Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.489
    Antall liker
    3.610
    Sted
    Sunnmøre
    Er det litt status at barna skal være med på flest mulig fritidsaktiviteter? Det virker som om barn ikke får lov til å leke/være sammen spontant lenger, alt må være organisert.
    Nja, eg veit ikkje.

    Trur mange foreldre eigentleg ønskjer færre planlagde aktivitetar, men for ungane handlar det ofte om å ha ein arena å vera saman med vener på, og fordi dei (og foreldra) har oppfatninga av at dei må "gå på noko" for å kunne driva med det. Det er jo i mindre grad slik at ein sender småskuleungar ut av døra heime med beskjed om "å finna på noko" eller "finna nokon å vera med".
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nja, eg veit ikkje.

    Det er jo i mindre grad slik at ein sender småskuleungar ut av døra heime med beskjed om "å finna på noko" eller "finna nokon å vera med".
    Dette er vel en av de store forskjellene som har oppstått ila de siste vel 30 år... før var det straff å måtte være inne... nå er det straff å måtte gå ut og "finne på noe"...
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Ingeniøren skrev:


    Du har sikkert rett og passering i fartsgrensen hadde vært problemfritt om sinka hadde fortsatt som før, men han ga altså på til fartsgrensen og vel så det. Ingen dramatikk selv om vi var 4-5 biler som gikk inn i flette sonen med kanskje 90, bortsett fra at det var plassert en boks akkurat der - velkalkulert plassering. Vi kjenner vel alle til typen som kjører sakte og gir på straks det er en rett strekning eller legger seg i venstre felt i fartsgrensen på motorveien. Blir aldri tatt, forårsaker en masse irritasjon og et og annet tapt liv.
    Nei, jeg vet godt hvor den boksen står. Det er litt over en kilometer fra forbikjøringsfeltet starter nederst i bakken. Jeg har egentlig litt vanskelig for å se scenariet hvor 4-5 biler fortsatt forsøker å presse seg forbi en «sinke» når forbikjøringsfeltet nesten er slutt.

    Det er veldig lett å se for seg og selvopplevd mange ganger.

    Snilen øker gjerne farten betraktelig når det blir to felt og med bare 1000m tilgjengelig forsvinner disse fort.

    Om snilen kommer seg opp til 80 vil han bruke 45s på dette feltet og ofte stiger farten til over lovlig grense så da kommer det an på hvor mye de som vil forbi ønsker og bryte fartsgrensen og helst avstand til bilen foran for at flest mulig skal slippe forbi, så nei dette er ikke det minste vanskelig å se for seg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    En kompis jeg satt på med måtte "ta i" litt når han skulle passere en sinke på samme plass for en del år siden. Det gikk rolig for seg helt til vi kom opp på siden av tullingen. Da ga'n fyren gass som førte til at kompisen "fikk horn" og tråkket realt på pedalen (i en ganske så vilter kompressormatet Jaguar). Vi føyk jo selvfølgelig forbi, og da med påfølgende hard oppbremsing før (den velkjente!) boksen.

    Tullingen ble kraftig sur - aldri sett så mye "up yours" bak oss... :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Scenario: Du sitter bak rattet på en knall rød treker med semitankvogn med klare "Cirkle K" logoer. Det mange ikke vet er at slike biler, dvs ALLE norske tankvogntog og tank singlebiler som transporterer brennbar veske er blokkert på akkurat 80kmt. Andre lastebiler og trailere kan faktisk være blokkert på 90kmt
    ( utenlandske kan man aldri vite, der er det mye rart ). Du kommer på E6 i høyre felt i dine 80kmt. Inn fra høyre kommer en liten bil som kjører på aksellerasjonsfeltet. Han (hattkailen!) burde selvsagt ikke ha noen problemer med å kjøre fortere enn 80 kmt, passere deg og legge seg inn foran for så å forsvinne i 110kmt (fartsgrensen). Men neida, han ligger der 3-5 meter foran deg i akkurat 80kmt. Så tar aksellerasjonsfeltet slutt og "Hattkailen" klemmer fram et tynnt lite "tuuut", for å signalisere at du skal bremse ned ditt 40 tonn vogntog for å slippe ham fram. Du har da to altrenativer, enten stå på bremsen og risikere at den bilen bak deg som ligger alt for nære kjører inn i tankvogna di eller svare med et voksent "TUUUUUT" og fortsette i 80 kmt og la hattkailen få stå på bremsen. Velger du det siste vil du etter noen kilometer oppleve at "Hattkailen" passerer deg i venstre felt, legger seg inn foran deg og bremser ned til 70kmt! for å "ta igjen!" Hvis du står på bremsen og slipper idioten inn foran deg så vet du, du kjører tungbil så slikt vet du, at du vil bruke noe mellom 5-10 liter diesel for å komme opp i 80kmt igjen! Er det rart at mange tungbilsjåfører har høyt blodtrykk og magesår? Og hvis du er en av de som gir på som fan før veikryss eller rundkjøringer for å komme før den traileren som skal inn på veien bare for å slakke av så snart du ligger foran er du også en som ønskes god tur til et meget varmt sted. Veldig mange trekkere og store lastebiler har en adaptiv cruisecontrol som ikke bare automatisk holder avstand, men den viser også hvor fort bilen foran deg kjører, selv om den ikke er satt på å holde avstand. Og bare en liten kommentar når det kommer til EL biler. Hvis du har så lite batteri at du ikke tør kjøre fortere enn 65-70kmt fordi du er redd for at du ikke har batteri nok til komme fram hvis du kjører i 110kmt så vær så snill, av hensyn til miljøet og CO2 utslipp, så kunne du kanskje ikke ligge på E6? Finn mindre veier med mindre trafikk og lavere fartsgrenser. For hvis du var i stand til å bruke speilene på bilen din vil du se en lang rekke av lastebiler og trailere som brenner utrolig mye ekstra diesel fordi de ikke kan kjøre i optimal hastighet. Kjøre forbi EL bilen?? Vel har man kjørt på E6 så vet du at det ligger en "Hattkail" evt "Kjærring" i venstre feltet som kjører så sakte at vedkommende blokkerer enhver forbikjøringsmulighet!

    Jeg savner tiden da jeg kjørte legevaktbil med blå blink! Ikke det at det ble færre idioter etter veien av den grunn, men det gikk da an å komme forbi uten å riskere
    lappen! På den annen side så er det ikke så dumt å være pensjonist med god tid og fin musikk i bilens spilledåse heller. :giggle:

    Fortsatt God Påske folkens!
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    ^Min sønn, trailersjåføren, nikker anerkjennende til denne. Spesielt setningen om el-bilene, nærmere bestemt Kia Soul og Nissan Leaf.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.489
    Antall liker
    3.610
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Ingen tvil om kven som er idiot i det scenariet, @Spiralis. Skal også vedgå at fullasta Leaf mk I ikkje er optimalt køyretøy på E6 i 110 km/t.

    Edit: Det er sjølvsagt også noldus å bli liggjande i venstre felt over tid.

    Samtidig lurer eg kvifor ferjemannskapet alltid slepper av tungtrafikk først, slik at resten av køen vert liggjande og trykka bak i timesvis?
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.289
    Antall liker
    9.138
    Samtidig lurer eg kvifor ferjemannskapet alltid slepper av tungtrafikk først, slik at resten av køen vert liggjande og trykka bak i timesvis?
    Var jo litt fokus på dette for et par år siden...

    – Vi ber rederiene om å tenke på i hvilken rekkefølge kjøretøyene om bord blir sluppet av, når de stuer disse ved ombordkjøring. Vi oppfordrer til at personbiler blir sluppet av før tyngre kjøretøy og bobiler, i den grad dette er mulig. Vi ønsker ikke at det skal oppstå farlige situasjoner langs veien hvor det blir foretatt farlige forbikjøringer, sier teamleder Marte Sørø på fergeavdelingen i Statens vegvesen.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og bare en liten kommentar når det kommer til EL biler. Hvis du har så lite batteri at du ikke tør kjøre fortere enn 65-70kmt fordi du er redd for at du ikke har batteri nok til komme fram hvis du kjører i 110kmt så vær så snill, av hensyn til miljøet og CO2 utslipp, så kunne du kanskje ikke ligge på E6? Finn mindre veier med mindre trafikk og lavere fartsgrenser.
    Apropos det tidligere scenariet om forbikjøringsfeltet på Svartskog med fotoboks på slutten: Med elektrisk Tesla P90DL har jeg ikke noen problemer å komme meg forbi der. Om jeg har ligget bak en sinke fra Vinterbro og dit er jeg foran vedkommende og tilbake i høyre felt før rasteplassen midt i bakken. På samme måte, om jeg kommer ut i et akselerasjonsfelt og oppdager førti tonn vogntog rett ved siden av meg kan jeg flette inn flere billengder foran vogntoget mot slutten av akselerasjonsfeltet.

    Det drar ikke så mye mer strøm å gjøre 40-100 på 2 sek enn på 10. Snitthastighet drar strøm, men man behøver ikke sinke øvrig trafikk for det.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Apropos det tidligere scenariet om forbikjøringsfeltet på Svartskog med fotoboks på slutten: Med elektrisk Tesla P90DL har jeg ikke noen problemer å komme meg forbi der. Om jeg har ligget bak en sinke fra Vinterbro og dit er jeg foran vedkommende og tilbake i høyre felt før rasteplassen midt i bakken. På samme måte, om jeg kommer ut i et akselerasjonsfelt og oppdager førti tonn vogntog rett ved siden av meg kan jeg flette inn flere billengder foran vogntoget mot slutten av akselerasjonsfeltet.

    Det drar ikke så mye mer strøm å gjøre 40-100 på 2 sek enn på 10. Snitthastighet drar strøm, men man behøver ikke sinke øvrig trafikk for det.
    Klart jeg kunne feid forbi om jeg var alene, men her var det 4-5 i rekke som all la seg ut i 80 og hadde fint rusla forbi om idioten ikke hadde gitt på. Da har du valget mellom å øke til 90 og ikke end opp i en kritisk situasjon i enden av feltet eller begynne med nedbremsing og bli liggen bak i 60-70 til Mastemyr. Løste seg ved at all ga på litt, helt problemfritt, men så var det boksen. Mulig de har folk som får betalt for denne leken - gir jo gode penger i statskassa...😀

    Det var vi som fikk straffen ikke idioten. Han viste jo vi ville forbi og med sin handling lagde en mulig trafikkfarlig situasjon, ustraffet..
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.724
    Torget vurderinger
    96
    Så nylig et bilde av nordmenn på Harrytur til Sverige med ræva hengende ut av bil i fart.
    Svenske raggere som drar til Kongsvinger er enda dummere.

     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    En interessant analyse for de som er interessert i økonomi og hvordan finansfolket, globalt og dermed også til en viss grad lokalt tenker.
    Jeg har ikke aksjer utover det staten sørger for via oljefondet og jeg har heller ikke eierinteresser i noen firma.
    For meg synes det klart at, som nær sagt alltid;
    - store talls lov gjelder, og jeg vil si ikke minst innen øknomi, investeringer
    - som tidligere diskutert, bla i denne tråden, ser det nå ut til en forskyvning fra de store norske investorene fra lokalt til globalt gjennom at de både flytter fysisk ut avlandet, men også tar med seg sine formuer og investerer nå mer i utenfor Norge. Mer her er så langt ikke nødvendigvis alt, men litt etter litt flytter investeringskapitalen gradvis ut. Det gjelder en så lenge sikkert ikke for "småsparerne", men jeg tipper at det også vil endre seg

    Så kan vi karakterisere dette på så mange måter. Men for Norge som nasjon er dette slett ikke bra. Og når utenlandske investorer ser på hva som skjer i det politiske Norge og varsler om at dette gir økt risiko så ser vi vel nå antydningen til at amatørarbeid, som i alle sammenhenger, får store konsekvenser. Kapitalen er og blir i enda større grad global og det er der kampen om langsiktige investeringer foregår.

    Slik som feks en tom lagerhall i Mo i Rana til 2,5 milliarder (eller hva det nå var - uansett en vanvittig sum), eller bruk av elektrisitet til drift av datasenter med en håndfull arbeidsplasser, men som driver opp strømpriser slik at eksisterende industri kan bli utkonkurrert og legges ned/flyttet til utlandet..

    Med mindre man vet hva de nye etablerte firmaene er/gjør er tallet på nyetableringer helt uinteressant. Noen har sikkert den oversikten. Men 6 000 enkeltmannsforetak vs 6 000 "Freyr" vs 6 000 "Equinor" gjør en stor forskjell på Norges økonomi. 6 000 enkeltmannsforetak kan dog gjøre en forskjell lokalt..
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Vel vel skulle du ha sett, nå står ikke verden til påske (hmm vel akkurat nu har den vel gjort det..)
    Inlog, har ikke dessverre ikke hele teksten, men alle skjønner vel hva det går i.
    Et første steg kanskje, men veldig veldig sent
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.661
    Antall liker
    15.759
    Torget vurderinger
    2
    Sjeldent bra om fødselstallene i verdens nasjoner og om bakenforliggende årsaker. Den primære: folk venter for lenge med å få barn og oppdager at det ble vanskeligere enn de trodde. Overraskende, kun noen få vil ikke ha barn, og veldig mange sliter fordi de ikke fikk noen.

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Kvinner MÅ jo ha sin master og etablert karriære før de kan få barn! Og da har jo mange av dem passert 40 og satser på at medisinske framskritt skal løse problemet med at "den biologiske klokken" har stoppet!
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    Nå utelukkes ikke ny renteheving fra Norges Bank fordi den norske krona er langt svakere enn forventet, euroen nærmer seg på nytt 12-tallet. Dette ifølge Handelsbanken i dag.

    Hva er det de norske økonomene ikke forstår når det gjelder valuta og kronekursen? I flere år har vi blitt fortalt at den norske krona SKAL styrke seg. Etter hver renteheving så styrker den norske krona seg litt, for så å falle tilbake kort tid etter.

    Det mest forundringsverdige er hvorfor økonomene ikke tar lærdom av tidligere feilslåtte spådommer mht kronekurs.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    De har da ikke tid til å lappe på huller, mye viktigere å fjerne parkeringsplasser med slik som dette, idioter er knapt dekkende
    Er vel gjerne en buss stopp dette der bussen stopper midt i veien i tillegg...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Det er samme fenomen som gjør at de små endringene i skattesatsene på lønnsinntekt de Rød-Grønne kom med knappest har noe å for noen. Den sosiale profilen i skattesystemet kommer fremfor alt fra bunnfradraget, altså hvor mye man kan tjene før man betaler inntektsskatt.

    Selv om inntektsskatt er progressiv er mva regressiv, jo mindre man har å rutte med jo større andel av inntekten må man bruke på basale goder og jo høyere effektiv skattesats får man. Om man i snitt har en grei slump til overs hver måned som spares i ett eller annen så har man i praksis ikke mva på den delen av inntekten.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.289
    Antall liker
    9.138
    At avstanden mellom 5,2 og 4,7% er så liten får en jo til å tenke på avstanden fra 4,7 og ned til 4,2, for ikke å snakke om fra 4,2 og ned til 3,7. Kanskje det perfekte tillegget er 3,2%?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    At avstanden mellom 5,2 og 4,7% er så liten får en jo til å tenke på avstanden fra 4,7 og ned til 4,2, for ikke å snakke om fra 4,2 og ned til 3,7. Kanskje det perfekte tillegget er 3,2%?
    Den største effekten av dårlige (eller gode) tillegg over tid er at de akkumulerer seg, ikke hva de er ett enkelt år. Unasett blir det neppe det helt spektakulære med kollektive forhandlinger. Det forhandles også om totalen for bransjer/sektorer - er fort ganske store variasjoner innad. At ens tariffområde fikk 5% lønnsøkning betyr ikke at en selv fikk 5%.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    At avstanden mellom 5,2 og 4,7% er så liten får en jo til å tenke på avstanden fra 4,7 og ned til 4,2, for ikke å snakke om fra 4,2 og ned til 3,7. Kanskje det perfekte tillegget er 3,2%?
    4,2 er nesten et perfekt tall for nerder. Hvorfor ikke slå til med 28 som er et ordentlig perfekt tall.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.489
    Antall liker
    3.610
    Sted
    Sunnmøre
    Imponert over hvor kjapt Bolstad snudde kappen sin.
    Den skjøna eg ikkje heilt? Det vedtaket han var med på i PF forstår eg (ut frå TV2-saka) som ein implisitt kritikk av sikkerheit og rutinar kring interne varsel i Politiet, ikkje eit uttrykkk for lojalitet til maktstrukturane i Politet og kritikk av varsel?

    At han no, på andre sida av bordet, prøver å få orden på dette, er vel ikkje å snu kappa etter vinden?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.512
    Antall liker
    8.057
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Neida, jeg tenkte egentlig ikke på denne artikkelen, men mer generelt på diskusjoner jeg har sett ham i i hans forhenværende jobb og den han innehar nå.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Dette er nok mer regelen enn unntaket. Jeg kjenner til dagens statssekretær i helsedepartementet og han har endret mening i stort sett alle saker 180 grader etter at han gikk fra å være en frittalende lege til å være helsebyråkrat.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    En enebolig nedi gata vår her (Lørenskog) sto for salg ganske lenge. Det ble til slutt solgt til kommunen for ca 13MNOK for et par år siden.
    Stått tomt siden. Flyttet inn noen "beboere" en ukes tid, litt røykutvikling i en etasje. Slukket og stått tomt. Tenker det blir noen kroner å rehabililtere det huset om det i det hele tatt prioriteres.
    Og nå rives det faktisk.


    434683713_3728645104072149_549340174484879866_n.jpg
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.512
    Antall liker
    8.057
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Dette er nok mer regelen enn unntaket.

    Selvsagt. Stillingen som statssekretær gir nok noe bedre lønn og mer komfortable fremtidsutsikter enn stillingen som tillitsvalgt i pol'ti.

    Lurer på hva hans tidligere kolleger tenker nå?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dessverre så altfor vanlig.., Det burde faktisk vært karantene også for fagforeningsledere for å "gå over til andre siden", - medbringende detaljert kunnskap om tanker og strategier i det som plutselig blir motparten i forhandlinger..... money talks...
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Ja, men han er dessverre bare en professor emeritus og Fmin har allerede svart med svaret. Kunnskap er overvurdert (i møte med politikerne)
    Husk at politikernes statistikk evner/ståsted/vurdering er maksimal tilbake til siste regjeringsskifte (bare hør etter når den den nye finanspolitiske talspersonen for Ap uttaler seg - der er det mye bakspeil)
    I tillegg har de vel som de fleste andre ikke særlig statistikk utdanning eller erfaring, det er lett å gå i fella
    https://www.dn.no/marked/demografi/...n-tro-pa-langt-liv-som-pensjonist/2-1-1618969
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn