Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min første kone jobbet i Vinmonopolet. Hun fikk bare 50% stilling. Senere har de redusert til 14% og 7% stillinger. Det var selvsagt en klausul om at de ved behov må stille på jobb på kort varsel. Grunnen til dette var at de ved høytider som jul og påske da ikke behøvde å bruke overtid når de behøvde mange hoder på jobb. Det var bare ekstraarbeid. Pr i dag er det såvidt som jeg forstår kun "Polbestyrere" som får 100% jobb. Det er nok mange av de som jobber der som gjerne skule hatt 100% jobb, men får de det? Nei.
    Ja, men den store forskjellen er at helsevesen og prosessindustri behøver å bemanne en 24/7 skiftplan. Det er ingen sesongvariasjon på et gamlehjem, men høyst forutsigbar og konstant arbeidsbelastning.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det var begrunnelsen jeg siterte fra Enebakk kommune, ja. «Ansatte kan ha ønsker om spesifikke vakter og tider».

    Jeg vet jo nada om Enebakk, men tillater meg å si at det lukter like sterkt av løgn som når det samme sies i Fredrikstad. Og her vet jeg at det er ren løgn.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet jo nada om Enebakk, men tillater meg å si at det lukter like sterkt av løgn som når det samme sies i Fredrikstad. Og her vet jeg at det er ren løgn.
    Meget mulig, men det var det hun sa. Og da tenker jeg at det lukter svak ledelse som ikke vil, tør eller kan bruke sin styringsrett.

    Innenfor rammene av arbeidsavtalen har arbeidsgiver en alminnelig styringsrett. Styringsretten er ulovfestet. Den gir arbeidsgiver rett til å ansette, til å si opp arbeidstakere, samt til å organisere, lede, fordele og kontrollere arbeidet (hvem som skal gjøre hva, når og hvordan).
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vil er nok det rette. En mengde mikrostillinger er bare et gode for kommunen som arbeidsgiver.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.715
    Torget vurderinger
    96
    Faremomentet er de som ikke kan tilpasse seg andre trafikanter
    Veiene er ikke et sted der du kan gjøre som det passer deg, og da mener jeg selvsagt både grisekjøring og sinkene. Klarer du ikke å holde en fart som ikke skaper kø og unødvendig forsinkelse for andre så burde du ikke kjøre bil, langt mindre forvente at andre skal tilpasse seg din lusekjøring. Og det er lovstridig. Jeg gjentar også at eldre sjåfører, 75+, er helt i toppen på statistikken over de som forårsaker alvorlige ulykker.

     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Her er også en, ganske galt men det er ingenting i forhold til bestefaren, han er helt vill i trafikken...



    Skjermbilde 2024-03-28 kl. 18.10.16.png
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.715
    Torget vurderinger
    96
    Her er også en, ganske galt men det er ingenting i forhold til bestefaren, han er helt vill i trafikken...



    Vis vedlegget 1010200
    Å ramse opp saker der unge førere er tatt for brudd på fartsgrensene, kan sikkert få en egen tråd om det er veldig interessant. Eller kommer det et argument?
    Hva med å gi de baner å kjøre på? Kanskje vi kan få flere som Petter Solberg.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Å ramse opp saker der unge førere er tatt for brudd på fartsgrensene, kan sikkert få en egen tråd om det er veldig interessant. Eller kommer det et argument?
    Derimot er dine evige gjentagelser om sjåfører 75+ uhyre interessant?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.715
    Torget vurderinger
    96
    Derimot er dine evige gjentagelser om sjåfører 75+ uhyre interessant?
    Kanskje, kanskje ikke. Visste du det på forhånd? Å oie og akke seg over unge råkjørere er virkelig å piske en død hest. Det gjentas og gjentas til det kjedsommelige i media. Mens det sjelden snakkes om andre mulige årsaker til ulykker eller andre problemer i trafikken generelt. Jeg prøvde å finne en artikkel
    om noe sånt.

    Forøvrig er aldersruppen til den omtalte mannen nest nederst på dødsstatistikken for 2022.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    [QUOTE="Polka, post: 3979483, member: 1003" Å oie og akke seg over unge råkjørere er virkelig å piske en død hest.
    [/QUOTE]
    Nettopp derfor er jeg helt for å innføre danske regler om rutinemessig inndragning av kjøretøyet ved visse typer trafikk forbrytelser
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.715
    Torget vurderinger
    96
    [QUOTE="Polka, post: 3979483, member: 1003" Å oie og akke seg over unge råkjørere er virkelig å piske en død hest.
    Nettopp derfor er jeg helt for å innføre danske regler om rutinemessig inndragning av kjøretøyet ved visse typer trafikk forbrytelser
    [/QUOTE]

    Hadde de begynt med de som utgjør de største farene, så kanskje jeg er enig. Men da må det undersøkes grundig og føres bedre statistikker. Å bare begynne med råkjørerne blir symbolpolitikk.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Nettopp derfor er jeg helt for å innføre danske regler om rutinemessig inndragning av kjøretøyet ved visse typer trafikk forbrytelser
    Hadde de begynt med de som utgjør de største farene, så kanskje jeg er enig. Men da må det undersøkes grundig og føres bedre statistikker. Å bare begynne med råkjørerne blir symbolpolitikk.
    [/QUOTE]
    Så å fjerne råkjørere fra trafikken er symbolpolitikk?
    Deg om det!
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Her er også en, ganske galt men det er ingenting i forhold til bestefaren, han er helt vill i trafikken...
    Vis vedlegget 1010200
    Ble tatt i den tunnellen for noe år siden. Umerka UP målte bilen forran meg ett stykke før de nådde igjen en annen bil å måtte slakke av. Jeg hadde cruise controllen på (og hadde blitt grundig frakjørt av den andre bilen med den sorte passaten på hjul) og gled lett forbi da den andre bilen la seg inn for til høyre for å slippe meg forbi (klarte ikke å få opp farten igjen/brukte speilene å så at jeg hadde større tempo).
    UP hev seg ut å målte meg noen sekunder før jeg skjønte tegninga og skrudde av cruise kontrollen.
    Når jeg nevnte for betjenten at føreren av den andre bilen var heldig var svaret "du har nyere bil og er en større statement for alle andre traffikanter"......... Målt til 102km/t.
    Må også nevne at jeg fikk kjeft for ikke å ha stoppet inne i tunnellen etter at blålys kom på. Fikk også påpekt at jeg ikke skulle fortsatt i 80 til jeg kom ut av tunnellen når jeg svarte tilbake at å stoppe inne i en tunnell kanskje ikke var en så god ide.

    Blir alltid smått gal hver gang jeg må kjøre gjennom "Stavangertunnellene". 60km/t på vei nedover (fotoboks(er)), 90km/t på vei oppover hvor det er passeringsfelt.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.715
    Torget vurderinger
    96
    Hadde de begynt med de som utgjør de største farene, så kanskje jeg er enig. Men da må det undersøkes grundig og føres bedre statistikker. Å bare begynne med råkjørerne blir symbolpolitikk.
    Så å fjerne råkjørere fra trafikken er symbolpolitikk?
    Deg om det!
    [/QUOTE]

    Poenget mitt var at folk bare henger seg opp i unge førere, selv om de nesten er nederst på dødsstatistikken. Du bekrefter jo til fulle fordommene som folk flest har. Det eneste du klarer å komme med er å ta bilen fra råkjørere, selv om de forårsaker få ulykker totalt sett. De fleste ulykker skyldes helt andre ting.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Så å fjerne råkjørere fra trafikken er symbolpolitikk?
    Deg om det!
    Poenget mitt var at folk bare henger seg opp i unge førere, selv om de nesten er nederst på dødsstatistikken. Du bekrefter jo til fulle fordommene som folk flest har. Det eneste du klarer å komme med er å ta bilen fra råkjørere, selv om de forårsaker veldig få ulykker. De aller fleste ulykker skyldes helt andre ting.
    [/QUOTE]
    Om jeg forstår deg rett mener du tydeligvis at råkjøring i trafikken ikke er spesielt foruroligende.
    Deg om det.
    Farlige sjåfører burde lukes ut av trafikken uansett alder.
    Om det er en fordom jeg bekrefter, så lever jeg godt med det.
    Det er forøvrig du som til stadighet forfekter fordommer basert på alder
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.715
    Torget vurderinger
    96
    Poenget mitt var at folk bare henger seg opp i unge førere, selv om de nesten er nederst på dødsstatistikken. Du bekrefter jo til fulle fordommene som folk flest har. Det eneste du klarer å komme med er å ta bilen fra råkjørere, selv om de forårsaker veldig få ulykker. De aller fleste ulykker skyldes helt andre ting.
    Om jeg forstår deg rett mener du tydeligvis at råkjøring i trafikken ikke er spesielt foruroligende.
    Deg om det.
    Farlige sjåfører burde lukes ut av trafikken uansett alder.
    Om det er en fordom jeg bekrefter, så lever jeg godt med det.
    Det er forøvrig du som til stadighet forfekter fordommer basert på alder
    [/QUOTE]

    Nå tuller du fælt. Jeg har aldri påstått at råkjørere ikke utgjør en risiko. Men IKKE den største, langt derifra, og det er det tydeligvis enkelte som tror.
    Jeg har ingen fordommer på dette feltet, jeg baserer det jeg sier på faktiske ting, ikke føleri. At gamle førere er en betydelig risiko i trafikken, større enn unge, er 100% fakta.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Litt OT, fant ikke en bedre tråd for dette.
    Fødselsraten i Norge er ca 1,4. Må være mellom 2.1-2,2 for å sikre befolkningsstabilitet (uten innvandring)
    Ståa i Europa er slett ikke noe bedre
    Ikke entydige tall, men kan være sammenheng med mannens bidrag til husarbeidet
    Som alltid; alt var bedre før..
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Litt OT, fant ikke en bedre tråd for dette.
    Fødselsraten i Norge er ca 1,4
    Samd i at det er problematisk, men det er historisk vanleg med variasjonar og dei siste 25 har kurva vår følgd resten av Norden, jaffal.

    Økonomi (særleg frykteleg dyre hus i sentrale strok), full sysselsetjing, større krav til å sjå til yngelen heile tida, sein-effekt av høgare alder for første barn - det er mengder av forklaringar.

    figur-2-samlet-fruktbarh.jpeg

    Rundt 1930 var fruktbarhetstallet i Norge sunket til tre, og det sank videre til et foreløpig bunnivå på bare 1,87 i gjennomsnitt for perioden 1936–1940, ikke minst som følge av de vanskelige økonomiske forholdene i 1930-årene. Fra sist på 1930-tallet økte fruktbarhetstallet igjen, og denne økningen fortsatte frem til perioden 1961–1965 da det var nådd 2,94. Siden sank det igjen til et nytt bunnivå på 1,68 i perioden 1981–1985. I årene frem til århudreskifte lå det så nokså stabilt på 1,80–1,85. Senere har fruktbarhetstallet basert på femårige gjennomsnitt svingt noe; lavest lå det i perioden 2016–2019 med 1,61 og høyest 2006–2010 (4 år) med 1,94.
    Av kvinnene som fylte 30 år i 2022, altså 1992-kohorten, var det 54 prosent som ikke hadde fått barn. For ti år siden var tilsvarende andel 42 prosent.

    – Siden det er så mange 30-åringer som ikke har fått barn ennå, er det tvilsomt at dagens kvinner får like mange barn som generasjonene før dem har fått – selv om de kan tenkes å føde litt flere barn etter fylte 30 år, sier Andersen.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Kvinnefrigjøringa får ta mesteparten av skylda. :cool:
    Heilt sikkert ein del av forklaringa, men viss vi reknar den frå ca 1900, er det jo ikkje heilt openbert at det er slik, og det forklarar heller ikkje at raten gjekk opp etter åttitalet og at vi (Norden) har hatt høgare rate enn Sør- og Aust-Europa i lang tid.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har 3 små (3, 6 og 9 år). Regner netto ekstra kostnad i størrelsesorden 25-30k i mnd. (både direkte og indirekte kostnader)
    Bhg, sfo, forsikringer, større bil (gjerne 2 biler som vi må ha pga. barna), større bosted med nok soverom, mat, reise, mer slitasje på alt (inkludert bil, inbo, uteområder etc), klær, leker, ekstra fridager fra jobb, mye dyrere ferier og kan bare reise når det er dyrest, mer strømbruk, fritidsaktiviteter med alt det medfører (idrett, kino, lekeland, ski etc. ) utstyr til alt som skal gjøres, potensielt dårligere lønnsoppgjør grunnet begrensninger på hjemmefronten etc.
    Får vår del for å få det til å gå noenlunde opp må dama jobbe 60% så mye reduksjon i inntekt der også. (hun jobber i fly).

    Skjønner godt at flere barn ikke er for alle.
    Det eneste er at vi har lavere forbruk på å gå ut å spise grunnet at det ikke finnes anledninger til det.

    "Nå er det faen meg vanlige folk sin tur".
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Og for å fortsette den diskusjonen om å kjøre for fort og om dette er en melkeku for staten:

    E18 fra Vinterbro til rasteplassen på Svartskog har midtdeler. Kom der en dag og havnet bak en som kjørte 10-20 km under fartsgrensen. Da det er midtdeler får du ikke gjort annet enn å irritere deg og vi var vel 4-5 stykk som irriterte oss. Når man kommer til bakken opp forbi rasteplassen blir det 2 felt eller det jeg husker og da ville selvfølgelig alle forbi sinka, som da plutselig begynte å øke farten (!). Resultatet var selvfølgelig at alle 4-5 bilen ble fanget av fotoboksen på toppen av bakken før det blir ett felt igjen :mad:

    Kostet meg rundt 4000 kr for noen år siden og vi var flere akkurat da. Har dette noen med sikkerhet i trafikken å gjøre eller er det kun en melkeku ? Forstå meg rett, jeg liker ikke råkjøring og holder som regel fartsgrensen spesielt nå etter at jeg fikk elbil, men det er mye som er viktigere å ta tak i om man ønsker å reduserte antall som dør i året.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har 3 små (3, 6 og 9 år). Regner netto ekstra kostnad i størrelsesorden 25-30k i mnd.
    Bhg, sfo, forsikringer, større bil (gjerne 2 biler), større hus, mat, reise, mer slitasje på alt, klær, leker, ekstra fridager fra jobb, mye dyrere ferier og kan bare reise når det er dyrest, mer strømbruk, fritidsaktiviteter med alt det medfører (idrett, kino, lekeland, ski etc. ) utstyr til alt som skal gjøres, potensielt dårligere lønnsoppgjør grunnet begrensninger på hjemmefronten.
    Får vår del for å få det til å gå noenlunde opp må dama jobbe 60% så mye reduksjon i inntekt der også. (hun jobber i fly).

    Skjønner godt at flere barn ikke er for alle.
    Det eneste er at vi har lavere forbruk på å gå ut å spise grunnet at det ikke finnes anledninger til det.
    Det er nok noe der. Forventningene til aktivitet og oppfølging av barn har blitt så skyhøye at mine tre (nå unge voksne) ikke ser ut til å ha det minste lyst til å påta seg det megaprosjektet det etterhvert har blitt å selv ha barn. Det fremstår som en umulig oppgave. Legg til en verden som ser ut til å være på rask vei til helvete, med klima og krig, så er det vel ikke all verdens grunn til å produsere flere mennesker heller. Jeg regner ikke med noen stor flokk av barnebarn.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og for å fortsette den diskusjonen om å kjøre for fort og om dette er en melkeku for staten:

    E18 fra Vinterbro til rasteplassen på Svartskog har midtdeler. Kom der en dag og havnet bak en som kjørte 10-20 km under fartsgrensen. Da det er midtdeler får du ikke gjort annet enn å irritere deg og vi var vel 4-5 stykk som irriterte oss. Når man kommer til bakken opp forbi rasteplassen blir det 2 felt eller det jeg husker og da ville selvfølgelig alle forbi sinka, som da plutselig begynte å øke farten (!). Resultatet var selvfølgelig at alle 4-5 bilen ble fanget av fotoboksen på toppen av bakken før det blir ett felt igjen :mad:

    Kostet meg rundt 4000 kr for noen år siden og vi var flere akkurat da. Har dette noen med sikkerhet i trafikken å gjøre eller er det kun en melkeku ? Forstå meg rett, jeg liker ikke råkjøring og holder som regel fartsgrensen spesielt nå etter at jeg fikk elbil, men det er mye som er viktigere å ta tak i om man ønsker å reduserte antall som dør i året.
    Akkurat den fotoboksen har mye med sikkerhet å gjøre. Den står der feltene begynner å gå sammen igjen, og det er en tilsvarende motsatt vei hvor de to feltene fra den andre siden også går sammen. Man vil virkelig ikke at en rally-tarzan skal passere bakketoppen som en kanonkule og risikere å møte en likesinnet som kommer motsatt vei. Det er heller ingen avkjøringer mellom Vinterbro og Mastemyr, så ulykker der fører også til at mye trafikk blir stående fanget bakover ganske lenge. Akkurat den er en av de mest fornuftig plasserte fotoboksene jeg vet om.

    Forbikjøringsfeltet opp bakken er ellers nokså langt. Man rekker fint å passere en 3-4 vogntog på vei oppover der, og likevel ligge pent på 79 km/t i høyre felt ved fotoboksen. Begrenset medfølelse fra min side for å ha blitt tatt av den.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Ble tatt i den tunnellen for noe år siden. Umerka UP målte bilen forran meg ett stykke før de nådde igjen en annen bil å måtte slakke av. Jeg hadde cruise controllen på (og hadde blitt grundig frakjørt av den andre bilen med den sorte passaten på hjul) og gled lett forbi da den andre bilen la seg inn for til høyre for å slippe meg forbi (klarte ikke å få opp farten igjen/brukte speilene å så at jeg hadde større tempo).
    UP hev seg ut å målte meg noen sekunder før jeg skjønte tegninga og skrudde av cruise kontrollen.
    Når jeg nevnte for betjenten at føreren av den andre bilen var heldig var svaret "du har nyere bil og er en større statement for alle andre traffikanter"......... Målt til 102km/t.
    Må også nevne at jeg fikk kjeft for ikke å ha stoppet inne i tunnellen etter at blålys kom på. Fikk også påpekt at jeg ikke skulle fortsatt i 80 til jeg kom ut av tunnellen når jeg svarte tilbake at å stoppe inne i en tunnell kanskje ikke var en så god ide.

    Blir alltid smått gal hver gang jeg må kjøre gjennom "Stavangertunnellene". 60km/t på vei nedover (fotoboks(er)), 90km/t på vei oppover hvor det er passeringsfelt.
    En tidligere kollega av meg kjørte såpass nedi der at det i tillegg til en skyhøy bot ble samfunnstjeneste hos bymisjonen, etter at han fikk lappen tilbake så ble han en av dem som har egen kø på vei til hytta.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Det er nok noe der. Forventningene til aktivitet og oppfølging av barn har blitt så skyhøye at mine tre (nå unge voksne) ikke ser ut til å ha det minste lyst til å påta seg det megaprosjektet det etterhvert har blitt å selv ha barn. Det fremstår som en umulig oppgave. Legg til en verden som ser ut til å være på rask vei til helvete, med klima og krig, så er det vel ikke all verdens grunn til å produsere flere mennesker heller. Jeg regner ikke med noen stor flokk av barnebarn.
    En veninne av ene datteren min ble interessert i riding. Etter hvert ridde hun 3 - tre! - steder i uka. Ene stedet ut langs E18 sørover så det er forsåvitdt greit nok med utgangspunkt i Nordstrand, en gang i Sørkedalen (så langt unna i Oslo det er mulig å komme for de som ikke er lokalkjent) og en gang på Alnabru et sted. Moren kjørte altå til disse tre stedene frem og tilbake i rushtrafikken hver bidige uke. Det er ganske betydelig element av selskading i dette, det er også lov å si nei...

    Min eldste liker å stå på slalom og jeg har sagt at hun og venner kan dra så ofte til Tryvann de bare vil, jeg skal gladelig betale heiskort osv men de får klare å ta banen frem og tilbake selv.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    En veninne av ene datteren min ble interessert i riding. Etter hvert ridde hun 3 - tre! - steder i uka. Ene stedet ut langs E18 sørover så det er forsåvitdt greit nok med utgangspunkt i Nordstrand, en gang i Sørkedalen (så langt unna i Oslo det er mulig å komme for de som ikke er lokalkjent) og en gang på Alnabru et sted. Moren kjørte altå til disse tre stedene frem og tilbake i rushtrafikken hver bidige uke. Det er ganske betydelig element av selskading i dette, det er også lov å si nei...

    Min eldste liker å stå på slalom og jeg har sagt at hun og venner kan dra så ofte til Tryvann de bare vil, jeg skal gladelig betale heiskort osv men de får klare å ta banen frem og tilbake selv.
    Barnemishandling! Den unge oppvoksende slekta som er såååå opptatt av miljø, CO2 og slikt, kan da for pokker ikke belastes med å kjøre kollektivt!
    Du er brutal!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hest og ku er som kjent også ikke miljøvennlig.
    Dette er rette idretten for hesteinteresserte.


     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.129
    Antall liker
    9.442
    Er det litt status at barna skal være med på flest mulig fritidsaktiviteter? Det virker som om barn ikke får lov til å leke/være sammen spontant lenger, alt må være organisert.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Andre land har andre måter å disiplinere barn til å bli lydige borgere på. Jfr. Hitler og Putin. Vi som surrer rundt på dette forum er muligens den siste generasjonen av nordmenn som kunne kunsten å leke spontant. Og det verste er at dette ligger mye i vårt ( de voksnes ) behov for å vise fram at vi har så flinke unger som driver med aktiviteter som krever såååå dyrt, unskyld; jævlig dyrt, og flott utstyr for å drive slik aktivitet!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Hest og ku er som kjent også ikke miljøvennlig.
    Dette er rette idretten for hesteinteresserte.



    Dette er en STOR greie i Finland. Det arrangeres Europamesterskap og Verdensmesterskap i "Kjepphest".
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er det litt status at barna skal være med på flest mulig fritidsaktiviteter? Det virker som om barn ikke får lov til å leke/være sammen spontant lenger, alt må være organisert.
    Skjedd mye rart siden pandemien og kjølvannet der. Man fikk jo ikke lov å la små barn leke med andre på lang tid. Mye av dette "har satt seg"..

    Dessuten må ikke alt være organisert heller.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.129
    Antall liker
    9.442
    Skjedd mye rart siden pandemien og kjølvannet der. Man fikk jo ikke lov å la små barn leke med andre på lang tid. Mye av dette "har satt seg"..

    Dessuten må ikke alt være organisert heller.
    Det begynte lenge før pandemien.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Angående dette med fart og bøter, vi burde kunne trekke i fra 30-40 % på målt fart siden den norske kilometer`n ikke er verdt noe lenger!
    Eller var det krona...?

    Mvh.
    SAL
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.597
    Antall liker
    14.003
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.219
    Antall liker
    3.737
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Som tidligere småbarnspedagog har jeg ofte, i foreldresamtaler, funnet det høyst nødvendig å påpeke at grensesetting og oppdragelse ikke er et valg, men en fordømt plikt.

    Håper og tror at jeg nådde inn til noen.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.597
    Antall liker
    14.003
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Som tidligere småbarnspedagog har jeg ofte, i foreldresamtaler, funnet det høyst nødvendig å påpeke at grensesetting og oppdragelse ikke er et valg, men en fordømt plikt.

    Håper og tror at jeg nådde inn til noen.
    Det er nok fleire og fleire som feiler der nå. Snakk med barnehage-, sfo- og barneskoletilsette.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Akkurat den fotoboksen har mye med sikkerhet å gjøre. Den står der feltene begynner å gå sammen igjen, og det er en tilsvarende motsatt vei hvor de to feltene fra den andre siden også går sammen. Man vil virkelig ikke at en rally-tarzan skal passere bakketoppen som en kanonkule og risikere å møte en likesinnet som kommer motsatt vei. Det er heller ingen avkjøringer mellom Vinterbro og Mastemyr, så ulykker der fører også til at mye trafikk blir stående fanget bakover ganske lenge. Akkurat den er en av de mest fornuftig plasserte fotoboksene jeg vet om.

    Forbikjøringsfeltet opp bakken er ellers nokså langt. Man rekker fint å passere en 3-4 vogntog på vei oppover der, og likevel ligge pent på 79 km/t i høyre felt ved fotoboksen. Begrenset medfølelse fra min side for å ha blitt tatt av den.
    Du har sikkert rett og passering i fartsgrensen hadde vært problemfritt om sinka hadde fortsatt som før, men han ga altså på til fartsgrensen og vel så det. Ingen dramatikk selv om vi var 4-5 biler som gikk inn i flette sonen med kanskje 90, bortsett fra at det var plassert en boks akkurat der - velkalkulert plassering. Vi kjenner vel alle til typen som kjører sakte og gir på straks det er en rett strekning eller legger seg i venstre felt i fartsgrensen på motorveien. Blir aldri tatt, forårsaker en masse irritasjon og et og annet tapt liv.
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.284
    Antall liker
    9.134
    Årsak til ungdomsproblema våre?


    Det finnes håp..

     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du har sikkert rett og passering i fartsgrensen hadde vært problemfritt om sinka hadde fortsatt som før, men han ga altså på til fartsgrensen og vel så det. Ingen dramatikk selv om vi var 4-5 biler som gikk inn i flette sonen med kanskje 90, bortsett fra at det var plassert en boks akkurat der - velkalkulert plassering. Vi kjenner vel alle til typen som kjører sakte og gir på straks det er en rett strekning eller legger seg i venstre felt i fartsgrensen på motorveien. Blir aldri tatt, forårsaker en masse irritasjon og et og annet tapt liv.
    Nei, jeg vet godt hvor den boksen står. Det er litt over en kilometer fra forbikjøringsfeltet starter nederst i bakken. Jeg har egentlig litt vanskelig for å se scenariet hvor 4-5 biler fortsatt forsøker å presse seg forbi en «sinke» når forbikjøringsfeltet nesten er slutt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn