Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    Kan knapt tenke meg en værre skjebne etter tre år med journalisthøyskole enn å bli satt til å formidle hva Durex eller andre såpekjendiser har rablet om, for deretter å fylle på med stoff fra halvtomsingene i kommentatorfeltet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.714
    Antall liker
    13.199
    Det er også litt interessant å vurdere årlig gebyr mot intervallet det feies....
    Jeg betaler ca 30 kroner/kvartalet og har feierbesøk hvert 4. år så rundt en femhundrelapp pr feiing da. Dette er i Oslo. Det som har hatt en ganske heftig utvikling er vann/avløp, det er nå for huset vårt ca 20k i året, noe som rimelig nok har sammenheng med de monstrøse budsjettoverskridelene på ny vannforsyning til Oslo. Men selv på 20k / året er det kanskje det i livet mitt som har best value for money så klarer ikke å hisse meg så veldig opp over det.

    10k for å få hentet søpla årlig er også kanskje litt i overkant, men uansett en tjeneste jeg setter stor pris på.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.600
    Antall liker
    1.862
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg betaler ca 30 kroner/kvartalet og har feierbesøk hvert 4. år så rundt en femhundrelapp pr feiing da. Dette er i Oslo. Det som har hatt en ganske heftig utvikling er vann/avløp, det er nå for huset vårt ca 20k i året, noe som rimelig nok har sammenheng med de monstrøse budsjettoverskridelene på ny vannforsyning til Oslo. Men selv på 20k / året er det kanskje det i livet mitt som har best value for money så klarer ikke å hisse meg så veldig opp over det.

    10k for å få hentet søpla årlig er også kanskje litt i overkant, men uansett en tjeneste jeg setter stor pris på.
    Får mye god drikke for 20k i året som ikke er vann, og søppla kan du jo brenne så får du gratis oppvarming samtidig som du sparer 10k i året :D
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.069
    Sted
    '
    Får mye god drikke for 20k i året som ikke er vann
    Egentlig ikke. Du vil få 8 flasker Dom Perignon (som alene spredd utover et år kan bli litt stusslig), eller hvis husstanden drikker 2 flaker vin per uke, vin til rundt 190 kr per flaske.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En til i kategorien «for syk til å fengsles, ikke syk nok til å tvangsinnlegges, for syk til å gå løs»:
    Til VG forteller kvinnen at hun senest forrige uke – torsdag 16. mars – varslet politiet om mannen. Politiet bekrefter at hun anmeldte ham for hensynsløs atferd.

    Samme dag ble den siktede mannen stoppet i forbindelse med en trafikkhendelse.

    – Han ble etter hendelsen fremstilt for lege for å forsikre om siktede var frisk nok til å være i politiets varetekt eventuelt om det var grunnlag for tvangsinnleggelse. Legen vurderte at han ikke var soningsdyktig til å sitte i politiarresten.

    Vilkårene for tvangsinnleggelse var ikke til stede. Dermed ble mannen løslatt.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Sveits-utflytter med harde angrep mot regjeringen Støre. Har han et poeng?

     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En til i kategorien «for syk til å fengsles, ikke syk nok til å tvangsinnlegges, for syk til å gå løs»:
    Nedtrappingen av antall døgnplasser i voksenpsykiatrien fører til at alvorlig psykisk syke pasienter får dårligere behandling.
    Bekymring over færre døgnplasser i psykiatrien var et tema allerede i 2009. Tolv år senere er situasjonen ikke blitt bedre. :mad:

    Les mer her:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sveits-utflytter med harde angrep mot regjeringen Støre. Har han et poeng?

    Ja, han har jo opptil flere gode poeng.
    Jonas Gahr Støre brukte Stortingets spørretime denne uken til å påstå at de som flytter ut bryter samfunnskontrakten. Hva slags kontrakt er det han snakker om? Og hvis vi aksepterer den som en realitet, hvem har brutt den?

    Etter snart 40 år i næringslivet har jeg mye erfaring med kontrakter. Kontrakter skal sikre forutsigbarhet, de skal helst være konkrete, beskrive partenes ansvar, plikter og rettigheter. Kontraktene er gjensidig bindende. Begge parter forplikter seg til å levere og å unngå overraskelser som setter kontraktens intensjon i fare.

    Jeg forstår på Jonas Gahr Støre at «gjør din plikt og krev din rett» er vesentlig i hans versjon av samfunnskontrakten.

    I hele mitt voksne liv har jeg gjort nettopp det. Nå har Støre som leder av den sittende regjering lagt inn nye forutsetninger i sin versjon av en samfunnskontrakt. Det er forutsetninger som:
    • har gjort næringsdrift uforutsigbart
    • favoriserer utenlandske eiere fremfor norske
    • har gjort meg som norsk bedriftseier til en belastning for mine virksomheter.
    Dette har jeg tatt konsekvensene av og flyttet til Sveits.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.425
    Antall liker
    9.674
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Når den virkelige spisskompetansen består av "å følge situasjonen nøye" vekker det etter hvert reaksjoner også internasjonalt.

    – Norge er en tungvekter i internasjonal strafferett og en autoritet i alt som har å gjøre med en regelstyrt verden. Norges nøling når det gjelder aggresjonsforbrytelser har skuffet meg dypt. Den blir lagt merke til, og vi er flere som lurer på hva den skyldes, sier britisk-franske Philippe Sands, ekspert i internasjonal strafferett og en kritikerrost forfatter av flere bøker om temaet.

     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Godt innlegg fra direktøren i Ammo. Nå er det på tide å våkne, man har muligens ikke allverdens tid til å følge nøye med. Dvs kineserne følger nok veldig nøye med, gjennom appen tik-tok.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Godt innlegg fra direktøren i Ammo. Nå er det på tide å våkne, man har muligens ikke allverdens tid til å følge nøye med. Dvs kineserne følger nok veldig nøye med, gjennom appen tik-tok.
    Direktøren i Nammo (!) har knusende gode argumenter. Her må det handles ! Men vi får se om politikerene kommer på banen eller de bare "følger situasjonen nøye" og "tar det med største alvor"..... . Handlekraft i stedet for å handle kraft.

    Dr.E
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Her ser vi resultatet av når Partiet for lakrispiper og fri eksos te vanns og te fjells får lov å styre. Jeg personlig sier at vannscootere er "støyen fra et tomt hode". En bekjent av meg som bor oppe i området artikkelen omhandler har adoptert uttrykket til også å gjelde snøscootere. Han var ute på ski en nydelig vinterdag og i løpet av turen (5 timer) hørte eller så han disse tomme hodene hele tiden. Nyte stillheten på fjellet - days of the distant past. Blir de tatt av skred ? Naturen straffer idioter nådeløst.

    1679993597715.png

    Troms, Statens naturoppsyn (SNO) | Se SNOs egne bilder fra kontrollen: – Det kommer til å gå galt (nettavisen.no)
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Her ser vi resultatet av når Partiet for lakrispiper og fri eksos te vanns og te fjells får lov å styre. Jeg personlig sier at vannscootere er "støyen fra et tomt hode". En bekjent av meg som bor oppe i området artikkelen omhandler har adoptert uttrykket til også å gjelde snøscootere. Han var ute på ski en nydelig vinterdag og i løpet av turen (5 timer) hørte eller så han disse tomme hodene hele tiden. Nyte stillheten på fjellet - days of the distant past. Blir de tatt av skred ? Naturen straffer idioter nådeløst.

    Vis vedlegget 906222

    Troms, Statens naturoppsyn (SNO) | Se SNOs egne bilder fra kontrollen: – Det kommer til å gå galt (nettavisen.no)

    Nå er ikke jeg noe spesielt fan av at man skal ha lov å rase rundt i uberørt natur med snøskuter, men sammenliknet med raseringen som foregår med vindmøller er jo dette ubetydelig.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.710
    Torget vurderinger
    2
    I saken om Hege Grostad som flere av oss diskuterte for et års tid siden ligger det nå an til at politiet blir bøtelagt for urettmessig å ha delt informasjon om hene med Trondheim kommune.
    Nok et eksempel på at hver eneste gang politiet utvidet tilgang til å lagre opplysninger om deg så er det all grunn til å protestere. De viser gang på gang at de ikke er kapable til og ikke har kultur til å behandle personopplysninger tilstrekkelig sikkert og med tilstrekkelig diskresjon.

    Vil gi bot for å ha delt informasjon om samfunnsdebattant
    Spesialenheten mener Øst politidistrikt bør få 80.000 kroner i bot etter at de delte etterretningsinformasjon om samfunnsdebattant Hege Grostad.
    Boten er vedtatt og politimesteren har beklaget tvangstestingen av en gravid kvinne som var altfor aktiv samfunnsdebattant og for lite A4.

     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.600
    Antall liker
    1.862
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Her ser vi resultatet av når Partiet for lakrispiper og fri eksos te vanns og te fjells får lov å styre. Jeg personlig sier at vannscootere er "støyen fra et tomt hode". En bekjent av meg som bor oppe i området artikkelen omhandler har adoptert uttrykket til også å gjelde snøscootere. Han var ute på ski en nydelig vinterdag og i løpet av turen (5 timer) hørte eller så han disse tomme hodene hele tiden. Nyte stillheten på fjellet - days of the distant past. Blir de tatt av skred ? Naturen straffer idioter nådeløst.

    Vis vedlegget 906222

    Troms, Statens naturoppsyn (SNO) | Se SNOs egne bilder fra kontrollen: – Det kommer til å gå galt (nettavisen.no)
    Er det noe problem? Det er støy overalt så at det skal ødelegge en skitur er vel ikke verdensundergang.
    Hvis han kompisen din hadde kjørt snøscooter hadde han nok hatt det gøy han også.

    Og ang artikkelen er det vel tur og skigåere som blir mest tatt av skred, må berges eller på annen måte er til bry for samfunnet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.422
    Antall liker
    17.115
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det store spørsmålet frem mot høsten er hvilket standpunkt Høyre tar til et evt samarbeid med MDG i Oslo.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.390
    Antall liker
    102.370
    Torget vurderinger
    23
    Jeg stiller min kropp og høyt utviklede Oslointelligens til rådighet for en interimsløsning dersom de forlater skipet (som de rottene de er) med plutselig virkning!! Free of Charge til og med.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvorfor tillot man i det hele tatt disse stoffene før man visste om de var trygge eller ikke? Eller har man visst det hele tiden, og bare ikke brydd seg? Er glad jeg har kvittet meg med nesten alle plastbelagte kjeler og panner, med unntak av en liten Tefal som brukes til å varme fiskekaker og til egg noen ganger.

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.133
    Hvorfor tillot man i det hele tatt disse stoffene før man visste om de var trygge eller ikke? Eller har man visst det hele tiden, og bare ikke brydd seg? Er glad jeg har kvittet meg med nesten alle plastbelagte kjeler og panner, med unntak av en liten Tefal som brukes til å varme fiskekaker og til egg noen ganger.

    At NOE har vært galt med denne stoffgruppen har vært kjent lenge.

    PFOA ble brukt til å holde tynne belegg som Teflon klumpefrie. DuPont begynte å kjøpe det såpelignende stoffet fra produsenten 3M i 1951. 3M sa at det kjemiske avfallet ikke måtte havne i vann og avløp. Men PFOA sev inn i drikkevannskildene til mer enn 100.000 mennesker.
    DuPont-skandalen har blant annet munnet ut i en severdig film (https://www.imdb.com/title/tt9071322/), og en lang rekke søksmål. Det er MYE å gripe fatt i omkring PFOA...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det vel en nærmest klassisk utvikling i slike saker over tid... problemer og skadevirkninger kommer først fram over tid, og med nyere forskning. Mange stoffer som ble bejublet som problemløsere før og etter krigen viste seg å være svært problematiske i nyere tid. Jeg er akkurat gammel nok til å huske de små "snøskavlene" med DDT i diverse fjøsvinduer...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    At NOE har vært galt med denne stoffgruppen har vært kjent lenge.

    DuPont-skandalen har blant annet munnet ut i en severdig film (https://www.imdb.com/title/tt9071322/), og en lang rekke søksmål. Det er MYE å gripe fatt i omkring PFOA...
    Ja, jeg har hørt før at det er skadelig, men bare hvis.... At så lenge man ikke utsatt dem for veldig høye temperaturer så skulle det være 100% trygt. Virker mer som nok et tilfelle av kommersielle interesser som har fått ture fram som de ville for ren profitt.

    En ting er at det har vært lovlig å selge disse produktene, men en helt annen ting er at det har vært et tilsynelatende bevisstløst forhold til det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nå er det vel en nærmest klassisk utvikling i slike saker over tid... problemer og skadevirkninger kommer først fram over tid, og med nyere forskning. Mange stoffer som ble bejublet som problemløsere før og etter krigen viste seg å være svært problematiske i nyere tid. Jeg er akkurat gammel nok til å huske de små "snøskavlene" med DDT i diverse fjøsvinduer...
    Mye i sannhet i dette tror jeg, vi er ofte altfor lite restriktive ifht. teknologiske nyvinninger som blir sluppet fri før de er ferdig og godt nok kartlagt og testet. Vanskelig å ikke se AI i samme lys, selv om det er ganske fjernt fra stekepanner.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En annen brikke i dette spillet er at det tidligere ikke var mulig å gjøre mange av de analysene vi har fått i de siste par tiår.. Moderne kjemiske og medisinske analyseapparater er nærmest lysår foran det som fantes for 50 år siden...
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    4.263
    Torget vurderinger
    10
    Ja, jeg har hørt før at det er skadelig, men bare hvis.... At så lenge man ikke utsatt dem for veldig høye temperaturer så skulle det være 100% trygt. Virker mer som nok et tilfelle av kommersielle interesser som har fått ture fram som de ville for ren profitt.

    En ting er at det har vært lovlig å selge disse produktene, men en helt annen ting er at det har vært et tilsynelatende bevisstløst forhold til det.
    Anbefaler å se denne filmen, Dupont visste hvor skadelig/dødelig dette var, ble også advart av 3M uten å bry seg om det!
    Meget bra film....

    nedlasting (8).jpg

    Mer her:

    Mvh.
    SAL
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Så langt rekker prinsippene......

    styrehonorarene i det statsstøttede batteriselskapet Freyr. Der mottok styremedlem Olaug Svarva 5,4 millioner kroner. Svarva hadde i 12 år vært sjef i Folketrygdfondet, som i årtier har kjempet mot høye honorarer til styre og ledelse.

    Svarva ønsket nå ikke å kommentere nivået på honorarene hun og resten av styret mottok. I stedet ble det formidlet en gjengivelse av de faktiske honorarene fra Freyrs juridiske sjef, Are Brautaset.

    (...)

    Finansavisen har spurt Rønningsen hvordan hun som mangeårig SV-leder kan forsvare styrehonorarer på mellom 5 og 20 millioner pr. person.
    Rønningsen har ikke besvart spørsmålet til tross for gjentatte oppfordringer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.714
    Antall liker
    13.199
    vi må begynne å se på disse personene, ikke som aktører som kjemper for en ideologi, men som representanter for en egen klasse.
    Fritt etter Leonard Cohen, "først tar vi kraften din, deretter tar vi pengene dine". Styrelederene i Equinor, DNB og Telenor får under 1 mill i året for jobben.

    Norske selskaper ligger generelt langt under internajsonal norm for denslags.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.714
    Antall liker
    13.199
    Å være styremedlem er angivelig ganske kjedelig. Spurte en fyr en gang som, om vedkommende ville, på sine gamle dager greit kunne fått en plass i en del slike om det ville være ønskelig. Svaret var "I helvete heller".
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn