Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.026
    Fatter heller ikke at det kan holde å trekke seg om man har ansvaret for å ha sølt bort 25 millioner DOLLAR.
    Nå er det ikke hun som har sølt de bort personlig og hun visste neppe om det før etter at det hadde skjedd.

    I følge Finansavisen i dag har Nicolai Tangen mer eller mindre personlig vært ansvarlig for at Oljefondet har tjent (eller rettere sagt redusert tapene) med 82 milliarder kroner i første kvartal i år ved å flikke litt på porteføljen innen de svært begrensede frihetsgradene de har. Det er jo fint, men det kunne også gått motsatt vei. Hva hadde man ment da? Selv om de har gjort det en god del bedre enn indeksen så er det frustrasjon internt.


    Oljefondet har i sitt mandat en mulighet til å operere med et avvik på 1,25 prosent fra referanseindeksen – eller «tracking error» som det kalles på engelsk, og som blir brukt internt.

    Når lederne har møttes for å beslutte investeringsvalgene innenfor denne muligheten til aktiv forvaltning, er det Tangen som har tatt styringen, sier en kilde til Finansavisen.


    – Dette risikobudsjettet styrer Tangen mer eller mindre personlig. Det blir sagt at Tangen tar rundt 70 prosent av den risikoen. Det er veldig lite som overlates til for eksempel Petter Johnsen og Geir Eivind Nygård, sier kilden.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.256
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    ^ Som sjef er du ansvarlig for å ha rutiner som fanger opp slikt....nytter ikke å si man ikke visste.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Alt er enkelt... i teorien... Det er utallige eksempler på at underordnede steller til ugreie på bakrommet, uten at "sjefen" aner hva som foregår.... men sjefen har likevel ansvaret....
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Ja det er så enkelt, sjefen har ansvaret. I dette tilfellet snakk om 25MUSD, da er man rimelig pengeblind dersom man hevder man ikke visste hvor disse ble av.

    Sjefen får imidlertid også betalt for å være den første som går. Et glemt ansvar i dagens samfunn hvor ansvarspulversering har blitt veien å gå
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Er du mann i det semi-private og kaster bort 200 milliarder på å leke med de store gutta så er det bonuser, opprykk og ny fet jobb.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.558
    Antall liker
    15.592
    Torget vurderinger
    2

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal
    Hva har gått galt i Norge?
    Ikke så mye når Normenn får tenkt seg om.

    Sp fortsatt i fritt fall
    Høyre nesten på 30 prosent

    Høyre får en oppslutning på nesten 30 prosent i VGs siste måling, mens begge regjeringspartiene fortsetter å falle. Målingen gir borgerlig flertall.

    DN i dag.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.681
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Å fy og fy!!
    Når alle avgjørelser Støre skal ta først må gjennom endeløse utredninger og dertil seminarer, blir det slik. Strømprisene, som et åpenbart eksempel. En sosialdemokratisk regjering har intet som helst annet valg å ta enn like priser over hele landet, lave og forutsigbare - der markedet IKKE styrer prisen til norske forbrukere. Det er simpelthen ikke noe som helst å diskutere engang. Sp fløy på populismens vinger, og har krasjlandet i den virkelige verden.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Når alle avgjørelser Støre skal ta først må gjennom endeløse utredninger og dertil seminarer, blir det slik. Strømprisene, som et åpenbart eksempel. En sosialdemokratisk regjering har intet som helst annet valg å ta enn like priser over hele landet, lave og forutsigbare - der markedet IKKE styrer prisen til norske forbrukere. Det er simpelthen ikke noe som helst å diskutere engang. Sp fløy på populismens vinger, og har krasjlandet i den virkelige verden.
    SP har endelig styrtet fordi de solgte sjelen til Karl Marx i bytte for subsidier og tollmurer.

    Bønder spiller ikke tennis men de er da heller ikke sosialister, likevel har de har latt seg korrumpere. I bytte for NAV-støtte til landbruket vifter de med de rødes flagg. Men prostituerer de seg så har det sin pris.

    Hyl og skrik om strømpriser er en liten korsslutning. Så og si alle strømprodusenter i Norge er i offentlig eie. Så det er kun stat og kommune som tjener grovt på blodprisene. Det er jo ikke annet enn høyere skatter i virkeligheten... det er jo livsblodet til de røde. Skatt de private (aka mennesker) til døde.

    SP har potensiale til å bli en stemme mot wokehet og selvpisking.. men i stedet allierer de seg med det verste Norge har å by på av politisk nedfallsfrukt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Ikke bra... og det skumle er at de aller fleste skjønner ikke at det kan være et problem.

    Ikke veldig enkelt eller tilgjengelig for folk flest, dette må i såfall gjøres mye enklere å gjennomføre. Hvorfor skal denne byrden ligge på oss forbrukere, og ikke de som er den potensielle sikkerhetsrisikoen? Burde vært en bryter eller boks man kunne krysse av inne på altinn e.l.

    1652248142641.png
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Her er tydeligvis den pedofile transemafiaen ute og groomer små uskyldige barn igjen, og hjernevasker dem med regnbueflagg på de nye skolesekkene.

     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Her er tydeligvis den pedofile transemafiaen ute og groomer små uskyldige barn igjen, og hjernevasker dem med regnbueflagg på de nye skolesekkene.

    Katolikker altså. Hehe.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.256
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    De må til gjengjeld jobbe ekstra hardt etter russetiden når ekstraregningene for russebussen kommer.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.168
    Antall liker
    8.947
    Norsk skoleungdom velger minste motstands vei. Ingen møteplikt og ingen eksamen.

    Konsekvens av coronatiltakene?


    Udnæs meiner at mengda heimeskule og raudt og gult nivå har svekka ungdomane si tilknyting til skulen.

    Edvard Botterli Udnæs meiner ikkje at det er mangelen på trugslar, men mangelen på tilknyting som gjer at fråværet er stort nett no.

    – Der det faglege tilbodet var svekka under heimeskuleperiodane, var det sosiale tilbodet heilt borte. Det er utruleg essensielt for at elevane møter opp: at dei kjenner seg trygge på medelevane og lærarane, seier Udnæs.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Ikke veldig enkelt eller tilgjengelig for folk flest, dette må i såfall gjøres mye enklere å gjennomføre. Hvorfor skal denne byrden ligge på oss forbrukere, og ikke de som er den potensielle sikkerhetsrisikoen? Burde vært en bryter eller boks man kunne krysse av inne på altinn e.l.

    Vis vedlegget 816297
    Noen som har sperret?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Noen som har sperret?
    Jeg visste egentlig ikke at det var mulig engang, før @Syncrolux postet artikkelen om det over her. Dessuten handler jeg relativt ofte på nettet og får faktura når varene har kommet, så det ville vært ekstremt upraktisk for meg å gå inn og sperre og åpne alle fire stedene hver eneste gang jeg bestiller meg noe.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bruker aldri faktura så kanskje det er noe å vurdere. Forstår det sik det ved forskudd /vipps så er det ikke noe problem
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Vår fremtid -skrekk og gru....
    Alt var bedre før, og det har det vært i tusenvis av år.

    Ellers registrerer jeg nå at avisene benytter krigstyper om familienes økonomi; vi må ned i levestandard med et par %, for første gang i de fleste Nordmenns levetid. Det er visst fryktelig for oss, det.
    Jo, jeg ser at for dem med allerede marginal økonomi, så blir det tøft. En større sosial fordelingsprofil er påkrevet, både hva angår lønn og beskatning. Har aldri synes noe særlig om %-tillegg i lønn hvert år, det burde vært krone-tillegg, slik at høyt gasjerte fortsetter å øke forspranget.

    Men å skrike eller sutre om reallønnsnedgang i Norge, det er uttrykk for fornem nød for et stort antall blant oss. Som en unge som griner fordi hen ikke får sjokolade til skolemat hver eneste dag. På tide å ta litt ansvar.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Jeg bruker aldri faktura så kanskje det er noe å vurdere. Forstår det sik det ved forskudd /vipps så er det ikke noe problem
    Har bare blitt vant til å bruke faktura, men hvis nettbutikken kun har forskuddsbetaling med kort eller vipps bruker jeg det isteden. Laster man ned Klarna-appen er det også veldig enkelt å betale når man har fått varene. Kanskje litt for enkelt, hvis man er glad i å shoppe.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Alt var bedre før, og det har det vært i tusenvis av år.

    Ellers registrerer jeg nå at avisene benytter krigstyper om familienes økonomi; vi må ned i levestandard med et par %, for første gang i de fleste Nordmenns levetid. Det er visst fryktelig for oss, det.
    Jo, jeg ser at for dem med allerede marginal økonomi, så blir det tøft. En større sosial fordelingsprofil er påkrevet, både hva angår lønn og beskatning. Har aldri synes noe særlig om %-tillegg i lønn hvert år, det burde vært krone-tillegg, slik at høyt gasjerte fortsetter å øke forspranget.

    Men å skrike eller sutre om reallønnsnedgang i Norge, det er uttrykk for fornem nød for et stort antall blant oss. Som en unge som griner fordi hen ikke får sjokolade til skolemat hver eneste dag. På tide å ta litt ansvar.
    Det er da allerede flere med ganske vanlig lønn og boliglån som allerede har det tøft økonomisk med strømpriser og levekostnader ellers, og med varslet prisøkning på mat og mye annet blir det nok vanskelig for flere enn bare de som har marginal økonomi. Har lite til overs for dette narrativet om at folk sutrer over å ha det trangt økonimisk.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.168
    Antall liker
    8.947

    – Det er enkelt å sitte på et kontor og gi råd. Men jeg klarer ikke å se hvordan vi skal få til hverdagen, uten å ty til skjerm innimellom, sier firebarnsmoren.


    Apropos bedre før; Da jeg vokste opp var vel Pompel & Pilt i sort/hvitt det eneste jeg hadde på skjerm. Fine tider. Når vi trengte barnevakt kom nabojenta over.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det er da allerede flere med ganske vanlig lønn og boliglån som allerede har det tøft økonomisk med strømpriser og levekostnader ellers, og med varslet prisøkning på mat og mye annet blir det nok vanskelig for flere enn bare de som har marginal økonomi. Har lite til overs for dette narrativet om at folk sutrer over å ha det trangt økonimisk.
    Jo, det er noen, og staten er allerede i gang med incentiver for å avhjelpe.
    Men det endrer ikke på det faktum at om noen her i verden på generelt grunnlag har rom for å stramme livreima, så er det oss, nordmennene.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.168
    Antall liker
    8.947
    Jo, det er noen, og staten er allerede i gang med incentiver for å avhjelpe.
    Men det endrer ikke på det faktum at om noen her i verden på generelt grunnlag har rom for å stramme livreima, så er det oss, nordmennene.
    Tror ikke det er de som Bambi sikter til som syter, de sliter i det skjulte og nå blir alt verre for dem. Syterne er kanskje de som alltid syter om et eller annet og som nå ser at de må ta fra fråtsebudsjettet og overføre til livsnødvendige ting budsjettet. Knallharde tider.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Jo, det er noen, og staten er allerede i gang med incentiver for å avhjelpe.
    Men det endrer ikke på det faktum at om noen her i verden på generelt grunnlag har rom for å stramme livreima, så er det oss, nordmennene.
    Vil nok tro det er ganske mange som merker dette, ikke minst småbarnsforeldre som skal betale for klær, fritidsaktiviter, barnehage eller SFO i tillegg til andre ting. Alt kan sikkert relativiseres til å se ubetydelig ut, men i virkeligheten kan det være mange som sliter selv om andre, i andre deler av verden har det mye verre.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Tror ikke det er de som Bambi sikter til som syter, de sliter i det skjulte og nå blir alt verre for dem. Syterne er kanskje de som alltid syter om et eller annet og som nå ser at de må ta fra fråtsebudsjettet og overføre til livsnødvendige ting budsjettet. Knallharde tider.
    My point, exactly.
    Fråtsebudjsettet minsker for meg også. Vi har en nedgangstid forut, og jeg tror mange av oss har svært godt av det, på det menneskelige plan. Og kanskje vil noen av oss lære litt mer om solidaritet og fordeling, nå som det tvinger seg fram et standpunkt om akkurat det.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis det å redusere oppfylling av skuffer og skap med alskens unødig skrot og skrammel, unngå stadige utbygginger av klesskapene, hoppe over et og annet skifte av telefon eller TV, - hvis dette er å redusere levestandarden, så må vi nok det etterhvert....
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    My point, exactly.
    Fråtsebudjsettet minsker for meg også. Vi har en nedgangstid forut, og jeg tror mange av oss har svært godt av det, på det menneskelige plan. Og kanskje vil noen av oss lære litt mer om solidaritet og fordeling, nå som det tvinger seg fram et standpunkt om akkurat det.
    Asketisme på andres vegne er ikke helt my cup of tea, men. Ja, det finnes sikkert en del med millionlønninger som kanskje "har godt av det", men dette vil ramme alle. Også de som sliter økonomisk fra før med boliglån og strømutgifter e.t.c., og kanskje kjører rundt i gamle og trafikkfarlige biler fordi det er for dyrt å kjøpe en nyere og sikrere bil o.s.v. Syns det klinger ganske umusikalsk å hevde at "dette har de godt av". :rolleyes:
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Asketisme på andres vegne er ikke helt my cup of tea, men. Ja, det finnes sikkert en del med millionlønninger som kanskje "har godt av det", men dette vil ramme alle. Også de som sliter økonomisk fra før med boliglån og strømutgifter e.t.c., og kanskje kjører rundt i gamle og trafikkfarlige biler fordi det er for dyrt å kjøpe en nyere og sikrere bil o.s.v. Syns det klinger ganske umusikalsk å hevde at "dette har de godt av". :rolleyes:
    Da leste du eksakt det motsatte av hva jeg skrev. Prøv igjen, og legg fokuset på mitt passus om solidaritet og fordeling.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Da leste du eksakt det motsatte av hva jeg skrev. Prøv igjen, og legg fokuset på mitt passus om solidaritet og fordeling.
    Mulig. Føler meg kanskje litt truet av at du vil redusere forbruket mitt, antar jeg. Leser deg litt sånn når du sier at det har folk bare godt av, o.s.v.

    Fordi, dette vil ramme mange av de som ikke nødvendigvis bare lever i luksus og overflod også.

    Men det kan jo også hende at du kunne uttrykt deg klarere, og på en måte som ikke var til å misforstå bare fordi man leser det med helt vanlig vrangvilje.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn