Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Det er vel omtrent det samme jeg har skrevet et par ganger her.

    Fantastisk bra artikkel. Klokkerent på spikeren. Saken om den norske filmen er helt absurd.
    Han forsøker å unnskylde denne Selma, men det er å tillegge denne personen altfor mye kred.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.456
    Antall liker
    9.751
    Sted
    Interiore Simplicitate

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Helt utrolig at VG profilerer en så udugelig kommentator. Ja, DB og VG er tabloid og klikk, men jeg trodde det fantes visse kvalitetsmål. Men det er samme linja overalt egentlig. Radio, TV og aviser. Hvem som slipper til er viktigere enn innholdet. Alle skal med.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er utrolig hva man ønsker å komme i avisen for:

    Saken omhandler 3 flyktninger som ikke hadde visum når de skulle til UK. Trolig en lærer som har dummet seg ut, men litt lengre ned i artikkelen:


    Mens klassen er på tur i utlandet, har guttene blitt tilbudt praksisplass i Tronheim. Det har de takket nei til.

    Vi takket nei til praksis fordi det er urettferdig å gå i praksis her i Norge, mens andre er i Nord-Irland, koser seg, og lærer mye nytt og spennende.

    Kameratene risikerer dermed å ikke få godkjent et fag, som vil kunne gjøre det vanskeligere å få lærlingplass.


    – Vi er veldig oppgitt og frustrerte nå, sier Ibrahim.

    Nå krever de at skolen sender dem til Nord-Irland på et senere tidspunkt.




     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ganske talentløst av skolen, for å si det mildt. Og ganske talentløst å takke nei til praksisplass mens medelevene er på tur, noe som åpenbart kun vil gå ut over dem selv.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    her har vi noe av det samme fenomen som i andre sammenhenger. avkolonialisering er ikke i utgangspunktet en dårlig ting, men det blir noe annet når det blir et redskap for wokebrigaden. dette er ganske gjennomgående; en tar utgangspunkt i en motivasjon de færreste vil se seg uenig i – eks. diskriminering – men det utarter til noe helt annet.

    dette er noe av poenget i en artikkel av madsen som det ble lenket til i #17.490

    en kan kanskje begynne å tenke igjennom noe av det paradoksale i at de motivasjoner de fleste av oss vil si oss enige i, i stor grad kan tilbakeføres til opplysningstenking og modernitet (eks. insisteringen på det universelle og liberalistiske rettigheter; toleranse), samtidig som den senere tids wokebevegelse mer er å betrakte som overmåte kritisk til dette; det er postmodernisme i full sving.
    hva som er et case er nettopp filmen som ble stoppet (link tidligere av @OMF)). toleranse er grunnverdi innen opplysning og modernitet. intoleransen og sensuren er den nye wokebevegelsens mantra.

    men hva mener @bambi om denne problematikken?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    ^ Av og til er teknologi mer til hinder enn til gavn. Ofte glemmer i "KISS-prinsippet" i vår iver etter å vise fram noe nytt og fancy. Norge uten strøm, er egentlig ikke mulig mer.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Kostnaden for å knuse ei rute kontra ~300 foreldre hjemme forhindret fra å jobbe…
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.930
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Slike systemer har da computer kontroll... men hvis ingen i aktuelle kommune har enkel kompetanse nok til å gå inn i systemet og låse opp dører, får de heller stenge da.. høres faktisk nokså totalt fjernt ut.... hadde overordnet daglig driftsansvar for slikt i 15 år.. selvsagt kan også slike systemer krasje, men det er svært sjeldent, gitt at man har rutiner for SW oppfølging og ikke minst skifte av backup batterier..
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Ja det er vel det jeg prøver å si; å sende 600 elever hjem pga dørlås burde være oppsigelsesgrunn
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.724
    Torget vurderinger
    2
    Slike systemer har da computer kontroll... men hvis ingen i aktuelle kommune har enkel kompetanse nok til å gå inn i systemet og låse opp dører, får de heller stenge da.. høres faktisk nokså totalt fjernt ut.... hadde overordnet daglig driftsansvar for slikt i 15 år.. selvsagt kan også slike systemer krasje, men det er svært sjeldent, gitt at man har rutiner for SW oppfølging og ikke minst skifte av backup batterier..
    I mine øyne er det "galt i Norge" faktor at det ikke var noen på plass som kunne komme med alternative løsninger, som finnes. At skolens ledelse var såpass i villrede at de valgte å stenge skolen, uten tilgang til noen som kunne overstyre systemet, sier sitt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    I min skoletid hadde hver skole sin egen vaktmester,
    Han ordna stort sett små problemer før de ble store.
    Nå er det vel satt ut til Vaktmesterkompaniet, ISS eller lignende pga budsjett hensyn.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.930
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Finnes ikke vaktmestre lenger... det er visstnok mye billigere å la bygninger bli falleferdige, for så å rive og bygge nytt... da er det investering og ikke drift..for driftsutgifter må kuttes til halve beinet er borte.... forstå det den som kan, - ingeniørhuet mitt forstår det ikke, for det er da samme pengesekken til slutt...
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Er det rett og slett bevist svindel eller burde man heller avsette disse midlene til psykolog for vedkommende.

    Den telepatiske praten som Kulturrådet finansierer kan ifølge kunstneren være med dyr, med gjenstander, eller med steder. La oss bruke Hokksund som et eksempel – her kan kunstneren, som for øvrig også er førsteamanuensis ved Kunsthøgskolen, sitte på kontoret i Oslo og snakke telepatisk med ei katte fra Hokksund eller med statuen i rundkjøringen ved Uno-X i Hokksund. Så langt, så godt.

    Situasjonen eskalerer når støttemottakeren også kan, om prosjektbeskrivelsen skal tas seriøst, kommunisere telepatisk med tettstedet Hokksund
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Er det rett og slett bevist svindel eller burde man heller avsette disse midlene til psykolog for vedkommende.



    He he, dette er så morsomt. Liv er en ungdomsvenn som jeg hang mye med i noen år. Raddis jente med fillete klær og langt flagrende hår. Skal si hun/han/hen har forandret seg!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje det har blitt risikosport fordi vi har vært for unnvikende, for lenge. Men det er sikkert en god idé å ikke snu ryggen til hvis det først har oppstått en konflikt. Ikke at jeg har lyst til å dø over et sete på t-banen, men man skal da ikke finne seg i hva som helst heller. 👹
    Vi er enige om mye vi Bambi, men her er jeg litt usikker faktisk.

    Nei man skal ikke finne seg i alt, det er jeg prinsippielt enig i, MEN..........
    Disse som omtales som "drittunger" er gjerne opp mot 20 år, de har ofte kniver eller macheter. Selvsagt ulovlig å bære på offentlig sted,
    men de vet jo like godt som alle andre at akkurat det blir de som oftest ikke straffet for. De blir gjerne "tatt" for dette lovbruddet etter at de har brukt kniven på en eller annen stakkar og da blir de ikke tiltalt for det. Det som skjer i de fleste tilfeller er at man av "prosessøkonomiske" hensyn kun tiltater for legmesbeskadigelse ( i skjeldne tilfeller drapsforsøk! ) i beste fall med vedhenget at det er gjort med "særskilt farlig" redskap. Bruddet på våpenloven blir de ikke tiltalt for. Dette vet de!
    Men hvis du som etnisk norsk bærer CS eller CN sprayboks og forsvarer deg med den blir du tiltalt for brudd på våpenloven, for "stakkars..."
    Derfor har jeg utstyrt jentungen med en liten boks "Elnett hårspray fra L'Oreal" som hun kan ha i lomma. Den gjør neste samme nytten om den brukes i øynene på krapylet. Det er nemlig IKKE et våpen! Virker ikke den godt nok har hun en Zippo i den andre lommen! MEN hun vet også godt at dette KUN skal benyttes for forsvar seg selv eller de hun er ute sammen med. Man blander seg ikke inn i det som ikke direkte angår en selv. Risikoen for straff evt. erstattningskrav er for overhengende.
    Selv går jeg med stokk, en riktig så solid en. Elegant og fin men er laget i ganske massivt stål.

    Det høres ikke vedlig "modig" ut, men med alt det bråket som kan følge av at man er "modig" er det nok mest fornuftig å ikke blande seg.
    Selvforsvar er ikke veldig "populært" hos "borgerskapets voldsmakt" som politi og påtalemakta ble kalt av AKP/ml i hine hårde dager. Og selv om man til slutt kan bli frikjent i retten er det et lite Helvete så lenge det står på. Det er vanskelig nok å "bevise" selvforsvar ved angrep på egen person, men langt vanskeligere å "bevise" at det er nødvendig nødverge hvis man hjelper en annen.

    En kompis ble for en del år siden dømt da han grep inn for å hjelpe en ung frøken som ble antastet på en fest. Dommeren mente at hans slo "for hardt" med sitt første slag i forhold til hvor hardt "drittungen" hadde slått damen. Det andre slaget som sendte "drittugen" i bakken ble han frikjent for for da hadde "dritungen" slått ham etter å ha blitt slått en gang. Jeg finner ingen logikk i det overhodet. Mulig dommeren
    syntes det var greit å dømme begge to? Nei det beste er nok å bgrense sin involvering til til å hjelpe de aller nærmeste, da kan det faktisk være verd å sone for det det man gjør. Men for fremmede, å blande seg inn i noe på bussen, som godt kan være et oppgjør om narkotika
    gjeld eller noe slikt? Nei tror ikke det.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Vi er enige om mye vi Bambi, men her er jeg litt usikker faktisk.
    Mye, men ikke alt. 😅

    Nei man skal ikke finne seg i alt, det er jeg prinsippielt enig i, MEN..........
    Disse som omtales som "drittunger" er gjerne opp mot 20 år, de har ofte kniver eller macheter. Selvsagt ulovlig å bære på offentlig sted,
    men de vet jo like godt som alle andre at akkurat det blir de som oftest ikke straffet for. De blir gjerne "tatt" for dette lovbruddet etter at de har brukt kniven på en eller annen stakkar og da blir de ikke tiltalt for det. Det som skjer i de fleste tilfeller er at man av "prosessøkonomiske" hensyn kun tiltater for legmesbeskadigelse ( i skjeldne tilfeller drapsforsøk! ) i beste fall med vedhenget at det er gjort med "særskilt farlig" redskap. Bruddet på våpenloven blir de ikke tiltalt for. Dette vet de!
    Men hvis du som etnisk norsk bærer CS eller CN sprayboks og forsvarer deg med den blir du tiltalt for brudd på våpenloven, for "stakkars..."
    Derfor har jeg utstyrt jentungen med en liten boks "Elnett hårspray fra L'Oreal" som hun kan ha i lomma. Den gjør neste samme nytten om den brukes i øynene på krapylet. Det er nemlig IKKE et våpen! Virker ikke den godt nok har hun en Zippo i den andre lommen! MEN hun vet også godt at dette KUN skal benyttes for forsvar seg selv eller de hun er ute sammen med. Man blander seg ikke inn i det som ikke direkte angår en selv. Risikoen for straff evt. erstattningskrav er for overhengende.
    Selv går jeg med stokk, en riktig så solid en. Elegant og fin men er laget i ganske massivt stål.
    Men i dette konkrete tilfellet virket det mest som noen litt forvorpne store barn, som med en god dose entitlement bare så det som en selvfølge at de skulle okkupere en haug med seter ikke bare med bagasjen sin, men også de vintersko bekledde bena sine. Det virket ikke som typen til å gå med kniv eller macheter ut fra artikkelen iallfall. Ellers er jeg jo enig i at det ikke er veldig smart å begynne og krangle med den typen unge kriminelle som du beskriver, som kanskje bare venter på en anledningen til å starte noe. Men når man aldri møter motstand for oppførselen sin blir det vel heller ingen forandring?

    Det er sikkert smart å ha en eller annen strategi klar for situasjoner hvor man må forsvare seg, men jeg personlig velger heller å stole på mitt avvæpnende smil og vinnende vesen. 🤪 Dessuten bor jeg langt ute på landet, og oppsøker så godt som aldri steder hvor det er stor sannsynlighet for å få bråk, og så godt som aldri på kveldstid heller. Hadde jeg bodd mer sentralt hadde jeg kanskje vært litt mer forberedt jeg også, men så vidt jeg vet er vi ikke nevneverdig plaget med gjengkriminalitet i Kongsberg. Men man skal kanskje ikke lenger unna enn til Drammen for at det skal være større grunn til bekymring, iallfall hvis man skal stole på avisene. Da kanskje jeg hadde hatt ett eller annet i lomma eller noe sånt, men jeg opplever stort sett at jeg får gå i fred. 🙂

    høres ikke vedlig "modig" ut, men med alt det bråket som kan følge av at man er "modig" er det nok mest fornuftig å ikke blande seg.
    Selvforsvar er ikke veldig "populært" hos "borgerskapets voldsmakt" som politi og påtalemakta ble kalt av AKP/ml i hine hårde dager. Og selv om man til slutt kan bli frikjent i retten er det et lite Helvete så lenge det står på. Det er vanskelig nok å "bevise" selvforsvar ved angrep på egen person, men langt vanskeligere å "bevise" at det er nødvendig nødverge hvis man hjelper en annen.
    Helt enig, å være "modig" i en situasjon på gata er bare dumt IMO. Mye bedre å komme seg unna hvis man kan, alltid. Men jeg tror også man må være forberedt på at noen ganger kan man ikke komme unna, og anerkjenne at man må forsvare seg selv (eller andre). I slike situasjoner tror jeg ikke man skal tenke så mye på konsekvenser eller straffereaksjoner, men heller bare at man skal komme ut av situasjonen i live. Vi har jo en nødvergeparagraf som vel åpner for at man kan forsvare seg med hensiktsmessig mengde makt eller noe sånt, og i en stresset situasjon blir vel det vel en vurderingssak hva det er. Det er iallfall slike ting man lærer på selvforsvarsskoler som driver med Krav Maga o.l.
    Min egen personlige mening som jeg sikkert har plukket opp et sted, er at så fort man lar seg provosere til å engasjere seg fysisk har man også gitt fra seg kontroll over situasjonen.

    kompis ble for en del år siden dømt da han grep inn for å hjelpe en ung frøken som ble antastet på en fest. Dommeren mente at hans slo "for hardt" med sitt første slag i forhold til hvor hardt "drittungen" hadde slått damen. Det andre slaget som sendte "drittugen" i bakken ble han frikjent for for da hadde "dritungen" slått ham etter å ha blitt slått en gang. Jeg finner ingen logikk i det overhodet. Mulig dommeren
    syntes det var greit å dømme begge to? Nei det beste er nok å bgrense sin involvering til til å hjelpe de aller nærmeste, da kan det faktisk være verd å sone for det det man gjør. Men for fremmede, å blande seg inn i noe på bussen, som godt kan være et oppgjør om narkotika
    gjeld eller noe slikt? Nei tror ikke det.
    Jeg tviler ikke på at det er sant, men jeg syns også det høres helt surrealistisk ut. Med forbehold om at situasjonen virkelig var sånn at noen måtte gripe inn for å redde henne fra en overgriper. Det kan vel hende dommeren så på det som en slags selvtekt istedenfor berettiget forsvar av tredjepart og ville statuere et eksempel?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Enda mer høytflyvende svada.
    Og feil. Kjære doktor, du er helt uinteressant for PST. Slapp helt av.
    Jobber du for PST siden du vet dette så sikkert?
    Min erfaring med "De Mørke Tjenester" er at selv det mest uvesentlige lille flik av en informasjon kan være av uvurderlig betydning
    når det er denne lille biten du mangler. Probemet for deg, hvis det er din returpapirpose de finner det i, er at du plutselig blir en "Person
    Av Interesse". Og du kan befinne deg på den listen i mange år før de konkluderer med at du er en "noksagt" som ikke har noe med dette å gjøre, og sletter deg fra listen. I mellomtiden kan du ha gått glipp av jobber fordi man er "usikker" på hvor din lojalitet ligger.
    Det er mange sider ved dette med overvåking og det er uomtvistelig at det både er nødvendig og at det kan skje, litt for ofte, at det kan ramme saksesløse mennesker. Og av og til opplever man også at babyen ble kastet ut med badevannet!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Det har vel ingen ting med woke i noen meningsfylt betydning av ordet å gjøre, med mindre man velger å definere det så bredt at det blir en sekkepost for «ting jeg ikke liker at folk med fotformsko holder på med».
    Hvis vi kan få legge til "lilla sjal" og "nullvekstbriller" til de fotformskoene så kan vi snakke sammen!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    …utfordre objektenes hegemoni… ?
    …avkolonisering av våre kollektive bilder av ikke-levende materiale…?

    Som woke, men på vegne av gjenstander? Man kan vel la seg irritere over kunstneres og sosionomers blomsterspråk uten å bruke woke-begrepet som en sekkepost for alt man ikke liker. Tull & tøys er et etablert begrep.
    Meget usikker på om det er lov å bruke begrep som "tull og tøys" når man diskuterer kunst. Man riskerer i alle fall å bli
    oppfattet som en del av det undertrykkende og kjønnsdiskriminerende patriarkiet!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.930
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kunst som er bare tull og tøys er det vel nokså mye av... problemet er at det er kunstnerne selv som definerer hva som er god kunst - ikke tilskuerne..
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er vel fortsatt publikum som bestemmer hva de vil kjøpe? Tviler på at f.eks. Odd Nerdrum er avhengig av så mye støtte fra staten for å drive sitt kunstnervirke.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Ikke glem at Nerdrum driver med kunst som er håndtverksmessig ypperlig utført. Han er ingen dilletant og da er jo hans kunst
    representant for det som er kolonialistisk innen kunsten og derfor må avkoloniseres!
    Kunst som folk ønsker å se på, eie og kjøpe er nemlig "feil type" kunst!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    At han er en ypperlig håndverker var egentlig hele poenget mitt. Han er god på det han driver med, og klarer seg fint selv.

    Edit: det betyr ikke at jeg er mostander av at mindre kommersiell kunst skal få støtte, men noen ganger er det kanskje litt vanskelig å vite hva som faktisk er verdig støtte og ikke. Jeg tenker at et samfunn som bare fremmer salgbar kunst og åndsverk kanskje ikke er et veldig trivelig samfunn heller. Hvis ingenting som ikke gir profitt har livets rett?
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.786
    Antall liker
    2.347
    Sted
    Portugal
    Mot gebyrhopp for boligbygging i Oslo: – Et sykdomstegn

    Oslo kommune vil kreve over 200.000 kroner per møte med utbyggere i plansaker, og det foreslås nye gebyrer på alt fra mangelbrev til flytende badstuer. Eiendomstopper river seg i håret.


    Et forslag om store endringer i gebyrforskriften for Plan- og bygningsetaten setter sinnene i kok hos eiendomsutviklere og utbyggere i hovedstaden. De hevder at avgiftshoppet vil hemme boligbyggingen.


    Forslaget inneholder nye satser for over 200 gebyrer, tilknyttet ulike bolig- og byggetiltak i Oslo – alt fra søknader om tilbygg og utvidelser av private hjem, til profesjonelle utbyggeres planforslag for utvikling av større boligområder.


    Flere av saksbehandlingsgebyrene er fordoblet fra dagens satser. Det foreslås også noen nyvinninger, deriblant gebyrer for mangelbrev kommunen sender ut i plansaker på inntil 37.000 kroner. Og det foreslås blant annet et nytt gebyr på 10.700 kroner for flytende badstuer.


    Samlet sett øker gebyrene for plansaker med rundt 70 prosent, mens byggesaksbehandling blir cirka 23 prosent dyrere enn i dag, ifølge beregninger fra Boligprodusentene.

    DN 19.03.2023
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Relaterbart, og Dagbladet er den verste av dem IMO:

    Samtidig retter Gundersen en pekefinger mot mediene og deres ansvar for å ikke skremme folk unødig. Hun synes at de aller fleste har blitt mer saklige, men anklager Dagbladet for å krisemaksimere og bruke et dramatisk språk for å tiltrekke seg lesere.

    – Jeg kan forstå hvorfor de gjør det. Men i et folkehelseperspektiv, i en situasjon hvor det faktisk er sånn at den psykiske helsa er under press i Norge i dag, bør man være forsiktige med det. Ellers risikerer vi at folk trekker seg bort fra den typen informasjon som det er vesentlig at de får, sier Gundersen.

    Den nye journalistikken
    Dagbladet har fått både kjeft og stor vekst i trafikken etter at de for noen år siden fant fram noen enda kvassere hjelpemidler i tabloidverktøykassa: større bokstaver, sterkere farger, «Akkurat nå»-banner og korte, dramatiske titler. I sum gir forsida en følelse av stor dramatikk.

    Nyhetsredaktør Frode Hansen har hørt kritikken før og er ikke enig i at Dagbladet er en trussel mot folkehelsa.

    – Vi formidler hva som skjer når det skjer. Tabloidavisens DNA er fengende og korte titler. De skal pirre og være oppsiktsvekkende, men naturligvis også dekkende. Selvsagt vil det være tilfeller hvor vi ikke treffer, og det skal vi være oppmerksomme på. Det viktigste vi gjør, er å sørge for at leserne er fornøyde. Og den enorme digitale veksten vi har, tyder jo på det, sier han.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    En hårfin balansegang det der. Vanskelig å unngå tabloidene om man vil bruke lite tid på å bli oppdatert på det som skjer, men jeg sier det rett ut: Både VG og DB er to kyniske møkka aviser og har mange ganger trådd godt over streken. Men jeg leser de allikevel...
    Og ja, Dagbladet har sunket lavest av alle.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg syns også Dagbladet er verst her i Norge, kan virke som de prøver å legge seg på samme nivå som The Sun og andre skandaleblekker som gjør alt for å generere klikk. Noe av det som irriterer meg aller mest med DB er kanskje alle de vage overskriftene som varsler krise, uten å egentlig fortelle hva det gjelder før man klikker seg inn på selve artikkelen.
    Jeg kjenner noen som sier de har sluttet helt å følge med på nyheter, og at de føler seg bedre av det. De mener at hvis det er noe som er viktig nok får de høre om det uansett, og bruker heller tiden på å følge børs og økonominyheter. Merker at jeg sliter med å trekke ned rullgardina på den måten, selv om det kanskje muligens hadde gjort meg roligere og gladere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn