Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Likefullt er det litt interessant at vi angivelig sløser bort enorme summer på distriktene, samtidig som det er en overordnet plan for å legge ned hele greia.
    Nei. Distriktene bidrar med enorme inntekterr til Norge. Nordsverige har ikke olje, fisk eller milloner av turister.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    9.793
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Og da er det greit at 1800 mennesker dør i året pga manglende akuttilbud? Politikerne bør heller finnes seg annen jobb om de ikke å sørge for dette. Det er deres forbannede plikt. Hva med å legge Oslogrytas akuttilbud til Stavanger? Masse besparelser her. Det er dette det er snakk om her...
    Jeg har vel ikke sagt at det er greit at det dør 1800 mennesker i året pga manglende akuttilbud? Skjønner ikke helt hva du mener med å legge Oslogrytas tilbud til Stavanger, men det er kanskje ikke så viktig heller.

    Jeg har for ordens skyld ikke argumentert imot at distriktene skal ha et fornuftig akuttilbud.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Vi skal fange CO2 og lagre det under Nordsjøen, noe ingen har gjort før.
    Vi skal drive gruvedrift på havbunnen, noe ingen har gjort før, og ingen aner konsekvensene av
    Vi skal bygge batterifabrikker basert på teknologi andre har, og som de kan drive billigere.
    Vi skal ha gruve deponi i fjorden, som de fleste har forbudt fordi de vet hvor mye det forurenser.
    I det hele tatt:
    Det er typisk norsk å være god!
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    9.793
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Vi skal fange CO2 og lagre det under Nordsjøen, noe ingen har gjort før.
    Vi skal drive gruvedrift på havbunnen, noe ingen har gjort før, og ingen aner konsekvensene av
    Vi skal bygge batterifabrikker basert på teknologi andre har, og som de kan drive billigere.
    Vi skal ha gruve deponi i fjorden, som de fleste har forbudt for de de vet hvor mye det forurenser.
    I det hele tatt:
    Det er typisk norsk å være god!
    Jepp, månelandingene står i kø, og imens ruller det på i Nordsjøen som aldri før. 😏
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Norge gidder ikke å bruke penger på gruveindustri og ressurskartlegging. Vi har betydelig mineral ressurser ingen politiker vil bruke penger på, til tross for at de har hevdet at dette er fremtiden i 40 år. Vi har olja....

    Tja. Norge Mining har da i det minste klart å finne den største fosfatreserven i verden, som forsøksvis er verdsatt høyere enn all oljen i Saudi Arabia og dermed langt høyere enn oljen vi har til gode å suge opp. Forhåpentligvis klarer vi å forvalte den omtrent like godt. Om så: the future's so bright we've gotta wear shades.

    EU hails discovery of massive phosphate rock deposit in Norway

    Det gir jo andre perspektiver for innenlands batteriproduksjon og gjør med litt flaks at vi kan drite tynt i gruvedrift og deponering på havbunnen.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Tja. Norge Mining har da i det minste klart å finne den største fosfatreserven i verden, som forsøksvis er verdsatt høyere enn all oljen i Saudi Arabia og dermed langt høyere enn oljen vi har til gode å suge opp. Forhåpentligvis klarer vi å forvalte den omtrent like godt. Om så: the future's so bright we've gotta wear shades.

    EU hails discovery of massive phosphate rock deposit in Norway

    Det gir jo andre perspektiver for innenlands batteriproduksjon og gjør med litt flaks at vi kan drite tynt i gruvedrift og deponering på havbunnen.

    Det er flott men gelogien i Norge er svært dårlig kartlagt i forhold til land vi liker å sammenligne oss med (og de fleste vi ikke like å sammenilgne oss med). Og den "frie" forskningen har forlengst sluttet med slik kartlegging fordi våre politikere forlanger at alle institusjoner skal ha en viss prosent ekstern finansiering. Penga i Norge er i oljeindustrien. Derfor drive institusjoner med forskning betalt over statsbudsjettet oljelindustrien ellers ville ha gjort selv....
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Tja. Norge Mining har da i det minste klart å finne den største fosfatreserven i verden, som forsøksvis er verdsatt høyere enn all oljen i Saudi Arabia og dermed langt høyere enn oljen vi har til gode å suge opp. Forhåpentligvis klarer vi å forvalte den omtrent like godt. Om så: the future's so bright we've gotta wear shades.

    EU hails discovery of massive phosphate rock deposit in Norway

    Det gir jo andre perspektiver for innenlands batteriproduksjon og gjør med litt flaks at vi kan drite tynt i gruvedrift og deponering på havbunnen.
    Nå er det jo umoralsk av Norge å tjene så mye på det som ligger i undergrunnen.
    Her må det settes opp støttefond for Ukraina, NATOs opprustning, EUs landbrukspolitikk, regnskog i tropiske diktaturer og støttekjøp av CO2 kvoter fra Aserbajdsjan, og kanske litt til å redde polarsnipa og fjellreven.
    Resten av penga er det vel noen gruvedirektører som tar med seg til Sveits.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Unødvendig å være pessimistisk og avvisende bare for å være pessimistisk og avvisende synes jeg.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Unødvendig å være pessimistisk og avvisende bare for å være pessimistisk og avvisende synes jeg.
    Som Stabel skrev:
    Jeg vet jeg er paranoid, men det er ingen grunn til å forfølge meg av den grunn.
    Det er vel bare gamle HiFi nisser som tar referanser til Stabel, og den gang Dagbladet med rette eller urette kalte seg en kulturavis!
    ( betegnende at autospell ikke har ordet kulturavis lenger, kommer ut med rødstrek under)
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Med en slump flaks kan fosfatene bli Norges nye olje og bidra like mye til et visst fond som oljen har gjort, over like lang tid, og samtidig bidra merkbart til grønn omskiftning, noe vi så langt har driti på draget med. Og det helt uten å gjøre noe annet enn vi har gjort med oljen: få det opp, pakk det og send det, mens vi innkasserer svært gode penger.

    Selv om det fryktelig in å sable ned politikerne som idioter og/eller lurendreiere så tror jeg de aller fleste av dem fullt ut innser hva pensjonsfondet har gjort for landet og at dette kan gjøre det samme, eller mer. Frp vil selvsagt kreve at det hele blir solgt til investorer for raske penger, men forhåpentligvis kan det unngås.

    Spørsmålet er kanskje heller hvor mange hundre år det vil ta å jobbe seg gjennom naboinnsigelsene til de som ikke vil ha en presumptivt monumental og dritstygg gruve som nærmeste nabo. Eller i det hele tatt, uansett hva den kan bety for landet og verden på sikt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Med en slump flaks kan fosfatene bli Norges nye olje og bidra like mye til et visst fond som oljen har gjort, over like lang tid, og samtidig bidra merkbart til grønn omskiftning, noe vi så langt har driti på draget med. Og det helt uten å gjøre noe annet enn vi har gjort med oljen: få det opp, pakk det og send det, mens vi innkasserer svært gode penger.

    Selv om det fryktelig in å sable ned politikerne som idioter og/eller lurendreiere så tror jeg de aller fleste av dem fullt ut innser hva pensjonsfondet har gjort for landet og at dette kan gjøre det samme, eller mer. Frp vil selvsagt kreve at det hele blir solgt til investorer for raske penger, men forhåpentligvis kan det unngås.

    Spørsmålet er kanskje heller hvor mange hundre år det vil ta å jobbe seg gjennom naboinnsigelsene til de som ikke vil ha en presumptivt monumental og dritstygg gruve som nærmeste nabo. Eller i det hele tatt, uansett hva den kan bety for landet og verden på sikt.
    Vi får sette opp et Luxembourg basert selskap med rikelige tilskudd, en administrasjon med internasjonale konkurranse dyktige lønnsbetingelser, et styre som blir rikt belønna og håpe på børsnotering på Nasdaq.
    Og hvis bjellesauene på Oslo Børs følger etter blir det moro en stund.
    Noen som husker at Opticom eller REC en gang var blant Norges mest verdifulle selskaper?
    Men Spetalen og hans like, klarer vanligvis å melke ei ku som ikke får for.
    Vi har jo god erfaring med den slags type virksomheter fra før av!
     
    Sist redigert:

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.469
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Penga rår dessverre....

    Mvh.
    SAL
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Det skyldes krigen i Ukraina, sterk utbredelse av fotsopp, sammenfall i bløtkakebunn òg at det muligens blir lemenår. For ikke å snakke om Trond Giske.
    Folk trenger ikke stå i strøm kø.
    Ifølge Brenna må de få seg en jobb.
    Ifølge Jonas så stiller NAV opp.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    .. men jeg begynner å bli lei av en debattform som består i å gi opp å sette seg inn i problemet og/eller foreslå en løsning, og i stedet idiot- og banditterklære myndighetene med så høy røst at ingen skal legge merke til fraværet av substans.
    Ja, jeg har ofte lurt på hvor henter tålmodigheten fra. Men setter du for strenge krav til saklighet, så blir det ikke mange lekekamerater igjen her inne 😁

    Internett er vår tids Speakers Corner hvor enhver idiot kan klyve opp på appelsinkassen sin og lire av seg noe tankespinn.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    En selvopplevd historie fra, tja 45 år siden.
    En av underviserne var tidligere ordføreren i byen, fortsatt sterkt aktiv i lokalpolitikken.
    En dag var han skikkelig frustrert. Han hadde kjøpt seg nytt bosted og skulle flytte. Problemet var at han fikk ikke tak i noen til å flytte for seg. Årsak: ingen ville gi han en faktura på jobben, og det kunne han ikke akseptere...
    Han burde ha gjort som en ligningssjef jeg en gang kjente. Han sendte ut innvitasjon til "dugnad" til håndverkere han
    visste drev med svart jobbing. Og flere dukket faktisk opp. Ganske sikkert i troen på at de skulle slippe revisjon. Men korrupsjon?
    Neida så langt der i fra.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Distriktene bidrar med enorme inntekterr til Norge. Nordsverige har ikke olje, fisk eller milloner av turister.
    Feil + feil.

    -Norges distriktspolitikk, slik den ble vedtatt på 70-tallet en gang, er en kostbar hobby. Det er noen enkelte steder i distriktsnorge som bidrar (svært) positivt til økonomien. Resten er et pengesluk uten like. Jeg personlig er svært glad i distriktsnorge, og hva det representerer av norsk kulturarv og -verdier. Men man må være realistisk mht kostnaden.

    Sverige avfolket distriktene (Dalarna) allerede på 60-tallet. De som levde av primærnæring ble nærmest tvangsflyttet inn i drabantbyer og arbeid i industrien. Kiruna er et kapittel for seg, i og med datidens gruvedrift og nåtidens mineral-utvikling.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Pussig hvordan Ap/Sp kritiseres kritiseres for både sløsing for å reversere kommune- og fylkesstrukturen, samtidig som det skal være en hemmelig, ondsinnet plan om å avvikle distrikts-Norge. Det går vel ikke helt ihop.

    Det er lett å gremmes over mangt, særlig nylige forslag om Helse-Nord, men Norge bruker ikke rent lite midler på nettopp distriktene.

    Ta en tur nordover i Sverige, der er det dødt.

    Håper og tror den triste utviklingen i verden får opp satsingen på Forsvaret igjen, da kan det jo brått ta seg opp enda litt.
    Det er vel ingen som tar til ordet for en hemmelig ondsinnet plan. Enkelte ganger blir ting slik de blir fordi man ikke er klar over at det skjer eller fordi man ikke aktivt gjør mottiltak.
    Ad HelseN og andre helseforetak er man nok klar over problemene. Men er det beste mottiltakene å legge ned med alle de påfølgende negative konsekvensene det har for et stort område?

    Eller helseplattformen? Kom den som julekvelden på kjerringa? Alt ble advart på forhånd, likefullt går man på for fullt. Og nå sier man at den aldri blir ferdig.
    Også blir noen støtt fordi man raljerer?

    Ambulansetjenesten i nord Norge? Opp med hånda den som mener at det var vel utført? Også det ble det advart sterkt mot. Sjekk følgefeilene..

    Eller at man lurer på korrupsjon? Jeg tenker ofte at når noe slikt skjer så kan det være fordi noen i beslutningskjeden kjenner noen som kjenner noen som kanskje tjener store penger.. (skattepenger, tilrivingsøkonomi)

    Jeg vet sjølsagt ikke og kan ikke føre bevis for det. Men rart er det åkke som når man bruker vanvittige penger på noe som fagfolk advarer sterkt mot.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Feil + feil.

    -Norges distriktspolitikk, slik den ble vedtatt på 70-tallet en gang, er en kostbar hobby. Det er noen enkelte steder i distriktsnorge som bidrar (svært) positivt til økonomien. Resten er et pengesluk uten like. Jeg personlig er svært glad i distriktsnorge, og hva det representerer av norsk kulturarv og -verdier. Men man må være realistisk mht kostnaden.
    Nå er jeg ikke så ofte inne i Oslo lenger, som i tidligere tiår, men jeg var innom noen dager sist mai, og jeg ble virkelig imponert over alt man får til... En utrolig stor og blomstrende fiskeindustri, - Bærum var vel i følge skattelistene Norges andre eller tredje største fiskerikommune i 2022.. og sjømateksporten utgjorde nesten 1/4 av eksportinntektene. Mineralforkomster bugner det jo av i hele østlandsregionen, i et slikt omfang at det utgjorde litt over halvparten av samlet eksport, utenom oljen. Nå leste jeg for et par timer siden at strømprisen dessverre også var høy, da det var svært lite vind på østlandet - men jeg finner ikke igjen den notisen.. Særlig imponert ble jeg også over de store gårdsbrukene i Asker og Bærum, Nordstrandsområdet og langsbegge sidene av fjorden i byens umiddelbare nærhet... Distrikts-Norge har vi i alle fall ikke bruk for - der er det jo bare pensjonister og uføretrygdede. Veier i distriktene er jo et subsidiesluk uten like, slik at nevnte grupper kan komme seg på butikken med mopedbilene og el-rullestolene, betalt av hjelpemiddelsystemet ... nei, fysj og fysj, slik kan vi ikke ha det lenger

    Det er nok noen politikere som er imot distriktene på generell basis, kostnadssluk som de er, men det spørs om det ikke er flere "distriktsfiender" her på HFS enn på Stortinget. At gläsbygden i Sverige er avfolket og erstattet av ghettoer rundt de større byene i sør, er jo også et sjakktrekk av de helt store, så det må jo virkelig være et eksempel til etterfølgelse for norske politikere..... Stå på!!
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.528
    Torget vurderinger
    4
    Vi skal fange CO2 og lagre det under Nordsjøen, noe ingen har gjort før.
    Vi skal drive gruvedrift på havbunnen, noe ingen har gjort før, og ingen aner konsekvensene av
    Vi skal bygge batterifabrikker basert på teknologi andre har, og som de kan drive billigere.
    Vi skal ha gruve deponi i fjorden, som de fleste har forbudt fordi de vet hvor mye det forurenser.
    I det hele tatt:
    Det er typisk norsk å være god!
    Ja vi er gode - Vi har injisert og lagret co2 siden 1996 https://www.equinor.com/no/news/archive/2019-06-12-sleipner-co2-storage-data

    injeksjon av CO2 for økt utvinning av olje har blitt benyttet siden 70 tallet
    Carbon dioxide flooding - Wikipedia
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Nå er jeg ikke så ofte inne i Oslo lenger, som i tidligere tiår, men jeg var innom noen dager sist mai, og jeg ble virkelig imponert over alt man får til... En utrolig stor og blomstrende fiskeindustri, - Bærum var vel i følge skattelistene Norges andre eller tredje største fiskerikommune i 2022.. og sjømateksporten utgjorde nesten 1/4 av eksportinntektene. Mineralforkomster bugner det jo av i hele østlandsregionen, i et slikt omfang at det utgjorde litt over halvparten av samlet eksport, utenom oljen. Nå leste jeg for et par timer siden at strømprisen dessverre også var høy, da det var svært lite vind på østlandet - men jeg finner ikke igjen den notisen.. Særlig imponert ble jeg også over de store gårdsbrukene i Asker og Bærum, Nordstrandsområdet og langsbegge sidene av fjorden i byens umiddelbare nærhet... Distrikts-Norge har vi i alle fall ikke bruk for - der er det jo bare pensjonister og uføretrygdede. Veier i distriktene er jo et subsidiesluk uten like, slik at nevnte grupper kan komme seg på butikken med mopedbilene og el-rullestolene, betalt av hjelpemiddelsystemet ... nei, fysj og fysj, slik kan vi ikke ha det lenger

    Det er nok noen politikere som er imot distriktene på generell basis, kostnadssluk som de er, men det spørs om det ikke er flere "distriktsfiender" her på HFS enn på Stortinget. At gläsbygden i Sverige er avfolket og erstattet av ghettoer rundt de større byene i sør, er jo også et sjakktrekk av de helt store, så det må jo virkelig være et eksempel til etterfølgelse for norske politikere..... Stå på!!
    Ironi fungerer best når faktagrunnlaget er sånn nogenlunde...

    Jeg minner om at det foregår betydelig verdiskaping i Oslo-regionen, også med betydelige eksportinntekter. Og det handler ikke om at de forsyner seg fra lasset av det som produseres i disktriktene.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Jeg har en fornemmelse av at det er flere i distriktene som betviler verdiskapningen i byene enn motsatt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Ironi fungerer best når faktagrunnlaget er sånn nogenlunde...

    Jeg minner om at det foregår betydelig verdiskaping i Oslo-regionen, også med betydelige eksportinntekter. Og det handler ikke om at de forsyner seg fra lasset av det som produseres i disktriktene.

    Det gjør det helt sikkert, men husk at praktisk talt alt vi andre kjøper av varer og tjenester helt eller delvis føres som verdiskapning i Osloregionen.
    Ser at det ble eksportert sjømat for 16.7 milliarder i November. Alt er sikkert fisket i Oslofjorden, der all olja sikkert også befinner seg....
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    PISA-undersøkelsen som måler 15-åringers kompetanse i matte, naturfag og lesing ble lagt frem i dag. Dette er en OECD-undersøkelse.

    Fasiten er klar. Norske 15-åringer gjør det stadig dårligere, målt mot snittet i OECD. Kunnskapsministeren er bekymret.

    Men det er jo hyggelig i norsk skole da😀
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi er ett land, punktum. Konflikten mellom by og land er ingen tjent med.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.264
    Antall liker
    9.499
    Torget vurderinger
    2
    Ja, hyggelig må det være.. Kanskje ikke Ipad og digital læring er tingen, Hva med å ta fram skolebøker og gamlemåten å lære på , før de lærerne som kan det er utdødd?
    Norsk skole har vært i nedoverbakke i nesten 30 år,( startet med reformene i 1994 og 1997) og så digitaliseringen og Ipad og oppløsning av disiplin og krav.
    Jeg har 4 lærerutdannade i familiekretsen og 2 av dem sa nei takk til Norsk skole etter 1 og 3år i yrket. Resten rister på hodet og ser på Ipad og IT tullet som direkte skadelig for læring.

    Spol tilbak til 70tallet da man lærte noe... Bøker i hvert fag, kladdebøker ,innføring og arbeide for hånd, lekser for øving/mestring og ingen kalkulator.


    Nytt norsk matte-sjokk: Aldri prestert dårligere - VG
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Det gjør det helt sikkert, men husk at praktisk talt alt vi andre kjøper av varer og tjenester helt eller delvis føres som verdiskapning i Osloregionen.
    Ser at det ble eksportert sjømat for 16.7 milliarder i November. Alt er sikkert fisket i Oslofjorden, der all olja sikkert også befinner seg....
    Dette er jo bare tøv: Hva mener du med "føres som verdiskapning"?
    Bedrifter skatter og svarer til den kommunen hvor de har sine ansatte og sin virksomhet, være seg kraftselskaper, oppdrett eller industri. En konsernmodell endrer ikke dette, da virksomheten eventuelt blir fordelt utover på de respektive kommuner. Og hovedkontoret til Equinor, Norges suverent største selskap, ligger i Stavanger.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Dette er jo bare tøv: Hva mener du med "føres som verdiskapning"?
    Bedrifter skatter og svarer til den kommunen hvor de har sine ansatte og sin virksomhet, være seg kraftselskaper, oppdrett eller industri. En konsernmodell endrer ikke dette, da virksomheten eventuelt blir fordelt utover på de respektive kommuner. Og hovedkontoret til Equinor, Norges suverent største selskap, ligger i Stavanger.

    Jeg snakket da ikke om skatt, men varer og tjenester. Alt har et importledd og distribusjon fra oslogryta. Det betyr at uansett hva jeg kjøper er det en del av verdiskapningen der. Jeg kan ikke sende brev til naboen uten at det føres som verdiskapning i det sentrale østlandsområdet.
    Importerer jeg sjøl er det et eller annet fima i samme område som tar ublu gebyrer.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Jeg snakket da ikke om skatt, men varer og tjenester. Alt har et importledd og distribusjon fra oslogryta. Det betyr at uansett hva jeg kjøper er det en del av verdiskapningen der. Jeg kan ikke sende brev til naboen uten at det føres som verdiskapning i det sentrale østlandsområdet.
    Importerer jeg sjøl er det et eller annet fima i samme område som tar ublu gebyrer.
    Men hva mener du med "føres som verdiskapning"?
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Sitter i nærheten av den innkjøpsgruppen som har hatt ansvar for å tilrettelegge for denne avtalen.
    La meg bare si det slik, det finnes mer enn nok av kverulanter i akademia, og pizza kan fortsatt bestilles, bare ikke like enkelt.

    Matdiktaturet fortsetter. Helt utrolig. UiO slår seg på brystet og skal redde verden. Og det virker faktisk som de tror at å tvinge folk til å bestille erter og salat vil virke.

     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    PISA-undersøkelsen som måler 15-åringers kompetanse i matte, naturfag og lesing ble lagt frem i dag. Dette er en OECD-undersøkelse.

    Fasiten er klar. Norske 15-åringer gjør det stadig dårligere, målt mot snittet i OECD. Kunnskapsministeren er bekymret.

    Men det er jo hyggelig i norsk skole da😀

    Ja, og det var jo ikkje spesielt lystig før heller. Eksamensresultat på 1P (vgs) er ganske nedslåande lesing, med tanke på at dette i stor grad er repetisjon frå ungdomsskulen.

    Eg trur det er meir enn berre "skjermbruk" som er problemet.

    - Ei radikal omlegging av læreplan og eksamen i retning utforskande matematikk (som på mange måtar er bra, men først og fremst for elevar som meistra det den gamle læreplanen/eksamen bad om).

    - Overdrive fokus på programmering og algoritmar, som sjølvsagt er fint, men som tek mykje tid, og som kognitivt set to ganske konkurrerande sett abstrasjonar opp mot einannan.

    - Lærebøkene forsvinn, gjerne i byte med "interaktive øvingar" som ikkje let læraren sjå korleis elevane tenkjer, berre om dei ramlar ned på rett svar.

    - Lærarar som ikkje kan undervisa "målretta eksplorativt", ikkje kan programmera og er veldig glade i å bruke lærebøker.

    Dette problemet, med kanskje halvparten av elevkullet som rett og slett ikkje kan rekna på meir enn barneskulenivå, er eit grotesk problem. Det er ikkje sikkert at PISA gjev einaste svaret på korleis ting står til, men når så og seia alt peikar i same retning, trur eg det er noko i det.

    Vi har altså ei matematikkundervising som ikkje funkar for veldig mange elevar. Sannsynlegvis startar problema alt på mellomtrinnet.

    (Og, ja, vi har også mange flinke elevar, og dei har sannsynlegvis glede av at arbeidsformene har vorte meir morosame. Kanskje har dei til og med vorte flinkare. Det hadde vore interessant å vita. Eg tok, i vaksen alder, nokre vidareutdanningskurs i matematikk på NTNU (på grunnfagsnivå). På kursa deltok også nokre vg3-elevar som var med på eitt eller anna eliteprogram, og det var utruleg artig å sjå kor flinke desse var.)
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Imens må toget stå, igjen. Bane Nor, ex. Jernbaneverket, nyter virkelig godt av å ha blitt befolket med de som kan bruke en regnestav og lite annet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Johny Vassbakk ble frikjent, så rettssikkerheten er hvertfall i bedring i Norge.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn