Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.851
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvor hjelpeløs skal man være da og hvor stor organisasjon skal et flyselskap ha. Normalt booker de inn reisende på neste fly, men når ingen fly går, så tenker du at føyselskapet skal ha en prst med aøle, drøfte mulugheter og til slutt bestulle bussbiletter for tusenhvis av passasjerer hver dag?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.851
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Å faen du har rett!
    Kritisere selskap i Norge, når det er verre i Krypto/kriminelle Russland blir jo helt feil.
    Morsomt, men det var du som valgte å kritisere kapitalismen, så da må man jo tro det er bedre i andre systemer. Krypto og kriminelle - hvor kom det fra?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Hvor hjelpeløs skal man være da og hvor stor organisasjon skal et flyselskap ha. Normalt booker de inn reisende på neste fly, men når ingen fly går, så tenker du at føyselskapet skal ha en prst med aøle, drøfte mulugheter og til slutt bestulle bussbiletter for tusenhvis av passasjerer hver dag?
    Enten har du et dårlig ord rettings program, eller så bør du vente til du er edru med å poste!
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.044
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    så tenker du at føyselskapet skal ha en prst med aøle, drøfte mulugheter og til slutt bestulle bussbiletter for tusenhvis av passasjerer hver dag?

    Hvor skrev jeg at det var det jeg så for meg, hva det nå enn er? Jeg kan se for meg flere muligheter der man kan ha et genuint behov for assistanse, men tusenvis og resten av vaset finnes kun i hodet ditt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.851
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvor skrev jeg at det var det jeg så for meg, hva det nå enn er? Jeg kan se for meg flere muligheter der man kan ha et genuint behov for assistanse, men tusenvis og resten av vaset finnes kun i hodet ditt.
    Skal ikke påstå at du mente det jeg skrev med pølsefingre, men jeg savner altså litt forståelse for at dette er en komplisert sak for blant annet Widerø.

    Widerø innstiller minst 119 flyvniniger i dag - hvor mange passasjerer tenker du at det rammer - hvis "tusenvis " er vas?
    https://e24.no/naeringsliv/i/nWzLrm/lockouten-paavirker-vil-bety-kanselleringer
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.044
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det var ikke snakk om alle de som rammes fra min side, men de som faktisk måtte ende opp med å ha et reelt behov for assistanse. De fleste klarer seg nok fint selv, men Widerøe fraskriver seg altså alt ansvar, også for de som måtte havne i en alvorlig klemme som følge av dette. Kanskje er det bare tre stykker, kanskje er det mange flere.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    press 4 hvis du har reelt behov for assistanse...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har definitivt ikke sansen for denne streiken, men hva angår Widerøe og kortbanenettet... - hva skal de booke om til?? Sine andre kansellerte avganger?? Eks: - 7 pax står i Vardø... et par skal til Havøysund, et par til Kirkenes, en til Tromsø og et par til Alta....
    Ille situasjon for de det går utover, - men hva mener dere Widerøe skal gjøre??? Dette er distrikts-Norge...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ja, for eksempel...bortsett fra at det vil ta noen dager, og korresponderende flights for de som skulle videre, har forlatt - om de gikk... time på sykehus i Tromsø gikk fløyten, osv osv.... Widere har selvsagt ikke stab til å handtere dette... Langdistanse og korresponderende bussruter i distriktene er et masterstudie i seg selv...
    Jeg har stor sympati for de det går ut over, men dette sier også ikke så reint lite om hvor avhengig distriktene er av fungerende kommunikasjon, - og flyselskapet Widerøe.. De som innbiller seg at dette er enkelt, får ta seg en realitetsorientering....
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Virkeligheten er en smule annerledes i distriktene enn i Oslo, for å si det sånn. Nord-Norge ville jo ikke eksistert uten flyplasser.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nuvel.... NN eksisterte nå i noen tusen år før Widerøe, bl.a. bevist av gravfunn noen hundre meter borti veien her... :cool:
    Men ja... kortbanenettet og Widerøe er rett og slett en livsnerve i nord, - og deler av Vestlandet.. og veier og bane her er jo også bortkastede penger, - de trengs jo på østlandet...:cool:
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Å? Jeg trodde man bygde flyplassene først, og så kom sivilisasjonen etterpå? Hehe

    Jeg har litt fjern slekt i Honningsvåg. De gamle der oppe snakker om at nå for tida kan man dra tur retur Hammerfest på bare EN dag. I gamle dager tok sånt ei ukes tid ….
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Joda... men dropp Widerøe, så tar det i alle fall minst et par dager.... Folk flest sørpå har rett og slett ingen begreper om hvilke avstander vi snakker om... Jeg bor nord i Nordland... det er ca 1000km herfra til Trondheim, - og 1000km til Kirkenes....
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    For mange er Mo I Rana langt oppi nord. Men … egentlig bare halvveis.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.637
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Var visst 119 widerøe-avganger som måtte avlyses i går. Hva skal de booke om til, luftballong?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.637
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Verdt å reflektere over.


    På cruiseskipene befinner det seg mange eldre og skrøpelige passasjerer som dessverre blir alvorlig syke. De belaster det norske helsevesenet.

    På nevrologisk avdeling dominerer cruiseturister med hjerneinfarkt og hjerneblødning.

    På medisinsk avdeling kan det komme pasienter med kompliserte hjerte- og lungelidelser.

    Ortopedisk avdeling får hvert år inn cruisepasienter med bruddskader etter fall.

    Vår drift er i utgangspunktet stipulert for å gi vår egen befolkning et godt og forsvarlig akuttilbud og rehabilitering.

    Er det riktig at våre egne eldre og syke, som har vært med på å bygge opp velferdssamfunnet, skal skrives ut for tidlig på grunn av plassproblemer som oppstår som følge av økt antall syke turister?

    Pasientene fra cruiseskipene har ofte lang liggetid på grunn av språkvansker, dårlige tolketjenester, uklare avtaler med forsikringsselskap og ambassader etc.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.327
    Antall liker
    3.504
    Torget vurderinger
    4
    Send dem hjem på egen regning :) de har vel forsikring
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.637
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tar for gitt at utgifter dekkes av utenlandske forsikringsselskaper, - selv om det kan ta tid...
    Sjelden det skjer. Akutthjelp i Norge gis uten slike motkrav og utleggene for norske sykehus er langt større enn hva man kan regne med å få inn.

    Derfor dette står i artikkelen:
    De som tjener godt på denne turisttrafikken, må bidra med mer til fellesskapet, gjerne gjennom en betydelig forhøyet havneavgift eller turistskatt. Deler av inntektene kan overføres til sykehusdrift.
     
    Sist redigert:

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Sjelden det skjer. Akutthjelp i Norge gis uten slike motkrav og utleggene for norske sykehus er langt større enn hva man kan regne med å få inn.

    Derfor dette står i artikkelen:De som tjener godt på denne turisttrafikken, må bidra med mer til fellesskapet, gjerne gjennom en betydelig forhøyet havneavgift eller turistskatt. Deler av inntektene kan overføres til sykehusdrift.
    Tanken er vel god, men å tro at en havneavgift e. l. ikke havner i en kommunekasse er vel som å tro på at du treffer Elvis på butikken. Kommunepolitikere har en nesten kleptomanisk evne til å få tak i penger.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er mildt sagt besynderlig at man i slike tilfeller ikke krever refusjon i noen form, mens man tildels driver mellomregning mellom fylker og helseforetak...
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.272
    Antall liker
    9.114
    For de som er interessert..

     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.044
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Syv+ prosent ned er egentlig ganske heftig og nedgangen i narkoforbrytelser er jo helt uten sidestykke.

    Kanskje det faktisk ikke står så ille til med Norge....
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.676
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dette er jo forklaringen:

    Antallet anmeldte narkotikalovbrudd er i 2021 preget av en brå nedgang i april måned, etter at Riksadvokaten sendte ut retningslinjer for politiets bruk av tvangsmidler særlig knyttet til bruk og besittelse av mindre mengder narkotika. Mens det i årets tre første måneder i gjennomsnitt ble registrert litt under 1 000 brudd på narkotikabestemmelsene i legemiddelloven, var snittet nærmest halvert, til litt over 500 slike lovbrudd per måned resten av året.

    Som vist i figur 2, fortsetter dermed nedgangen i anmeldte narkotikalovbrudd siden det siste toppåret i 2013. Samlet sett er antallet narkotikalovbrudd redusert med nærmere to tredeler i løpet av denne åtteårsperioden, fra 47 300 anmeldelser i 2013 til 17 500 i 2021.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvordan det går kommer an på hvem en spør. En litt småparanoid kompis av meg mente det var drap hver natt i Oslo når han bodde der. I 2020 var det hele 2 drap... det året altså.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.851
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    For de som er interessert..
    Ja, fin utvikling på de fleste områder. Seksualforbrytelser er dessverre opp blant ungdommen .

    Men det er forsatt sånn at våre nye landsmenn er betydelig overrepresentert, så nedgangen hadde vært mye større uten de/eller at de var på samme nivå som etnisk norske. Ca 40% av drapene i Norge begås av menn med utelandsk opphav.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Sånt skjer dessverre. Men kjemp mot faenskapen da for svarte.

    PS. åpen ild nær skog og mark er er forbudt mellom 15. april og 15. september …..
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Sånt skaper unektelig en del frykt og uhygge sett i lys av skyteepisoden i Oslo. Legger nok en demper på kampviljen hos mange.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er jo sånn terror fungerer. Den skaper frykt ved å være uforutsigbar og nådeløs i all sin ondskap. :(
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn