Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.490
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så det å få folk til å jobbe og bidra til verdiskapning er fortsatt det viktigste (ca 85%). Og jeg synes det er bekymringsfult hvor få det er som forsvarer "systemet" (Altså at folk må gå på jobb for at dette skal funke) og at velferden må skapes før den kan deles.
    en gang var dette std AP-politikk, men aldersbrøken var også annerledes.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.626
    Torget vurderinger
    0
    Så det å få folk til å jobbe og bidra til verdiskapning er fortsatt det viktigste (ca 85%). Og jeg synes det er bekymringsfult hvor få det er som forsvarer "systemet" (Altså at folk må gå på jobb for at dette skal funke) og at velferden må skapes før den kan deles.
    en gang var dette std AP-politikk, men aldersbrøken var også annerledes.
    Nå skal jeg trene på FrP argumentasjon, eller var det "Demokratene"?

"Men det var før politikken ble invadert av sosionomene!" ;)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det er dog et poeng at budsjettet er på 1350 MRD, og det "kun" brukes 230 MRD oljekroner.

Mvh
    OMF
    Det er i alle fall det viktigste for min del, når jeg tar politiske standpunkt.

Når folk i annenhver setning kommer med den evinnelige frasen "skattelette til de rikiste", så er det meningen man skal tenke at nå får fiffen enda mer luksus å velte seg i, og da skal man være i mot. At det i realiteten hanlder om å oppjustere privat sektor noe i forhold til offentlig sektor, og å gi enklere forhold for de som skaper produktive arbeidsplasser, det skal man tydeligvis helst ikke tenke på.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.562
    Det er dog et poeng at budsjettet er på 1350 MRD, og det "kun" brukes 230 MRD oljekroner.

Mvh
    OMF

Når folk i annenhver setning kommer med den evinnelige frasen "skattelette til de rikiste", så er det meningen man skal tenke at nå får fiffen enda mer luksus å velte seg i, og da skal man være i mot. At det i realiteten hanlder om å oppjustere privat sektor noe i forhold til offentlig sektor, og å gi enklere forhold for de som skaper produktive arbeidsplasser, det skal man tydeligvis helst ikke tenke på.
    Hvor mange arbeidsplasser har blitt skapt grunnet skatteletten de siste 5 årene?

S

Slubbert

Gjest
    ^ Sannsynligvis ganske mange, siden bedriftsbeskatningen er redusert fra 28 prosent til 23 prosent. Da får bedriftene lavere kostnadsnivå og mer penger til å ansette.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.626
    Torget vurderinger
    0

Mvh
    OMF

Nå glemmer du noe vesentlig!

Arbeidsplasser i privat sektor, ( de som forsøker å skape overskudd ) er ikke på langt nær så "moralsk høyverdige" som ikkeproduktive arbeidsplasser i offentlig sektor!

Velferd er noe som kan vedtas politisk skjønner du. Verdier må da slett ikke skapes før de fordeles!

Edit:
    Nå er jeg også av den oppfatning at de som på død og pine ønsker å selge, på billigsalg, offentlige foretak som går med overskudd, av den ideologiske begrunnelse at Staten ikke skal drive næringsvirksomhet, er minst like tåpelig! Masse virksomhet i samfunnet som det offentlig bør drive! Men da bør det drives godt! Og så langt har Staen vært en dårlig bedriftseier. Men det er faktisk noe man kan gjøre noe med, uten å selge!

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.821
    Hva er en "ikkeproduktiv arbeidsplass i offentlig sektor" ?? Vær gjerne konkret.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.626
    Torget vurderinger
    0
    Hva er en "ikkeproduktiv arbeidsplass i offentlig sektor" ?? Vær gjerne konkret.
    Alt som ikke generer overskudd og som holdes i live ved "kunstig åndedrett" i form av statlige overføringer.

Jeg har ikke på noe punkt sagt at samfunnet ikke behøver disse. Mange av dem, som f.eks ulike kulturinstutisjoner bidrar til et bedre samfunn, men de koster! Så er det selvsagt et spørsmål om hva slags samfunn man ønsker. I en tidligere debatt ( for mange år siden! ) tillot jeg meg å beskrive FrPs kulturpolitikk på følgende måte. "Et samfunn uten teater men med videosjapper på hvert eneste gatehjørne!" ( Nå har det teknologiske utviklingen gjort videoutleie til "a thing of the past"! )

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.821
    Alt som ikke generer overskudd og som holdes i live ved "kunstig åndedrett" i form av statlige overføringer.

Jeg har ikke på noe punkt sagt at samfunnet ikke behøver disse. Mange av dem, som f.eks ulike kulturinstutisjoner bidrar til et bedre samfunn, men de koster! Så er det selvsagt et spørsmål om hva slags samfunn man ønsker. I en tidligere debatt ( for mange år siden! ) tillot jeg meg å beskrive FrPs kulturpolitikk på følgende måte. "Et samfunn uten teater men med videosjapper på hvert eneste gatehjørne!" ( Nå har det teknologiske utviklingen gjort videoutleie til "a thing of the past"! )
    Så om man tar de samme arbeidsoppgavene, privatiserer de og det offentlige kjøper de inn så er de plutselig produktive?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882

Mvh
    OMF

Nå glemmer du noe vesentlig!

Arbeidsplasser i privat sektor, ( de som forsøker å skape overskudd ) er ikke på langt nær så "moralsk høyverdige" som ikkeproduktive arbeidsplasser i offentlig sektor!

Velferd er noe som kan vedtas politisk skjønner du. Verdier må da slett ikke skapes før de fordeles!

Edit:
    Nå er jeg også av den oppfatning at de som på død og pine ønsker å selge, på billigsalg, offentlige foretak som går med overskudd, av den ideologiske begrunnelse at Staten ikke skal drive næringsvirksomhet, er minst like tåpelig! Masse virksomhet i samfunnet som det offentlig bør drive! Men da bør det drives godt! Og så langt har Staen vært en dårlig bedriftseier. Men det er faktisk noe man kan gjøre noe med, uten å selge!
    Nå har antall ansatte i privat sektor økt ganke mye siden ettervirkningen av oljeprisfallet i 2014. Antall arbeidsplasser i privat sektor har økt med drøyt 64.000 fra 2016 til 2018. Men offentlig sektor har økt relativt mer de siste årene, så offentlig sektor utgjør en større andel nå enn da Jens styrte landet. Så strengt tatt burde man gitt enda mer skattelette til de rikeste, selv om det er som å vifte med rødt flagg foran tyren.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.272
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Er det kanskje en ide å begynne i den andre endern, - dvs se på Statens sløsing med midler? Vår "kjære"folkevalgte har feks snart sløst vekk et par forsvarsbudsjetter på komplett idiotiske og politiske kokkelimonke-fundamenterte vedtak om flytting, nedleggelse og gjenoppretting av tidligere nedlagte anlegg...
    Fergefri E39 må være det mest populistiske og hjernedøde politiske vedtak i vår tid. Norge er og blir et fjord- og fergeland.
    Hvor mange milliarder forsvinner i totalt meningsløse konsulentutredninger?
    Denne regjeringen skulle redusere byråkratiet, men antall statråder, departementer og byråkrater har aldri tidligere økt så mye i moderne tid....
    Hvor mange milliarder koster organiseringen med NPM? Helseforetakene og Forsvarsbygg er de to verste jeg kommer på i farta...
    Osv-Osv-Osv.....

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.821
    Her er en sak om et nytt badeland bygget av Oslo kommune:
    https://www.nettavisen.no/nyheter/oslos-nye-badeplass---en-skjult-perle/3423688680.html

Det har kostet ca 20 millioner å bygge det. Det vil koste noe løpende og vedlikeholde / rydde / osv. Det er kommunalt bad utendørs, så selvsagt gratis å bruke. "Trengs ikke" og er følgelig da åpenbart "uproduktiv pengebruk".

Alternativscenariet kunne f.eks være at noen kjøpte tomten av kommunen, bygde et badeland og tok en passende mengde inngangspenger som skulle dekke kostnaden ved tomtekjøpet, markedsføring av stedet, innleie av noen til å rydde og vedlikeholde stedet og en passe hyggelig avkastning på investeringen.

Ved ren magi har noe blitt transformert fra "uproduktiv pengebruk" til fin, produktiv og privat næringsvirksomhet. Selv om tjenesten som essensielt leveres er akkurat den samme. I første tilfelle finansieres den over kommunens budsjett, i det andre fra de som løser inngangsbillett.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.626
    Torget vurderinger
    0

Så om man tar de samme arbeidsoppgavene, privatiserer de og det offentlige kjøper de inn så er de plutselig produktive?
    Nope! Hvis det offentlige er din eneste kunde burde ditt firma imho vært en offentlig virksomhet! Du har ikke en snøballs sjanse i Hælvete til å drive billigere enn det offentlige!

Under to meget viktige forutsettninger: "Arbeidsvilkår for de ansatte må være like! " Og det bør de også være da vi ellers må kalle det for sosial dumping!

Og pkt 2. Den offentlige bedriften må drives sånn noenlunde fornuftig og rasjonellt! Det er dessverre ikke alltid tilfellet!

En offentlig virksomhet har ikke det samme behovet ( burde ikke hatt ) for å drive med overskudd. At det går i null burde vel egentlig være nok. Nå har vi dessverre et fenomen som heter: "New Public Management" som har gjort at "the powers that may be" har mistet gangsynet på dette området.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.006
    Sted
    Sølvbyen

Nope! Hvis det offentlige er din eneste kunde burde ditt firma imho vært en offentlig virksomhet! Du har ikke en snøballs sjanse i Hælvete til å drive billigere enn det offentlige!

Under to meget viktige forutsettninger: "Arbeidsvilkår for de ansatte må være like! " Og det bør de også være da vi ellers må kalle det for sosial dumping!

Og pkt 2. Den offentlige bedriften må drives sånn noenlunde fornuftig og rasjonellt! Det er dessverre ikke alltid tilfellet!

En offentlig virksomhet har ikke det samme behovet ( burde ikke hatt ) for å drive med overskudd. At det går i null burde vel egentlig være nok. Nå har vi dessverre et fenomen som heter: "New Public Management" som har gjort at "the powers that may be" har mistet gangsynet på dette området.
    Det burde kanskje vært nedfelt i grunnloven at offentlige virksomheter i beste fall skulle gå i null, og i de aller, aller fleste tilfeller ikke skulle være lønnsomme eller gi overskudd. Tjenestene og tilbudene skal tjene folket, og bør være så billige som mulig.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.184
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Hva ville da være insitamentet til å drive effektivt?
    Istedenfor størst mulig overskudd ville det vært å levere billigst mulig tjenester. Det gjelder bare å tenke anderledes. Tror dette kunne fungert bra:)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.004
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Istedenfor størst mulig overskudd ville det vært å levere billigst mulig tjenester. Det gjelder bare å tenke anderledes. Tror dette kunne fungert bra:)
    Jeg tror nok heller resultatet hadde blitt at målet ville å bruke opp budsjettet. Det er den enkleste måten å gå i null på, og det gjelder både i offentlig og privat virksomhet. Som regel måles ytelse i økonomisk resultat. Alternativet ville selvsagt være som i gamle Sovjetunionen; å lage detaljerte produksjonsplaner for hver enkelt virksomhet. Gjett hvordan det gikk? Du jar noen grenseløst naive tilnærminger til hvilke økonomiske drivkrefter som styrer et samfunn og folks adferd. Jeg skulle ønske vi var så ideelle som du tror, men alle ideer om Utopia har krasjet igjen og igjen.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    korpsånd og gleden ved å gjøre noe godt fordi det er godt.

tydeligvis fremstår det som et mirakels i mange hoder at det ikke kan jobbes godt og effektivt uten at en er lønnet inn i millionen.

det jobbes godt og effektivt over en lav sko med lave lønninger. skulle være fullt mulig også for bedrifter som ikke er ute etter å maksimere overskudd.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.004
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var ikke snakk om lønner her. Der er jeg enig med deg, selv om jeg nok antar at du ikke mener sosial dumping faller inn under dette. Men om tjenesteproduksjon og effektivitet.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.184
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Jeg tror nok heller resultatet hadde blitt at målet ville å bruke opp budsjettet. Det er den enkleste måten å gå i null på, og det gjelder både i offentlig og privat virksomhet. Som regel måles ytelse i økonomisk resultat. Alternativet ville selvsagt være som i gamle Sovjetunionen; å lage detaljerte produksjonsplaner for hver enkelt virksomhet. Gjett hvordan det gikk? Du jar noen grenseløst naive tilnærminger til hvilke økonomiske drivkrefter som styrer et samfunn og folks adferd. Jeg skulle ønske vi var så ideelle som du tror, men alle ideer om Utopia har krasjet igjen og igjen.
    Jeg velger å ha en positiv innstilling til livet og mine omgivelser. Har selv jobbet i kommunal sektor for lenge, lenge siden og vi hadde gode dager, men vi leverte det ypperste av kvalitet. Ikke som nå; Akkurat godt nok, (hva nå det er) vi gjorde ting som ville holdt "evig":) Har også drevet et firma i 15 år, så jeg føler meg ikke så veldig naiv. Rotteracet som vi nå er endel av er ikke eneste farbare vei.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.272
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Effektiv offentlig drift dreier seg i stor grad om holdninger, - og ikke minst ledelsens holdninger. Jeg har sett gode eksempler i begge retninger.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Har lekt litt med noen tall.

Det er selvsagt mange forenklinger her, men jeg tror likefullt figuren gir et greit bilde av poenget mitt.
    Ja, jeg vet at man bidrar mer til samfunnet enn hva lønn tilsier, og det finnes moms, AGA osv osv. Men jeg tror at å se på lønn kan være en grei indikator på alle disse andre størrelsene også.

Hva viser figuren:
    x-aksen er årslønn
    Y-aksen er kroner/antall på venstresiden og prosent på høyresiden

Kurvene:
    Øverste oransje - viser marginalskatten for ulike inntekter
    Grå - viser gjennomsnittsskatt for ulike inntekter
    Rød kurve - viser på en måte hva du får av offentlige ytelser (dagpenger/uføretrygd, alderspensjon osv)
    Tykk blå viser hva du faktisk har innbetalt i skatt
    Stiplet blå viser hva som i gjennomsnitt betales inn i skatt
    Og de oranse søylene viser omtrent hvor mange arbeidere det er i hver kategori.

Så hva er poenget.
    Hvis vi antar at AS Norge går omtrent i null i dag - så ligger skjæringspunktet mellom å bidra positivt et sted mellom 500 og 600k i året.
    Man ser også at ca 600 000,-/året er et viktig knekkpunkt. Når man passer 600 000,- som stopper veksten i ytelser fra det offentlige (man får ikke mer sykepenger, uføretrygd eller alderspensjon) samtidig som marginalskatten stiger betraktelig. Man kommer altså inn i det området hvor arbeiderne virkelig begynner å bidra i statskassen.

Mvh
    OMF

AS NORge.jpg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et tilfelle av at offentlige ledere blir holdt ansvarlige, og at feil har konsekvenser:
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...-direktoer-for-mattilsynet-etter-pelsdyrsaken
    Harald Gjein går av som administrerende direktør i Mattilsynet etter at de kom med en nedslående tilsynsrapport som viste seg å være feil.
    Regiondirektør i region sør og vest, samt to ledere ved avdeling Sør-Rogaland, Sirdal og Flekkefjord, trer midlertidig tilbake fra sine lederroller mens pågående interne undersøkelser fortsetter.
    Landbruks- og matminister Olaug Bollestad (KrF) sa tidligere denne uken til NTB at hun sitter med mange ubesvarte spørsmål om hvordan det som har skjedd, kunne skje.

– Jeg ser kjempealvorlig på dette, fordi vi er helt avhengig av å ha tillit til Mattilsynet. Det er ikke bare bøndene, men også forbrukerne og det offentlige avhengig av, sa landbruksministeren.
    https://www.aftenposten.no/norge/i/...r-avsloring-om-feilaktig-rapport-fra-minkfarm
    https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/LAk7o4/Politiet-skal-etterforske-Mattilsynet
    Statsadvokaten har bestemt at Mattilsynet skal etterforskes etter at en minkbonde i Sandnes fikk en feilaktig inspeksjonsrapport.
    Politiet henla opprinnelig anmeldelsen, men ombestemte seg etter at saken sprakk i media denne uken. Torsdag får Aftenbladet opplyst at henleggelsen er omgjort og at saksansvaret for saken flyttes til Haugesund.

Begrunnelsen for dette er å sikre tilstrekkelig avstand ettersom en av de involverte inspektørene tidligere har vært ansatt i politiet i Sør-Rogaland.

Driftsenhet Sauda og Suldal vil stå for etterforskningen i saken.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.562
    Feigt, dersom han ikke har noen svin på skogen. En leder bør rydde opp når noen av de ansatte gjør en dårlig jobb, ikke stikke av med halen mellom beina.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ville vært det som kalles "å ta ansvar ved å bli sittende", noe vi kanskje har sett mer enn nok av allerede. Det er forfriskende at noen hoder ruller. For meg ser det ikke ut til at han gikk på eget initiativ. Bollestad er tydeligvis tøffere enn jeg trodde.

https://www.nrk.no/rogaland/landbruksministeren-kaller-mattilsynet-inn-pa-teppet-1.14556924
    Dette ser jeg utrolig alvorlig på. Ingen skal oppleve det som denne bonden opplevde, sier landbruks- og matminister Olaug Bollestad (Kr.F)
    Bollestad innkaller nå Mattilsynet til et møte, fordi hun mener det er svært mange spørsmål som er ubesvarte i denne saken. Hun håper at denne rapporten full av feil, er et engangstilfelle, men sier dette er et av punktene hun vil til bunns i.
    Og så fant han det riktigst å gå av etter det møtet, gitt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.821
    Det er dette som heter å være ansvarlig for noe, med lønn deretter. Sannsynligvis visste han ikke noe om det eller hadde noe med det å gjøre men like forbannet er det hans ansvar. Noe omtrent ingen i offentlig forvaltning ser ut til å ha skjønt. Man kan sk mye om privat sektor, men det har i det minste et begrep om ansvar.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.407
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg blir overrasket om dette faktisk gir noen reelle konsekvenser.
    Han er på plass i en ny toppjobb lenge før etterlønnsordningen hans går ut, og han vil uansett ikke bli straffeforfulgt eller noe lignende.
    Om noen har historier som tyder på at det motsatte er vanlig her i landet vil jeg og sikkert mange andre sette pris på å høre de.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.821
    Han er på plass i en ny toppjobb lenge før etterlønnsordningen hans går ut, og han vil uansett ikke bli straffeforfulgt eller noe lignende.
    Om noen har historier som tyder på at det motsatte er vanlig her i landet vil jeg og sikkert mange andre sette pris på å høre de.
    Det er ikke spesielt lett å se hva han skulle bli straffeforfulgt for. Hva mener du det skulle være? Om jeg finner på noen sprell på jobben bør da min arbeidsplass sin sjef være strafferettslig ansvarlig for line sprell?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.064
    Feigt, dersom han ikke har noen svin på skogen. En leder bør rydde opp når noen av de ansatte gjør en dårlig jobb, ikke stikke av med halen mellom beina.
    200% uenig. Du har som leder ikke gjort jobben din når du har slike ansatte som jobber for deg.

Så er det bare å håpe hoder begynne å rulle etter Helge Instad skandalen

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.562
    Så deilig å se at det er totalkollaps i mafiametoden med å stjele fra tilfeldig forbipasserende for å finansiere infrastruktur eller ymse lokale påfunn.

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/GGOE1x/Byvekstavtale-med-staten-utsettes

Det er snart slutt på svineriet.

!
    Så deilig å se at FrP blir fullstendig avkledd. I valgkamp lover de avskaffelse av bommer, i praksis øker de antallet. Finansministeren uttalte vel forleden dag at man ikke kunne avvikle alle bommer, bomselskapene har jo gjeldsforpliktelser som må overholdes.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.407
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke spesielt lett å se hva han skulle bli straffeforfulgt for. Hva mener du det skulle være? Om jeg finner på noen sprell på jobben bør da min arbeidsplass sin sjef være strafferettslig ansvarlig for line sprell?
    Jeg er heldigvis ingen justist, men dokumentforfalskning bør jo være en klar ting. Misbruk av sin stilling som offentlig tjenestemann er vel ikke helt greit heller, og ingen har vel tatt seg bryet med å finne ut hva som var motivet bak dette. Kan det ha vært korrupsjon, kan det ha vært hevn? jeg aner ikke, og det kan godt hende det ikke er noe man kan ende opp med å bli straffedømt for.
    Allikevel, å hevde at "det var ikke meg, det var en av undersåttene mine" er ikke godt nok. Er man sjef har man ansvaret. Man blir tross alt kompensert basert på ansvaret man har, men det vi ser er at ansvaret pulveriseres konstant.
    Så det å trekke frem det at en fyr velger å slutte i jobben sin som "å bli holdt ansvarlig" vil jeg påstå er en sterk overdrivelse.

La oss si at min tanke om straffeforfølgelse er urealistisk fordi det er åpenbart at han ikke skal være strafferettslig ansvarlig for andres sprell.
    Er det da riktig å bli "holdt ansvarlig", som Asbjørn kaller det? Her høres det jo ut som at det er helt feil at han må slutte i stillingen sin, for det var jo trossalt noen andre som gjorde dette. Så hvorfor skal han måtte si opp jobben sin?

Jeg anser det som to sider av samme sak. Bare at jeg smører på litt ekstra tykt.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ikke det samme; å være strafferettslig ansvarlig og det å være ansvarlig for det som skjer i en organisasjon. Skulle den siste også være som den første, så måtte han jo på en eller annen måte ha viten om/burde ha hatt viten om det som foregikk.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.407
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Eksempel: Winterkorn/VW

Jeg er ganske sikker på at om han var norsk og toppsjefen til et norsk storkonsern, enten privat eller statlig, så hadde han sluppet unna helt greit.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Mye tyder på at det går mot veiprising i stedet for bompenger etterhvert, men bakstreverske freppere stritter i mot...

...

Bomløsning splitter regjeringen

Tre av regjeringspartiene snakker varmt om veiprising, men Frp blånekter. Statsminister Erna Solberg sier det er en «løpende diskusjon» om bompenger i regjeringen.

https://www.dagbladet.no/nyheter/bomlosning-splitter-regjeringen/71112500

Bompengeopprøret handler ikke lenger bare om at protestlister stjeler velgere på lokale meningsmålinger snaut tre måneder før kommunevalget. Denne uka har også flere byutviklingspakker blitt parkert, og flere kan det bli.

Tre av fire regjeringspartier slutter langt på vei opp om samme løsning for å komme opprøret i møte - nemlig veiprising. Men det går ikke Jon Georg Dale og resten av Fremskrittspartiet med på.

- Bom i hver bil
    I et intervju med Dagbladet unnlater Dale å berøre den interne uenigheten mellom Frp på den ene sida og Høyre, Venstre og KrF på den andre. Han retter i stedet pekefingeren mot opposisjonen når veiprising bringes på banen:

- Jeg har registrert at LO og Arbeiderpartiet vil rive alle bomstasjonene og flytte en bomstasjon inn i hver bil. Det er en veldig dårlig idé å la folk i Finnmark betale for en vei i Gudbrandsdalen. Det gir ikke bedre fordeling og jeg tror det blir dyrere å kreve inn.

Høyres Henrik Asheim, som leder finanskomiteen på Stortinget, bryter nesten ut i latter når han får Dales sitat opplest.

- Jøss. Det høres ut som et svært godt argument for bompenger fra Dale, sier Asheim.

Underforstått: Da må det jo bli en bomstasjon i Gudbrandsdalen.

Før debatten tok av
    Det er i rollen som nestleder av Høyres programkomité at Asheim nå ser på veiprising med et åpent sinn og en positiv innstilling.

- Vi startet på denne jobben lenge før bompengedebatten tok av. Bakgrunnen er at elbilfordelene skal føres videre til 2021, og at alle partier må se på bilistenes bidrag til veibygging og kollektiv etter den tid. I mars sa da også Høyres landsmøte at programkomiteen skal gå videre med å se på veiprising, sier Asheim.

Han sier at Høyre ønsker å skattlegge en bil som kjører, men ikke en bil som står stille.

- Altså et system hvor vi betaler for hvor mye vi kjører. Så kan du skille mellom by og land, du kan ha rushtidsavgift i de store byene og så videre, utdyper Asheim.

Overkommelige spørsmål
    Venstre, som tidligere har vært imot av personvernhensyn, fikk et annet syn på saken da Datatilsynet i januar ga klarsignal for GPS-basert veiprising. Også KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad har også uttalt seg i positive ordelag om tiltaket.

Asheim sier at det er noen utfordringer som må løses.

- Vi har noen vanskelige spørsmål som ikke er landet. Hva gjør vi med den eksisterende gjelda i bompengeselskapene? Hva med finansiering av riksveier kontra fylkesveier når vi går over til en stor felles pott? Men dette er overkommelig, og vi finner løsninger, sier han.

- Vi må rett og slett bort fra den geografiske plasseringen av fysiske bommer, som gir for høy belastning på noen steder.

Krisemøte eller løpende diskusjon?
    Regjeringspartiene har også valgt å forholde seg til bompengeopprøret på helt ulike måter.

Skillet går mellom statsminister Erna Solberg (H) som framholder at det må løses lokalt, og finansminister Siv Jensen (Frp) som innkaller de tre andre partilederne til krisemøte om bompenger.

Statsminister Erna Solberg (H) svarer som følger når Dagbladet spør henne om hva som har kommet ut av krisemøtet om bompenger som Siv Jensen tok initiativ til i regjering:

- Vi har en løpende diskusjon om bompenger og regler, for det er utfordringer med det bompengesystemet som vi har, sier Solberg.

Avviser krisemøte
    Venstre-leder og kulturminister Trine Skei Grande tar på sin side avstand fra begrepet krisemøte i en kronikk i VG. I kronikken som Grande har skrevet sammen med Venstre-nestleder og klimaminister Ola Elvestuen heter det at dersom regjeringen har behov for noe krisemøte, er det klimakrisen som må på dagsordenen.

- Vi kan ikke bruke regjeringens tid på «krisemøter» om helt andre ting. Vi kan gjerne diskutere innretningen på bompenger, om prisen blir for høy på enkelte strekninger og for enkelte familier. Venstre er enige i at man bør vurdere ordninger som kan gjøre ordningene mer rettferdige, slik som veiprising, framholder Grande og Elvestuen.

- Det er fair at folk er opptatt av å få hverdagen til å gå opp, å frakte barn til fotballtrening og korpsøving uten at det skal ramme familieøkonomien urimelig. Det er viktige saker. Men det er ikke det som er krisen. Krisen er den belastningen vi som mennesker utgjør på miljøet og på kloden vår, heter det videre.

Alternativer
    Stortinget vedtok i mars å utrede veiprising, men uten å ta begrepet i bruk. I vedtaket heter det at det skal utredes ny teknologi som kan erstatte dagens bompengeordning, som en del av gjennomgangen av dagens avgiftssystemer for bil.

I høringa i forkant av stortingsbehandlingen gikk alle instanser inn for å utrede veiprising.

Når formuleringen ble som den ble, antydet opposisjonspartiene at Frp nok hadde fått gjennomslag internt for å luke ut begrepet.

- Ikke lenger det viktigste
    Fredag møtte statsminister Erna Solberg (H) klimastreikende ungdommer på Eidsvolls plass utenfor Stortinget. Det skjedde samtidig som bompengeopprøret skaper overskrifter landet rundt.

Solberg ville ikke svare Dagbladet på hvem hun har mest sympati med av aktivistene, men framholder at det ikke nødvendigvis er klare motsetninger mellom de to grupperingene.

- Diskusjonen bompenger kontra klima er blitt mindre viktig nå enn den var for eksempel for 10-12 år siden. Det som var en viktig sak knyttet til bompenger før, er faktisk ikke det lenger, sa statsministeren.

Hun begrunner dette ved å vise til at bilparken er mindre forurensende nå enn den var før og slår fast at det viktigste for henne ikke er antallet biler passerer bomringene, men at bruken av klimaskadelig drivstoff går ned.

- Klimautfordringene knyttet til privatbilisme dreier seg om å skifte biler. Der er vi godt i gang. Det er en enorm revolusjon som skjer i Norge knyttet til elbiler og annet, sier Solberg. Hun peker i stedet på bompengenes betydning i finansieringen av nye veier, bedre kollektivtilbud og flere gang- og sykkelveier.

- Det viktigste klimatiltaket er ikke bompengene, men avgiftsomleggingen som regjeringen har gjort. Halvparten av alle nye biler som ble solgt sist måned var elbiler, sier hun.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn