Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.289
    Synes det er litt rart at de små partiene orker å fortsette med sitt program og sin politikk og kjempe med sperregrensen hvert 4e. år, De må da snart innse at de jobber forgjeves.Folket liker de ikke.
    Litt pinlig med den Ve.dama, intens og optimistisk men slår ikke an.
    Erna og H. er katastrofe som forutsett. Krf skulle vært ute men reddet av taktisk stemming tror jeg og Spetalen støtte.
    Ap er styringsdyktig men håper på minimal innflytelse og trøbbel fra små partiene.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.023
    Sted
    Market Snodsbury
    Glad for resultatet.

Likevel: Svakare oppslutning for venstresida enn 2021-25 (som forventa). Høgresida er i større grad enn før konsolidert og samstemde.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    15.610
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hjort og sau er jo snarlike i tussmørket, sånt skjer. 😏

Lurer på hvordan jegeren (bort)forklarer dette.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.775
    Glad for resultatet.

Likevel: Svakare oppslutning for venstresida enn 2021-25 (som forventa). Høgresida er i større grad enn før konsolidert og samstemde.
    Tipper det i år har vært tungt å stemme Høire selv for de som gjør det på autopilot. Åpenbart ikke mange som har giddet å stememe venstre av taktiske årsaker of FrP har sikkert uansett skremt bort en del vaklende vestrevelgere.

Støre skal ha for å tuppe ut SP på maksimalt gunstig tidspunkt, legge en del baller død. Norgespris på strøm en opplagt genistrek i så måte og man må vel nesten være samfunnsøkonom i FinDep for å mene at det faktisk koster masse penger. Og så hente inn superreserve Stoltenberg, selvsagt. Hva som gav størst effekt av å kvitte seg med SP eller hente inn Stoltenberg skal ikke jeg mene noe om.

Spent på hva som skjer etter hvert når Støres og APs store entusiasme for EU møter SV, kanskje SP, Rødt og de andre i en eller annen viktig sak. På en del sentrale spørsmål, som f.eks energipolitikk, driver jo fløypartiene på begge sider fullstendig frakoblet fra virkeligheten. Som om Norge driver dette i et vakum eller at man kan få elektrifisering uten kraftutbygging osv.

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    6.292
    Sted
    Nøtterøy
    Personlig så er jeg interessert i politikk uten å ha politisk tilhørighet. Men jeg må le litt når jeg leser all irritasjonen over Frp og Listhaug. Må si at politikken hadde vært kjedelig uten henne.

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    28.463
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    7
    føles deilig å se det fra utsiden, men sjokkerende at så mange har stemt på både arbeiderpartiet, mdg og sv. Finnes tydeligvis endel hjernevaskede mennesker i dette landet (enda)
    FRP-velger: Høyere oppslutning blant velgere med lav utdanning

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.294
    Torget vurderinger
    1

Kanskje folk med høy utdanning burde tenke litt mer over "vanlige folks" realiteter...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.775
    Som en kompis av meg sa: "Det er forstemmende å si at folk flest setter skapet på feil sted". Dersom man mener at det er så grusomt at ca 25% av nasjonens befolkning stemmer FrP, og en enda større del av de ikke ennå stemmeberettigede, så bør man på ett eller annet tidspunkt spørre seg selv hvorfor og hvordan det nå eventuelt står til med ens eget demokratiske sinnelag. Personlig synes jeg det er betydelig mer sinnsvakt at over 5% stemmer Rødt - et parti som inntil ganske nylig hadde væpnet revolusjon i partiprogrammet sitt, men man må kanskje ha langt flere vekttall enn jeg har i myke fag for å rettferdiggjøre noe slikt for seg selv?

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.627
    Torget vurderinger
    96
    Tja, ikke at jeg har stemt på EffErrrPe noen gang, men det som for type 10 år siden var generelt regnet som helt grusom innvandrinspolitikk er nå stort sett i all hovedsak mainstream norsk politikk selv om det gjerne er pakket noe penere inn. Det er ikke lengre tilbake enn 2017 siden de langt fleste lo høyt da Sylvi Listhaug advarte mot "svenske tilstander" i Norge. Nå har vel de fleste fått med seg hva som så smått har begynt å skje på den fronten.
    Det har gått opp for de fleste at vi har vært alt for naive og liberale. Heldigvis. "Svenske tilstander" blir ledd mye av og harselert med. De ler ikke i Sverige. Da jeg måtte til Stockholm en tur, under en periode med sprengninger annenhver dag, kunne man tydelig se på folk rundt i byen at de var preget. Det er også litt vanskelig å ikke være skadefro, da en veldig stor del av svenskene selv har trodd at de førte en flott asyl og innvandringspolitikk. Tragikomisk.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.775
    Det har gått opp for de fleste at vi har vært alt for naive og liberale. Heldigvis. "Svenske tilstander" blir ledd mye av og harselert med. De ler ikke i Sverige. Da jeg måtte til Stockholm en tur, under en periode med sprengninger annenhver dag, kunne man tydelig se på folk rundt i byen at de var preget. Det er også litt vanskelig å ikke være skadefro, da en veldig stor del av svensker selv har trodd at de førte en flott asyl og innvandringspolitikk. Tragikomisk.
    Dette kommer uansett bare til å eskalere. Sannsyneligheten for at et Storting, der nå et ikke ubetydelig antall mandater på vippen ikke en gang er i stand til å tenke i slike baner kommer til å gjøre noe med det er særdeles nærme null.

Jeg tipper Norge bare ligger noen få år bak store deler av Europa i utviklingen. Hvilken vei det går er i alle fall for meg temmelig klart. Jeg tipper også at AP, innen det har gått fire år, kommer til å måtte gjøre betydelige retretter på skatt. Blir ikke ekstremt overrasket om AP søker en eller annen form for bredt forlik med Høire før denne perioden er over. Men vi får se.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.788
    Sted
    Oslo
    Dette kommer uansett bare til å eskalere. Sannsyneligheten for at et Storting, der nå et ikke ubetydelig antall mandater på vippen ikke en gang er i stand til å tenke i slike baner kommer til å gjøre noe med det er særdeles nærme null.

Jeg tipper Norge bare ligger noen få år bak store deler av Europa i utviklingen. Hvilken vei det går er i alle fall for meg temmelig klart. Jeg tipper også at AP, innen det har gått fire år, kommer til å måtte gjøre betydelige retretter på skatt. Blir ikke ekstremt overrasket om AP søker en eller annen form for bredt forlik med Høire før denne perioden er over. Men vi får se.
    Arbeiderpartiet inviterte jo til en skattediskusjon som Høire først sa ja til, men som Høire raskt trakk seg fra da Listhaug satte foten ned.
    Og så trodde høyresiden, med deres trofaste våpendragere at formuesskatten ville være en vinner sak.
    Egentlig synd at andre saker drukna litt i arbeidende kapital og hva har du, men det er ene og alene "borgerlig valgallianse" sin skyld

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.250
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Velkjente toner når Erna proklamerer at "Vi kom i en skvis mellom AP og FRP".... men det var/er selvsagt ikke noe galt med politikken til H...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.775
    Egentlig synd at andre saker drukna litt i arbeidende kapital og hva har du, men det er ene og alene "borgerlig valgallianse" sin skyld
    Ja, det er nesten fascinerende at det går an å bli så teite som Høire var i denne valgkampen. En tapersak som hovedsak, ingen evne til å endre fokus når det ble åpenbart og en særdeles tung sten om halsen med en fraværende og sliten partileder som satt godt på overtid.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.627
    Torget vurderinger
    96

Norge er annerledeslandet, på godt og vondt. Kanskje vi etterhvert får politikere uten skylapper som ser hvor ille det har blitt i Sverige, UK, Nederland, Frankrike osv. Jeg har tro på at vi kan unngå den falitten her.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.289
    Jeg har styrket tro på Ap nå men de skulle vært større ( 36,9 %) så de kunne styre uten særlig påvirkning av små partiene på venstre-siden.
    Ap og arbeiderbevegelsen har gjort mye bra for vårt lille land i 80 år, stort sett, med noen pauser.
    Støre har hatt mye motgang men stått bra i stormen og godt skolert og den beste vi har nå.
    (pussig å se at Hø. var største parti og FRp nest størst for noen måneder siden og Ap nede på 17 %) Etter den målingen har Solberg sovet.
    Håper de takler skadelig innvandring og kriminalitet som i Sverige. Det bekymrer meg.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.023
    Sted
    Market Snodsbury
    Spent på hva som skjer etter hvert når Støres og APs store entusiasme for EU møter SV, kanskje SP, Rødt og de andre i en eller annen viktig sak. På en del sentrale spørsmål, som f.eks energipolitikk, driver jo fløypartiene på begge sider fullstendig frakoblet fra virkeligheten. Som om Norge driver dette i et vakum eller at man kan få elektrifisering uten kraftutbygging osv.
    Besynderleg nok hamna straum/energipolitikk (ut frå mengda styr) veldig langt nede på oversikta over kva folk seier dei er opptekne av, tre prosent eller så hadde det på topp (sak på NRK i går, som eg ikkje finn att, så alle moglege atterhald).

Men, ja, du har rett i at det finst plenty saker der eitt eller fleire parti i fleirtalskoalisjonen er ueinig med Ap. Men, litt avhengig av korleis ein bryt ned sakskompleksa, er det ikkje så mange der Ap står åleine. Eg trur Støre kan styra vesentleg friare i dei neste fire åra enn han kunne i dei fire førre. For ein diplomatisk maktpolitikar må dette vera ein draum. Som eit koseleg sjakkproblem han kan kosa seg med over morgonkaffien, kvar dag – så lenge han styrer klar av indre opposisjon (LO, Giske).

Når det gjeld den «venstre» flanken, SV og R, er denne samla svakare enn tidlegare i tal representantar, Litt kompensert ved at hovudsakene er besynderleg like (stil og argumentasjon er ofte ulik, så eg trur nok R og SV treffer litt ulike grupper).

Men, viktigare: Alle dei fire små er på vippen, men har knapt noka sak å vippa på. Vil H, Frp eller KrF kunne laga eit statsbudsjett (trass alt det viktigaste) som er meir attraktivt for nokon av dei enn Ap? Nei. Vi kan kanskje tenkja oss saker knytte til straum og EU, men der utgjer H+V+MDG+Ap eit slags fleirtal. I andre saker vil eit polert FrP (og då trengst det ikkje nokon andre) kunne gjera jobben.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.389
    Torget vurderinger
    1
    Det geniale med å gi sugerør til multinasjonale selskaper som ikke vil bidra for det norske samfunnet vil bare fortsette å gi, tenk på dette når naturen raseres og SMB bedrifter sliter med og overleve.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    13.752
    Som en kompis av meg sa: "Det er forstemmende å si at folk flest setter skapet på feil sted". Dersom man mener at det er så grusomt at ca 25% av nasjonens befolkning stemmer FrP, og en enda større del av de ikke ennå stemmeberettigede, så bør man på ett eller annet tidspunkt spørre seg selv hvorfor og hvordan det nå eventuelt står til med ens eget demokratiske sinnelag. Personlig synes jeg det er betydelig mer sinnsvakt at over 5% stemmer Rødt - et parti som inntil ganske nylig hadde væpnet revolusjon i partiprogrammet sitt, men man må kanskje ha langt flere vekttall enn jeg har i myke fag for å rettferdiggjøre noe slikt for seg selv?
    Poenget er at vi behøver fløypartier på begge sider, men de kan fort påføre samfunnet mye skade om de får for stor oppslutning, ta gjerne Ungarn som eksempel. 5% Rødt er ikke farlig. 25% FrP er.
    Det har ikke noe med demokratisk sinnelag å gjøre; FrP er et menneskefiendtlig parti, de vil øke motsetninger, og gjøre livet surere for en rekke mennesker, bare fordi de faktisk vil gjøre akkurat det. De påberoper seg liberalisme som ledestjerne, hvorpå de fremhever hvilke grenser de ønsker å sette for en rekke individer. Så om man skal snakke om demokratisk sinnelag, bør vel FrP gå i seg selv først og fremst.
    Ja, vi behøver FrP. Det vi ikke behøver er motsetningene et stort FrP skaper. Men vi, velgerne, får akkurat de politikerne vi fortjener, og av og til er det jævla dumt, selv om det (heldigvis) er uunngåelig i et ekte demokrati. Jeg tror ellers at Listhaug har rett; dette er bare begynnelsen, og jeg tror jeg kommer til å bli enda mer lei meg om 4 år.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.641
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Stor fremgang for blanke stemmer og det uten å bruke 1 krone på valgkamp
    Kanskje man burde bruke litt energi på å forstå hvorfor mange ikke finner et eneste parti de kan støtte...

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    FrP er på en måte valgvinneren, men samtidig går det jo kraftig på bekostning av mulige samarbeidspartnere. Det virker som færre enn noen ganger ønsker å ha noe med dem å gjøre. Valget viser økt polarisering. Høyre og Ap stemmer likt i omlag 85% av sakene på stortinget, men klamrer seg fast i såkalte ideologiske forskjeller når de blir utfordret på parlamentarisk samarbeid. Er den tiden forbi? For min del foretrekker jeg på mange måter dette valgresultatet foran -21. Flertallsregjering med Ap-Sv-Sp var virkelig en katastrofe. Nå er jo flertallsregjering i praksis umulig, og jeg tenker ikke en mindretallsregjering med Støre ved roret er det verste som kunne skjedd, og dette mener jeg som medlem av Venstre. Verken R eller FrP trenger å få noe som helst å si om de styrende legger fra seg noen kjepphester og i stedet velger samarbeid i et utvidet sentrumsbegrep. Ap-H-V-KrF vil f.eks. kunne enes om veldig mye i praksis.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.775
    FrP er på en måte valgvinneren, men samtidig går det jo kraftig på bekostning av mulige samarbeidspartnere. Det virker som færre enn noen ganger ønsker å ha noe med dem å gjøre. Valget viser økt polarisering. Høyre og Ap stemmer likt i omlag 85% av sakene på stortinget, men klamrer seg fast i såkalte ideologiske forskjeller når de blir utfordret på parlamentarisk samarbeid. Er den tiden forbi? For min del foretrekker jeg på mange måter dette valgresultatet foran -21. Flertallsregjering med Ap-Sv-Sp var virkelig en katastrofe. Nå er jo flertallsregjering i praksis umulig, og jeg tenker ikke en mindretallsregjering med Støre ved roret er det verste som kunne skjedd, og dette mener jeg som medlem av Venstre. Verken R eller FrP trenger å få noe som helst å si om de styrende legger fra seg noen kjepphester og i stedet velger samarbeid i et utvidet sentrumsbegrep. Ap-H-V-KrF vil f.eks. kunne enes om veldig mye i praksis.
    SV var, klokelig nok for seg selv, aldri med i regjeringen men var budsjettpartner og utnyttet den rollen til fulle. Ap vil fortsatt trenge støtte fra flere partier for å få gjennom et statsbudsjett og konstillasjonen som skal støtte er ikke nødvendigvis spesielt endret fra sist.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    15.610
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Nå trakk Audun Lysbakken SV ut av regjeringsforhandlingene på Hurdal, og Ap-Sp regjeringen har vært en mindretallsregjering.

Erna Solbergs regjering derimot var en flertallsregjering de siste to årene, uten at den hverken fjernet formuesskatten eller innførte noen ekstra beskatning på havbruksnæringen av den grunn.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.615
    Torget vurderinger
    0
    Tråden heter "Hva har gått galt....."! Jo det mest alvorlige som har gått galt er den manglende respekten og det hatet som deler av folket har overfor de man ikke er enige med! For øyeblikket vise dette best i politisk sammenheng, men om en smule tid vil dette nok bli ganske så synlig på de fleste samfunnsområder. Vi får en overslagseffekt etter som dette "hatet" blir sosialt akseptert.
    Vi hadde "i gamle dager" et samfunn der man kunne være uenige i sak men likevel respekterte mennesket. Da jeg førts begynte å drive med politikk kunne vi krangle om politske saker, men når lørdagen kom var det null problem å feste sammen. Vi sjekket opp damer fra "den andre siden", og AUF gutter sjekket opp H jenter. Null problem. i dag er ikke slikt mulig. Man skal tydeligvis "hate" de man er uenige med. Å møtes på halvveien er ikke mulig. Skal man "snakke sammen" forutsetter det total undekastelse.
    Og dette kom fra venstresiden, høyresiden var mye mer pragmatiske. Politikken var ikke religion for oss til høyre. Og før dere noe til venstre kommer ilende til og protesterer vil jeg bare be dere tenke litt over følgende. Hvem var det som begynte å synge om å "fylle sine badekar" med Unge Høyres blod", hvem var det som fantaserte om væpna revolusjon og drap på alle som var uenige med dem selv. Jo dette kom fra "ml-bevegelsen". Og vi ser det i måten man omtalte Carl Ivar Hagen på. Ingen respekt for individet her nei. Og dessverre så har dette smittet og skapt en infeksjon i store deler av det politiske miljøet. Det aller mest positve jeg har sett på mange år når det gjelder politikk var at Høyres Svenneby og Rødts Moxnes gikk sammen på dør til dør aksjon. Det stuntet gledet mitt hjerte!

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.902
    Sted
    Sølvbyen
    Stor fremgang for blanke stemmer og det uten å bruke 1 krone på valgkamp
    Kanskje man burde bruke litt energi på å forstå hvorfor mange ikke finner et eneste parti de kan støtte...
    5000 stemmeberettigede som ikke har noen meninger eller saker de brenner for? Kanskje de kunne lage sitt eget parti. Hadde blitt billig valgkampmateriale når de bare kunne delt ut helt blanke A4 ark som pamfletter for å promotere seg selv. 🙂

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nå trakk Audun Lysbakken SV ut av regjeringsforhandlingene på Hurdal, og Ap-Sp regjeringen har vært en mindretallsregjering.

Erna Solbergs regjering derimot var en flertallsregjering de siste to årene, uten at den hverken fjernet formuesskatten eller innførte noen ekstra beskatning på havbruksnæringen av den grunn.
    Stemmer selvfølgelig, beklager. Men hadde man ikke likevel et slags forpliktende samarbeid med SV? Uansett, jeg synes det ser vanskeligere ut på begge sidene av de trradisjonelle blokkene. Etter -21 klarte Ap-Sp seg med støtte fra bare et parti, og da som regel SV. Det skal mer til nå. Som sikkert de fleste andre her inne så fulgte jeg nrk-sendingen i går kveld, og det er jo ikke grenser for hva samtlige partier, med under 6% oppslutning konkluderer med, og hva man skal få til fremover. Jeg tipper Støre &Co ikke har planer om å gi mer enn høyst nødvendig.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.641
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    5000 stemmeberettigede som ikke har noen meninger eller saker de brenner for? Kanskje de kunne lage sitt eget parti. Hadde blitt billig valgkampmateriale når de bare kunne delt ut helt blanke A4 ark som pamfletter for å promotere seg selv. 🙂
    25k fordelt over hele landet.
    Og jeg tror mange ikke vet om muligheten en gang og velger derfor heller å sitte hjemme.
    Både den billigste og mest miljøvennlige valgkampen ja

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.367
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Velgerne har talt - og det er bare å gratulere Støre med seieren, selvom jeg tror det skal bli en utfordrende oppgave å få sammen en regjeringskonstallasjon og flertall for et budsjett.
    Det ligger an til at det på flere måter vil bli storslalomkjøring fremover.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn