Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.677
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    At woke er dobbeltmoral og gift for samfunnet.
    Cancel kultur og alt annet piss.
    Historien er ikke feilfri, men det er historie. La historie være historie
    Dvs å skrive om, fjerne statuer, fjerne støtende greier og alt det pisset som foregår verden over er noe forbanna tull.
    Jeg tenker alle hadde vært tjent med å passe på seg selv og gi faen i andre.
    I dag skal alle liksom være så jævlig krenka hele tiden.
    Jeg har også opplevd diskriminering og rasisme, gikk jeg i media og whinet om det? Nei, jeg ga faen og tok det som en mann.
    Verden er dritt, det er millionvis av dritt mennesker som kun vil deg vondt.
    Deal with it
    Hvis jeg ser en eneste omskriving av historie eller en jævla krenka dust i media gir jeg opp hele samfunnet.
    La det råtne i en eim av krenkelse og oppgulp fra personer som skriker etter oppmerksomhet.
    Når de ikke føler de får nok oppmerksomhet pga sitt utseende så er det rett ut i media og skrike etter mer oppmerksomhet.
    Se på meg se på meg.
    Kvalmt
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.677
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Og sorry hvis det virker som whining fra min side. Det er bare mitt hjertesukk og observasjoner fra sidelinjen.
    Jeg er tolerant som få og har flyttet grenser både innfor seksualitet og raser.
    Jeg har virkelig ikke noe i mot noen andre, med mindre de prøver å endre historien for å skape en alternativ virkelighet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Litt besynderlig når det blir påstått at de som i dag er "godt voksne" aldri har opplevd eller protestert mot autoritetene. Hele det såkalte "68-opprøret" dreide seg nettopp om å protestere mot autoritetene, og det samme med alskens arbeideropprør for det....
    Jeg er blant de "godt voksne" og har aldri hatt problemer med å protestere hverken da eller nå. At dagens "autoriterer" gir jamnt faen i alle dagens protester er en annen historie, og alle dagens selvoppnevnte autoriteter som dukker opp som paddehatter gjør det ikke noe bedre...
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.456
    Antall liker
    9.749
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det må være en del mennesker som går rundt med undertrykte ladyboy-fantasier, vanskelig å forklare den intense motviljen mot alt ting trans på noe annet vis. :sneaky:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Når det gjelder dette med kjønnsinkongruens, så er den diskusjonen et minefelt så det holder. Det som er helt sikkert er at man risikerer at mennesker blir ødelagt for livet ved å gi de operasjoner som er irreversible. Det dukker opp fler og fler eksempler på folk som angrer etter "kjønnsskifte". Og, man må skille mellom sex og legning. Det finnes heterofile som eksperimenterer i sex med begge kjønn for eksempel. Hvem folk deler seng med eller hva de kler seg i burde være revnende likegyldig for alle utenom individet selv. Opplev gjerne at du er kvinne, mann, hen/han/,hun, frosk, øgle eller hva som helst. Men det finnes kun to biologiske kjønn, like sikkert som at jorda er rund.
    De som angrer er nå uansett i et ganske lite mindretall. Mener å huske jeg leste at vi har ca. 2% angrere i Norge, og i behandlingssammenheng må det sies å være svært lavt.

    Hva tenker du sex og legning har med kjønnsinkongruens å gjøre?

    Også vet jeg ikke om du har lest denne, men kanskje du burde.

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    At woke er dobbeltmoral og gift for samfunnet.
    Cancel kultur og alt annet piss.
    Historien er ikke feilfri, men det er historie. La historie være historie
    Dvs å skrive om, fjerne statuer, fjerne støtende greier og alt det pisset som foregår verden over er noe forbanna tull.
    Jeg tenker alle hadde vært tjent med å passe på seg selv og gi faen i andre.
    I dag skal alle liksom være så jævlig krenka hele tiden.
    Jeg har også opplevd diskriminering og rasisme, gikk jeg i media og whinet om det? Nei, jeg ga faen og tok det som en mann.
    Verden er dritt, det er millionvis av dritt mennesker som kun vil deg vondt.
    Deal with it
    Hvis jeg ser en eneste omskriving av historie eller en jævla krenka dust i media gir jeg opp hele samfunnet.
    La det råtne i en eim av krenkelse og oppgulp fra personer som skriker etter oppmerksomhet.
    Når de ikke føler de får nok oppmerksomhet pga sitt utseende så er det rett ut i media og skrike etter mer oppmerksomhet.
    Se på meg se på meg.
    Kvalmt
    Trist at du har blitt utsatt for diskriminering og rasisme. Men selv om du ristet det av deg og "tok det som en mann", syns du egentlig det var greit, helt ærlig?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Blir disse kjønnsskifte operasjonene betalt av oss? Noen som vet?
    Jeg vet ikke om det er akkurat deg personlig som betaler for dem, men de som utføres av Rikshospitalet går over statsbudsjettet som alle annen offentlig helsehjelp i Norge.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.677
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Trist at du har blitt utsatt for diskriminering og rasisme. Men selv om du ristet det av deg og "tok det som en mann", syns du egentlig det var greit, helt ærlig?
    Jeg tenker at det er selvsagt ikke greit, men samtidig interakterer man med 50+ mennesker hver dag i en eller annen form
    At noe tull skjer kan selvfølgelig forekomme.
    Jeg er bare redd at vi ender opp med en perfekt historie og at alle går på glasskår hele tiden for ikke å såre noen.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.677
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vet ikke om det er akkurat deg personlig som betaler for dem, men de som utføres av Rikshospitalet går over statsbudsjettet som alle annen offentlig helsehjelp i Norge.
    Jeg er dessverre bare 178 høy og jeg identifiserer meg som en mann på 190.
    Dette skaper store problemer for meg i hverdagen og jeg føler at ikke resten av verden ser meg som den mannen på 190 jeg føler meg som.
    Skal dere andre betale for operasjonen så jeg kan føle meg bedre?
    Helt ærlig så har vi verre problemer i verden og jeg tenker det er viktigere at ikke barn dør av sult enn at en eller annen egoistisk nord(mann/dame/intetkjønn) skal føle seg bedre.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.015
    Når det gjelder dette med kjønnsinkongruens, så er den diskusjonen et minefelt så det holder. Men det finnes kun to biologiske kjønn, like sikkert som at jorda er rund.

    Vet du ikke at det finnes sju kjønn? Til og med evnukk er en egen kjønnsbetegnelse! :unsure:
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    1
    At woke er dobbeltmoral og gift for samfunnet.
    Cancel kultur og alt annet piss.
    Historien er ikke feilfri, men det er historie. La historie være historie
    Dvs å skrive om, fjerne statuer, fjerne støtende greier og alt det pisset som foregår verden over er noe forbanna tull.
    Jeg tenker alle hadde vært tjent med å passe på seg selv og gi faen i andre.
    I dag skal alle liksom være så jævlig krenka hele tiden.
    Jeg har også opplevd diskriminering og rasisme, gikk jeg i media og whinet om det? Nei, jeg ga faen og tok det som en mann.
    Verden er dritt, det er millionvis av dritt mennesker som kun vil deg vondt.
    Deal with it
    Hvis jeg ser en eneste omskriving av historie eller en jævla krenka dust i media gir jeg opp hele samfunnet.
    La det råtne i en eim av krenkelse og oppgulp fra personer som skriker etter oppmerksomhet.
    Når de ikke føler de får nok oppmerksomhet pga sitt utseende så er det rett ut i media og skrike etter mer oppmerksomhet.
    Se på meg se på meg.
    Kvalmt
    Kan godt ha statuer og alt framme, med korrekt informasjon. Slik som USA, bygd på folkemord og slaveri mellom anna. Ingen grunn til å leggja skjul på noko som helst.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg er dessverre bare 178 høy og jeg identifiserer meg som en mann på 190.
    Dette skaper store problemer for meg i hverdagen og jeg føler at ikke resten av verden ser meg som den mannen på 190 jeg føler meg som.
    Skal dere andre betale for operasjonen så jeg kan føle meg bedre?
    Helt ærlig så har vi verre problemer i verden og jeg tenker det er viktigere at ikke barn dør av sult enn at en eller annen egoistisk nord(mann/dame/intetkjønn) skal føle seg bedre.
    Kanskje du kan få noen proteser eller noe sånt? Platåsko? Stylter?
    Men du har jo et poeng. Hvorfor skal egentlig fellesskapet sponse behandling på folk så de kan få gode og verdige liv, når det tross alt finnes sultne barn i Afrika som kunne fått mat for de pengene? Det er veldig mye vi som både samfunn og enkeltindivider bruker penger på som strengt tatt kunne gått til u-hjelp isteden.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg tenker at det er selvsagt ikke greit, men samtidig interakterer man med 50+ mennesker hver dag i en eller annen form
    At noe tull skjer kan selvfølgelig forekomme.
    Jeg er bare redd at vi ender opp med en perfekt historie og at alle går på glasskår hele tiden for ikke å såre noen.
    Hvis folk flest bare bruker vanlig fornuft og folkeskikk tror jeg mye er gjort. Det er sikkert mange som kan bli flinkere til å ikke la seg krenke for alt mulig også, men rasisme og annen diskriminering er jo ikke greit, og vi skal ikke late som at det er det heller.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.493
    Antall liker
    35.376
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    At woke er dobbeltmoral og gift for samfunnet.
    Cancel kultur og alt annet piss.
    Historien er ikke feilfri, men det er historie. La historie være historie
    Dvs å skrive om, fjerne statuer, fjerne støtende greier og alt det pisset som foregår verden over er noe forbanna tull.
    Det virker jo som det er ytre høyreside som er mest opptatt av å fjerne formastelige bøker, hetse bibliotekarer, si opp lærere som mukker, osv. Tynnhudede er de også når noen protesterer, snøflakene.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.677
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ikke vri dette til å bli høyre vs venstre
    Det er like ille uansett hvilken side det kommer fra
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Evnukker har da fortsatt et kjønn... at de er som konsulenter på området, dvs de vet hvordan det skal gjøres men får det ikke til, er en annen sak.....
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.456
    Antall liker
    9.749
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Norsk PEN slår alarm.

    Så får vi håpe bruk av sensitivitetslesere ikke blir utbredt i norsk forlagsbransje, det er tydeligvis i gang allerede.

    – Men det forlaget til Roald Dahl gjør nå, er som å rekke opp en strikket genser. Litteraturen består ikke slik den var, og det som gjorde Dahls forfatterskap så populært, nettopp det overskridende, det blir borte.

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Norsk PEN slår alarm.

    Så får vi håpe bruk av sensitivitetslesere ikke blir utbredt i norsk forlagsbransje, det er tydeligvis i gang allerede.

    – Men det forlaget til Roald Dahl gjør nå, er som å rekke opp en strikket genser. Litteraturen består ikke slik den var, og det som gjorde Dahls forfatterskap så populært, nettopp det overskridende, det blir borte.

    Denne sensureringen er katastrofal, man må i prinsippet inndra alle bøkene hans, dersom dette skal bli normen. Ta f.eks. boka "Dustene", der mann og kone går inn for å ødelegge hverandres liv med alle midler, inkludert livsfarlige handlinger, og åpenbar psykisk og fysisk vold mot ektefelle. Dessuten fryktelig dyreplageri og mye annet forferdelig.
    Når får vi sensurert en hver bok som beskriver lovstridige handlinger??

    TILLEGG: I min barndom leste jeg en rekke bøker som ble kjøpt i norske bokhandler, skrevet for barn helt tilbake på 30-tallet, men nyutgitt på 60- og 70-tallet. Et par av dem husket jeg med en viss glede, og fant dem fram igjen for høytlesning for mine egne unger. Det var ikke en god idé. Flere av historiene var så åpenbart rasistiske at jeg (oppleseren) måtte sensurere mens jeg leste, ettersom befolkningen våre hvite, flotte hovedpersoner møtte på sin vei, ble beskrevet som "svartinger" og andre morsomme uttrykk, som jeg fant litt upassende.
    Men poenget er at dette har ikke gjort meg til en rasist! Språket vårt er i utvikling hele tiden, og vi skyver det foran oss, slik at hver gang en gruppebetegnelse har blitt opplest og vedtatt å være nedsettende, byttes ordet ut, helt inntil dette nye ordet også har fått en nedsettende betydning, så kommer enda et nytt ord. Jeg tror ikke nødvendigvis forfatterne av de nevnte barnebøker hadde private negative syn på urbefolkninger rundt omkring i verden, men de benyttet de utrrykk samfunnet hadde i språket den gangen, og mest sannsynlig var "svarting" en objektiv beskrivelse av en farget person den gangen. Joda, samfunnet som sådan var klart mer rasistisk enn nå, og det er greit å ha gamle bøker for at vi ved selvsyn kan oppleve det, og få inspirasjon til å fortsette "avrasifiseringen" av samfunnet.
    Men vi roter det til når humor og uskyldige beskrivelser blir skyteskive for en hver som påtar seg krenkelsene til en hver gruppe de kan komme på.
    Deler av den såkalte "woke-bevegelsen" bidrar sterkt til å gjøre grupperinger til ofre, grupperinger som ikke burde ha noe problem med å ha rak rygg, og ta åpenbar diskriminering for hva det er, men la fleip og uskyldig moro passere.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Fra VG i dag.

    Forlagssjef for barn og ungdom i Gyldendal Litteratur, Eva Thesen, sier til VG at er de stiller seg kritisk til omfanget av de tiltenkte endringene.

    Tidligere denne uka kom nyheten om at flere ord og deler av Dahls bøker skulle omskrives for å fjerne krenkende språk, slik som «tjukk» og «stygg».

    - Vi kjenner også på en uro i forhold til den utviklingen vi ser. Det er uaktuelt å ta inn alle de endringene vi nå ser omtalt i britiske medier, sier Thesen til VG.

    Forlaget Puffin Books og Roald Dahl Story Company, som eier rettighetene til alle Dahls fortellinger, opplyste at de har fått såkalte sensitivitetslesere til å gjennomgå verkene og skrive om ord og formuleringer som kan oppfattes som støtende.

     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Fra VG i dag.

    Forlagssjef for barn og ungdom i Gyldendal Litteratur, Eva Thesen, sier til VG at er de stiller seg kritisk til omfanget av de tiltenkte endringene.

    Tidligere denne uka kom nyheten om at flere ord og deler av Dahls bøker skulle omskrives for å fjerne krenkende språk, slik som «tjukk» og «stygg».

    - Vi kjenner også på en uro i forhold til den utviklingen vi ser. Det er uaktuelt å ta inn alle de endringene vi nå ser omtalt i britiske medier, sier Thesen til VG.

    Forlaget Puffin Books og Roald Dahl Story Company, som eier rettighetene til alle Dahls fortellinger, opplyste at de har fått såkalte sensitivitetslesere til å gjennomgå verkene og skrive om ord og formuleringer som kan oppfattes som støtende.

    meningsløs tale. de burde ikke føle en uro, men sagt at vi gir faen, men det gjør de ikke, da de ikke vil ta inn alle endringene, men selvfølgelig noen. de burde uroe seg over sitt eget sløvsinn.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Også Statnett har selvfølgelig behov for en kraftig kommunikasjonsavdeling med direktør og millionlønninger.

    "Selskapet har en kommunikasjonsavdeling på åtte personer, hvor den laveste stillingen er senior kommunikasjonsrådgiver. Disse er det fire av. I tillegg har Statnett tre kommunikasjonssjefer, og én kommunikasjonsdirektør.....
    ....Dagbladets gjennomgang av lønnsnivået i avdelingen viser at kommunikasjonsdirektøren tjente 1,7 millioner kroner i fjor. De andre sju ligger mellom 717 000 kroner og 1 164 000 kroner. ..."



    1677064960860.png

    Feite lønninger: - Forbanna (dagbladet.no)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.723
    Torget vurderinger
    2
    VP Communications
    Chief Communications Officers, by sector
    Communication Directors
    Head of Communications, by unit/division (Internal/External/Media Relations/Public Policy/Lobbying Arm)
    Communications Staff Senior level
    Communications Staff Member
    Communication Workers (tar seg av internett, SoMe, bildebank, alt det de øvrige ikke skjønner seg på)

    En grei struktur.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    ^ Det jeg føler er mest fryktelig her, er at Dagbladet velger å mobbe alle med en viss vektvariasjon, og benytte overvekt som skjellsord innenfor et helt annet tema. Her burde ordet "feite" absolutt vært fjernet, og byttet ut med et mer nøytralt ord. "Enorme" har vært foreslått, men dette er overhodet ikke nøytralt, så "spesiell lønnsvariasjon" burde heretter benyttes om lønninger i en størrelsesorden som er i området mange ganger den gjennomsnittlige industriarbeiderlønn.

    Ny overskrift burde være: Spesiell lønnsvariasjon: - Aggresjonsfremmende
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    6.231
    Det må bli slutt på å bruke feite typer i overskriftene.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Jeg skal garantere det hadde vært ramaskrik hvis maleriet viste oppdagelsen av transpersoner I Amerika og ble gjemt i kjelleren.
    Det måtte selvfølgelig få æresplassen på galleriet.

    Nå "oppdaget" vel Leifen transpersoner i Vinlandet for de traff jo på "skrælinger" som de ble kalt. Så langt som jeg vet hadde
    indianerne i Amerika et helt greit forhold til de som var født menn, men som følte seg som kvinner. De var helt ut akseptert har jeg hørt.
    Hvordan det var med kvinner som følte seg som menn vet jeg intet om, men det skulle da ikke forbause meg om også disse var aksepert av sine egne. Nå er ikke dette et tema jeg har mer enn kunn overfladisk viten om så jeg skal ikke legge mer i det enn at Leif som sagt ganske sikkert "oppdaget" transpersoner på sin reise. Hvordan det var med vikingenes holdning til transpersoner vet jeg faktisk ennå minde om, men i allefall var "sjoldmøyer", kvinnelige krigere, sosialt akseptert. Men om de ble sett på som menn eller ei aner jeg ikke.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Nå "oppdaget" vel Leifen transpersoner i Vinlandet for de traff jo på "skrælinger" som de ble kalt. Så langt som jeg vet hadde
    indianerne i Amerika et helt greit forhold til de som var født menn, men som følte seg som kvinner. De var helt ut akseptert har jeg hørt.
    Hvordan det var med kvinner som følte seg som menn vet jeg intet om, men det skulle da ikke forbause meg om også disse var aksepert av sine egne. Nå er ikke dette et tema jeg har mer enn kunn overfladisk viten om så jeg skal ikke legge mer i det enn at Leif som sagt ganske sikkert "oppdaget" transpersoner på sin reise. Hvordan det var med vikingenes holdning til transpersoner vet jeg faktisk ennå minde om, men i allefall var "sjoldmøyer", kvinnelige krigere, sosialt akseptert. Men om de ble sett på som menn eller ei aner jeg ikke.
    I alle samfunn i alle tider har man hatt forskjellig respons på annerledeshet, helt fra innesperring, tortur og henrettelse, via aksept, helt over til helliggjøring.
    Jeg tenker vel Kardemommeloven dekker et hvert behov i så måte.

    Problemet er at noen føler seg plaget av annerledeshet. Det er disse plagede vi som samfunn må tilby behandling, for på samme måte som med hypokondere, lar de sine egne vrangforestillinger stjele alt for mye energi til saker de ikke får gjort noe med.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.723
    Torget vurderinger
    2
    Mye bra PR rundt Nasjonalmuseets opphenging av ukebladillustrasjonen til Krohg med en mann som peker mot horisonten, mens han holder i rorpinnen til styrbordet. Uten tittelen ville bildet vært uinteressant og definitivt uten historisk verdi.

    "Mann peker på skjær han må unngå" lyder ikke like spennende som "Leiv Erikson discovering America". Bildet ble malt til verdensutstillingen i Chicago i 1893 og fikk denne besnærende tittelen. Det ble senere donert til Gnore, i 1905, i forbindelse med unionsoppløsningen. Alt for Norge og nasjonal identitet, etter århundrer under andres åk.

    Til kolonialismediskusjonen:

    1. Leiv Erikson koloniserte ikke Amerika.
    2. Amerigo Vespucci ble født noen hundre år etter den påståtte pekingen, så LE oppdaget ikke Amerika. Faktisk var første landkjenning i det vi nå kaller Canada, langt nord der, i det vikingene kalte Helluland, fordi det var stein på stein. De seilte sydover og kom til et skogland de ga navnet Markland, hvorpå de til slutt kom til Vinland. Ikke fordi de fant vindruer, men fordi det var store, åpne sletter der, fine beitemarker.
    For eksempel heter ikke plassen vi nå kjenner som Vingrom, Ving-rom, den bør hete Vin-Grom, altså fine beitemarker, for ordet vin tyder på slike.
    3. Vikinger etablerte seg ved L'anse aux Meadows, som er en omskriving fra det franske Meduse, som betyr at der var det mange glassmaneter i sin tid, men også fine, åpne marker. Jeg har vært der. Fin plass. Godt øl i nærheten.
    4. Vikingene var der i forholdsvis kort tid, selv om det er mange teorier derom. Vha dna-studier forsøker man nå å kartlegge hvorvidt en av de nordligste indianerstammene begikk forbrødring og forsøstring med vikinger, resultatene kommer en dag.
    5. Hva var årsakene til at Leiv Eriksons etterkommere forlot Grønland? Jo, Svartedauen. Men ikke fordi de ble smittet. Halve befolkningen i Europa gikk under bakken og ble der, og det ble veldig mye ledig over bakkeplan, slikt som gårder og annet, og det å hakke i karrig land på Grønland var langt mindre fristende enn å overta ledige gårder i Norderveg, men også lenger syd. For vikingene på Grønland handlet aktivt med Europa, blant annet med ting de fikk fatt i vest for Grønland.

    Maleriet? Fullstendig uinteressant ukebladillustrasjon med en gripende tittel. Et smøreri og man forstår hvorfor de bolde Chicagoanerne sendte det over Atlanterhavet, så de slapp å se det.

    Rolv Grovens "Malerne oppdager Amerika."

    Skjermbilde 2023-02-22 kl. 15.50.19.png
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    ^^ Liker bildet godt jeg, helt uten å være noen nasjonalromantiker, og skjønner ikke helt hva som gjør det til mer smøreri enn et eller annet bilde av f.eks Courbet eller Monet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.638
    Antall liker
    15.723
    Torget vurderinger
    2
    Her er Norman Rockwells "Varehusarbeider på Julaften". Det var mye godt håndverk i ukebladillustrasjonene som kunstnerne begikk, gjerne utfra et illustrasjonsoppdrag, og veldig mange av bildene som henger i muséer o.a. er slike. Ikke noe galt i det, kan også være mye verdt, sånn sett.

    Skjermbilde 2023-02-22 kl. 17.29.21.png Programmatisk illustrasjon med bestemt formål står vel for minst halvparten av det som henger rundt omkring, men er sjelden bildene vi forbinder med stor kunst.
    Det er forskjell på Rembrandts "Nattevakten" og "Styrmann som peker på et skjær", utførelsesmessig og som gradert håndverk.

    Krohgs bilde bærer preg av "det skal være stort og det må bli ferdig fort". Rembrandt brukte tre år på Nattevakten. Verdensutstillingen i Chicago åpnet 1. mai, 1893, Krohg påbegynte bildet et stykke ut i samme år. Og derfor er det et smøreri.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    OK Harding. Jeg kan ikke motsi deg for jeg har ikke den faglige bakgrunnen som gjør at jeg kan felle en slik dom som du gjør.

    Jeg er en enkel sjel, en "kunstforbruker", men jeg har stor interesse for bildende kunst og har mange fler, veldig mange fler, bilder enn det jeg har veggplass til. Jeg kjøper ikke biledkunst ut fra at det skal være en investering, jeg kjøper bildene fordi jeg "liker" dem. Enkelt og greit. Så hvorvidt det er STOR kunst eller ei er ikke min motivasjonsfaktor. Jeg har 3 stk "orginale" Andy Warhol "Marilyn Monroe". De er alle trykket på det "riktige" papiret, på den "riktige" pressen, i det "riktige" trykkeriet med de "riktige" platene. Alt dette er fastslått, men de mangler dessverre Andys signatur ( med kulepenn! ). De av dere som kjenner historien vet hvorfor det er slik. Men et grafisk trykk med signatur er verd en plass mellom 50-75 millioner kroner og mine har vel en omsettningsverdi på under 10.000,-. Og da er selvsagt spørsmålet, hvorfor er mine trykk "smørerier" mens de med signatur er "STOR" kunst?

    Og hvorfor/hvordan kan du si at Krohgs bilde av Leif Erikson er et "smøreri" og ikke "kunst"?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Cohen og Dylan i en samtale
    Cohen: jeg brukte nesten 2år på min sang
    Dylan: Jeg skrev "Like a rolling stone" I løpet av en 15 minutters taxitur.
    Tror ikke det er tiden brukt på et kunstverk som avgjør om det er bra eller ikke.
    Så Fela din argumentasjon er like dårlig som Nasjonalmuseets sitt.
    Man skal diskutere kunst, men å woke det politisk, eller dismisse det utfra tiden brukt på å lage det holder ikke for meg
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Her er Norman Rockwells "Varehusarbeider på Julaften". Det var mye godt håndverk i ukebladillustrasjonene som kunstnerne begikk, gjerne utfra et illustrasjonsoppdrag, og veldig mange av bildene som henger i muséer o.a. er slike. Ikke noe galt i det, kan også være mye verdt, sånn sett.

    Vis vedlegget 895439 Programmatisk illustrasjon med bestemt formål står vel for minst halvparten av det som henger rundt omkring, men er sjelden bildene vi forbinder med stor kunst.
    Det er forskjell på Rembrandts "Nattevakten" og "Styrmann som peker på et skjær", utførelsesmessig og som gradert håndverk.

    Krohgs bilde bærer preg av "det skal være stort og det må bli ferdig fort". Rembrandt brukte tre år på Nattevakten. Verdensutstillingen i Chicago åpnet 1. mai, 1893, Krohg påbegynte bildet et stykke ut i samme år. Og derfor er det et smøreri.
    Guernica ble bombet 26 april 1937, Picassos bilde var til verdens utstillingen i Paris mai samme år.
    Mener du pga den korte tiden så er Picassos Guernica et smøreri?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn