Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Mens NAV skriver at "ved utgangen av juni 2022 var det 1009700 personer som mottok alderspensjon". Kanskje på tide å fri litt til oss enslige etterhvert også?
    Jeg er svært usikker på om det er rett vei å gå, dette med å "klientifisere" en hver tilstand i livet, samt betale den enkelte for en hver mulig ulempe som kan oppstå. Vi er mange enslige i dette landet, og trenden er økende. Problematisk på flere plan, utvilsomt, men er den beste løsningen at staten betaler folk litt ekstra fordi de ikke deler bolig med noen andre?
    Husk at gruppen enslige etter hvert ogås utgjør en stor kundegruppe, som i sin tur betyr at de store kjedene tilpasser seg dette segmentet, og gjør det litt enklere å leve for de som bor alene. Dessuten er det fordeler og ulemper med alt, og i det øyeblikk vi mener at staten skal betale for en hver sølepytt som dukker opp foran skoa våre, da har vi underkastet oss et fullstendig klientsamfunn. Det ser jeg ikke som en fordel.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.487
    Antall liker
    8.014
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er svært usikker på om det er rett vei å gå, dette med å "klientifisere" en hver tilstand i livet, samt betale den enkelte for en hver mulig ulempe som kan oppstå.

    Helt greit det. Da kan fordelene som gis til gifte tas bort - problem solved. Problemet er nemlig at folk ikke behandles likt og at de som trenger det minst, får mest.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Helt greit det. Da kan fordelene som gis til gifte tas bort - problem solved. Problemet er nemlig at folk ikke behandles likt og at de som trenger det minst, får mest.
    Hvilke fordeler tenker du da på?
    Det er ikke sånn at staten sender deg en "eksteskapstrygd", det eneste unntaket er at det gis et skattefradrag om den ene i ekteskapet ikke er i jobb, alternativt dersom samlet inntekt faller under en viss grense.
    Hvordan dette kan tolkes som at de som trenger det minst får mest, vites ikke. Det gjelder heller i så fall de som har såpass at de kan bedrive skatteplanlegging. For øvrig deler jeg helt og fullt ditt syn på at det bør fordeles bedre enn i dag. Da ikke ved å ta fra de minst rike ektepar for å gi til enslige, men heller ved å gi større bunnfradrag for dem som har lav inntekt, uavhengig av sivil status.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.254
    Antall liker
    9.079
    Alle personlige skattytere skattlegges i skatteklasse 1.

    Skatteklasse 2 ble fjernet i 2018.

    Skatteklasse 1
    For skatteklasse 1 har du et personfradrag, et fribeløp, ved beregningen av skatt på alminnelig inntekt (nettoinntekt).

    Alle personlige skattytere skattlegges i skatteklasse 1. Det samme gjelder for dødsbo i det året skattyter døde.

    Er du skattemessig bosatt i Norge bare deler av året, reduseres personfradraget forholdsmessig.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Hva jeg vet er det fortsatt slik at "han Stat" forsyner seg ekstra fra disse.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Fornøyelig å lese om Høyres liberalisering av drosjemarkedet som skulle medføre flere og billigere taxier, i stedet har medført dyrere og en mindre seriøs bansje. Helt i tråd med alle advarslene. Men hva har realitetene å si målt opp mot ideologi og store pengesummer fra multinasjonale selskaper som bryter loven, ikke betaler skatt eller moms?


     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    evt så kan de som alene få beholde dagens gunstige ordning hva gjelder skatt på eiendom inkl rentefradrag, så kan man øke kraftig for de som er 2
    La de som har det vanskelig fortsette å ha det vanskelig, og gjøre det mye vanskeligere for alle andre i tillegg?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fornøyelig å lese om Høyres liberalisering av drosjemarkedet som skulle medføre flere og billigere taxier, i stedet har medført dyrere og en mindre seriøs bansje. Helt i tråd med alle advarslene. Men hva har realitetene å si målt opp mot ideologi og store pengesummer fra multinasjonale selskaper som bryter loven, ikke betaler skatt eller moms?
    Kan du bevise den påstanden der? Hvor skulle liksom de pengene tatt veien? Du mener åpenbart ikke skatteinntekter til offentlige kasser.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    La de som har det vanskelig fortsette å ha det vanskelig, og gjøre det mye vanskeligere for alle andre i tillegg?
    Sorry, vi som eier egen bolig står ikke veldig langt opp på min sympatiliste, ellers så er jo også poenget med økte renter at det skal svi litt. Skal man kompensere alle for økte kostnader har det ingen effekt.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.413
    Kan du bevise den påstanden der? Hvor skulle liksom de pengene tatt veien? Du mener åpenbart ikke skatteinntekter til offentlige kasser.
    Syntes du drosjetilbudet har blitt bedre og billigere etter liberaliseringen?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Syntes du drosjetilbudet har blitt bedre og billigere etter liberaliseringen?
    Jeg har ikke brukt taxi i Norge på ganske mange år, så det er jeg ikke i stand til å mene noe om.

    Men nå var det ikke det jeg spurte om. Voff insinuerte at noen har mottatt «store pengesummer fra internasjonale selskap som bryter loven». Vel, det heter korrupsjon. Jeg er veldig interessert i å se hvilke fakta han har for å legge frem slike beskyldinger.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke brukt taxi i Norge på ganske mange år, så det er jeg ikke i stand til å mene noe om.

    Men nå var det ikke det jeg spurte om. Voff insinuerte at noen har mottatt «store pengesummer fra internasjonale selskap som bryter loven». Vel, det heter korrupsjon. Jeg er veldig interessert i å se hvilke fakta han har for å legge frem slike beskyldinger.

    Litt her:








    Det samme har skjedd i Norge men media har vært lite interessert i å grave i hvor de flere ti titallsmillionene Uber har brukt har tatt veien.
    Nei, betaler ikke skatt og moms. Flere har blitt dømt. Selskapet har fått 5 millioner i bot men fikk drive ulovlig i tre år av Erna og Co. For sin kriminelle virksomhet fikk de i belønning lov til å sitte i ernas "delingsøkonomiutvalg" Helt utrolig.
    Uber har brukt milliarder. Man kan spekulere i hvor pengene tok veien.....
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Svaret på trådens spørsmål -"Hva har gått galt i Norge?" er vel som følger;

    Høyrepolitikk.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Svaret på trådens spørsmål -"Hva har gått galt i Norge?" er vel som følger;

    Høyrepolitikk.

    Det er utvilsomt opplysende at Ubers politikk, ikke minst ovenfor arbeidstakere, har vært helhjertet støttet av Høyre og partiet har gjort alt for å tilrettelegge for dem.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Uber har brukt milliarder. Man kan spekulere i hvor pengene tok veien.....
    Jeg vet at Uber har et frynsete forhold til både skatt og arbeidslivsregler. Det jeg spurte om var om du kunne dokumentere insinuasjonen om korrupsjon. Det kan du tydeligvis ikke, siden du nå «spekulerer». Da synes jeg du skal klappe igjen med slike beskyldninger hvis du ikke har mer å fare med. Vi kan godt diskutere sak uten å komme med sånt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det faktum at man også konkurrerer om arbeidskraften synes å være et fraværende argument for de mest markedsliberale....
    Det meste annet enn blind ideologi synes å være fraværende for de.

    Tidligere hadde vi et stort parti som kjempet for arbeidernes rettigheter, mot kapitalmakta. De dager er for lengst over, og vil bli fantasihistorier vi kan dele på aldershjemmet.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet at Uber har et frynsete forhold til både skatt og arbeidslivsregler. Det jeg spurte om var om du kunne dokumentere insinuasjonen om korrupsjon. Det kan du tydeligvis ikke, siden du nå «spekulerer». Da synes jeg du skal klappe igjen med slike beskyldninger hvis du ikke har mer å fare med. Vi kan godt diskutere sak uten å komme med sånt.

    Selvfølgelig kan jeg ikke dokumentere korrupsjon, men det er ingen grunn til å være naiv. Man får ikke inpass i politisk toppskikt verden over sånn uten videre, og Uber har brukt milliarder. Så får enhver tenke sitt....
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.432
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Akkurat taxi-bransjen var nok moden for revisjon, og vel så det. Det er ikke så mange år siden fokuset på bransjen var noe helt annet enn Uber, var jo rene mafiaen.


    Frislippet har angivelig ikke ført til bedring fra kundens ståsted i alle fall, men det vil Uber kunne bidra med. Så spørs det om det er til en pris vi kan akseptere.

    Redigert inn en lenke til: https://www.aftenposten.no/norge/i/JE0e8/velferds-norge-ble-stoevsugd
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Drosjenæringa var nå pill råtten både i Norge og i mange andre land lenge før Uber var påtenkt. Man kan jo f.eks spekulere litt i hvorfor kretsen rundt Trump eide taxiløyver..
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat taxi-bransjen var nok moden for revisjon, og vel så det. Det er ikke så mange år siden fokuset på bransjen var noe helt annet enn Uber, var jo rene mafiaen.


    Frislippet har angivelig ikke ført til bedring fra kundens ståsted i alle fall, men det vil Uber kunne bidra med. Så spørs det om det er til en pris vi kan akseptere.

    Det var Høyrebyrådet som på 90-tallet økte antall løyver i Oslo med hundrevis og fjernet pristaket satt av konkurransemyndighetene. Begrunnelsen var flere og billigere taxi, men resultatet var økte priser (selvfølgelig). Når lønnsomheten går så til de grader med, skyr seriøse folk næringen. Resultatet er en mindre seriøs næring og juks og fanteri.
    Man skal heller ikke bruke Oslo som speilbilde av en hel nasjonal næring. Utenfor de største byene fungerte alt som før og veldig bra.

    Det ble også innført tiltak i kjølvannet av dette slik at slik juks ikke er mulig lengre. Man har to taksameter i bilene, der det ene er plombert og begge skal stemme overens. Den forrige regjeringen ønsket imidlertid å fjerne taksameterplikten slik at det kan bli enda enklere å jukse enn det noen gang har vært.
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.554
    Antall liker
    7.060
    Perifert som det kan virke, spesielt for en som sjelden eller aldri tar drosje selv, så har jeg i mange år likevel vært overrasket over Arbeiderpartiets manglende interesse for og det politiske potensiale i å omfatte drosjenæringen som del av offentlig transport og ditto gode.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Perifert som det kan virke, spesielt for en som sjelden eller aldri tar drosje selv, så har jeg i mange år likevel vært overrasket over Arbeiderpartiets manglende interesse for og det politiske potensiale i å omfatte drosjenæringen som del av offentlig transport og ditto gode.

    De prater en god del om det, men gjør ingenting. Antagelig følger de situasjonen nøye.
    Jeg snakket med en lokal drosjeeier som er ferd med å gi seg (Her jeg bor i en småby er man i praksis forskånet fra effektene av frislippet - for lite marked). Årsaken var politikerne og usikkerheten. Her er de fleste drosjeeierne i 60åra. Mange av sjåførene likeså. Det er praktisk talt ingen rekruttering. 50% av omsetninger er fra pasientreiser. Sikkert nærmere 10% skolekjøring. Masse kjøring fra flyplass til andre flyplasser når flyene er innstill grunnet vær. Kjøring av busspassasjerer ved busshavari/motorstopp. Gamle damer med TT kort. En svært viktig del av offentlig transport.
    Den forrige regjeringen fjernet også kjøreplikten slik at det ikke lengre er selvfølge at det finnes noen som kan kjøre deg til legevakta klokka tre om natta. Men de fleste selskaper holder likevel nattavakt, men ikke pga av politikerne.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Taxi funker ikke helt som ideologene forestiller seg.

    Du må ha en viss inntekt for å betjene utgiftene til bil, taksameter, regnskap osv, osv.

    Om politikerne dobler antall løyver, så blir det ikke magisk flere kunder. Resultatet blir at det blir færre turer pr time. Hva må du så gjøre som drosjekusk for å tjene nok - Du må kjøre lengre skift, samtidig som prisene må opp. Du kan ikke tyne ned prisene, for da går du dukken.

    Hvordan konkurrere Uber og dess like? De velter kjøretøykostnadene over på sjåføren. Sjåføren sitter igjen med mindre pr tur, og Uber skummer fløten og sniker seg unna sosiale kostnader, pensjon, sykepenger, feriepenger, skatter og avgifter.

    Gammeldags taxi er dyrt i Norge fordi
    a) Biler er dyre
    b) Vedlikehold av bil er dyrt (verksted- og delepriser)
    c) Drivstoff er dyrt
    d) Nødvendig utstyr (taxameter osv) er dyrt
    e) Sjåføren skal ha ei lønn han/hun kan leve av
    f) Drosjeeier har pensjonsforpliktelser til sjåføren
    Og så burtetter...

    Johan-Kr
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.630
    Antall liker
    15.714
    Torget vurderinger
    2
    Taxi funker ikke helt som ideologene forestiller seg.

    Du må ha en viss inntekt for å betjene utgiftene til bil, taksameter, regnskap osv, osv.

    Om politikerne dobler antall løyver, så blir det ikke magisk flere kunder. Resultatet blir at det blir færre turer pr time. Hva må du så gjøre som drosjekusk for å tjene nok - Du må kjøre lengre skift, samtidig som prisene må opp. Du kan ikke tyne ned prisene, for da går du dukken.

    Hvordan konkurrere Uber og dess like? De velter kjøretøykostnadene over på sjåføren. Sjåføren sitter igjen med mindre pr tur, og Uber skummer fløten og sniker seg unna sosiale kostnader, pensjon, sykepenger, feriepenger, skatter og avgifter.

    Gammeldags taxi er dyrt i Norge fordi
    a) Biler er dyre
    b) Vedlikehold av bil er dyrt (verksted- og delepriser)
    c) Drivstoff er dyrt
    d) Nødvendig utstyr (taxameter osv) er dyrt
    e) Sjåføren skal ha ei lønn han/hun kan leve av
    f) Drosjeeier har pensjonsforpliktelser til sjåføren
    Og så burtetter...

    Johan-Kr

    Greit oppsummert.

    Liberaliseringen av taxinæringen er en fadese og uber er en møkkaløsning.

    Akkurat dette skulle vi latt være å ta etter svenskene. Å ta drosje inn til Stockholm fra Arlanda var/er risikosport og nå er det ditto å kjøre en kort tur i Oslo.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.093
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fra Wolfgang Wee som har besøk av Roger Dørum Pettersen. Snakker om hva som er feil med taxi-næringen.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.605
    Antall liker
    1.863
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Men hvis det er 800kr for 15minutter i taxi i Oslo nå så burde det vel gå rundt.
    Er vel mange som har gått over til el bil også som kutter kostnadene.
    Taxi har alltid vært dyrt i Norge
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Tror det hadde blitt flere kunder hvis prisene var lavere. Nå er det priset som en luksusvare man knapt kan unne seg bare unntaksvis.

    På den annen side er det bedre for folkehelsa at vi går mer, og det er sikkert derfor det er så dårlig bussforbindelse en del steder også.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Tror det hadde blitt flere kunder hvis prisene var lavere. Nå er det priset som en luksusvare man knapt kan unne seg bare unntaksvis.

    På den annen side er det bedre for folkehelsa at vi går mer, og det er sikkert derfor det er så dårlig bussforbindelse en del steder også.
    Går mer??
    Har du gått glipp av det faktum at befolkningen fraktes stående på noe som kalles sparkesykler, selv om det ikke sparkes verken opp- eller nedover?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Greit oppsummert.

    Liberaliseringen av taxinæringen er en fadese og uber er en møkkaløsning.

    Akkurat dette skulle vi latt være å ta etter svenskene. Å ta drosje inn til Stockholm fra Arlanda var/er risikosport og nå er det ditto å kjøre en kort tur i Oslo.
    Ute i distriktene har endringen i drosjereguleringen laget totalhavari. Før kunne sjåfører i området jeg bor ta kjentmannsprøven lokalt (dvs. i Narvik). Nå må en til Tromsø eller Bodø for å ta kjentmannsprøven til en relativt høy kostnad, og resultatet er at det spesielt i distriktet ikke er sjåfører å oppdrive.

    Lokalt på de mindre plassene er det som følger: I Ballangen, er det ei drosje tilgjengelig fra 07-01 på fredager og lørdager fra 10-03. På søndager kun forhåndsbestilte turer til buss/båt/fly samt legevaktturer. I Kjøpsvik er det stengt i helgene og på helgedager.

    Johan-Kr
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.911
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette kalles for trickle up economics.... stadig flere oppover i systemet som må tjene penger på det som før var enkle tjenester...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Går mer??
    Har du gått glipp av det faktum at befolkningen fraktes stående på noe som kalles sparkesykler, selv om det ikke sparkes verken opp- eller nedover?
    Kanskje der du bor, men her jeg bor har vi ikke fått sparkesykler enda. Her kjører man bil fra man er ca. 12 år gammel, eller så sykler og går man. På lørdag hadde jeg tenkt å ta bussen, men endte opp med å gå langs hovedveien store deler av turen fordi den bare kjører på ukedagene, og det ikke er gangvei heller.

    Når jeg kom fram på puben snakket jeg med en som har bodd her en stund, og som kunne fortelle at det finnes èn über-sjåfør i hele byen. En taxinæring med lave priser burde ha gode vilkår, med andre ord.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Men hvis det er 800kr for 15minutter i taxi i Oslo nå så burde det vel gå rundt.
    Er vel mange som har gått over til el bil også som kutter kostnadene.
    Taxi har alltid vært dyrt i Norge
    Årsaken til det er veldig enkelt - Sjåføren må få nok lønn til at vedkommende kan leve av det, og en må klare å betjene de andre utgiftene (lån på bil, vedlikehold, diesel etc.) En må gjerne ha to-tre sjåfører pr bil for å dekke skift, ferie, sykdom osv. Hver av sjåførene må ha nok inntjening til at de kan leve av det.

    Hvis en ser på hva et håndtverkerfirma må ha for at det skal gå rundt, så snakker vi 7-800kr pr time, inkl bedøvelse moms.

    Om det er etablert så mange drosjer at hver drosje får bare 15 minutter kjøring pr time, så må de ta inn hele summen på det.

    Overetablering av antall drosjer medfører økte priser, ikke konkurranse og reduserte prisen. Det er ingen som kan operere med å kjøpe seg arbeid.

    Johan-Kr
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.064
    Antall liker
    1.490
    Torget vurderinger
    1
    Men er ikke logikken at dersom det blir mindre attraktivt, bør man legge ned og finne seg noe annet å gjøre?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn