Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er derfor politikerne ikke greier å ta inn over seg de økonomiske følgene for folk flest av høy strømregninger og drivstoffpriser bla....
    Derfor flikker de også, med støtteordninger, i stedet for å røske opp i de grunnleggende årsaker. Som ved strømstøtten; i stedet for å innse det åpenbare i at strøm er en nødvendighet, og derfor må ha overkommelige òg forutsigbare priser- og derfor ikke kan styres av markedet, pøser de på med støtteordninger.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Akkurat, da får du relativt stor bil med firehjulstrekk for 1/2 mill. Vil du ha noe større og mer eksklusivt enn dette er det ren luxus og da burde det ikke være urimelig å betale mva for overstyrende beløp.
    Det burde vært mva for el-bil fra første krone. Ikke et slikt "konstruert" skille.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    https://www.tv2.no/a/14795407/

    Norge virker å være temmelig splittet mht dette.
    Jeg forstår at man ønsker å vise sympati, men... Selv mener jeg at Norges nasjonaldag bør være forbeholdt Norsk flagg. Noe annet blir litt "merkelig" - og det er jo enten Norsk flagg, eller alle nasjoners flagg som er alternativene.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Denne legen, er det han som flyttet til Tyskland og fortsetter å operere der, på tross av norske helsemyndigheters advarsler?
    Samme lege ja. Ifølge siste avisartikkel så sliter han nå å holde på en jobb. Fortiden tar han hele tiden igjen.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    https://www.tv2.no/a/14795407/

    Norge virker å være temmelig splittet mht dette.
    Jeg forstår at man ønsker å vise sympati, men... Selv mener jeg at Norges nasjonaldag bør være forbeholdt Norsk flagg. Noe annet blir litt "merkelig" - og det er jo enten Norsk flagg, eller alle nasjoners flagg som er alternativene.

    Jeg mener egentlig ikke så mye om dette, eller i alle fall ikke veldig sterkt, men tenker vel at hvis man ønsker å bruke et annet flagg så bør man bruke det og et norsk flagg. Imidlertid klarer jeg ikke å mønstre noen videre indignasjon eller harme mot de som evt. måtte stille med bare et annet. Det virker bare ganske merkelig og lite gjennomtenkt, all den tid det er Norges nasjonaldag.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    https://www.tv2.no/a/14795407/

    Norge virker å være temmelig splittet mht dette.
    Jeg forstår at man ønsker å vise sympati, men... Selv mener jeg at Norges nasjonaldag bør være forbeholdt Norsk flagg. Noe annet blir litt "merkelig" - og det er jo enten Norsk flagg, eller alle nasjoners flagg som er alternativene.
    La oss se på det som at andre hyller Norge på 17. mai med sine flagg.
    Synes det er flott det!
    Uansett rødt,hvitt og blått vil dominere.
    Aftenposten har forøvrig en god artikkel i dag om Sagene skole fra 1983
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.744
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Uansett. Det her er ikke greit. Hva f... feiler det folk?

    Det er flaut å være nordmann når man leser slikt. Her står vi med døren åpen for de krigsrammede fra et annet land og så klare vi ikke engang å akseptere og respektere og ta vare på våre egne på selveste nasjonaldagen. SKAMMELIG!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det fins bare én identitet 17. mai; det er feiringen av grunnloven. hvilke andre identiteter/flagg som også feirer den samme, er egentlig helt uinteressant. som om «vi hetro» støtter og feirer, «vi homo» støtter og feierer, «vi dansker» støtter og feirer. dette er logikken som ligger til grunn for denne flagg i alle regnbuens farger. ikke hvem som feirer, men hva vi feirer det vesentlige.

    ingen grunn til å flagge sin identitet for å flagge norsk! stor tilhenger av renhetstenking i flaggsaken 17. mai.
     
    Sist redigert:

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg ser et norsk flagg i et tog eller hos en tilskuer til et tog på 17. mai ser jeg bare en person som feirer Norge.

    Når jeg ser et annet flagg ser jeg akkurat det samme, men at personen viser at de kommer fra land x, og feirer også Norge.

    Personlig ser jeg egentlig ikke problemet. Jeg ser for så vidt heller ikke hvorfor man absolutt har lyst til å vise at man egentlig ikke er norsk, men likevel...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Dette handlet ikke om hvilke flagg man viftet med for meg, men at man lot sine grumsete holdninger ovenfor samene gå ut over en stakkars uskyldig femåring.

    Lurer på hva Fantomet hadde gjort om han hadde vært vitne til dette.

    1652811491756.png
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Dette handlet ikke om hvilke flagg man viftet med for meg, men at man lot sine grumsete holdninger ovenfor samene gå ut over en stakkars uskyldig femåring.

    Lurer på hva Fantomet hadde gjort om han hadde vært vitne til dette.

    Vis vedlegget 817962
    Var det et svar til meg?

    Jeg svarte i tilfelle egentlig ikke på saken om den samiske ungen, som jeg selvsagt synes er forkastelig. Jeg skrev bare om flagg på 17. mai generelt 😊
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Dette handlet ikke om hvilke flagg man viftet med for meg, men at man lot sine grumsete holdninger ovenfor samene gå ut over en stakkars uskyldig femåring.

    Lurer på hva Fantomet hadde gjort om han hadde vært vitne til dette.

    Vis vedlegget 817962
    jeg tenkte ikke på han samiske femåringen. den saken er bak mål, også i mitt hode.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Når jeg ser et norsk flagg i et tog eller hos en tilskuer til et tog på 17. mai ser jeg bare en person som feirer Norge.

    Når jeg ser et annet flagg ser jeg akkurat det samme, men at personen viser at de kommer fra land x, og feirer også Norge.

    Jeg tenker vel at dette er nettopp den rette måten å se det på, heller enn å lete etter allverdens andre motivasjoner.

    Personlig ser jeg egentlig ikke problemet. Jeg ser for så vidt heller ikke hvorfor man absolutt har lyst til å vise at man egentlig ikke er norsk, men likevel...

    For mange handler det vel om at man er stolt også av sitt opphavsland og gjerne også vil feire dette samtidig. Det er jo ikke slik at man kaster av seg hele sin tilhørighet til landet man kommer fra umiddelbart etter å ha emigrert eller flyktet til et annet. Det ser man jo til fulle på norske utvandrere til andre land, så hvorfor skulle man fordre andre standarder fra mennesker med andre opphav?

    Så som før nevnt synes jeg det er helt greit, eller rettere sagt bare fint, at folk bruker sitt gamle flagg og det norske på 17 mai, mens å bruke bare det første blir pussig og litt teit.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    det fins bare én identitet 17. mai; det er feiringen av grunnloven. hvilke andre identiteter/flagg som også feirer den samme, er egentlig helt uinteressant. som om «vi hetro» støtter og feirer, «vi homo» støtter og feierer, «vi dansker» støtter og feirer. dette er logikken som ligger til grunn for denne flagg i alle regnbuens farger. ikke hvem som feirer, men hva vi feirer det vesentlige.

    ingen grunn til å flagge sin identitet for å flagge norsk! stor tilhenger av renhetstenking i flaggsaken 17. mai.
    Kanskje vi skulle forby alle flagg og bare tillate veiving med den originale grunnloven, med jødeparagraf og det hele?

    Spøk til side, synes landets søttendemaikomiteer har gjort en god jobb jeg med å forklare at mens det oppfordres til bruk av det norske, det samiske og FN-flagget, så er det tillatt å ta med også andre flagg.

    Synes det også er helt fint når LGBTQere tar med seg både det norske og regnbueflagget for å markere at de demokrati og frihetsidealer Eidsvollsgrunnloven og Meltzers flagg markerte omsider også inkluderer dem, og ikke bare eiendom og kapitalbesittende menn.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Var det et svar til meg?

    Jeg svarte i tilfelle egentlig ikke på saken om den samiske ungen, som jeg selvsagt synes er forkastelig. Jeg skrev bare om flagg på 17. mai generelt 😊
    Nei. Det var bare helt generelt, siden jeg så at flere andre snakket mer om flagg enn det som opptok meg, nemlig at han lille gutten fikk ødelagt dagen sin. :)
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Et rørende øyeblikk under borgertoget i Trondheim i dag. Norge Ukraina foreningen kom gående. Gamle, unge, barn voksne, ikke mange, kun norske flagg, men hadde selvfølgelig en foreningsfane, i nøytral farge, med tekst. Etterhvert som de kom nærme nok til at vi tilskuere kunne lese fanen ble de møtt med spontan applaus.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje vi skulle forby alle flagg og bare tillate veiving med den originale grunnloven, med jødeparagraf og det hele?
    Stilte i kommunestyret i Vestre Slidre og var hver gang like forundret over grunnloven som var i glass og ramme der. Den opprinnelige, med "jødeparagrafen", som lød slik:

    Unknown.png

    Spurte ordføreren om han mente det var rett å ha en ikke lenger aktuell grunnlov i glass og ramme. Han ble selv forbauset da han oppdaget at opprinnelige §2 var "på plass".
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.790
    Torget vurderinger
    0
    Ikke vet jeg... men jeg tror kanskje altfor mange snøfler oppfører seg som de gjør fordi de aldri har blitt konfrontert for oppførselen sin.
    Det har jo ganske lenge vært slik at man ikke kan snakke tilrette unger i barnehagen som oppfører seg "galt". Og det blir jo ikke bedre etter som disse blir eldre. Og når uønsket oppførsel ikke på noe tidspunkt blir korrigert må de jo til slutt bli "Snøfler"!
    Og i dag er det jo "snøflenes" barn ( som de ungene som mobbet denne gutten i toget ) som regjerer. Og nå er det enda vanskeligere å korrigere oppførselen fordi disse "småsnøfler" ( "snøfel" er et fint ord for øvrig ) støttes av sine foreldre som selvsagt ikke ser noe galt i oppførselen. Og de små "snøflene" ser hvordan de voksne "snøflene" oppfører seg og får selvsagt på den måten bekreftet at slik skal det være.


    Edit: Jeg tror jeg begynner å bli gammel??? :unsure: :ROFLMAO::ROFLMAO:
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.790
    Torget vurderinger
    0
    det fins bare én identitet 17. mai; det er feiringen av grunnloven. hvilke andre identiteter/flagg som også feirer den samme, er egentlig helt uinteressant. som om «vi hetro» støtter og feirer, «vi homo» støtter og feierer, «vi dansker» støtter og feirer. dette er logikken som ligger til grunn for denne flagg i alle regnbuens farger. ikke hvem som feirer, men hva vi feirer det vesentlige.

    ingen grunn til å flagge sin identitet for å flagge norsk! stor tilhenger av renhetstenking i flaggsaken 17. mai.
    Men nå er det slik at "sameflagget" faktisk er et offisiellt norsk flagg, sidestillt med korsflagget!
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.928
    Eller slik..

    Flagget ble i 2003 i Norge offisielt anerkjent gjennom endringer i Sameloven og Lov om flagging på kommunenes offentlige bygninger. Stortingetbemyndiget samtidig Sametinget til å vedta forskrifter for bruk av flagget, noe Sametinget gjorde 27. mai 2004. Flagget har offisiell status, men det er ikke et nasjonalflagg og flagging med det samiske flagget i Norge må ikke føre til at det reises tvil om hvilket flagg som folkerettslig og statsrettslig representerer kongeriket Norge.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.790
    Torget vurderinger
    0
    Stilte i kommunestyret i Vestre Slidre og var hver gang like forundret over grunnloven som var i glass og ramme der. Den opprinnelige, med "jødeparagrafen", som lød slik:

    Vis vedlegget 818021

    Spurte ordføreren om han mente det var rett å ha en ikke lenger aktuell grunnlov i glass og ramme. Han ble selv forbauset da han oppdaget at opprinnelige §2 var "på plass".
    Man må jo kunne si at vi har beveget oss i riktig retning! Når det gjelder jødene så er det vel stadig flere av dem som opplever landene i Skandinavia so stadig mer utrygge og som av den grunn ser seg om etter alternative bosteder. Det er bare å beklage at nordmenn har blitt så hatske mot jødene.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Det har jo ganske lenge vært slik at man ikke kan snakke tilrette unger i barnehagen som oppfører seg "galt". Og det blir jo ikke bedre etter som disse blir eldre. Og når uønsket oppførsel ikke på noe tidspunkt blir korrigert må de jo til slutt bli "Snøfler"!
    Og i dag er det jo "snøflenes" barn ( som de ungene som mobbet denne gutten i toget ) som regjerer. Og nå er det enda vanskeligere å korrigere oppførselen fordi disse "småsnøfler" ( "snøfel" er et fint ord for øvrig ) støttes av sine foreldre som selvsagt ikke ser noe galt i oppførselen. Og de små "snøflene" ser hvordan de voksne "snøflene" oppfører seg og får selvsagt på den måten bekreftet at slik skal det være.


    Edit: Jeg tror jeg begynner å bli gammel??? :unsure: :ROFLMAO::ROFLMAO:
    Jeg er helt enig i at det ofte er foreldrene som er problemet hvis man får barn som oppfører seg som reinsdyr. Ellers har jeg inntrykk av at de som jobber i barnehagen er ganske flinke til å si fra om hva som er greit og hva som ikke er greit, men vet også at de føler seg litt rådville og maktesløse over en del av påvirkningen mange barn får via TV, nettbrett, spill, o.s.v.

    Men det jeg reagerte aller mest på her var faktisk at det var voksne mennesker, og også et par trollkjerringer på over 60 som hadde sagt negative ting til han gutten her. Voksne som hetser eller mobber små barn er ikke så veldig stilig.

    1652878043470.png

    PS. Selvsagt er du ikke gammel, det er helt naturlig å bli opprørt over disse tingene. Med mindre man er en snøffel selv. 😅
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.309
    Det har jo ganske lenge vært slik at man ikke kan snakke tilrette unger i barnehagen som oppfører seg "galt". Og det blir jo ikke bedre etter som disse blir eldre. Og når uønsket oppførsel ikke på noe tidspunkt blir korrigert må de jo til slutt bli "Snøfler"!
    Og i dag er det jo "snøflenes" barn ( som de ungene som mobbet denne gutten i toget ) som regjerer. Og nå er det enda vanskeligere å korrigere oppførselen fordi disse "småsnøfler" ( "snøfel" er et fint ord for øvrig ) støttes av sine foreldre som selvsagt ikke ser noe galt i oppførselen. Og de små "snøflene" ser hvordan de voksne "snøflene" oppfører seg og får selvsagt på den måten bekreftet at slik skal det være.


    Edit: Jeg tror jeg begynner å bli gammel??? :unsure: :ROFLMAO::ROFLMAO:
    Jammen, hva med ytringsfriheten? Rasstappene som trakasserte gutten benyttet seg bare av sin ytringsfrihet og den trumfer alt!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.790
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er helt enig i at det ofte er foreldrene som er problemet hvis man får barn som oppfører seg som reinsdyr. Ellers har jeg inntrykk av at de som jobber i barnehagen er ganske flinke til å si fra om hva som er greit og hva som ikke er greit, men vet også at de føler seg litt rådville og maktesløse over en del av påvirkningen mange barn får via TV, nettbrett, spill, o.s.v.

    Men det jeg reagerte aller mest på her var faktisk at det var voksne mennesker, og også et par trollkjerringer på over 60 som hadde sagt negative ting til han gutten her. Voksne som hetser eller mobber små barn er ikke så veldig stilig.


    PS. Selvsagt er du ikke gammel, det er helt naturlig å bli opprørt over disse tingene. Med mindre man er en snøffel selv. 😅

    Kjærringer på 60++ kan være noe av det mest ufordragelige man kan støte på!

    Det er jo nesten så man kunne tenke seg å kjøpe kofte selv, på pur fan! Jeg kan melde meg inn i "mantallet" og kan slik sett med god samvittighet bruke den slags antrekk, men på prinsippielt grunnlag så mener jeg at så lenge jeg har norsk pass så er jeg norsk. Det er deler av samepolitikken jeg er hjertelig uenig i. Men det er meg, så får andre gjøre som de vil uten at jeg skal kritisere dem for det. Flotte antrekk er det uansett, og det å mobbe en 5åring er så inn i hælvete bak mål at man ikke riktig vet hvordan man skal reagere. men forbannet det blir jeg!

    Det synes for øvrig som om det er et "samekompleks" ute å går i Tromsø og Bodø, der endel spesiellt ungdom/unge voksne finner en viss glede i å mobbe folk som er samer. Utidig spør man meg, og vitner uansett om manglende dannelse, - men det er kanskje et fremmedord i dag?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.790
    Torget vurderinger
    0
    Jammen, hva med ytringsfriheten? Rasstappene som trakasserte gutten benyttet seg bare av sin ytringsfrihet og den trumfer alt!
    Mnja??? Er vel ikke engang delvis enig der.Yttringsfrihet kan benyttes til å kritisere samepolitikken som føres i kongleriket - på prinsippiellt grunnlag. Men når man går på person nivå er det vel mere snakk om hets og sjikane, og det rammes vel av diverse lovparagrafer.
    Barnemishandlig er vel også et begrep som kan benyttes her.

    Jeg er sterk tillhenger av et fritt ordskifte, men når man kommer inn på slikt som dette bør man faktisk ha tungen rett i munnen, for ikke snakke om i rett munn!

    I det tilfellet som bambi viser til må man nok uten tvil kunne konstatere at de som hetset gutten avslørte seg selv som "snøfler" (liker det ordet!) mer enn de klarte å stigmatisere gutten. Dessverer kan ikke en 5 åring forstå dette!

    Ikke helt likt Sian sine bokbål men likevel i samme gate. Bevares de må så gjerne kjøpe bøker de ønsker å brenne, men de avslører seg selv som uvitende nolduser som ikke helt ser hva de driver med. I min verden er bokbål noe nazister i Tyskland og facister i Italia drev med. Og hvis det er slike man ønsker å måles opp mot så ver så god! Men sympati får de ikke hos meg. Og det gjør heller ikke de som lager baluba rundt slike hendelser. For å si som min gamle mor brukte å si: "Man burde tatt den ene og dengt den andre med!"

    Men til tema så er det bare å håpe at mamman som for øvrig virker som en "levelheaded" dame makter å trøste gutten. Han var jo veldig fin i kofta si!

    Men damer på 60++ er fortapt, de tror jeg ikke man klarer å endre.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Nå har vi vel bare damas ord på hva som faktisk skjedde, ikke bra i fall, men samtidig virker det litt spesielt, som hun ønsket å markere noe. Synes man skal hold politikk unna barnetog og 17 mai. Nydelig gå man beskjed at om man var fra Ukraina så var man velkommen, men med norske flagg. Mulig noen lot seg provosere av det samiske og om de er norske hvorfor skal de ha eget flagg.
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.166
    Antall liker
    8.928
    Man må jo kunne si at vi har beveget oss i riktig retning! Når det gjelder jødene så er det vel stadig flere av dem som opplever landene i Skandinavia so stadig mer utrygge og som av den grunn ser seg om etter alternative bosteder. Det er bare å beklage at nordmenn har blitt så hatske mot jødene.
    Nå får jeg ikke med meg alt men hva er det vi gjør her i landet som er hatsk mot jødene? Blir ikke gang i sakene før vi brenner boka deres foran en trapp på en politistasjon, da hadde det blitt bråk.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jammen, hva med ytringsfriheten? Rasstappene som trakasserte gutten benyttet seg bare av sin ytringsfrihet og den trumfer alt!
    Skal sikkert være ironi, det der, men det er litt mangel på kontekst her.
    Jeg mener, selvsagt er det lov til både mene og ytre at Norge er for nordmenn, og at samer ikke har noe i et 17.mai-tog å gjøre, poenget er at akkurat det ytrer du ikke til en femåring. Da er det ikke ytringsfriheten du benytter som verktøy, da er det din egen elendige oppdragelse og lave menneskelige forstand som er drivkraften.
    De er idioter, og burde fått et samisk flagg festet på en stålbørste, tredd opp i hekken i elevert tempo.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Det synes for øvrig som om det er et "samekompleks" ute å går i Tromsø og Bodø, der endel spesiellt ungdom/unge voksne finner en viss glede i å mobbe folk som er samer. Utidig spør man meg, og vitner uansett om manglende dannelse, - men det er kanskje et fremmedord i dag?
    «Samekomplekset» er muligens mer utpreget i Bodø og Tromsø (jf at samiske veiskilt [også]der i nabolaget blir hyppig brukt som blink), men ikke bare der og ikke bare ungdom og unge voksne. Det strekker seg over mange generasjoner. En anekdote i anledningen: da min farmor, bosatt i Øst-Lofoten, fikk innkalling til samemanntallet en gang på tidlig 90-tall, så blei hun møkk sur og var ikke tilsnakkenes i et par-tre uker. Antydningen om samisk slekt var så godt som en majestetsfornærmelse måte vi vite, og hun var vel rett rundt 90- år gammel. I etter tid har vi spekulert på om noen hvite flekker på slektstreet, muligens med aner fra Tysfjord, kan ha hatt noe med saken å gjøre.

    Mvh
    KJ
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.790
    Torget vurderinger
    0
    «Samekomplekset» er muligens mer utpreget i Bodø og Tromsø (jf at samiske veiskilt [også]der i nabolaget blir hyppig brukt som blink), men ikke bare der og ikke bare ungdom og unge voksne. Det strekker seg over mange generasjoner. En anekdote i anledningen: da min farmor, bosatt i Øst-Lofoten, fikk innkalling til samemanntallet en gang på tidlig 90-tall, så blei hun møkk sur og var ikke tilsnakkenes i et par-tre uker. Antydningen om samisk slekt var så godt som en majestetsfornærmelse måte vi vite, og hun var vel rett rundt 90- år gammel. I etter tid har vi spekulert på om noen hvite flekker på slektstreet, muligens med aner fra Tysfjord, kan ha hatt noe med saken å gjøre.

    Mvh
    KJ
    Jeg fikk også beskjed om at deler av familien ville fraskrive seg all kjennskap til meg om jeg skulle finne på å melde meg inn i mantallet.
    Så at det er noe interessante holdninger ute å går er nok hevet over all tvil.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.790
    Torget vurderinger
    0
    Nå får jeg ikke med meg alt men hva er det vi gjør her i landet som er hatsk mot jødene? Blir ikke gang i sakene før vi brenner boka deres foran en trapp på en politistasjon, da hadde det blitt bråk.
    Det er noe som skjer i alle skandinaviske land at jøder utsettes for mer og mer hets og sjikane. Undersøkelser viser at jøder i Skandinavia
    føler seg stadig mer utsatte og at stadig flere av dem ser etter andre tryggere plasser å bo ( USA og Israel for det meste )
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    At det norske folk har mistet vettet?

    Nå skal vi blåse opp renta og inflasjonen ytterligere med å blåse penger på dette:


    Er det ingen voksne hjemme?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Vi trenger jo selvfølgelig et nytt nasjonalt gigant pengesluk med potensialet for rekordoverskridelser i mangemilliardklassen å samles rundt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn