Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Vi ser nå at de tar inn utlendinger igjen for å dekke ingeniørmangelen i oljå. Her burde det være krav til at man tar inn nyutdannende nordmenn enn utlendinger med lite eller urelevant erfaring.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Vi ser nå at de tar inn utlendinger igjen for å dekke ingeniørmangelen i oljå. Her burde det være krav til at man tar inn nyutdannende nordmenn enn utlendinger med lite eller urelevant erfaring.
    EU/EØS er et åpent arbeidsmarked.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Dette stemmer ikke.

    Min erfaring er at denne såkalte fagfolkmangelen er totalt fiktiv. Mangler man returventilingeniører blir det framstilt som en generell ingeniørmangel. Deretter blir det en generell mangel på fagfolk. Snakket med en professor i fjor engang. Hans datter utdannet seg til kjemiingeniør. Fikk aldri jobb noen steder. Jobber nå som lærer. I avisene står det at hennes kompetanse er mangelvare.

    Mens jeg var ved UIT ble det laget et innslag på NRK lokal TV der en større norsk bedrift uttrykte bekymring for rekruttering av fagfolk; særlig rekruttering av nordleninger siden dette var i nord Norge. Jeg synes dette var rart siden jeg kunne skaffe dem 10 stk fagfolk øyeblikkelig ved å ta ti telefoner. Jeg kontakted NAV som kunne fortelle at det var registrert 300 arbeidsledige med denne spesialkompetansen. Nevnte firma hadde ikke lyst ut en stilling på over et år. To måneder senere utlyste de en stilling. De hadde 671 søkere. Vedkommende som fikk jobben var fra Sør-Amerika.....

    Når jeg var ved UIO hadde studentene problemer med å få jobb til tross for at media fortalte om mangel på fagfolk. Endel studenter hadde jobbet flittig og fått gode karakterer får å stille sterkt i et vanskelig arbeidsmarked. Kun en student fikk jobb det året; den pene jenta med dårlige karakterer. Det var altså pene jenter norsk næringsliv manglet. Ikke kompetanse.
    Fenomenet var tydeligvis også kjent utenfor norges grenser. Jeg var 2 år på Island og møtte kolleger fra hele verden. Britene fortalte at norsk næringliv hadde ansatt folk fra Universitetene i Storbritania også. Også her hadde valget vakt såpass oppsikt at det var en "standing joke". De hevdet at ansettelsesprosessen besto av albuetesten; man skulle holde armene litt opp med albuene ned, og deretter gå mot en vegg. Hvis det første som traff veggen var albuene fikk du ikke jobben. Også her var det de pene jentene som ble ansatt. Kompetanse er så tilgjengelig at stiller en rekke tilleggskrav - alder, kjønn whatever......

    Kollegaen min ,som jeg delte kontor med som stipendiat, var den eneste i Norge verdig til personlig stipend fra forskningsrådet (jeg søkte samtidig, men fikk ikke personlig stipend men stipend gjennom prosjektet). Meget dyktig og hadde alle personlige egenskaper som skal til i tillegg. Gjorde doktorgraden på tre år, Fikk aldri jobb. Tok deretter høyskoleutdanning i informatikk (noe web-orienterte greier). Når han ble ferdig sprakk dot.com boblen. Fikk ikke jobb da heller. Fikk tils slutt jobb i Sverige via bekjentskap. Men offisielt mangler hans kompetanse i Norge.....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Vi ser nå at de tar inn utlendinger igjen for å dekke ingeniørmangelen i oljå. Her burde det være krav til at man tar inn nyutdannende nordmenn enn utlendinger med lite eller urelevant erfaring.
    Kanskje man også skulle ta inn de som ikke fikk jobb på slutten av 90-tallet og alle de som ikke fikk jobb fra 2015 og utover.......
    Norge har utrolig mye ubrukt kompetanse.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Kanskje man også skulle ta inn de som ikke fikk jobb på slutten av 90-tallet og alle de som ikke fikk jobb fra 2015 og utover.......
    Norge har utrolig mye ubrukt kompetanse.
    Håper de har fått seg jobb nå da...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Håper de har fått seg jobb nå da...

    Ikke innen det de har utdannet seg til. Det hele dreier seg om timing. Blir du utdannet i motfase med arbeidsmarkedet er fort løpet kjørt. Hvis det er dårlige tider i et par år, blir du ganske enkelt ikke ansatt når det lysner igjen. De ansetter nyutdannede før nyutdannede som har gått 1+ år uten jobb eller i en urelevant jobb. Får du ikke relevant jobb tilstrekkelig fort blir du den ingen ansetter. Når ingen har ansatt deg vil ingen andre gjøre det heller. Det er en ond sirkel. Du blir forbigått. Løpet er kjørt. På denne måten er det hele kull som i stor grad ikke får jobb i det de er utdannet til.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Vi ser nå at de tar inn utlendinger igjen for å dekke ingeniørmangelen i oljå. Her burde det være krav til at man tar inn nyutdannende nordmenn enn utlendinger med lite eller urelevant erfaring.
    Det er bedre for næringslivet å ta inn disse utlendingene og heller sende nordmennene til NAV. At samfunnet ikke er tjent med det, Pyttsann med stor P!

    Dette er Hodet-under-armen-politikk.

    Dette er ikke noe nytt eller ikke noe som går over. Vi ser det nå under korona også. Som linket i koronatråden. For hvert leveår reddet gjennom tiltak så har vi 11 år med arbeidsledighet. Her snakker vi menneskeskjebner.

    Det samme gjelder arbeidslivet. OMF klager over at det ikke finnes ingeniører. Jo, det gjør det så absolutt. De har bare ikke fått jobb og har gått eller er på vei ut av bransjen.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Ikke innen det de har utdannet seg til. Det hele dreier seg om timing. Blir du utdannet i motfase med arbeidsmarkedet er fort løpet kjørt. Hvis det er dårlige tider i et par år, blir du ganske enkelt ikke ansatt når det lysner igjen. De ansetter nyutdannede før nyutdannede som har gått 1+ år uten jobb eller i en urelevant jobb. Får du ikke relevant jobb tilstrekkelig fort blir du den ingen ansetter. Når ingen har ansatt deg vil ingen andre gjøre det heller. Det er en ond sirkel. Du blir forbigått. Løpet er kjørt. På denne måten er det hele kull som i stor grad ikke får jobb i det de er utdannet til.
    ja det finnes slike tilfeller men du er veldig negativ. Det fine med å dele inn i Bachelor og Master er at man kan time det bedre. I oljå er det veldig tydelig. De jeg jobber med Bachelor only fikk lett jobb i gode tider mens mange med Master (utenom NTNU da) måtte ta hele graden som meg selv. Noen ganger må man endre studieretning også. Som han studenten min - rådet ham til å ta noe annet en ren petroleum Master. Og er det dårlige tider må man ta til takke med jobber i stat og kommune også. Ellers så mener jeg at studenter må innse at det viktigste med en Master er at du har bevist at man kan levere på det nivået - ikke hva man studerer. Schlumberger er vel ett av verden beste selskap når det gjelder opplæring med basis i dette prinsippet. Du har en grad - vi trener deg opp. Man kan ikke alltid regne med å bli det man tror når man studerer. Det er veldig få som jeg studerte sammen med som nå jobber med det de trodde de skulle som studenter.
    Ellers er jeg litt overasket over den holdningen om at man liksom skal ha en forventning/krav til å bli det man studerer. Når jeg studerte så håpte man at det var jobber og at man fikke jobbe innenfor fagområdet. Men alle var klar over at det kanskje ikke var tilfelle.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Snakk om nisseverksted....4300 millioner + omkostninger rett i toalettet.
    Et nytt (for meg) begrep dukker også opp: LMC= Lavest mulig bemanning, hele vår fregattflåte opererer på denne måten.
    Bemanningen er ca. Halvparten sett i forhold til andre militære fartøyer innen NATO.
    Hvorfor skjer dette ? Det provoserer meg voldsomt. Og denne bemanningsplanen er utarbeidet i 2004, vi har altså hatt denne situasjonen i snart 20 år.

    Bl.a.
    • Manglande opplæring og dårleg trening gjorde ikkje mannskapet i stand til å handtere situasjonen som oppstod.
    • Mannskapet evakuerte fregatten utan å stenge dører og luker. Ei nedstenging kunne ha hindra at fregatten sank.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OMF klager over at det ikke finnes ingeniører. Jo, det gjør det så absolutt. De har bare ikke fått jobb og har gått eller er på vei ut av bransjen.
    Nei, det var i grunn ikke det jeg gjorde. Jeg påpekte at din påstand om at det er vanskelig for ingeniører å få jobb er feil.

    Siden det muligens er noen foreldre her som har barn som i disse dager har sendt søknad og lurer på hva som skal stå på topp vil jeg vel si at hvis du gjennomfører ingeniørutdanning med gode karakterer så er du garantert jobb hvis du ellers er en ålreit person. Dette gjelder de store linjene elektro, automasjon, elektronikk, maskin, bygg og IT.

    Da får du en startlønn på ca 525 000 også er du opper på 600k etter 3 år også siger det jevnt oppover etter det. Morsom og utfordrende jobb har du også!
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Og begrunnelsen for din påstand er?
    Hmmm?

    Jeg trodde at innlegget mitt var klart nok i de to neste setningene.

    Dette er hodet-under-armen-politikk.

    Fakta er at Norge henter ingeniører fra utlandet samtidig som norsk ungdom på universitet og høgskole ikke får noe tilbud og tvinges til å ta mastergrad eller faglig påbygg, om ikke å bare omskolere seg. Norsk industri kunne heller ha valgt å hente disse lovende personene. Godt motiverte er de som oftest. Næringslivet kan forme dem i retningen de ønsker også, for ungdommen vil gjerne gjøre godt nytte for seg.

    Fremfor å gi norsk ungdom sjansen så velger de å hente kompetanse fra utlandet. Hvorfor? Sannsynligvis fordi næringslivet har en ide om at utlendinger er billigere enn nordmenn, og at utlendinger bringer med seg kompetanse nordmenn ikke har. Det kan være rett, men det er samfunnsøkonomisk ugunstig å la norsk ungdom råtne på rot.

    Igjen... det går bra med de fleste, men jeg synes ikke folk flest er en god indikator. Folk flest klarer seg alltid. Det finnes uttallige eksempler på ungdom som med sterk innsats kommer seg gjennom høyere utdanning innen yrker som Norge liksom skriker etter hvor de etterpå blir takket med arbeidsledighet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Nei, det var i grunn ikke det jeg gjorde. Jeg påpekte at din påstand om at det er vanskelig for ingeniører å få jobb er feil.

    Siden det muligens er noen foreldre her som har barn som i disse dager har sendt søknad og lurer på hva som skal stå på topp vil jeg vel si at hvis du gjennomfører ingeniørutdanning med gode karakterer så er du garantert jobb hvis du ellers er en ålreit person. Dette gjelder de store linjene elektro, automasjon, elektornikk, maskin, bygg og IT.

    Da får du en startlønn på ca 525 000 også er du opper på 600k er 3 år også siger det jevnt oppover etter det. Morsom og utfordrende jobb har du også!
    Du sprer myter. Du er ikke garantert jobb. Ikke i nærheten.

    Som Voff sa, studenter jobbet skjorta av seg for å få gode karakterer, men hvem var det som fikk jobb?


    Barn som i disse dager har sendt søknad... Du har selv sagt det. De bør gå 3 år tilbake i tid og velge fagbrev. Bachelor er ikke verdt en dritt om du ikke har fagbrev i forkant. Eller du timer avgangsåret ditt med oppgangstider. Det er omstendigheter du selv aldri kan påvirke.

    Så de som nå har sendt søknader for fagene du nevner, ungdommen må få minst C i snitt slik at de kvalifiserer for mastergrad. Det er det langt fra alle som klarer eller evner. Er de evneveike? Langt derifra, de fleste er skoletrøtte.

    Lykke til med å søke jobb med C- i snitt! Nav vil gi deg lønnstilskudd etter et år eller to arbeidsledighet.

    Du tror vel ikke at flertallet har B eller bedre i snitt, gjør du?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du sprer myter. Du er ikke garantert jobb. Ikke i nærheten.

    Som Voff sa, studenter jobbet skjorta av seg for å få gode karakterer, men hvem var det som fikk jobb?


    Barn som i disse dager har sendt søknad... Du har selv sagt det. De bør gå 3 år tilbake i tid og velge fagbrev. Bachelor er ikke verdt en dritt om du ikke har fagbrev i forkant.

    Så de som nå har sendt søknader for fagene du nevner, ungdommen må få C i snitt slik at de kvalifiserer for mastergrad.

    Du tror vel ikke at flertallet har B eller bedre i snitt, gjør du?
    Som sagt jeg jobber med rekruttering av ingeniører - så det er min vurdering. Så får du ha din. Men etter drøyt 10 år i bransjen så lever åpenbart du og jeg i forskjellige land.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Så fortell meg, hvor mange kandidater har du skaffet jobb til som har 0 erfaring og svak C i snittkarakter på sin bachelorgrad?

    Fortell meg hvor store hull i CV-en disse hadde?



    La meg gjette, du har tatt inn en og annen til og intervju og presentert vedkommende for en oppdragsgiver, men oppdragsgiveren har alltid valgt en annen kandidat? For du skal jo alltid presentere et visst antall kandidater for oppdragsgiver.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Har du så lite greie på hvordan arbeidsmarkedet virker eller gjør du deg vanskelig med vilje ?
    Ha man dårlige karakterer så begynner man ikke i Equinor. Da er du antagelig bedre praktisk anlagt. Da er det servicenæringen som er noe for deg. De ser oftest etter ingeniører og ikke folk med master da de ofte slutter for jobber i oljeselskaper. Så man må jo forstå markedet man er i. Kjenner mange jeg som aldri klarte å gjennomføre ingeniørstudiene men som nå har fete jobber i oljå. Etter noen år er det hvordan du gjør på jobben som betyr noe.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Så fortell meg, hvor mange kandidater har du skaffet jobb til som har 0 erfaring og svak C i snittkarakter på sin bachelorgrad?

    Fortell meg hvor store hull i CV-en disse hadde?



    La meg gjette, du har tatt inn en og annen til og intervju og presentert vedkommende for en oppdragsgiver, men oppdragsgiveren har alltid valgt en annen kandidat? For du skal jo alltid presentere et visst antall kandidater for oppdragsgiver.
    Du har åpenbart ingen kunnskap om hvordan vi jobber, men ja jeg har skaffet jobb til til noen titals nyutdannede ingeniører de siste årene.

    Som nyutdannet har du jo ikke så veldig mye mer å vise frem enn vitnemål, personlighet og eventuelt andre verv/sommerjobber og slikt. Så da sier det seg selv at karakterer betyr en del. Men jeg oppfatter vel at mange av de store engineeringselskapene ser minst like mye på "type" og egentlig ikke ønsker de som har bare A-er (jeg antar at det er fordi de hopper videre etter noen få år), så vitnemål med litt spredning er ikke noe stort problem. Men er vitnemålet såpass dårlig at det tvil om du har skjønt noe i det hele tatt er vanskeligere, men ikke umulig. Men har du rævva karakterer så er det større sannsynlighet for at du blir sittende med dokumentasjon, reserverdelslister, vedlikeholdsplaner og slikt - og kanskje ikke med beregninger, commissioning eller som pakkeansvarlig.

    edit: og en ting til - alle våre kunder i Norge foretrekker norsktalende kandidater hvis de finnes. Alle operatørinformasjon skal være på norsk. En anen ting er "norsk" mentalitet - altså evnen til å tenke selv som selvsagt også er mye mer ettertraktet enn mange utlendinger som er firkantet og som ofte ikke skjønner at det er bedre å innrømme en feil med en gang, enn å skjule den så godt du kan.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Har du så lite greie på hvordan arbeidsmarkedet virker eller gjør du deg vanskelig med vilje ?
    Ha man dårlige karakterer så begynner man ikke i Equinor. Da er du antagelig bedre praktisk anlagt. Da er det servicenæringen som er noe for deg. De ser oftest etter ingeniører og ikke folk med master da de ofte slutter for jobber i oljeselskaper. Så man må jo forstå markedet man er i. Kjenner mange jeg som aldri klarte å gjennomføre ingeniørstudiene men som nå har fete jobber i oljå. Etter noen år er det hvordan du gjør på jobben som betyr noe.
    Uthevdete heter survival bias. De som klarte seg gjør det selvsagt godt. De klarte seg. De som _ikke_ klarte seg er for lengst eliminert. De har funnet seg noe annet å gjøre.

    Selvsagt er det jobben du utfører som betyr noe, men for at jobben skal spille noen rolle så må man jo få den sjansen. Mange får ikke den.

    Voff var inne på det. Har du gått arbeidsledig i ett år etter endt utdanning, så er du helt sist i køen. Løpet er kjørt. Arbeidsgiverne velger de som var utdannet i år, ikke de som var utdannet i fjor eller forifjor. Disse tar de kun hvis det er brennhett marked og de må støvsuge alt. Eller hvis NAV gir de lønnstilskudd.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Med tanke på at karakterskalaen er normalfordelt så er det ikke et fåtall som havner på C- i snitt. Om du da ikke med "et fåtall" tenker på kanskje 30 % av studentene.

    Jeg vet om mange oppegående studenter med masse mellom ørene og som er disiplinerte som sliter med C i snitt. Ingeniørfag er ikke enkelt og det er tung matte og andre realfag involvert, hvor det å få E er bra nok. De besto. Er du ikke en A-student så skal det ikke mange E-ene til før C-snittet ditt fyker til helvete.

    Jeg har hørt studenter fortelle at C-en i dette ene emnet er hva de er mest stolt av, på tross av at de har A i det ene og det andre faget.

    Du aner ikke hvor mange studenter det er som kontinuerlig tar om igjen fag for å forbedre snittet sitt. Du aner ikke hvor mange studenter som tar post-bachelor for å kvalifisere for master. Hvorfor vil de inn på master? Selvsagt, fordi de ønsker jobb. De får ikke relevant jobb på bacheloren sin.


    Om det er få eller mange kommer helt an på konjukturen. Er det oppgangstider så er det få, er det nedgangstider så er det det absolutt store flertallet. De som gikk ut med mastergrad i 2016 med toppkarakterer i oljefag kunne glemme å få jobb. Samme gjaldt de som gikk ut i 2017. 3 kull sloss om jobbene i 2018.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Du har åpenbart ingen kunnskap om hvordan vi jobber, men ja jeg har skaffet jobb til til noen titals nyutdannede ingeniører de siste årene.

    Som nyutdannet har du jo ikke så veldig mye mer å vise frem enn vitnemål, personlighet og eventuelt andre verv/sommerjobber og slikt. Så da sier det seg selv at karakterer betyr en del. Men jeg oppfatter vel at mange av de store engineeringselskapene ser minst like mye på "type" og egentlig ikke ønsker de som har bare A-er (jeg antar at det er fordi de hopper videre etter noen få år), så vitnemål med litt spredning er ikke noe stort problem. Men er vitnemålet såpass dårlig at det tvil om du har skjønt noe i det hele tatt er vanskeligere, men ikke umulig. Men har du rævva karakterer så er det større sannsynlighet for at du blir sittende med dokumentasjon, reserverdelslister, vedlikeholdsplaner og slikt - og kanskje ikke med beregninger, commissioning eller som pakkeansvarlig.

    edit: og en ting til - alle våre kunder i Norge foretrekker norsktalende kandidater hvis de finnes. Alle operatørinformasjon skal være på norsk. En anen ting er "norsk" mentalitet - altså evnen til å tenke selv som selvsagt også er mye mer ettertraktet enn mange utlendinger som er firkantet og som ofte ikke skjønner at det er bedre å innrømme en feil med en gang, enn å skjule den så godt du kan.
    Jeg snakker selvsagt ikke om personer som bare har A-er. Det er ikke heldig å ha A-snitt, for da lurer arbeidsgiver på hva som er galt med denne personen. Har vedkommende ikke noe liv utenom skole? A-snitt er et varskosignal. Her er det potensielt mellommenneskelige utfordringer ute og går. Vedkommende kan ha en personlighet som ikke er helt egnet i alle typer jobber.

    Jeg snakker om de som har C-minus.

    Du sier du har skaffet flere titalls nyutdannede ingeniører jobb. Du sier ikke hvor mange av de med dårligere karakterer du har ordnet jobb til. Enhver rekrutteringsagent verdt sitt rykte skal klare å skaffe jobb til en masterkandidat med B i snitt. Derimot for bachelorkandidater med svak C i snitt, en person som aldri fikk mulighet til relevant sommerjobb fordi han stadig ble valgt vekk. Hvor mange slike har du skaffet jobb til?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du sier du har skaffet flere titalls nyutdannede ingeniører jobb. Du sier ikke hvor mange av de med dårligere karakterer du har ordnet jobb til.
    Det har jeg ikke tall på, men flesteparten er helt vanlig studenter med litt spredning og et snitt mellom B og C.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg mener du tar helt feil. Det er kun ett fåtall som ender opp slik du beskriver

    Selvsagt vil sivilingeniører få jobb. Vi snakket ikke om dem. Vi snakker om folk med bachelorgrad.

    Ellers er det interessant å se på hvor mange sivilingeniører som har vært arbeidsledige i perioden (50 %). Det er også interessant å se på hvor mange som opplever seg selv som overkvalifisert for jobben sin. 30 og 45 %.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Ettersom de med a ikke får jobb, de med c ikke får jobb.. må vel hemmeligheten være å få b da eller?
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Selvsagt vil sivilingeniører få jobb. Vi snakket ikke om dem. Vi snakker om folk med bachelorgrad.

    Ellers er det interessant å se på hvor mange sivilingeniører som har vært arbeidsledige i perioden (50 %). Det er også interessant å se på hvor mange som opplever seg selv som overkvalifisert for jobben sin. 30 og 45 %.
    Nei du tar fullstendig feil - kun 15% ledige av de som gikk ut i 2020 er veldig lavt spør du meg


    1619153296949.png

    1619153157520.png
    1619153229800.png
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.781
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Det er i dag klin umulig å skaffe ingeniører med minst 3 års erfaring innen elektro, automasjon, instrument, prosess, teknisk sikkerhet, mekanisk ingeniør.
    Det begynner å bli vanskelig å finne gode folk innen piping og struktur også.
    Kan dette ha noe med at bransjen kvittet seg med haugevis av disse folkene for 7-8 år siden. Og de da måtte omskolere seg, flytte på seg og/eller finne seg jobb i en annen sektor :unsure:
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kan dette ha noe med at bransjen kvittet seg med haugevis av disse folkene for 7-8 år siden. Og de da måtte omskolere seg, flytte på seg og/eller finne seg jobb i en annen sektor :unsure:
    Det har med mange ting å gjøre.
    Det forsvant mange flinke folk i 2015 - som gikk til kommmune, rådgivende, veivesenet, BaneNor osv.
    Også er grensen stengt - som hindrer mange indere, filipinere, østeuropere osv og komme inn.
    Også gir Brexit en del utfordringer for britene (i tillegg til stengte grenser) som gjør at det blir dyrer og mer komplisert for de å jobbe i Norge.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Uansett stillinger? Hvilken bransje er du i? Søkte nettopp på en stilling som krevde høyere universitetsutdanning i en kommune med 1272 innbygere og arbeidsted hvor det bor 350 stykker. Altså et sted der ingen vil jobbe eller bo. De fikk 50 godt kvalifiserte søkere. Vi snakker her om høyere naturvitenskapelig utdanning.
    Innen software utvikling (da helst rettet mot cloud-løsningene).

    Det flertallet som ikke får napp bør fokusere på er å rydde opp CV'en. Altfor mange som skriver en lang liste med ting uten et ord om hva de egentlig gjorde/løste og hva de brukte teknologien til. Dessuten er det ingen som orker lese gjennom en CV på 10 sider som forklarer at man liker å henge med venner og gå tur med bikkja. Kort og konsist med relevant innhold (aller helst 1 side, maks 2 avhengig avhengig av formatering).

    Om man har hull i CV'en, ha en forklaring på hullet. Ikke minst, slutt med å bruke helt ville uleselige tegnsett eller farger. Overrasker meg også når folk utbroderer om hvor de gikk på videregående skole. Har man høyere utdannelse så er ikke videregående av interesse. Har t.o.m. sett at folk lister opp barneskole og ungdomsskole :)

    På intervju, forklar hva nettopp du kan bidra med for bedriften. Om ikke søker har peiling på hvorfor man skal bli ansatt, hvordan forventer man at en bedrift skal se grunnen ?

    Når jeg var student klarte jeg jobbe fulltid (innen relevant fagfelt), studere, drikke meg snøblind på diverse studentfester, drive studentbar (ble ofte kombinert med å drikke meg snøblind) - ja, det ble t.o.m. tid til å sjekke opp damer :sneaky: Jeg mistenker jo at dagens studenter forventer å gå rett i direktørstillinger og generelt sett er litt sløve. Har merket meg et skifte på holdningen til de som ble født fra 1985-1990 og oppover (sølvskje-generasjonen?).

    Bare å se frem til generasjonen som vokser opp nå (bobleplast-generasjonen), de som skal beskyttes mot alt, kontinuerlig holdes i aktivitet og kjøres overalt. Det er bare å glede seg :eek:
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Skal det være et oppussingsobjekt med 3200 milliarder i kostnader for å sette det i stand?

     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det tilsvarer vel omtrent 1,5 årsverk av alle som jobber i Norge.

    Da kan jeg vel si at huset her hjemme er bedre stilt en resten av landet. Her er nok mye gjort med 2-3 måneder fulltidsjobb.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Intet er nytt under kjolen.... når regjeringen kunngjør en "historisk" satsing på veivedlikehold med "gigantiske" 16mrd fordelt over 12 år (!) så blir det grovt 1,5 mrd på år... på hele landet! I ratiklen over vises det til Trorms og Finnmark fylke, og der et etterslepet alene i størrelsesorden 12-15 mrd.....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ettersom de med a ikke får jobb, de med c ikke får jobb.. må vel hemmeligheten være å få b da eller?

    Etter min erfaring er det liten korrelasjon mellom karakterer og om du får jobb og hvor du får jobb. Har opplevd at folk som "står på humanitært grunnlag", som professoren så treffende uttrykte det, går rett i jobb (pga av bekjentskap). Den mest håpløse studenten jeg hadde på kurs for hovedfagsstudenter gikk rett i forskningsavdelingen til større norsk bedrift. Bare sånn anektdotisk.
    I min tid på Universitetet hadde vi også oljebransjen på besøk. Her var det mange som fikk seg en ubehagelig overaskelser. De som hadde etterutdannet seg; dvs hadde en utdannelse fra før - gjerne fra Ingeniørhøyskole - fikk entydig beskjed at de ikke var aktuelle kandidater. De ansatte ikke nyutdannede over 30 år. Det var faktisk folk som ikke fullførte studiene av denne grunnen.
    Har liten sympati for norsk næringsliv syting om mangel på kompetanse. De har vært utrolig dårlige til å forvalte den kompetansen som finnes.
    Arbeidsledighetstatistikken forteller ikke om den reelle situasjonen. De fleste får jo en jobb, er dermed ikke registrerte som arbeidsledige. Tviler på om det er noen land i verden med flere høyt utdannede sykepleiere i psykiatrien (uten sykepleierutdanning), sjåfører og butikkansatte etc med høyere universitetsgrad enn Norge.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Du har åpenbart ingen kunnskap om hvordan vi jobber, men ja jeg har skaffet jobb til til noen titals nyutdannede ingeniører de siste årene.

    Du ser dem ikke. De finner seg annen jobb og/eller gir opp. Man søker ikke samme type jobb i årevis uten napp.....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    . Ellers så mener jeg at studenter må innse at det viktigste med en Master er at du har bevist at man kan levere på det nivået - ikke hva man studerer. Schlumberger er vel ett av verden beste selskap når det gjelder opplæring med basis i dette prinsippet. Du har en grad - vi trener deg opp. Man kan ikke alltid regne med å bli det man tror når man studerer. Det er veldig få som jeg studerte sammen med som nå jobber med det de trodde de skulle som studenter.
    Ellers er jeg litt overasket over den holdningen om at man liksom skal ha en forventning/krav til å bli det man studerer. Når jeg studerte så håpte man at det var jobber og at man fikke jobbe innenfor fagområdet. Men alle var klar over at det kanskje ikke var tilfelle.

    Opplæring i firmaene er i stor grad historie. Hovedsakelig pga av "kravet" om at undervisningsinstitusjonene skal skreddersy kandidater for næringslivet i større grad, og politikernes ønske om å utdanne flest mulig på kortest mulig tid. De påfølgende endringene har gjort at de som kommer ut av universitetene nå er spesialiserte i et smalere felt. I gamle dager lærte de et fag. Når smal kompetanse er tilgjengelig, så etterspør næringslivet det.

    Når det gjelder dette med forventning om å få jobb så er jeg enig med deg. Når jeg begynte å studere var man særdeles klar over at man kunne utdanne seg til arbeidsledighet (som det het). Vi hørte f.eks historier om folk med hovedfag i astronomi som jobber som pelsdyrbønder.
    Men det er en vesentlig forskjell nå. Siden 90-tallet har poitikere og media hatt en framstilling om at høy utdanning er nøkkel til jobb; du er nærmest garantert jobb. Untakene må være at du er handikappet eller innvandrer utsatt for fordommer. Men sannheten er at med stadig flere høy utdannede er det stadig værre å få relevant jobb.

    At en grad beviser hva du kan er slik det burde være, men søker du jobb under din stand/kompetanse blir du gjerne forbigått nettopp fordi inntrykket om at godt kvalifiserte folk kan velge og vrake i jobber. Det må være noe galt med deg dersom du ikke gjør det....
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Man skulle ikke tro at det var mulig men FHI holder faktisk på med andre ting også. Vi er tunge og runde.
    Det var en eller annen fedmelege som sa at det var helt feil å kalle det for en fedmeepidemi. Epidemier går tross alt over før eller siden, denne viser overhodet ingen tegn til å gjøre det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn