Samnorsk betyr egentlig bare at det blir flere sidestilte former og uttale av ord, - noe som haddde vært helt greit etter min mening...
For en del år siden ble det i en av radiokanalene holdt en avstemming om hva som var norges vakreste dialekt. Om jeg ikke husker feil så var det telemarksdialekten som vant med nokså klar margin, og den er da definitivt nærmere opp til nynorsk enn bokmål..Det kartet som ble vist avspeiler også hva man velger som skriftspråk, og ikke talespråket. Svært mange dialekter utover i distrikts-Norge ligger betydellig nærmere et slags normert nynorsk enn bokmålet som særlig store deler av østlandet i fullt alvor innbiller seg er det som er korrekt norsk... Samtidig mener jeg også å huske at frek'stadialekt også blir påstått å være norges styggeste....
Det har ofte blitt påstått at norsk er et fattig språk, og hvis man forholder seg til størrelsen av de to gjeldende ordlistene, så kan det jo også se sånn ut...særlig hvs man sammenligner med størrelsen på en av de mange engelske dictionaries. På den annen side er de fleste av disse mursteinene fullpakket av dialektord hentet fra hele øyriket rundt... slik kunne det jo også ha vært medd norsk, som da ville vært et minst like rikt språk, hvis man forholdt seg til antall godkjente ord...
Samnorsk ville i alle fall spart staten for et ukjent antall millioner om man ble kvitt kravet om at offentlige skriv og dokumenter skal utgis på både bokmål og nynorsk... og nå også på samisk, og kanskje etterhvert også på kvensk som nok vil ende med å bli godkjent som eget språk... trur eg..