Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kineseren, koreaneren og nordmannen sto i en bar da Jesus kom inn. Jesus sa; hva kan jeg hjelpe dere med?

    Koreaneren sa, jeg sliter med vondt i ryggen. Jesus la hånden på skulderen hans og sa, nå er du frisk. Og det var så.

    Så så Jesus på kineseren, som sa: jeg her en sånn voldsom migrene. Jesus la hånden på skulderen hans og sa, nå er du frisk. Og det var så.

    Så så Jesus på nordmannen, som sa: Ikke ta på meg! Jeg er sykmeldt.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Er det selvironi her erato, eller sparker du nedover?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sparker bortover. Vi har det godt her i landet og det skal vi ha, men om du later som om vi ikke har ordninger som gjør det for lett å surfe på en velferdsstat som vi før eller siden ikke kommer til å ha penger til å finansiere, tar du feil. Med flere parallelle jobber de senere årene (120% stillingsbrøk i snitt) og med pensjonering 3 mnd før fylte 70 vet jeg hva det er å jobbe. Og jeg vet også at jeg kunne ha trukket adskillig flere midler ut av felleskapet, i stedet valgte jeg å betale (mye!) skatt. Penger som bl.a. benyttes til omfordeling, som jeg er for og som jeg tror at vi alle har glede av.

    Pussig nok var jeg ganske sikker på at du ikke hadde særlig humoristisk sans.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Bortover? Er du selv syk og ute av stand til å stå i jobb? Nei, du sprer den klassiske om at syke mennesker ikke er syke, men bare har vondt i viljen. Du kaller dem til og med for surfere av velferd.


    Fortell meg hva som er attraktivt med å leve på 10-22k utbetalt uten mulighet for lønnsøkning.

    De surfer jo livet...
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det faktisk du som generaliserer.... at de som faktisk sliter og selvsagt skal ha den hjelp de har krav på, fjerner ikke det faktum at det også er de som finner det svært formålstjenlig å "surfe" på de samme godene. Jeg kjenner faktisk personlig en liten håndfull i den kategorien....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.216
    Torget vurderinger
    1
    Det er for lett å bli sykemeldt i Norge. Vet om de som sykemelder seg en periode for å få fri....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nemlig. Generaliseringer er nettopp det, generaliseringer. For hver minstepensjonister som fortjener en bedre pensjon, finnes det pensjonister som ikke trenger en økning av grunnbeløpet. Jeg er en av de og har tidligere påpekt at det er på høy tid med mer behovsprøving av ytelser.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    6.219
    Problemet er ofte at behovsprøving gjør det meningsløst å spare selv.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Nå er det faktisk du som generaliserer.... at de som faktisk sliter og selvsagt skal ha den hjelp de har krav på, fjerner ikke det faktum at det også er de som finner det svært formålstjenlig å "surfe" på de samme godene. Jeg kjenner faktisk personlig en liten håndfull i den kategorien....
    Så fordi en og annen snylter så er det greit å anklage alle som mottar trygd i Norge for å være snylter?


    Jeg vet om en og annen som nasker i butikker. De har sagt det selv. Dog, jeg vet ikke om de juger eller ei. Jeg må ta vedkommendes ord på det. Jeg ser ingen gå rundt og anklage enhver kunde for å være nasker. Gjør du?

    Det rapporteres om stadig gjemte formuer i utlandet. Jeg ser ingen anklage enhver person i øvre middelklasse og oppover for å ha skjult konto på New Jersey. Gjør du?

    Mennesker som står utenfor arbeidslivet er fritt vilt her til lands. De har vondt i viljen er beskjeden som bankes inn.

    Hvordan skal en person med senskader av kreftbehandling vilje vekk senskadene? Hvordan skal en Afghanistan-veteran vilje vekk PTSDen? Hvordan skal hjertepasienten vilje vekk sitt døde hjertevev?

    Det er jo viljen det står, er det ikke? Det er bare å vilje seg til god helse.

    Og klarer du ikke å vilje deg til det, så er du en snylter, fordi han karen der borte i hjørnet har kanskje muligens fått litt penger på svakt grunnlag. Det har jeg hørt av en annen fyr, nemlig. At han karen egentlig ikke har krav på noe som helst.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå får du gi deg med å dra det der krenkekortlignende greiene hele tida... Sa jeg at vi skal avskaffe ordninger for de som trenger det? Nei! Jeg sa at snyltere finnes, - bl.a. fordi jeg kjenner noen! Som faktisk aldri har hatt en jobb mer enn i et par måneder, og som i fullt alvor innbiller seg at 250kr /t er drittbetaling som "jeg ikke kan tenke meg å ta en sånn jobbmed den lønna!" - og faktisk sier det rett ut. Som i en alder av 50 er frisk og rask nok til å fly til fjells opptil flere ganger for dagen. Som har så mange "ondter" i ryggen at han ikke kan jobbe, men å ligge i garasjen å mekke bil stort sett hver dag for kjøp og salg som, går helt greit.... Dette er to personer i min relative nærhet, som jeg faktisk kjenner godt..... og som jeg ikke har den minste medlidenhet med....
    Alle ordninger blir misbrukt - enten vi liker det eller ikke. Jeg tror egentlig heller ikke at det er mulig å lage systemer som er vanntette for misbruk. Det er dessverre antageligvis noe vi må leve med, dersom de som faktisk har reelle behov skal få den hjelpa de faktisk har krav på....
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.737
    Antall liker
    13.222
    Nå får du gi deg med å dra det der krenkekortlignende greiene hele tida... Sa jeg at vi skal avskaffe ordninger for de som trenger det? Nei! Jeg sa at snyltere finnes, - bl.a. fordi jeg kjenner noen! Som faktisk aldri har hatt en jobb mer enn i et par måneder, og som i fullt alvor innbiller seg at 250kr /t er drittbetaling som "jeg ikke kan tenke meg å ta en sånn jobbmed den lønna!" - og faktisk sier det rett ut. Som i en alder av 50 er frisk og rask nok til å fly til fjells opptil flere ganger for dagen. Som har så mange "ondter" i ryggen at han ikke kan jobbe, men å ligge i garasjen å mekke bil stort sett hver dag for kjøp og salg som, går helt greit.... Dette er to personer i min relative nærhet, som jeg faktisk kjenner godt..... og som jeg ikke har den minste medlidenhet med....
    Alle ordninger blir misbrukt - enten vi liker det eller ikke. Jeg tror egentlig heller ikke at det er mulig å lage systemer som er vanntette for misbruk. Det er dessverre antageligvis noe vi må leve med, dersom de som faktisk har reelle behov skal få den hjelpa de faktisk har krav på....
    Min mann i systemet sier at de som åpent skryter av å ha lurt systemet eller lignende stort sett har en eller annen psykisk diagnose de ikke skryter av. Det var stort sett f.eks hva de som skrøt av at de "navet" hadde.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214



    Her har du holdningen Erato lener seg på. Det er så innarbeidet at ledende politiske partier sier det høyt. Først var det FrP, nå er det Høyre. De syke har vondt i viljen. De er egentlig ikke syke. De klarer jo å mekke bil. De klarer å gå på fjellet. De klarer å rydde i hagen.

    Er du syk så skal du egentlig være sengeliggende innendørs. Da får du godkjent. Da skal du kanskje få lov til å få noen kroner. Nåde deg om du viser deg offentlig. Da er du en snylter. Det er best du har på deg en gips, slik at naboen kan se hvilken sykdom du har som holder deg hjemme. Kan du gjøre basale helsefremmende hverdagsaktiviteter så kan du gå på jobb er holdningen som spres. Sannheten er selvsagt at nei det kan de ikke.

     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    2.658
    Sted
    Liten by
    Det er jo ikke alle som er syke, er det?
    Finnes det noen tall på hvem som faktisk er syke og hvem som ikke finner jobb av ulike grunner?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Min mann i systemet sier at de som åpent skryter av å ha lurt systemet eller lignende stort sett har en eller annen psykisk diagnose de ikke skryter av. Det var stort sett f.eks hva de som skrøt av at de "navet" hadde.
    Det tror jeg også er tilfelle i mange saker... selv om langt fra alle har fått en diagnose... Når man i fullt alvor er såpass forstokket at man anser 250 kr/t for "drittlønn", - uten å ha en fagutdannelse, er man vel såpass virkelighetsfjern at man kanskje burde hatt en diagnose...
    Dette utsagnet har jeg også flere ganger hørt ungdom servere ( i VG-alder).. det virker som nokså mange er helt på jordet ift hva som er ei normal lønn.....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.737
    Antall liker
    13.222
    Det tror jeg også er tilfelle i mange saker... selv om langt fra alle har fått en diagnose... Når man i fullt alvor er såpass forstokket at man anser 250 kr/t for "drittlønn", - uten å ha en fagutdannelse, er man vel såpass virkelighetsfjern at man kanskje burde hatt en diagnose...
    Synes du det er mer virkelighetsfjernt enn en 18-åring som prøver å innbille vennene sine at de bare har gått på NAV og så fått livsopphold på ubestemt tid sånn helt uten videre fordi de ville ha litt betalt ferie?

    Poenget er egentig bare at det ikke er helt opplagt hva som egentlig har skjedd utfra hvordan noe ser ut.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nei, selvsagt ikke... men da er det kanskje "vi" som foreldregenerasjon som også har sviktet i å fortelle våre kjære små hvilken virkelighet som kommer...
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.134
    Antall liker
    7.765
    Sted
    Oslo
    Og vi har nettopp hatt NAV skandalen der folk ble fengslet, for å ha gjort noe som faktisk var lovlig.
    Klart vi skal ha kontroll.
    Om noen får 30 dager for å ha svindla det offentlige for 100 000
    da bør straffen være 300 dager for 1mill i skatteunndragelse
    og 10mill bør gi nærmere 10 år, Men "tantene" i Sveits ville likt det dårlig
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Uansett hvordan man vrir og vender på det har vi mange på langtidssykemelding og mange uføre. Det er lite som tyder på at Nordmenn skal være sykere enn andre
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.337
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nuvel.... hvis vi skjeler litt til andre lands pensjonsordninger, som nå etterhvert kommer under lupen, så er vi vel kanskje ikke så helt på bærtur her til lands, likevel... Det er forskjell på å la alt skure og gå åt skogen, og på å lage regler som bare passer de døde.... :cool:
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Her kan vi lese hvordan NAV behandler syke gjennom konstante påminnelser om at vi ved ethvert øyeblikk kan ta fra deg din støtte.


    Vi vet jo at trusselen om økonomisk ruin fører til ro i sjelen og har helbredende kraft.



    Heldigvis bor vi i et land med en av verdens beste sykelønnsordninger, og jeg trengte ikke bekymre meg for økonomien på toppen av det hele. For bekymringer skal jeg love det uansett er nok av når man ligger der og ikke klarer å gå på jobb. Folk ser jo ikke på meg at jeg er syk – kanskje de bare tror jeg ljuger for å ta meg noen uker på sofaen og snylte på fellesskapet? Mens jeg gasser i meg burger, slik FpU framstilte folk som har behov for støtte fra NAV, for noen år siden.

    Med jevne mellomrom kom det meldinger fra NAV. Levere sykemelding og søke om sykepenger. Jeg gjorde begge deler, og sendte takknemlige tanker til de som har kjempa fram de gode velferdsordningene, sånn at jeg, og alle i min situasjon, kan ta tida til hjelp og bli frisk, slik den strenge beskjeden fra legen var.

    - Med jevne mellomrom kom det meldinger fra NAV, skriver innsenderen. Skjermbilde: nav.no
    - Med jevne mellomrom kom det meldinger fra NAV, skriver innsenderen. Skjermbilde: nav.no
    Samtidig dukket det fra første stund opp beskjeder fra NAV av typen «Husk at det er oppgaver du kan gjøre selv om du er sykemeldt», «Det er ikke noe problem om du vil begynne å jobbe før sykemeldingen har gått ut». «Kanskje du kan jobbe pitte, pitte litt?» Legen min hadde sagt at jeg ikke kunne jobbe – det var jo derfor jeg var sykemeldt. Visste NAV noe jeg og legen min ikke visste?


    MENINGER
    Trygdeskandalen er toppen av isfjellet


    Det tok heller ikke lange tida før det dukket opp en melding på NAV. Jeg måtte bekrefte at jeg visste om aktivitetsplikten. «Som sykemeldt har du plikt til å være i aktivitet hvis det er mulig. Hensikten er å unngå at sykefraværet ditt blir unødvendig langt». NAV kan vurdere at «aktivitetsplikten ikke er oppfylt. Du kan miste retten til sykepenger, og utbetalingen stanses». [min uthevelse]


    Hæ? Kunne jeg miste retten til sykepenger? Mens jeg leste kunne jeg nesten kjenne stresshormonet bli pumpa rundt i kroppen og skuldrene stige: Jeg må skynde meg på jobb. Jeg har jo boliglån. En drøss med regninger. Hva om pengene ikke kommer? De tror at jeg ljuger. Jeg er sikkert friskere enn jeg kjenner meg. NAV sier jo at jeg kan jobbe litt. Ja, kanskje jeg kan det. Jeg må skynde meg tilbake til jobb. Må jobbe. Jobbe. Hvor var det Paraceten lå igjen?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.134
    Antall liker
    7.765
    Sted
    Oslo
    Vi har verdens beste sykelønnsordning javel.
    Vi har og en av verdens beste tall på Corona sykdom.
    Svenske tilstander er karens dager!
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    6.219
    Man må for all del ikke kreve at folk kommer tilbake i jobb dersom de blir frisk før sykmeldingen utgår.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.685
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi har en langt mer sykmeldt arbeidsstyrke enn en del sammenlignbare land. Det burde være i alles interesse å stille spørsmål om hvorfor det er slik, også vi som er interessert i å beholde velferdsstaten. Og det er ikke en beskyldning om at de Larsson kjenner er svindlere.

    Er vi sykere? Er vi mer uærlige? Eller er det andre faktorer? Jeg vet ikke. Men jeg vet at svaret burde være av interesse dersom vi ønsker å bevare velferdsstaten etter at oljeoverskuddet svinner hen.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.737
    Antall liker
    13.222
    Problemene med sykefravær gjelder for øvrig kum kvinner. Menns fravær er stort sett uendret side 70-tallet. De fleste nekter å godta dette og har alle mulig teorier (barn, yrke etc) men når man korrigerer for alle opplagte ting er svaret det samme og ingen ver hvorfor.

    Det er altså ikke slik at kvinneyrker har så høyt fravær fordi de er så belastende eller noe. Det er fordi det er mye kvinner der.

    (Og nok en gang (vi har vært gjennom dette før) : Det er liten vits i å slenge ut ymse captain tisynelatende obvious forklaringer. De som forsker på dette har selvsagt tenkt på de for en 10-20 år siden men de innrømmer altså at de rett og slett ikke vet hvorfor det er slik).

     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Tipper de som mener at vi kan gå på jobb selv om man er litt pjusk og hangler litt har dårlige tider.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.444
    Antall liker
    9.724
    Sted
    Interiore Simplicitate
    En detalj som utelates når det vises til Sverige og karensdager, med tilhørende lavere korttidsfravær, er fenomenet VAB. Vård av barn.

    Der vi har inntil 12 dager for pleie av syke barn har svenskene 10 ganger så mye, 120 dager. Og staten betaler fra første dag så arbeidsgiver bryr seg som regel ikke.

    Jeg har hatt direkterapporterende i Sverige i 10 år, og har til dags dato ikke sett kortidssykefravær fra noen som har barn under 12 år.

    Mulig mine observasjoner ikke er relevante overalt, men jeg har sett utallige eksempler på godt voksne medarbeidere som gir opp når målemafiaen (måtte bare) kommer med KPI fokuset sitt, alle skal utvikles, erfaring og fartstid verdsettes fint lite, og man kjenner seg til sist fremmedgjort i jobben man har hatt kanskje i årtier. Sånt blir det langtidsfravær, uføretrygd og tidlig pensjon av.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.216
    Torget vurderinger
    1
    Uansett hvordan man vrir og vender på det har vi mange på langtidssykemelding og mange uføre. Det er lite som tyder på at Nordmenn skal være sykere enn andre

    Men nå driver man jo å uføretrygder folk for å skjule arbeidsledigheten slik at politikerne kan kan skryte av hvor fint det går.-..
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Feil. Leger og NAV må slippe syke gjennom et MEGET strengt system for at en person blir tildelt uførhet betegnelsen.
    Og det løpet er flere titalls tusen mennesker tvunget inn på etter at Høyre og Venstre innførte AAP-karantene. De som kunne med f.eks. utdanning ha kommet seg tilbake til arbeidslivet blir nå henvist til uføretrygd. Å vise fremgang er nå livsfarlig for din eksistens for du står på total bar bakke skulle du etter 2,5 år få tilbakefall. Du mister absolutt alt du har i livet. Ikke at NAV nå gir folk utdanning lenger. Du har maks 3 år på deg, så noen bachelorgrad på omskolering som 35-åring kan du nå bare glemme.

    Antall uføre stiger dramatisk under Erna. Vi kan trygt si at politikken ikke lykkes. Eller kanskje den lykkes. Nordmenn på trygd og billige utlendinger til å gjøre jobben for oss. Forskjellene øker. Og økte forskjeller elsker jo Erna.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.216
    Torget vurderinger
    1
    Feil. Leger og NAV må slippe syke gjennom et MEGET strengt system for at en person blir tildelt uførhet betegnelsen.
    Vet om flere som ikke er syke og gjerne vil arbeide som blir summarisk uføretrygdet.....
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Vet om flere som ikke er syke og gjerne vil arbeide som blir summarisk uføretrygdet.....
    Summarisk ?? Den framgamgsmåten må bero på en STOR systemfeil om det medfører riktighet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Vet om flere som ikke er syke og gjerne vil arbeide som blir summarisk uføretrygdet.....
    Er de skadet eller har lyte da kanskje?



    siterer nav:

    Det må foreligge varig sykdom, skade eller lyte
    Også her legges det til grunn et sykdomsbegrep som er vitenskapelig basert og alminnelig anerkjent i medisinsk praksis.

    Skade betyr her ulike former for personskade. Lyte er medfødte tilstander som for eksempel psykisk utviklingshemming. Sykdom omfatter både fysiske og psykiske tilstander.

    Kategoriene sykdom, skade og lyte er likestilte. Begrepet sykdom vil derfor brukes som samlebetegnelse på de tre kategoriene.

    Som kjent kan en pasient ha en varig sykdom uten at dette gir en varig funksjonsnedsettelse, og heller ikke nedsatt inntektsevne. Eller pasienten kan ha en varig sykdom som medfører en varig funksjonsnedsettelse, men likevel klare seg fint i arbeid.

    Med varig menes ikke livsvarig, men langvarig. Siden det kan være vanskelig å ha en sikker oppfatning om fremtidig utvikling og mulig bedring, må vurderingen i mange tilfeller nødvendigvis bli skjønnspreget.

    Det retningsgivende varighetskravet er 7 år eller mer. Dersom du antar at tilstanden vil endre seg vesentlig i løpet av noen år, vil varighetskravet ikke være oppfylt. Det er med andre ord ikke tilstrekkelig at tilstanden har vedvart i 7 år dersom pasienten antas å kunne bli frisk innen noen år fram i tid.

    Det er først når den varige sykdommen forårsaker varig funksjonsnedsettelse og varig nedsatt inntektsevne at det medisinske vilkåret er oppfylt.
    Det avgjørende er mulighetene for å være i arbeid
    Den medisinske diagnosen alene er imidlertid ikke avgjørende. Det er hvordan sykdommen innvirker på muligheten for å være i arbeid som har betydning.

    Noen spesielle sykdommer/tilstander krever særlig dyptgående vurderinger før de kan diagnostiseres og før en eventuell varighet kan konstateres. Dette kan blant annet skyldes manglende objektive funn eller at personens totalsituasjon gjør det vanskelig å konstatere hva som er sykdom og hva som kan være utenforliggende forhold. Slike tilstander kan for eksempel være rusmiddelavhengighet eller kronisk utmattelsessyndrom.

    Sosiale og økonomiske eller andre livsproblemer godkjennes ikke som sykdom og gir alene ikke rett til uføretrygd. Slike problemer kan imidlertid være medvirkende faktorer i utviklingen av varig sykdom, og da kan kravet til sykdom være oppfylt.

    Inntektsevnen må være varig nedsatt med minst 50 prosent
    Inntektsevnen må være varig nedsatt med minst halvparten. Hvis pasienten mottok arbeidsavklaringspenger da han søkte om uføretrygd, er det imidlertid tilstrekkelig at inntektsevnen er nedsatt med minst 40 prosent. Skyldes uførheten yrkesskade eller yrkessykdom, er det tilstrekkelig at inntektsevnen er nedsatt med 30 prosent.

    Sykdom må være hovedårsaken til den nedsatte inntektsevnen
    Sykdommen må ha medført en varig funksjonsnedsettelse av en slik art og et slikt omfang at nedsettelsen kan sies å utgjøre hovedårsaken til at inntektsevnen er varig nedsatt.

    Dette innebærer at det aktuelle sykdomsforholdet må utgjøre minst 50 prosent av det samlede årsaksbildet.

    Dersom utenforliggende forhold – ikke sykdom – er den dominerende årsaken til at pasienten ikke er i arbeid, vil årsakskravet ikke være oppfylt.

    Sykdommens alvorlighet og omfang kan være slik at det uten videre er klart at det er denne som er hovedårsaken til den nedsatte inntektsevnen.

    I enkelte tilfeller vil likevel en relativt beskjeden medisinsk lidelse og påfølgende funksjonsnedsettelse framstå som en hovedårsak til den nedsatte inntektsevnen. Dette kan være tilfeller der pasienten av andre grunner enn medisinske forhold i snever forstand – for eksempel svak evnemessig utrustning - tidligere har fungert marginalt i arbeidslivet.

    Det må være en årsakssammenheng
    Sykdommen må ha medført varig funksjonsnedsettelse av en slik art og omfang at nedsettelsen kan sies å utgjøre hovedårsaken til at inntektsevnen er nedsatt med minst halvparten.

    Funksjonsevne sier noe om hva pasienten kan greie av ulike typer oppgaver og gjøremål. Den kan konkret relateres til fysiske aktiviteter, for eksempel å gå, stå, løfte, bære, bruke hender/armer. Den kan videre omfatte kognitive eller sosiale forhold, som å tenke, lære, konsentrere seg, samarbeide, fungere sammen med andre.

    Beskrivelsen kan ta utgangspunkt i pasientens

    • generelle medisinske funksjonsevne
    • alminnelige funksjonsevne i dagliglivets gjøremål - som husarbeid, omsorgsoppgaver og fritidsaktiviteter
    • evne til å utføre konkrete aktuelle arbeidsoppgaver eller mulige alternative arbeidsoppgaver, eventuelt i arbeidsrettede tiltak
    Arbeidsevne forstås altså som individets funksjon sett opp mot arbeidsforholdet og arbeidslivets oppgaver og krav.

    Funksjonsnedsettelsen angir hvilke begrensninger pasienten har i utførelsen av de forskjellige oppgaver. Det er imidlertid viktig for å gi et helhetlig bilde å beskrive både hva pasienten ikke kan gjøre og hva han kan gjøre til tross for sykdom og redusert funksjon.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjenner en som gjerne skulle vært i arbeid, men som ikke har evnen og som er uføretrygdet. I en del tilfeller burde det kvalifisert til Kongens fortjenestemedalje å klare å få uførbetegnelsen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg kjenner en som gjerne skulle vært i arbeid, men som ikke har evnen og som er uføretrygdet. I en del tilfeller burde det kvalifisert til Kongens fortjenestemedalje å klare å få uførbetegnelsen.
    Hvorfor holder du kjeft når Høyre, Venstre og FrP håner de syke?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn