring, noe som hjelper stort hvis det er lang ventetid et sted.Fair enough, men da er det jo interessant å vite hvor mange kontorer som trengs for å unngå dette? Tviler på at de 14 holder.
Ja, men nå er det også kommuner hvor det er en drøy bit til rådhusetMed dagens «teknologi» bør det vel være mulig å legge tilrette for at pass kan bestilles ved et kommunalt servicesenter, for videre behandling av «sentral» politimyndighet.
Ja, ut frå mine erfaringar, der det einaste politiet på passkontoret ser ut til å gjera er å notera og registrera personalia, forstår eg ikkje at dette er ein jobb som krev «badge and gun».Med dagens «teknologi» bør det vel være mulig å legge tilrette for at pass kan bestilles ved et kommunalt servicesenter, for videre behandling av «sentral» politimyndighet.
Servicesenter kan man jo ha flere steder i en kommune - om behov/nødvendig.Ja, men nå er det også kommuner hvor det er en drøy bit til rådhuset
![]()
Når eg tenkjer etter, er eg oftare fysisk innom passkontoret enn rådhuset.Servicesenter kan man jo ha flere steder i en kommune - om behov/nødvendig.