Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.042
    Sted
    Market Snodsbury
    Etter hva jeg hører så er mye av motstanden fra legekolleger at det er nok av instanser som ønsker å overta legeoppgaver som er enkle og godt betalt. Legene frykter derfor med rette at man bare blir sittende igjen med oppgavene som ingen andre vil ha, dvs vanskelige, kompliserte, kjedelige og dårlig betalte oppgaver.
    Litt avhengig av kva liste oppgåver apoteket skal få, ser eg også føre meg både større medisinbruk (td. antibiotika, som vi helst vil begrensa) og fleire blodprøver «for å vera på sikre sida». Det vil igjen gje auka press på lab, og fleire falske positive fastlegen må følgja opp.

I dag må ein iallfall gå til fastlegen og be om det, og fastlegen kan vurdera om det er grunn til å ta desse prøvene.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er dette riktig bruk av felleskapets ressurser? Og hva med straffen?

Hordaland tingrett har dømt alle tre for brudd på dyrevelferdsloven. Datteren er dømt til 60 dagers fengsel, mens de to foreldrene dømmes til 45 dagers fengsel.
    Mor, far og datter dømt til fengsel for å ikke hjelpe katt med brukket bein

Kan jo sammenlignes med denne saken:

Retten konkluderer med at de alle tre «har levd under et regime preget av kontinuerlig utrygghet og frykt for vold og nye krenkelser i hele tiltaleperioden.»
    Den sier også at «tiltalte over tid og i eskalerende grad har utsatt sine nærstående for alvorlige straffbare forhold. Det er ikke tale om enkeltstående og impulsdrevne handlinger, men et vedvarende og planmessig handlingsmønster».
    Flertallet dømte 19-åringen til kun 60 dagers ubetinget fengsel og 360 timer samfunnsstraff.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.340
    Torget vurderinger
    1
    Ja gud bedre, skal liksom legene sitte igjen med oppgaver som fordrer lege kompetanse, skulle tatt seg ut
    Tror ikke leger er negative til legeoppgaver og merkelig at du forstod innlegget mitt slik. Tror alle arbeidstakere ønsker variasjon, lønn og enkelte pusterom med enkle rutinemessige oppgaver. Legene har i lang tid sett at det er mange instanser inkludert apotek som mener at det er gode grunner for at nettopp de skal ta hånd om disse oppgavene. Ikke rart at legene er skeptiske til det?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.263
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Legg nå til alle vikarbyråer i alle helsesektorens mange ledd, hvor overfakturering og multipel timepris er en del av hverdagen.... det er nok likevel en stor del leger som ønsker å følge etiske retningslinjer, og de er neppe særlig motiverende å se på alle skurkestrekene som forekommer...

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.042
    Sted
    Market Snodsbury
    Hordaland tingrett har dømt alle tre for brudd på dyrevelferdsloven. Datteren er dømt til 60 dagers fengsel, mens de to foreldrene dømmes til 45 dagers fengsel.

Mor, far og datter dømt til fengsel for å ikke hjelpe katt med brukket bein
    Det er jo ei trist sak, og openbert vanskjøtt.

Men eg lurer litt på kva råd dei har fått av veterinær. Då eg var med førre katten til veterinær (8 år sidan), slo veterinær fast der og då at her var det anten dyr operasjon eller avliving, og tilrådde det siste. Eg oppfatta eigentleg ikkje eit tilbod om å sjå det an, og han døydde i armene mine.

Eg har eigentleg ikkje veldige sperrar mot å ta livet av sjuke dyr, og tenkjer ofte det er beste løysinga (i sumar knekte eg nakken på ei due med knekte vengjer på gata i Malmö, etter at ein svensk gubbe hadde sett på kreket i ti minuttar og engasjert oss i ein samtale om kva ein burde gjera og om det fanst ein instans å ringja).

Eg er einig i at straffen verkar streng, men her meiner eg også at veterinær burde vore svært tydeleg når dei var inne med katten.

Sak for rettsvesenet? Kanskje ikkje. Men det er mykje vanskjøtt av kattar.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.863
    Der hadde vi igjen en deregulering som skulle sørge for konkurranse og derved lave priser.
    Det virket ikke som forespeilet der heller.
    Tja ... hvis det koster 1/3 hos noen andre enn de store kjedene, så er det vel bare for forbruker å orientere seg, og handle der det er billigst, eller hva?

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.631
    Torget vurderinger
    96
    Kunne blitt en virkelig tragedie det der. Godt det ble løst så ingen fikk langvarige og alvorlige traumer.
    Det var nå voldsomt så nedlatende og fordomsfulle vi skulle være da.
    Gjenbruk og trygghet for forbrukere = bra!
    Men en butikk skal ikke selge varer som er modne for dynga til flere tusen, brukt eller ei.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.810
    Men det er mykje vanskjøtt av kattar.
    Med mindre man bor på et gårdsbruk eller lignende med svært lang avstand til nærmeste nabo bør man heller ikke ha katt. Bor man noenlunde innenfor folkeskikken så bør man som et absolutt minimum ha kontroll på sitt kjæledyr og hvor det befinner seg og at det ikke bæsjer rundt på einedommen til naboen fordi man selv bor i en «funkis» kasse der det ikke er så fristende for kattenå bæsje fra seg på asfalten. Eksempelet er selvsagt helt hypotetisk.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.340
    Torget vurderinger
    1
    Oljefondet: Det begynner å bli vesentlig for Norge at fondet ikke blir oppfattet som vår offisielle utenrikspolitikk. Dette er faren ved at man aktivt går ut og inn av selskaper basert på øyeblikkets fokus. I kampen om å ikke oppfattes politisk, er faren at man faktisk blir mer politisk. Tipper dette blir stadig mer kontroversielt etter valgresultatet.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.814
    Selbekk er jo ytringsfrihetens beskytter, men det er visst grenser også for ham. Jeg som trodde han støttet ytringsfriheten uten forbehold.

Det var da også helt usedvanlig umusikalsk av Kaur å legge ut dette idiotiet. Det kjennetegner vel folk ute på fløyene at de er villig til å akseptere svært mye overfor politiske motstandere, som om de ikke er mennesker, liksom.

Også Charlie Kirk hadde folk som var glad i ham, kan vi anta. Famile, venner. Du kødder bare ikke om nyskutte folk, uansett hvor uenig du måtte være med dem, og uansett hvor hårreisende personligheter de enn måtte være.
    En skjebnens ironi har vært trukket fram her, og omtrent akkurat der går vel grensa, det er et presist bilde på drapet av Kirk. Og Kaur har også tidligere vist at hun ikke helt har evnen til å se konsekvensen av egne handlinger, hun har en bratt lærekurve å gå opp, før hun kan delta i politikken med voksne folk.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    15.667
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det var da også helt usedvanlig umusikalsk av Kaur å legge ut dette idiotiet. Det kjennetegner vel folk ute på fløyene at de er villig til å akseptere svært mye overfor politiske motstandere, som om de ikke er mennesker, liksom.

Også Charlie Kirk hadde folk som var glad i ham, kan vi anta. Famile, venner. Du kødder bare ikke om nyskutte folk, uansett hvor uenig du måtte være med dem, og uansett hvor hårreisende personligheter de enn måtte være.
    En skjebnens ironi har vært trukket fram her, og omtrent akkurat der går vel grensa, det er et presist bilde på drapet av Kirk. Og Kaur har også tidligere vist at hun ikke helt har evnen til å se konsekvensen av egne handlinger, hun har en bratt lærekurve å gå opp, før hun kan delta i politikken med voksne folk.
    Det endrer ikke på det faktum at Selbekk har doble standarder når det kommer til ytringsfrihet. I den inngår retten til å være usmakelig og komme med idiotiske ytringer.

Det at han krever at Kaur skal miste jobben er ganske oppsiktsvekkende. Han selv har jo vært så klar på at folk må tåle å bli krenket og fornærmet, det er ytringsfrihetens pris.

Men bare når det gjelder tegninger av profeten og krenkede muslimer, tydeligvis.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.111
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Usmakelig var det, men det var sannelig uttalelsen Kirk selv kom med - om at noen drepte måtte godtas, for å sikre den grunnlovsfestede retten til å bære våpen. Så, den retten var han jo da med på å sikre - og ble selv et av ofrene. Han bet sin egen hale, med andre ord... Tok en for laget der, Kirk.

Den ironien burde vært langt sterkere framhevet, i både medias og politiske reaksjoner. Han fikk egentlig akkurat det han ba om...

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.111
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er det noe hvite middelaldrende menn liker så er det når Kaur står i salaten.
    Hun må lære seg finessene innen iroini òg sarkasme, så står hun seg bedre.

"Det var jo synd det ikke var skolebarn som ble skutt, men en uselvisk forkjemper for individets rettigheter". Som et eksempel.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.919
    Torget vurderinger
    2
    Hun må lære seg finessene innen iroini òg sarkasme, så står hun seg bedre.
    Så henne noen ganger i valgkampen og hun har litt å gå på når det gjelder flere ting men det kommer sikkert etter hvert, hun er enda ung. Men det var kanskje ikke så lett å komme til når motormouth Velle står og gaper ved siden av.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.814

Å fydda! Nå er det kroken på døra hvert øyeblikk. Selveste Christian Brennhovd, da gitt, hva skal vi gjøre i dette landet uten ham?

(Hjertesukk: @Dagbladet; hva inni helvete har dette å gjøre som toppsak?? Er dere totalt hodeløse høns hele gjengen?)

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.919
    Torget vurderinger
    2
    Han har jeg aldri hørt om men det betyr ikke at det ikke er helt forferdelig for han å være her. Men det skjer stadig vekk at hesdlines er folk jeg aldri har hørt om, det er sikkert meg. Jeg kunne jo googlet men står nok over.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.631
    Torget vurderinger
    96
    Apropå ytringsfrihet. Kaur er selvsagt i sin fulle rett til å vitse om drap, det er godt innenfor. Det er hodeløst og avslørerende for henne, men helt uproblematisk juridisk sett. Som leder for et ungdomsparti er det selvsagt helt uspiselig.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.344
    Torget vurderinger
    1
    Oljefondet: Det begynner å bli vesentlig for Norge at fondet ikke blir oppfattet som vår offisielle utenrikspolitikk. Dette er faren ved at man aktivt går ut og inn av selskaper basert på øyeblikkets fokus. I kampen om å ikke oppfattes politisk, er faren at man faktisk blir mer politisk. Tipper dette blir stadig mer kontroversielt etter valgresultatet.

"Alt er politikk" så det er uunngåelig at oljefondet (som er underlagt politisk ansvar og kontroll) blir oppfattet politisk, den ene eller andre veien, enten oljefondets plasseringere er dissonant eller omvent med gjeldende norsk politikk på en lang rekke områder, også utenriks.

mvh
    KJ

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    15.667
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Du snakker om å ha helt feil fokus. Utrolig.
    Apropå ytringsfrihet. Kaur er selvsagt i sin fulle rett til å vitse om drap, det er godt innenfor. Det er hodeløst og avslørerende for henne, men helt uproblematisk juridisk sett. Som leder for et ungdomsparti er det selvsagt helt uspiselig.
    Først er mitt fokus helt utrolig, så gjentar du i prinsipp akkurat det jeg sier i neste innlegg.

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    514
    Sted
    Halden
    Tror nok Rødt er glade fordi Kaur spente ben på seg selv. Hun kuppet nestledervalget i partiet, kalte Støre terrorist i 2024, hadde elendig situasjonsfornemmelse i går, og har vel rekord i "jeg angrer", "jeg beklager", "det skulle jeg ikke sagt" meldinger gjennom årene. Hissigpropp uten selvkontroll som har skadet Rødt mer enn hun har gavnet partiet.

Nå har hun trukket seg som nestleder og det har garantert gått et sukk av lettelse gjennom partigangen. (De er vel ikke så store at de har korridorer?)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.111
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

Det er i aller høyeste grad politikk å ikke stanse alt som har med Israel og gjøre. Det er det samme som å indirekte støtte krigsforbrytelser og folkemord.

Alt er politikk, også det å late som om det IKKE er det. Passivitet og "nøytralitet" er det samme som å la overgrep fortsette. Som da igjen er et totalt uspiselig politisk valg.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.814
    Det er i aller høyeste grad politikk å ikke stanse alt som har med Israel og gjøre. Det er det samme som å indirekte støtte krigsforbrytelser og folkemord.

Alt er politikk, også det å late som om det IKKE er det. Passivitet og "nøytralitet" er det samme som å la overgrep fortsette. Som da igjen er et totalt uspiselig politisk valg.
    Jeg tror det springende punkt her er at politikerne skal ikke blande seg inn, mens Etikkrådet må tørre å være politiske. Etikkrådet må forholde seg til internasjonale avtaler, folkeretten og menneskerettighetene, og gjerne gå på tvers av den offisielle norske politikk. Men det er også politikk på sett og vis.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.111
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror det springende punkt her er at politikerne skal ikke blande seg inn, mens Etikkrådet må tørre å være politiske. Etikkrådet må forholde seg til internasjonale avtaler, folkeretten og menneskerettighetene, og gjerne gå på tvers av den offisielle norske politikk. Men det er også politikk på sett og vis.
    Det er også politikk. Absolutt ALT er politikk. Unnfallenhet og "nøytralitet" er den aller verste form for politikk.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.631
    Torget vurderinger
    96
    Først er mitt fokus helt utrolig, så gjentar du i prinsipp akkurat det jeg sier i neste innlegg.
    Fokuset på Selbekk var det jeg siktet til.
    Selbekk sier omtrent det samme som Rødts leder. Men ellers har han jo ikke noe med denne saken å gjøre.

Sist redigert:

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.819
    Sted
    Oslo
    Jeg mener Norge og flest mulig andre land bør boikotte Israel slik vi boikottet Sør Afrika, det er en politisk beslutning.
    Men vi boikottet ikke VW selv om de produserte biler i Sør Afrika.
    Har lenge vært i farvannet politisk til venstre for Støre, men at SV nå setter som vilkår at regjeringa skal overstyre oljefondet er like dumt som om SV skal be regjeringa overstyre Nobelkomiteen.
    At Etikkrådet har vært litt for slappe i lanken er en annen diskusjon

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.042
    Sted
    Market Snodsbury
    Nå har hun trukket seg som nestleder og det har garantert gått et sukk av lettelse gjennom partigangen. (De er vel ikke så store at de har korridorer?)
    Nestleiaren i RU, Ahmed S. Al-Saedi, har gått av, og Raudt har gått temmeleg kraftig ut mot Kaur.

Stort sterkare kan neppe Raudt reagera, anna enn evt. å bryta med RU som ungdomsorganisasjon. Trur det vanlege er at ungdomsparti er sjølvstyrte organisasjonar, og har ikkje høyrt om at vaksenparti kan «avskjedige» nokon i ungdomspartia, slik Selbekk bed om.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.111
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^^Noen må jo sørge for at Norge ikke direkte eller indirekte støtter folkerettsbrudd og folkemord. Dersom Oljefondet eller dets etikkråd ikke er oppgaven voksen, blir det jo til slutt de politiske aktører som må overstyre.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    465
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    ^^Noen må jo sørge for at Norge ikke direkte eller indirekte støtter folkerettsbrudd og folkemord. Dersom Oljefondet eller dets etikkråd ikke er oppgaven voksen, blir det jo til slutt de politiske aktører som må overstyre.
    Jeg begynner å tenke at det ville skapt mye ro å bare sette hele oljefondet på noen få høyrentekontoer i et nøytralt land, framtiden sikret og minimalt med støy og høytlønnede meglere som vi da ikke trenger.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.631
    Torget vurderinger
    96
    Det endrer ikke på det faktum at Selbekk har doble standarder når det kommer til ytringsfrihet. I den inngår retten til å være usmakelig og komme med idiotiske ytringer.

Det at han krever at Kaur skal miste jobben er ganske oppsiktsvekkende. Han selv har jo vært så klar på at folk må tåle å bli krenket og fornærmet, det er ytringsfrihetens pris.

Men bare når det gjelder tegninger av profeten og krenkede muslimer, tydeligvis.
    Vrøvl.
    Jeg er ganske sikker på at Selbekk aksepterer satire over hvilken som helst religion, og i hvertfall noe så uskyldig som en tegning på et papir. Islam ligger langt etter de fleste andre når det gjelder aksept for satire og kritikk.
    Hvis du virkelig ikke klarer å se forskjell på satire og regelrett skadefryd over at en person nylig er skutt og drept, så synes jeg egentlig litt synd på deg.
    Nå har også Rødts leder krevd Kaurs avgang.
    Jeg foreslår at du dropper Selbekk en mail og ber han oppgi hvilke religioner han ikke tåler satire over, så kan du gjengi svaret her.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.111
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kirk er det ikke veldig synd på, han fikk jo akkurat hva han predikerte; "noen må ofres, for den grunnlovsfestede retten til å bære våpen." Han tenkte neppe på seg selv, men karma er som oftest ei jævla bitch.

Familien og de rundt ham, det blir noe annet. Men neppe verre for de enn alle skolebarn som er ofret, på denne rettens alter.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    15.667
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Vrøvl.
    Jeg er ganske sikker på at Selbekk aksepterer satire over hvilken som helst religion, og i hvertfall noe så uskyldig som en tegning på et papir. Islam ligger langt etter de fleste andre når det gjelder aksept for satire og kritikk.
    Hvis du virkelig ikke klarer å se forskjell på satire og regelrett skadefryd over at en person nylig er skutt og drept, så synes jeg egentlig litt synd på deg.
    Nå har også Rødts leder krevd Kaurs avgang.
    Jeg foreslår at du dropper Selbekk en mail og ber han oppgi hvilke religioner han ikke tåler satire over, så kan du gjengi svaret her.
    Du forstår virkelig ikke poenget, men det er greit.

Er det du eller Selbekk som avgjør at satire er greit, men skadefryd og idiotiske utsagn ikke er det?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn