Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.133
    Sted
    Oslo
    ^^Usedvanlig god beskrivelse synes jeg, De som deltar i dette tullet blir ofte beskrevet som helter i lokalavisen der de kommer fra. og applauderes fra venstresiden
    Referer du til mitt innlegg om demonstrasjoner mot det autoritære russiskvennlige regimet i Georgia?
    Er slikt tull i dine øyne?
    Men, men noen ønsker jo en umælende befolkning som ikke opponerer mot makta

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.291
    Nei, jeg tenkte på welds innlegg.

Og får håpe denne Gaza historien snart tar slutt og at befolkning flyttes, og området ikke skal gjenoppbygges av europeiske penger. Om 18 år er det likedan der uansett hva man gjør.
    Hamas må ødelegges og Gaza stripen overtas av Israel eller Egypt. Tunellene bør ødelegges og Hamas aktive sykehusdirektører og rektorer på skolene bør flyttes.
    Og selvfølgelig Hamas soldater som flykter i sykebiler kan beskytes. Bør finne en avslutning for dette Gaza problemet men trist er det hele greia, det vil jeg si.
    Israel vil kanskje fullføre dette. Men jeg liker ikke Israel heller.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.291
    ^Nei, der tar du feil. Det er påpekt i Tidskrift for legeforeningen, av interne kjennskaper, at dette er realitet men aldri publisert i norsk presse.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.291
    Da kan du sikkert belegge det med en link?
    Og den linken bør være fra Tidsskrift for Legeforeningen, og helst ikke bare et leserbrev innlegg
    Kanskje jeg kan finne den i morgen, men tviler det er litt tilbake i tid siden jeg leste dette.

Men kort sagt så var det noen leger som publiserte om forhold i Gaza i Tidsskriftet med lettere sympati for Hamas.
    Så mente noen leger at Tidsskriftet ikke måtte ta politisk stilling til legevirksomhet. (farge) Derfor kommenterte de det jeg skrev ovenfor.
    All legehjelp skal være nøytral uansett ståsted. Poenget er å hjelpe et enkeltmenneske uansett tilhørighet.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.365
    Torget vurderinger
    2
    Og får håpe denne Gaza historien snart tar slutt og at befolkning flyttes, og området ikke skal gjenoppbygges av europeiske penger. Om 18 år er det likedan der uansett hva man gjør.
    Hamas må ødelegges og Gaza stripen overtas av Israel eller Egypt. Tunellene bør ødelegges og Hamas aktive sykehusdirektører og rektorer på skolene bør flyttes.
    Og selvfølgelig Hamas soldater som flykter i sykebiler kan beskytes. Bør finne en avslutning for dette Gaza problemet men trist er det hele greia, det vil jeg si.
    Israel vil kanskje fullføre dette. Men jeg liker ikke Israel heller.
    Du glemte kverke resten av barna på Gaza, kan ikke ha de løpene rundt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.968
    Jeg velger heller å se det som en type demonstrasjonstog til sjøs.
    De får masse oppmerksomhet og setter fokus på det som for dem er det viktigste, den humanitære situasjonen på Gaza.
    Jeg skjønner som sagt også at det er en demonstrsajon / markering. Men å seile i demonstrasjonstog retning Gaza (og eventuelt snu langt til havs når de israelske båtene mm dukker opp) høres ikke fullt så stilig ut som å si at man skal forsøke å bryte blokaden, etablere en humaintær sjøkorridor og bringe inn forsyninger. Dette kan de umulig ha hatt noen tro på at skulle være utfall av aksjonen så da sitter vi igjen med at det er en demonstrasjon pr. båt.

Og dermend kommer vi til det prinsipielle problemet: Det å bli stoppet av israelske patruljebåter og helst også havne noen dager i fengsel eller lignende er nærmest en forutsetning for at demonstrasjonen skal i alle fall ha vært en viss suksess. Uten det er det knappest noen som ville hørt om dette i det hele. Da blir det litt rart å etterpå klage på at man faktisk har blitt anholdt.

Det har sikkert vært en fin tur for de involverte - stemningen sikkert topp underveis, masse cred som nevnt og man har noe å foretelle om i årevis fremover.

Men suksessen til operasjonen står og faller på at det blir en del drama og nyhetssak ut av det.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.583
    Lederlønninger i det offentlige Kapittel MCM.... Denne gang Helse Nord.

Også sykepleier Pedersen tok til tastaturet og forfattet et innlegg i Nordnorskdebatt.no, hvor han blant annet skriver:
    "Hvor får vi mest «helse for pengene» i et helseforetak; gjennom en overbetalt direktør eller en underbetalt sykepleier?
    Vidar Pedersen
    Sykepleier ved Nordlandssykehuset Vesterålen
    Til NRK utdyper han kritikken sin;
    – Vi forstår ikke helt hva direktøren gjør eller hvilken funksjon han skal ha. Er vi et PR-byrå eller et helseforetak?"

Og helseministeren er skikkelig på på hugget,her lukter det kraftig av brent kruttt, eller ......

– Jeg forstår at det stilles spørsmål, og at dette lønnsnivået er noe mange ikke kjenner seg igjen i. Regjeringen har skjerpet forventningene til moderasjon, blant annet i Eierskapsmeldingen.

1759942874165.png

Kraftige reaksjoner etter lønnshopp for helsetopp: – Skaper distanse og avsky – NRK Nordland

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.968
    Basert på litt kjapt nettsøk så har kommunikasjonsavdelingen i Helse Nord fire ansatte, da kommunikasjonsdirektøren medregnet. Angående hva de driver med så står det også på nettsidene til Helse Nord

Kommunikasjons- og samfunnskontaktavdelingen i Helse Nord RHF er kommunikasjonsfaglig rådgiver for både ledere og øvrige ansatte i det regionale helseforetaket.

Avdelingen består av fire engasjerte medarbeidere som jobber både strategisk og operasjonelt med et bredt spekter av kommunikasjonsoppgaver. Vi har blant annet ansvaret for mediekontakt, innholdsproduksjon, grafisk profil og drift og utvikling våre digitale kanaler for intern- og ekstern kommunikasjon.

Ellers kunne også media, dersom de mener det er for mange som jobber med kommunikasjon ymse steder i det offentlige for eksempel slutte med å spørre ymse offentlige etater om alt mulig hele tiden. Da kunne de sikker klart seg med færre folk for å håndtere mengden henvendelser. Jeg tar det for gitt at absolutt ingen som jobber innen media i Norge er i stand til å se den minste flik av dette problemet, som heller på ingen måte er begrenset til det offentlige.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.766
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er det tull å stå opp i mot urett?
    Nei, det er det selvsagt ikke, men jeg synes vel ikke disse konvoiene bidrar noe positivt for saken.

Noen korte punkter:
    • De fremstår mye mer som en demonstrasjon MOT Israel enn FOR palestinerne.
    • Som nødhjelpsprosjekt er det meningsløst og trekker oppmerksomhet bort fra andre ting som funker. FN anslår at det trengs +500 lastebiler hver dag med nødhjelp, en slik konvoi har vel knapt med seg det en lastebil kan ta. Og det er vel ingen ting som tyder på at de har koordinert det de tar med seg med andre organisasjoner osv.
    • Disse konvoiene fremstilles som om de er "first-rescue" til et eller annet katastrofeområde hvor nødverge gjelder. Men alle som kan tenke litt skjønner jo at det å seile inn i et slikt konfliktområdet som daglig debatteres i FN og alle andre internasjonale forum fremstår lite gjennomtenkt.
    • Når dette pågår er det samtidig en ganske massiv aksjon på SOME hvor det dukker opp den ene etterlysningen etter den andre av aktivister som er kidnappet, at man er redd for livene til disse aktivistene, at de er blitt torturert osv. Dette fremstår jo som rent hysteri/skremselspropaganda og svekker troverdigheten til "pro-palestina" siden. Er det kun påstandene om behandling av disse aktiviteten som er ekstremt overdrevet - eller...?
    Nå er jo jeg meg selv - så jeg bør jo holde det åpent at andre kan oppfatte ting annerledes, men for meg er det helt åpenbart at disse konvoiene skader saken - så da lurer jeg jo litt på hva som er motivasjonene til de som er ombord, og der finner man jo gjerne "yrkesaktivister"....

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.187
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan skader konvoiene saken? At det svekker troverdigheten er kun en fullstendig subjektiv mening med mindre du kan peke på konkrete negative resultater for saken generelt?
    Det er høyst sannsynlig samme begrunnelse som "hele" den vestlige verden har; reaksjoner mot Israel må skje samlet.

Resultatet er, som alltid, at absolutt ingenting skjer. Ikke engang NRK er i stand til å ta et standpunkt, men skjuler seg bak at "de bedriver ikke politikk". Som om det IKKE er politikk å la Israel delta i MGP...

All ære til de som tar støyten, og kler av terrorregimet Israel.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.186
    Sted
    Holmestrand
    Demonstrasjonene er, som du helt korrekt påpeker, i mot Israel som er eneansvarlig for at nødhjelp IKKE kommer inn i Gaza.

En demonstrasjon er selvsagt ment å demonstrere et poeng.
    Ingen forventer vel at en demonstrasjon alene skal løse et problem.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.968
    At det svekker troverdigheten er kun en fullstendig subjektiv mening med mindre du kan peke på konkrete negative resultater for saken generelt?
    Det er jo flere mulige utfall enn det som skjedde i denne saken. At konvoien faktisk får legge til havn og levere sin svært begrensede last med mat, medisiner og utstyr og at det blir etablert en humanitær sjøkorridor er ikke et av de, så det kan vi se bort fra.

Jeg tar det for gitt at de som blir med på noe slikt skjønner, eller i det minste blir informert om av noen voksne, at sannsyneligheten for å bli stoppet av det israelske militæret er ca 100% og at det også er stor sannsynelighet for å bli brakt i land og deportert, alterntivt arrestert for en stund. Følgelig antar jeg at den faktiske hensikten med turen var å skape pressedekning av saken - noe de som nevnt er avhengige av en viss mengde drama for at det skal bli noe av. Og dersom man går inn i noe slikt med presumtivt åpne øyne så synes jeg heller ikke det første man bør rope på er statsapparatet når/dersom det ikke gikk helt slik som man så for seg.

Sett fra israelsk side er en temmelig rasjonell reaksjon å ikke eskalere noe voldsomt, men reagere på en eller annen måte som gjør det tydelig at å prøve å seile til eller forbi blokaden er vesensforskjellig fra å være på en hyggelig og sosial båttur i Middelhavet sammen med likesinnede og ha det morro og dermed forhåpentligvis i alle fall begrense "forsøkene" (det er jo i realiteten ikke et forsøk siden sannsyneligheten er null for å komme gjennom). De synes sikkert det er litt jobbigt om dette blir en hyppig gjentagende greie og dersom ett eller annet skulle eskalere en eller annen gang så er det ikke spesielt heldig å ha et lass av sivile båter i området.

Hvordan dette eventuelt skal gavne saka er heller ikke spesielt lett å se. Man må anta at de lagt fleste som er oppegående nok til å forholde seg til nyheter har fått med seg at det foregår krigshandlinger, er særdeles krevende forhold på Gazastripen og at sivile dødsfall er svært høye. Blokaden av Gazastripen er omfattende fordømt av et lass av institusjoner så man må også anta de som på en eller annen måte jobber med å få en slags løsning på saka er klar over det. En eventuell løsning når den eventuell kommer vil være helt uavhengig av om denne båtturen fant sted eller ikke. Dersom det faktisk skal inn storstillt humaniær hjelp den ene eller andre veien så vil det kreve massiv transportoperasjon over land og/eller sjøveien, og det kommer ikke til å skje før Israel går med på det av en eller annen grunn.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.125
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lederlønninger i det offentlige Kapittel MCM.... Denne gang Helse Nord.

Også sykepleier Pedersen tok til tastaturet og forfattet et innlegg i Nordnorskdebatt.no, hvor han blant annet skriver:

Til NRK utdyper han kritikken sin;
    – Vi forstår ikke helt hva direktøren gjør eller hvilken funksjon han skal ha. Er vi et PR-byrå eller et helseforetak?"

Og helseministeren er skikkelig på på hugget,her lukter det kraftig av brent kruttt, eller ......

– Jeg forstår at det stilles spørsmål, og at dette lønnsnivået er noe mange ikke kjenner seg igjen i. Regjeringen har skjerpet forventningene til moderasjon, blant annet i Eierskapsmeldingen.

Vis vedlegget 1151348

Kraftige reaksjoner etter lønnshopp for helsetopp: – Skaper distanse og avsky – NRK Nordland

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn