Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Typisk Dagbladet er rullende «akkurat nå»-banner over en intetsigende overskrift som «Tar grep», og hvis man klikker på den er det noe om en eller annen influencer-kjendis jeg aldri har hørt om som har gjort et eller annet som interesserer meg nederst i korsryggen…
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Den nye SV lederen ser passe fanatisk ut i blikket under sin inntreden på toppen, skremmende fremtid medslike folk i posisjon.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.487
    Antall liker
    8.018
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Anyway, persepsjon av folks adferd er åpenbart tungt influert av ens eget ståsted og egne attraksjoner og antipatier. Jeg for min del så ikke så mye som et hint av fanatisme i snuttene fra SVs landsmøte, kun normal entusiasme og overbevisning, mens jeg jevnlig ser akkurat det, om ikke downright demoniskhet, i øynene og uttrykket til hennes motstykke. Og det helt uten å regelmessig stemme på SV.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    885
    Torget vurderinger
    1
    Anyway, persepsjon av folks adferd er åpenbart tungt influert av ens eget ståsted og egne attraksjoner og antipatier. Jeg for min del så ikke så mye som et hint av fanatisme i snuttene fra SVs landsmøte, kun normal entusiasme og overbevisning, mens jeg jevnlig ser akkurat det, om ikke downright demoniskhet, i øynene og uttrykket til hennes motstykke. Og det helt uten å regelmessig stemme på SV.
    Du veit no korleis det er. Flott entusiasme på si eiga sida, fanatisisme hjå den andre.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    At han er en ypperlig håndverker var egentlig hele poenget mitt. Han er god på det han driver med, og klarer seg fint selv.

    Edit: det betyr ikke at jeg er mostander av at mindre kommersiell kunst skal få støtte, men noen ganger er det kanskje litt vanskelig å vite hva som faktisk er verdig støtte og ikke. Jeg tenker at et samfunn som bare fremmer salgbar kunst og åndsverk kanskje ikke er et veldig trivelig samfunn heller. Hvis ingenting som ikke gir profitt har livets rett?
    Interessant det du trekker fram her. Kunst ( og annet ) som gir profitt har jo ikke behov for offentlig støtte. Den klarer seg selv og står greit på egne bein. Men det burde være mulig å lage en form for "rammer" eller system som hindrer at de villeste påfunn får offentlig støtte.
    Dilletanter og bløffmakere ( ala Keiserens Nye Klær ) bør kunne lukes ut, mener nå jeg. Å sprøyte maling inn i anus for så å "drite" maling på et lerret er imho IKKE kunst. Det er bløff kun beregnet på å dra penger ut av det offentlige. Å gi tilsagn om offentlige midler kun fordi søker har brukt de "riktige" moteordene i sin søknad er faktisk ikke greit. Men jeg er ganske åpen for at andre kan ha en annen mening om temaet.



    Edit: Typo
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.487
    Antall liker
    8.018
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Dilletanter og bløffmakere ( ala Keiserens Nye Klær ) bør kunne lukes ut, mener nå jeg.

    Det er noen år siden og jeg husker ikke når, men det var jo litt oppstyr rundt to (tror jeg) enfargede bilder på høstutstillingen, bestående av rød og grønn (tror jeg, igjen) gele (type Freia) i rammer. Kunstneren hadde visstnok mottatt støtte for sitt banebrytende arbeid.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Interessant det du trekker fram her. Kunst ( og annet ) som gir profitt har jo ikke behov for offentlig støtte. Den klarer seg selv og står greit på egne bein. Men det burde være mulig å lage en form for "rammer" eller system som hindrer at de villeste påfunn får offentlig støtte.
    Dilletanter og bløffmakere ( ala Keiserens Nye Klær ) bør kunne lukes ut, mener nå jeg. Å sprøyte maling inn i anus for så å "drite" maling på et lerret er imho IKKE kunst. Det er bløff kun beregnet på å dra penger ut av det offentlige. Å gi tilsagn om offentlige midler kun fordi søker har brut de "riktige" moteordene i sin søknad er faktisk ikke grei.t. Men jeg er ganske åpen for at andre kan ha en annen mening om temaet.
    Maling etter diaré-metoden høres kanskje ikke ut som noe jeg ville innvilget støtte til heller, men det handler kanskje mest om min egen fintfølelse og prippenhet. :)

    Men det er kanskje litt vanskelig å skulle bedømme hva som er bra og dårlig kunst, eller bare kunst i det hele tatt? Jackson Pollock f.eks. malte bilder ved å dryppe maling på dem, og er en av verdens høyest verdsatte kunstnere i dag. Trolig ville en åttering klart å lage noe tilsvarende med tilgang på maling og lerret, men det betyr ikke noe så lenge det var Pollock som faktisk gjorde det?

    1679313662908.png


    Disclaimer: jeg har ikke noe peiling på kunst, selv om jeg liker det. Men det er vanskelig å plassere noe så subjektivt som kunst i rigide rammer og maler.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.911
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel litt av problemet... har de først fått et navn, så kan de gjøre hva faen de vil, - uansett hvor idiotisk det er, så er det fortsatt " kunst"...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Nå døde vel Pollock dessverre før han rakk å oppnå anerkjennelse og bli berømt, noe som vel gjerne ofte har vært skjebnen til mang en kunstner opp gjennom tidene.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Noen husker sikkert hvor mye oppstyr det ble da Nils og Ronny på fleip kladdet sammen et bilde som de pseudonymt sendte inn til Høstutstillingen - og ble antatt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Folkeopplysningen hadde jo også en episode om dette temaet, hva som er kunst.


    Kristopher Schau dro jo også et stunt hvor han utga seg for å være en kjent samtidskunstner ved navn Hugh Martin, og pressen bet på. :)

    Oslo-pressen blir lurt trill da Schau kaller seg kunstneren Hugh Martin og får bred pressedekning. VG og daværende Arbeiderbladet lager store oppslag, med lang nese som resultat. Faren, skuespilleren Finn Schau, agerte manager, mens det var engelskfødte mor Jill med pikenavnet Martin, som styrte pressekonferansen. VG presenterer de banale strektegningene over to sider, og setter Hugh Martin inn i den pågående debatten om figurativ versus non-figurativ kunst. — Bare en fin liten utstilling som fikk voldsomt stor oppmerksomhet i mediene, mener Schau.
    provokatoer-og-sjarmoer
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Det var jo nettopp en rettsak der en "kunsthandler" solgte malerier han selv hadde malt og solgt under pseudonym.
    Fikk aldri med meg hva dommen ble??
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Så galt kan det gå. Jeg får assosiasjoner til woke her. Trist historie.

     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Laaaangt mindre betuttet av SVs nye leder enn motstykket på motsatt side.
    Skal vi se. Hun kalte Røkke en raner og ba han ryke og reise. Så presterte hun å si at Høyres framgang skyldes at folk vil ha mer sosialdemokratisk styring (😂). De som vil ha SV nedover på meningsmålingene må jo bare håpe at hun fortsetter i samme stil. Jeg stemte hverken Høyre eller SV ved siste valg...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så galt kan det gå. Jeg får assosiasjoner til woke her. Trist historie.
    Hva er «woke» med en skoleledelse som bare ser på at en elev blir mobbet, uten å gripe inn selv om utgangspunktet var en hårreisende beskyldning fra en ansatt ved skolen? Det virker vel mer som noen har sovet i timen.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Hva er «woke» med en skoleledelse som bare ser på at en elev blir mobbet, uten å gripe inn selv om utgangspunktet var en hårreisende beskyldning fra en ansatt ved skolen? Det virker vel mer som noen har sovet i timen.
    Det er jo læreren jeg sikter til, trodde det var opplagt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.407
    Antall liker
    102.429
    Torget vurderinger
    23
    Skal vi se. Hun kalte Røkke en raner og ba han ryke og reise. Så presterte hun å si at Høyres framgang skyldes at folk vil ha mer sosialdemokratisk styring (😂). De som vil ha SV nedover på meningsmålingene må jo bare håpe at hun fortsetter i samme stil. Jeg stemte hverken Høyre eller SV ved siste valg...
    De kompenserer vel med å fri til velgere fra Groruddalen da, med nestlederen de har satt på..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Woke i fullt firsprang her hjemme, teksten til Moren som saken handler om er ikke tena, derimot skal Stephansen angripes for den han er.

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Virker ganske tydelig at woke har blitt et samlebegrep for alt man ikke liker, som mange andre også har påpekt utallige ganger. Eller, "kind of picking and choosing this word, for when it is convenient to you". :)
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.554
    Antall liker
    7.061
    Anti-woke er nok det nye anti-MSN også ved trollfabrikkene i St Petersburg vil jeg tro, sammen med strømledninger og slikt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Virker ganske tydelig at woke har blitt et samlebegrep for alt man ikke liker, som mange andre også har påpekt utallige ganger. Eller, "kind of picking and choosing this word, for when it is convenient to you". :)
    Hva synes du om teksten?
    (Det virker som "Wokere" generelt har et problem med å forholdet seg til en sak - de vil diskutere identitetspolitikk)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn