Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.200
    Torget vurderinger
    2
    Jeg syns det er barbarisk, og lurer på om vi som samfunn ikke kunne klart bedre.
    Bedre å være hjemme og få oppmerksomheten til mor 24/7, dille rundt i huset og sippe seg gjennom dagen og bli vist frem på kafeen ved anledning enn å være i barnehage noen timer og lære seg relasjoner til andre folk, leke med jevngamle, ramle og slå seg og få seg arr, bli skitten og våt, le og gråte om hverandre og rett og slett herde seg...

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    477
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Disse jentene som ikke vil bidra i samfunnet, men stulle med unga og bake surdeigsbrød og fotografere georginer på webben, kan da bare drive med det.
    Men kom for faen ikke å si at samfunnet skal subsidiere det de driver med!
    Men de synes kanskje at Det er Jævlig Urettferdig at de ikke har en mann som kan underholde deres livsstil
    NAV har jo det som enkelte kaller Underholdningsbidrag...

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.199
    Sted
    Market Snodsbury
    Trur du ikkje 50% av dei som er arbeidsføre er for få til å oppretthalde vår livsstil/sivilisasjon?
    Vi kunne, dersom alle familiar hadde ein vaksen i 100% omsorgsjobb, avvikla ein god del av den offentlege velferda: Barnehage, småskule og ein god del stell av gamle og sjuke. Dessutan kunne vi driva den yrkesaktive i familien ganske mykje hardare: mindre ferie, ingen “heime med sjukt barn”-dagar, lengre arbeidstid.

Eg trur ikkje det hadde kompensert fullt ut, sjølvsagt. Men ein heimeverande (mor) kunne jo laga meir mat frå råvarer, reparert og sydd om klede og alt mogleg anna folk gjorde av naud, ikkje som hobby. Kanskje kunne dei teke på seg småjobbar innimellom, som sying, barnepass og anna? Og, sjølvsagt: Dei treng neppe utdanning utover folkeskulen, men får fint finna seg noko ufaglært å jobba med før dei finn seg ein forsørgjar. Og, best å ikkje verta gravid før ein finn ein slik, for då er det anten ulovleg abort eller mødreheim som ventar.

Neidå.

Dette tradwife-styret er ikkje berre lite respekt for kvinnekampen, det er også respektlaust andsynes livsverket til alle dei som var husmødrer, i den ganske korte tidsperioden slike fanst («husmor» var noko ganske anna enn gardskone eller borgarleg husfrue).

Jævla sukkerspinn.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.675
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    At tradwife er blitt en greie beviser vel at kvinnekampen har fungert. Blir da feil å tråkke på de som velger det tradisjonelle, for kvinnene har vel kjempet for å kunne ta egne valg.
    Hver familie har sine behov og ordninger
    Det finnes oppsider og nedsider med alt, men å outsource barnets oppvekst, matlaging, stell av eldre med mer til andre er gjerne ikke det beste for alle.
    Ultraprossesert mat, updratte barn og eldre som råtner på gamlehjem er resultatet når alt skal gjøres av noen andre.
    Og kostnaden for dette tar vi alle

• Liker
    Reaksjoner: ptb

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.295
    Sted
    Sølvbyen
    Bedre å være hjemme og få oppmerksomheten til mor 24/7, dille rundt i huset og sippe seg gjennom dagen og bli vist frem på kafeen ved anledning enn å være i barnehage noen timer og lære seg relasjoner til andre folk, leke med jevngamle, ramle og slå seg og få seg arr, bli skitten og våt, le og gråte om hverandre og rett og slett herde seg...
    Ja, jeg tror faktisk det er bedre for et lite barn å være sammen med foreldrene den første tiden framfor fremmede. Iallfall til de blir litt større.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.675
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ingen som har tråkket på dem, tvert imot, det er de som mener at likestillingen har gått for langt og vil reversere.
    Da har jeg misforstått, trodde greia var at folk var opprørte for at man valgte en tradisjonell husmor rolle.
    Selvsagt ikke greit å reversere likestillingen, kanskje med unntak av førerkort

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.675
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja, jeg tror faktisk det er bedre for et lite barn å være sammen med foreldrene den første tiden framfor fremmede. Iallfall til de blir litt større.
    En av de største grunnene til at jeg ikke har fått barn er nettopp dette, hvis man ikke kan være med barnet og gi de det man mener er den rette oppdragelsen og verdier, hva er da poenget med barn. Du ser kidden din 2-5 timer hver dag før den må legge seg, også har man noen fine dager i helgene før det er på`an igjen..

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.295
    Sted
    Sølvbyen
    En av de største grunnene til at jeg ikke har fått barn er nettopp dette, hvis man ikke kan være med barnet og gi de det man mener er den rette oppdragelsen og verdier, hva er da poenget med barn. Du ser kidden din 2-5 timer hver dag før den må legge seg, også har man noen fine dager i helgene før det er på`an igjen..
    Skjønner hva du mener, men det er bedre enn det kanskje høres ut. Også kan man jo prioritere annerledes og kanskje jobbe mindre?
    Og til forsvar for barnehage og skole der jeg bor iallafall, så syns jeg de er og har vært flinke pedagogisk.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.200
    Torget vurderinger
    2
    Folk har vel sånn ca. 1 time mer fritid i dag enn for 40 år siden så det er bedre nå enn det var. Og hvem gikk fremst i det toget som fikk til dette?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.675
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Folk har vel sånn ca. 1 time mer fritid i dag enn for 40 år siden så det er bedre nå enn det var. Og hvem gikk fremst i det toget som fikk til dette?
    kanskje med unntak av barnehage spredningen, det er ofte kolleger og venner ender opp med barnehager langt unna som gjør at man i rushen fort kaster bort en time ekstra på levering/henting.
    Hvem som gikk fremst i toget for å kutte ned arbeidsdagen, var det kvinner mener du?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.199
    Sted
    Market Snodsbury
    Kanskje. Men eg har inga tru på at foreldreperm kjem til å verta lenger, all den tid det er tidens melodi att vi har alt for generøse velferdsordningar, og foreldreperm-ordninga vår kanskje er best i verda.

Den “foreldrepengeordninga” (hugsar ikkje eksakt kva tittelen var, KrF som kjempa gjennom) vi hadde, med småpengar for å vera heime lenger, er sikkert ok for dei det gjeld, som kan gå såpass ned i inntekt for å vera heime. Fint for dei, mange kan det ikkje. Viss vi faktisk meiner det er slemt mot småbarn å senda dei i bhg når dei er 10 mnd, så må vi ha ei ordning som dekkjer alle.

Vi har (fire ungar) hatt 80% dekning på all permen (= tida forlengja), og delt 50/50. Det har vore smalhans kvar gong. Men vi har aldri hatt skyhøge renteutgifter samtidig, og ikkje ein veldig glamorøs livsstil heller, så det har gått fint.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.567
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4

Jeg tror barnehagen, og forsåvidt også verneplikten, er helt uvurderlige som oppdragende, formative institusjoner. På den annen side mener jeg man begynte i barnehagen når man var tre år når jeg vokste opp og det var trolig tidlig nok. Mellom ett og to år som vel er gangen nå tror jeg godt kan være tidligere enn hva som godt er for mange barn.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.675
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Skjønner hva du mener, men det er bedre enn det kanskje høres ut. Også kan man jo prioritere annerledes og kanskje jobbe mindre?
    Og til forsvar for barnehage og skole der jeg bor iallafall, så syns jeg de er og har vært flinke pedagogisk.
    Ja det er jo det man burde, men ofte så ender det opp motsatt, barn er dyrt og som relativt ung og nybakt foreldre har man gjerne ikke så romslig økonomi fra før av.
    I tillegg er det jo mange som føler på sosialt press for å være like sosial både i arbeidslivet og på privaten.
    Sier ikke at skolene eller barnehagene gjør noe feil, de gjør nok som oftest det beste med det de har, men er det til barnets beste?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.199
    Sted
    Market Snodsbury
    Du ser kidden din 2-5 timer hver dag før den må legge seg, også har man noen fine dager i helgene før det er på`an igjen
    Fem timer/dag med ungane er meir enn nok, tru meg. Iallfall dagens ungar.

Eg nektar å tru at småungar, nærast i kva tidsalder som helst, hadde meir enn, tja 2-4 timar dag med foreldra der foreldra hadde full merksemd på ungane heile tida. Snarare var det mykje passing frå storesøsken, styra seg sjølv eller hengja rundt medan foreldra hovudsakleg gjorde andre ting.

I dag er det knapt slik at du kan senda ungane ut døra (og: ta med vesla på tre!) for å finna på noko, eller finna nokon å vera med. Iallfall ikkje på dagtid.

Eg tenkjer at bhg, iallfall for ungar frå ca 2.5 år, tilbyr både omsorg og sosialisering på eit fint nivå.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.662
    Torget vurderinger
    96
    H e kr
    Ja, norske barn og ungdommer er jo tryggere på seg selv enn noengang. Det er jo nesten ingen som har problemer.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.462
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Når jeg var barn og vokste opp så var det man nå kaller tradwife en ganske vanlig greie. Det var min mor også på linje med mange mødre i det boligstrøket vi bodde. Jeg og mine venner og venniner gikk aldri i barnehage eller park, men ble sparket ut om morgningen og måtte engasjere oss selv - sommer som vinter. Det gikk jo fint, men vi hadde både hager, et parkområde, et idrettsanlegg m/fotballbane og skogen å leke i. Regulerte fritidsordninger eksisterte ikke, foruten lokalt idrettslag.
    Det var både skrubbsår, skrammer, brudd, blod og gørr. Det hente vi var både klissblaute og blåfrosne, men ute var vi - hele dagen. Det ble folk av oss også.

En hver familie får innrette seg slik de mener det er best for dem selv og for evt avkom, uten å bli hengt ut, stemplet eller stigmatisert.

Har kvinnekampen gått for langt? Ja, er min mening, men det er stort sett isolert til kjønnskvotering. Jeg er prinsippielt mot slike løsninger.
    Og, en digresjon - Hva med trasseksuelle i en slik setting?
    Eller om en kvinne som er kjønnskvotert inn i en stilling bestemmer seg for å definere seg som mann, eller foretar kjønnskifte?

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.200
    Torget vurderinger
    2
    Jeg og mine venner og venniner gikk aldri i barnehage eller park, men ble sparket ut om morgningen og måtte engasjere oss selv - sommer som vinter. Det gikk jo fint, men vi hadde både hager, et parkområde, et idrettsanlegg m/fotballbane og skogen å leke i. Regulerte fritidsordninger eksisterte ikke, foruten lokalt idrettslag.
    Det gikk fint. Det ble folk av oss også.
    Vokser man opp slik i dag så kommer man på nyhetene. Eller Norge Rundt.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.199
    Sted
    Market Snodsbury
    Det gikk fint. Det ble folk av oss også.
    Ja, eg gjekk heller aldri i barnehage eller til dagmamma.

Det var, som du seier, andre ungar der å vera med, fleire andre mødre (stort sett) som kunne byttast på å sjå til ungane.

Men, ja, det er ikkje noko poeng i å hengja ut folk for dei vala dei tek. Det går sikkert stort sett bra med ungane, også.

Det eg lurer på, er litt kva programmet til denne tradwife-gjengen er. Ikkje som livsstil eller privat organisering av familien, men som politisk program. Kva vil dei eigentleg endra?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.173
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Om det har gått for langt?

Likestilling har ikke gått for langt, der er det fortsatt mye å gå på. Hva som har gått for langt, er heller (mangel på) oppdragelse av barn. Hvorvidt det kan relateres til 'likestillingen' er usikkert.

Barn nå blir overbeskyttet, klatre i trær er farlig, veien jevnes ut for humper, motstand og irettesettelse mangelfull, krav og forventninger fra barn desto større, krav til skolen fra både foreldre og barn urealistiske.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.200
    Torget vurderinger
    2
    Det eg lurer på, er litt kva programmet til denne tradwife-gjengen er. Ikkje som livsstil eller privat organisering av familien, men som politisk program. Kva vil dei eigentleg endra?
    Du får se Debatten som jeg la ut (hvis du ikke så den på torsdag da...) og høre spesielt etter hva hun i Downten Abbey outfiten og dattera til Nedrum sier og så kan du jo fortelle oss etterpå hvor mye klokere du ble.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.199
    Sted
    Market Snodsbury
    Du får se Debatten som jeg la ut (hvis du ikke så den på torsdag da...) og høre spesielt etter hva hun i Downten Abbey outfiten og dattera til Nedrum sier og så kan du jo fortelle oss etterpå hvor mye klokere du ble.
    Vona å kunne crowd-/outsourca dette for å unngå magesår.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.988
    Sted
    Oslo
    Det er (heldigvis?) ikke alle mødre som lengter etter tradwife rollen.
    Var en kronikk i Aftenposten der ei skrev om hvor utbrent hun var etter 3 uker ferie med unger fra morra til kveld.
    Etter den ferien ønsket hun seg 1 uke med unge fri for å hente seg inn igjen før hverdagen.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.675
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.462
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Vokser man opp slik i dag så kommer man på nyhetene. Eller Norge Rundt.
    Parken jeg nevnte hadde ulike lekeapparater - sklie, huske og et par karuseller. Det var ikke noe EU-sertifisert dempemateriale rundt disse. Alle var fundamentert i kraftige, store betongsåler. Rart vi overlevde.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.295
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg tror barnehagen, og forsåvidt også verneplikten, er helt uvurderlige som oppdragende, formative institusjoner. På den annen side mener jeg man begynte i barnehagen når man var tre år når jeg vokste opp og det var trolig tidlig nok. Mellom ett og to år som vel er gangen nå tror jeg godt kan være tidligere enn hva som godt er for mange barn.
    Det kan du sikkert ha litt rett i. Hverken søsteren min eller jeg gikk i barnehage som barn, og man ser jo hvordan jeg har blitt.

Mitt eget barn begynte i barnehagen når han var 1,5 år, og jeg husker at jeg syns det var helt grusomt å forlate ham der når han gråt og ikke ville de gangene jeg leverte. De som jobbet der forsikret alltid om at alt var glemt ti minutter senere, men jeg er ikke så sikker på at sånt ikke fester seg et eller annet sted i bevisstheten hos så små barn.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.295
    Sted
    Sølvbyen
    Ja det er jo det man burde, men ofte så ender det opp motsatt, barn er dyrt og som relativt ung og nybakt foreldre har man gjerne ikke så romslig økonomi fra før av.
    I tillegg er det jo mange som føler på sosialt press for å være like sosial både i arbeidslivet og på privaten.
    Sier ikke at skolene eller barnehagene gjør noe feil, de gjør nok som oftest det beste med det de har, men er det til barnets beste?
    Det er sant, når man er nyetablert som man ofte er når man får barn, har man gjerne ikke råd til å bare jobbe mindre. Så det er egentlig et dårlig forslag, selv om jeg føler det er "riktig".

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.988
    Sted
    Oslo
    Det er sant, når man er nyetablert som man ofte er når man får barn, har man gjerne ikke råd til å bare jobbe mindre. Så det er egentlig et dårlig forslag, selv om jeg føler det er "riktig".
    Mange forsøk viser at kortere arbeidstid i liten grad går utover produktiviteten og det kan gjøres uten lønnskutt
    Om far jobber 8-14 og mor 10-16 kunne man kutta 2 timer i begge ender for tida ungen er i barnehagen .
    (At trivsel på arbeidsplassen øker, det personlige livet blir bedre og sykefraværet går ned, er bare collateral damage)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.295
    Sted
    Sølvbyen
    Mange forsøk viser at kortere arbeidstid i liten grad går utover produktiviteten og det kan gjøres uten lønnskutt
    Om far jobber 8-14 og mor 10-16 kunne man kutta 2 timer i begge ender for tida ungen er i barnehagen .
    (At trivsel på arbeidsplassen øker, det personlige livet blir bedre og sykefraværet går ned, er bare collateral damage)
    Det er nok mange som kunne fått dette til å skje som har litt vondt i viljen sin. Eller kanskje viljen rett og slett mangler helt.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.295
    Sted
    Sølvbyen
    Kunne dette vært forhindret hvis Frank hadde fått være mere hjemme sammen med mammaen sin? Eller om han startet tidligere i barnehagen?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn