Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.899
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Usikker på om rett tråd, men kan, relativt sett med bakspeilet på ift tilsvarende gjennomførte (og havarerte) prosjekter, fort være rett tråd
    Som man ser, utfallsrommet er, for kommunens viktigste argument/anliggende, ut til å være fra noen få arbeidsplasser til flere. Jeg tipper at arbeidsplasser fra noen få til flere ikke vil gå i særlig pluss for kommunen. De eventuelle flere arbeidsplassene vil gå til næringer/selskaper som ikke har adresse i nord, kanskje slett like i Norge
    Og da oppfyller vi jo godt en annen bruker her på forumet som mener at Norge produserer og bidrar for lite..
    Åkkesom fortjenesten og pengene vil mest sannsynlig flyte ut av Norge, kommunen står med en stor «fabrikk», og relativt lite, av hele økonomien rundt fabrikken; er dette virkelig det beste og det vi ønsker å benytte vår kraft til?

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    15.295
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Er det mulig, enda verre enn man først trodde.

• Tilsynsrapport avslører omfattende overfakturering fra det private firmaet Spesialistlege AS.
    • Pasienter innen psykisk helsevern fikk fem til ti timer behandling, men mer enn ti ganger flere timer ble fakturert.
    • Firmaets praksis brøt spesialisthelsetjenesteloven.
    • Firmaet tapte nylig en rettssak og må overføre pasientene til sykehusene.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.648
    Sted
    Oslo
    Er det mulig, enda verre enn man først trodde.

• Tilsynsrapport avslører omfattende overfakturering fra det private firmaet Spesialistlege AS.
    • Pasienter innen psykisk helsevern fikk fem til ti timer behandling, men mer enn ti ganger flere timer ble fakturert.
    • Firmaets praksis brøt spesialisthelsetjenesteloven.
    • Firmaet tapte nylig en rettssak og må overføre pasientene til sykehusene.
    Selskapet bak har vel snart tjent så mye at de blir tvunget i eksil til Sveits de óg

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.159
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette er nok bare toppen av isfjellet.... i tillegg til at en lang rekke sykepleiere og leger har forlatt sine faste offentlige stillinger og organisert seg i egne firma for utleie til foretakene.. til flerddobbel lønn... Disse har sikkert fått en bedre hverdag uten sine fast skiftordninger, men for foretakene er utgiftene mangedoblet...

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.336
    Mange nordmenn vil snart få EU i fleisen; snart blir det innført krav om private renseanlegg som ikke er offentlig avløp. Men vi kan ta det helt med ro likevel, fordi INGEN privat eiendom kan kreves installere dette. Myndighetene kan si at de ønsker det, men ikke kreve private å ta denne kostnaden.
    Jeg vet ikke om noen større private renseanlegg. Men jeg tror du bommer der.

Kommuner kan pålegge private hus som tidligere hadde egen septikktank med avrenning til "naturen" å gjøre tiltak. Dette skjedde med vårt barndomshjem og 13 andre ute på landsbygda nedpå Sørlandet, samleledningen til de 13 ble delt på, men individuell tilknytningen fra hvert enkelt hus måtte eier selv koste alene. Vi slapp billig unna fordi vi ligger 30 meter fra samleledningen. Mens andre hadde flere hundre meter. Så vi ble tilknyttet det offentlige nettet, som har et moderne renseanlegg etter høyeste standard.

Likeledes alle hytter i kommunen som har innlagt vann og toalett må ha renseanlegg. Det er forbudt å slippe urenset kloakk i sjøen. Dette skjedde med en kompis av meg sin hytte i skjærgården og 6 andre. De boret etter vann for noen å siden i felleskap , og smakk kom påbudet om renseanlegg. De har et felles teknisk anlegg i en bygning inne i skogen med div pumper etc. Og en diger slamtank som tømmes ca hvert 3. år vha tanklekter som igjen pumper over i en tankbil på fastlandet. Ikke gratis dette!!!

Joda man kan pålegges slikt.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.899
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.899
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er slik man er med på å bygge ned den norske modellen
    Juks og fanteri
    Kontrollbehovet fra det offentlige øker , aka mer offentlig administrasjon..
    Og ødelegger for de seriøse
    som tross alt, jeg antar, er flesteparten

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.218
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kanskje noen ekstra millioner brukt på forskjellige kontrollinstanser kunne spart det offentlige for en milliard eller to.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.648
    Sted
    Oslo
    Kanskje noen ekstra millioner brukt på forskjellige kontrollinstanser kunne spart det offentlige for en milliard eller to.
    tRump har jo spart "masse penger" ved å sparke en haug folk fra skatteetaten.
    Ifølge Sylvi er jo offentlig ansatte uproduktive og en kostnad mens selskaper som Spesialistlege AS er privat verdiskaping

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.336
    Eg trur det var ein fullstendig fjollete idé, i utgangspunktet, å skulle gjera E39 heilt ferjefri. Iallfall langs grovt sett eksisterande trasé (som, må eg vedgå, har fordelen med å gå der folk bur).

Og, ja, godt over halvparten av mine køyrde km går på E39. Svært godt over halvparten. Det ligg mykje nytte i å retta ut, ha meir tre-felt (iallfall to-felt), flytta vegen utanom by- og bygdesentrum, leggja i tunnel og byggja mindre bruer for å unngå å måtte snirkla seg rundt fjordarmar.

Det å avløysa dei store ferjekryssingane er det den frukta som heng høgst, men i staden er det det som har fått definera.
    Hordfast. Ja, det er galskap på lik linje med Stadtunnellen. Jeg kjørte fra Stavanger til Bergen for en stund siden, kom i prat med noen trailersjåfører, to skulle til Trondhjem. Alle var enige om at ferjer var topp det, de fikk slappe av innimellom.Spesielt høst/vinter som et par uttalte.

Det er en forferdelig remjing fra div ordførere oppover kysten, Vestlandet vil sakke akter og dø uten Hordfast. Med Hordfast vil næringslivet eksplodere og a brand new world will rise and shine.

Jeg flirer og gråter over den nye firefelten (110km/t) mellom Kristiansand og Mandal (ca 36km) den koster 100kr hver vei. Ordføreren i Mandal bruker den ikke, ei heller mange trailere, de kjører gamleveien som tar 15min ekstra, men er gratis.

Har næringslivet i Mandal eksplodert pga den nye veien? Ingen av de næringsdrivende jeg kjenner har etterspurt denne .

Det er en merkelig og tildels uforståelig dynamikk i slike statusprosjekt.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.648
    Sted
    Oslo
    Hordfast. Ja, det er galskap på lik linje med Stadtunnellen. Jeg kjørte fra Stavanger til Bergen for en stund siden, kom i prat med noen trailersjåfører, to skulle til Trondhjem. Alle var enige om at ferjer var topp det, de fikk slappe av innimellom.Spesielt høst/vinter som et par uttalte.

Det er en forferdelig remjing fra div ordførere oppover kysten, Vestlandet vil sakke akter og dø uten Hordfast. Med Hordfast vil næringslivet eksplodere og a brand new world will rise and shine.

Jeg flirer og gråter over den nye firefelten (110km/t) mellom Kristiansand og Mandal (ca 36km) den koster 100kr hver vei. Ordføreren i Mandal bruker den ikke, ei heller mange trailere, de kjører gamleveien som tar 15min ekstra, men er gratis.

Har næringslivet i Mandal eksplodert pga den nye veien? Ingen av de næringsdrivende jeg kjenner har etterspurt denne .

Det er en merkelig og tildels uforståelig dynamikk i slike statusprosjekt.
    Vanligvis vil det være privat økonomisk dårlig butikk å bruke 15 minutter mere for en trailer for å spare 100 spenn

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    461
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke om noen større private renseanlegg. Men jeg tror du bommer der.

Kommuner kan pålegge private hus som tidligere hadde egen septikktank med avrenning til "naturen" å gjøre tiltak. Dette skjedde med vårt barndomshjem og 13 andre ute på landsbygda nedpå Sørlandet, samleledningen til de 13 ble delt på, men individuell tilknytningen fra hvert enkelt hus måtte eier selv koste alene. Vi slapp billig unna fordi vi ligger 30 meter fra samleledningen. Mens andre hadde flere hundre meter. Så vi ble tilknyttet det offentlige nettet, som har et moderne renseanlegg etter høyeste standard.

Likeledes alle hytter i kommunen som har innlagt vann og toalett må ha renseanlegg. Det er forbudt å slippe urenset kloakk i sjøen. Dette skjedde med en kompis av meg sin hytte i skjærgården og 6 andre. De boret etter vann for noen å siden i felleskap , og smakk kom påbudet om renseanlegg. De har et felles teknisk anlegg i en bygning inne i skogen med div pumper etc. Og en diger slamtank som tømmes ca hvert 3. år vha tanklekter som igjen pumper over i en tankbil på fastlandet. Ikke gratis dette!!!

Joda man kan pålegges slikt.
    Jeg tror du tar feil. De kan i beste fall pålegge deg å kobles til offentlig avløp, men kostnaden har det offentlige ikke lov å belaste eier av eiendommen. Iallefall ikke på en eiendom som ble bygget med privat septik før kravet kom.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.484
    Jeg tror du tar feil. De kan i beste fall pålegge deg å kobles til offentlig avløp, men kostnaden har det offentlige ikke lov å belaste eier av eiendommen. Iallefall ikke på en eiendom som ble bygget med privat septik før kravet kom.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.575
    Torget vurderinger
    2
    Sjekk YouTube “ hvor blir det av penga?”
    Ble gjort oppmerksom på den i går og så den , pussig at NRK nevner den i dag..

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.336

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.336
    Da er det mange kommuner som bryter loven.....

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.596
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Og på samme måte som med boka "Landet som ble for rikt" er mange av påstandene tilbakevist eller i beste fall tvilsomme
    bare det at noe av det ikke kan tilbakevises er jo grunn nok til å være misfornøyd..
    skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å innse at vi kaster bort vanvittig mye penger i dette landet på tull

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.596
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    skulle ønske jeg hadde lettere downs slik at man også levde i det perfekte norge der myndighetene er perfekte og ingenting galt.
    må være deilig i den rosa skyen..

for ikke å gjøre altfor store endringer kan man starte med å fjerne alt utenom politi, helse og brannvesen
    deretter kan man halvere dette
    Da utfører man kjerneoppgavene til staten og man kan finansiere dette med uttak fra oljefondet og kreve null skatt eller avgifter fra befolkningen

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.596
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hva skjedde konkret der annet enn at sutrepaver og koteletter som snyltet på staten mistet jobben?
    en nothingburger
    joda de mista noen værmeldere og rikssynsere
    det er ikke min oppgave å betale penger for at folk skal putte maling i ræva og drite det utover et lerret å få kunstnerstipend for det
    eller dekke tap av rein for samene
    eller støtte all slags tull
    eller betale i dyre dommer til kommune og konsulenter for å få lov til å bygge på tomta mi!!

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    461
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Det er så ullent at hvermansen må ha advokat for å komme noen vei. Et godt eksempel på byråkratisk språk fra en rådgiver i et departement.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.868
    Sted
    Market Snodsbury

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.625
    Sted
    Sølvbyen
    Kommer ikke dette bare til å føre til at fattige blir utnyttet som "gratis" arbeidskraft, når man sette dem til å jobbe uten lønn med trussel om å miste sosialhjelp? Litt som fengselssystemet i USA som bruker innsatte som slaver så andre tjener seg rike på gratis arbeidskraft?

Fra kommentarfeltet:

Skjermbilde 2025-08-22 kl. 10.39.44.png

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.868
    Sted
    Market Snodsbury
    Kommer ikke dette bare til å føre til at fattige blir utnyttet som "gratis" arbeidskraft, når man sette dem til å jobbe uten lønn med trussel om å miste sosialhjelp? Litt som fengselssystemet i USA som bruker innsatte som slaver så andre tjener seg rike på gratis arbeidskraft?
    Det ligg neppe ein slik lumsk plan bak, berre den vanlege FrP-retorikken om at «vi skattebetalarar skal ikkje betala for at friske folk ligg og latar seg dagen lang», sjølv om det heilt sikkert vil dukka opp private entrepentørar av sysselsetjingstiltak for sosialhjelpsmottakarar.

Skal tru om FrP var interessert i dette om vi formulerte det på ein litt annan måte: «Kommunen pliktar å tilby alle under 30 år tilrettelagt arbeid med ei høgare løn enn sosialhjelpssatsane. Dersom kommunen ikkje tilbyr slikt arbeid, kvalifiserer desse til arbeidsløysetrygd». Ikkje det, nei.

Dette anar eg ikkje, men eg vil tru at fleirtalet av dei som lever utelukkande av sosialhjelp er slike som av ein eller annan grunn (det kan vera psykisk, sosialt, rus eller for den del fysisk sjukdom) ikkje fiksar arbeidslivet, men ikkje har vorte fanga opp av (eller kome seg inn i) dei ganske mange ordningane vi har for å hjelpa. At desse skulle få det så mykje betre av å verta sette til uløna pliktarbeid tvilar eg på.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.625
    Sted
    Sølvbyen
    Det ligg neppe ein slik lumsk plan bak, berre den vanlege FrP-retorikken om at «vi skattebetalarar skal ikkje betala for at friske folk ligg og latar seg dagen lang», sjølv om det heilt sikkert vil dukka opp private entrepentørar av sysselsetjingstiltak for sosialhjelpsmottakarar.

Skal tru om FrP var interessert i dette om vi formulerte det på ein litt annan måte: «Kommunen pliktar å tilby alle under 30 år tilrettelagt arbeid med ei høgare løn enn sosialhjelpssatsane. Dersom kommunen ikkje tilbyr slikt arbeid, kvalifiserer desse til arbeidsløysetrygd med utgangspunkt i medianløn». Ikkje det, nei.

Dette anar eg ikkje, men eg vil tru at fleirtalet av dei som lever utelukkande av sosialhjelp er slike som av ein eller annan grunn (det kan vera psykisk, sosialt, rus eller for den del fysisk sjukdom) ikkje fiksar arbeidslivet, men ikkje har vorte fanga opp av (eller kome seg inn i) dei ganske mange ordningane vi har for å hjelpa. At desse skulle få det så mykje betre av å verta sette til uløna pliktarbeid tvilar eg på.
    Jeg tror du har veldig rett i at formuleringen her har mye å si. Så lenge det er snakk om å tukte de svakeste og "stille krav" så de må "stå opp før kl. 14" så er det bra, men å gi dem en mulighet til betalt arbeid og verdighet er dårlig og kommunisme. Sikkert woke også. 🤔

Forestiller meg litt at mange av de som er på sosialhjelp kanskje har en del støy i livet sitt som ikke alltid er forenlig med å jobbe gratis for kommunen i tillegg. Og hvis det er rus og psykiatri inne i bildet er det ikke sikkert de er så egnet til det heller. Smaker litt av å sparke de som allerede ligger nede dette, noe jeg faktisk levende kan forestille meg en smilende Sylvi stå og gjøre. 😊

Tror sikkert et slikt forslag ville ført til private tilbydere av sysselsettingstiltak også, selv om det ikke var det jeg først og fremst mente når jeg sammenlignet med fengselssystemet i USA. 🙂

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.233
    Sted
    Liten by
    Overskrifter i Norge i dag:
    1755855437670.png
    Hun fant en pitteliten orm i maten og det var så fælt at det må lages en hel artikkel om hennes verste mareritt. Når det gjelder mareritt, skulle ønske det var mitt verste! Det hadde vært en drømmedag iforhold til noen av de jeg har hatt.
    Vi fostrer opp en generasjon med pyser og snøflak!

• Liker
    Reaksjoner: JMM
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn