Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Valgkampen og stortingsvalget neste gang ser ut til å kunne bli en artig affære:)
     
    6

    65finger

    Gjest
    Ja det er såpass mye tøis og tull på alle ytterkanter at håpet er st høyre og arbeiderpartiet endelig også slår sine pjalter sammen. Slik at vi kan få stø styring i kongeriget
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.007
    Antall liker
    6.234
    Norges dyreste Specsaversreklame?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Ett smutthull i skattereglene Siv ikke har sett. Det burde være en selvfølge å betale skatt på penger man har tusket til seg på en litt luguber måte.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Ett smutthull i skattereglene Siv ikke har sett. Det burde være en selvfølge å betale skatt på penger man har tusket til seg på en litt luguber måte.
    Hun har nok sett det men ser nok også muligheten for at det en vakker dag vil kunne ramme henne selv! Kompliserte regelverk de forholder seg til vet du. Lett å trå feil!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dette er et bedre alternativ enn bompenger
    Veiprising bør innføres heller før enn siden. Det er mer effektivt og mer rettferdig enn bompenger.
    Av Axel Fjeldavli

    https://www.dagsavisen.no/debatt/dette-er-et-bedre-alternativ-enn-bompenger-1.1511772

    Det var visstnok verdens første bomring som ble satt opp i Bergen 2. januar 1986. Siden har det vært lite som har skapt så mye lokalpolitisk sprengstoff som nettopp bompenger. I høstens valg kan du stemme på «nei til bompenger»-partier i både Drammen, Oslo, Tromsø og Bergen. I Bergen får Folkeaksjonen mot bompenger 20,6 på siste meningsmåling, og er nest største parti i byen.

    Det bør ikke overraske at bompenger gjør folk frustrerte. Det blir satt opp en vilkårlig «bymur» mellom de som tilfeldigvis bor på innsiden og de som tilfeldigvis bor på utsiden. Ja, faktisk var det middelalderens bymurer som inspirerte plansjefen i Vegvesenet til tanken om bomringen i Bergen i 1986.

    Heldigvis finnes det et bedre alternativ til både bompenger og andre veiavgifter: Satellittbasert veiprising.

    Teknologien eksisterer allerede, og er allerede innført for tungtrafikk i Tyskland og Sveits. Gjennom satellittinformasjon om hvor man kjører og når man kjører, kan man fininnstille avgiftene på en måte som gjør at man treffer presist. Det kan være billigere å kjøre der det ikke finnes kollektivtilbud, dyrere å kjøre der mange lager kø – for eksempel. Og heller enn vilkårlige innenfor/utenfor-grenser, som det bomringer setter opp, vil veiprising gjøre at også de som bor «innenfor bymuren» bidrar til å betale kostnadene knyttet til bilkjøring. Man kan til og med tenke seg at de som har dårligere råd skulle kunne betale mindre per kilometer enn de som har god råd.

    Jeg har selv tidligere vært kritisk til å innføre et satellittbasert veiprisingssystem, fordi jeg har vært bekymret for personvernet. Men jeg har blitt overbevist om at teknologien ikke står i veien for privatlivets fred bak rattet. Systemet kan nemlig innføres slik at ingen informasjon om hvor man kjører, eller hva slags vei man kjører på, blir sendt til staten. Alt dette kan lagres lokalt i bilen, før bare informasjon om summen man skal betale – for eksempel en gang i måneden – blir sendt til en sentral enhet. Vi har allerede akseptabelt personvernsikre løsninger for tilsvarende betaling av kollektivtrafikk. Datatilsyn-sjef Bjørn Erik Thon har sagt at det finnes løsninger for veiprising hvor bilister bare gir fra seg «uskyldige opplysninger som i liten grad utfordrer retten til privatliv».

    Videre er det en god idé at opplegget for veiprising ikke bestemmes av politikere direkte og svinger etter de politiske vindene. I stedet bør prisene, som også direktør i Transportøkonomisk institutt har tatt til orde for, være satt av en ny, uavhengig enhet. De står fritt til å sette priser, men innenfor politisk satte rammer. Dette er samme måte å tenke på som ideen om uavhengige sentralbanker som styrer pengepolitikken, men som har inflasjonsmål fastsatt av politikerne. Det vil gi forutsigbarhet for bilistene.

    Det er dessuten et poeng at vi ikke venter med å innføre veiprising. Vi er i ferd med å fase inn lav- og nullutslippsbiler ved hjelp av lavere avgifter for disse bilene. Det vil være svært upopulært å innføre veiprising etter at en stor andel av bilistene har begynt å kjøre gjennom elbil-smutthullet.

    Etter at Datatilsynet kom på banen og uttalte seg så positivt til at veiprising og personvern lar seg kombinere, var det vært knyttet forventning til at et forslag om at et forslag fra KrF om veiprising i skulle bli vedtatt i Stortinget i februar. Forslaget ble i midlertid nedstemt, til stor frustrasjon for blant annet bilistorganisasjonene. Fremskrittspartiet ønsker ikke veiprising, fordi de er redd for at veiprising vil komme på toppen av eksisterende avgifter.

    Men det er ikke det jeg tar til orde for. En ordning med veiprising vil være enklere å innrette effektivt, og dessuten være billigere å administrere enn dagens bompengeordning. I tillegg vil det være mer rettferdig.

    Bilbrukere er i snitt er mer velstående enn de som ikke har bil, men gjennomsnitt betyr lite for de enkeltgruppene som får en urettmessig tung bør av bompenger. Ingen form for avgift er helt uten ulemper, men av ulike former for bilavgifter er det mye som tyder på at veiprising kommer best ut. En ny OECD-rapport tar for seg ulike ordninger for bilavgifter, og kommer til at veiprising er den formen for avgift som går minst ut over sårbare grupper.

    Veiprising bør innføres heller før enn siden.

    Axel Fjeldavli, rådgiver i Tankesmien Agenda
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Dette er et bedre alternativ enn bompenger
    Veiprising bør innføres heller før enn siden. Det er mer effektivt og mer rettferdig enn bompenger.
    Av Axel Fjeldavli
    ..........................................................................
    ..........................................................................
    ..........................................................................

    Veiprising bør innføres heller før enn siden.

    Axel Fjeldavli, rådgiver i Tankesmien Agenda
    Når dette kommer, for det kommer! Vil det bli "misbrukt" til en omfattende overvåkning som vi i dag kun aner konturene av!

    Har du kjørt forbi et sted der det har blitt begått kriminalitet vil du garantert bli innkalt til avhør! Har du brutt en fartsgrense vil du få en giro i posten!

    Selvsagt vil mange si: "har du ikke gjort noe galt har du ikke noe å frykte!" Men hva vil bli sett på som galt om noen år? Et framtidssamfunn der du kan bli innkallt til PST om du har parkert på samme parkeringsplass som "Lysglimtet", du kunne jo tenkes å ha snakket med tullingen, er ikke et samfunn jeg synes er greit. Slik "minutt for minutt" overvåking synes meg farlig! Og før noen kommer med kommentarer om at overvåking "kun" gjelder bilen la meg bare få si følgende ord: "Sjåførkort"! For dere som ikke vet hva det er for noe så er det et førerkort med "simkort" som må settes inn i fartsskriverne på tunge kjøretøy. Da vet man hvem det er som sitter bak rattet og som har sittet bak rattet. Innføring av slik ferdsskriver i alle biler er kun et vedtak unna, og samkjøring av offentlige registre i "det godes tjeneste" vil jo ikke være noe nytt!

    Mulig at jeg er paranoid, men de paranoide pessimistene har en evne til å få rett! Og det faktum at du er paranoid er slett ingen garanti for at de ikke er ute etter deg!


    Edit: Søk opp og se et TV teater som heter Kodemus. Den ligger tilgjengelig på NRK sin nettside!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette er et bedre alternativ enn bompenger
    Veiprising bør innføres heller før enn siden. Det er mer effektivt og mer rettferdig enn bompenger.
    Av Axel Fjeldavli
    ..........................................................................
    ..........................................................................
    ..........................................................................

    Veiprising bør innføres heller før enn siden.

    Axel Fjeldavli, rådgiver i Tankesmien Agenda
    Når dette kommer, for det kommer! Vil det bli "misbrukt" til en omfattende overvåkning som vi i dag kun aner konturene av!

    Har du kjørt forbi et sted der det har blitt begått kriminalitet vil du garantert bli innkalt til avhør! Har du brutt en fartsgrense vil du få en giro i posten!

    Selvsagt vil mange si: "har du ikke gjort noe galt har du ikke noe å frykte!" Men hva vil bli sett på som galt om noen år? Et framtidssamfunn der du kan bli innkallt til PST om du har parkert på samme parkeringsplass som "Lysglimtet", du kunne jo tenkes å ha snakket med tullingen, er ikke et samfunn jeg synes er greit. Slik "minutt for minutt" overvåking synes meg farlig! Og før noen kommer med kommentarer om at overvåking "kun" gjelder bilen la meg bare få si følgende ord: "Sjåførkort"! For dere som ikke vet hva det er for noe så er det et førerkort med "simkort" som må settes inn i fartsskriverne på tunge kjøretøy. Da vet man hvem det er som sitter bak rattet og som har sittet bak rattet. Innføring av slik ferdsskriver i alle biler er kun et vedtak unna, og samkjøring av offentlige registre i "det godes tjeneste" vil jo ikke være noe nytt!

    Mulig at jeg er paranoid, men de paranoide pessimistene har en evne til å få rett! Og det faktum at du er paranoid er slett ingen garanti for at de ikke er ute etter deg!


    Edit: Søk opp og se et TV teater som heter Kodemus. Den ligger tilgjengelig på NRK sin nettside!
    Slapp av, det blir værre:) Skal ikke spøke med slikt, men her tror jeg vi slåss mot vindmøller. Ingen av de jeg snakker med har motforestillinger mot mer overvåkning. Snarere tvert i mot. Frykten for terror gjør at vi aksepterer stadig mer og mer.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vi er allerede milevis forbi det stadiet da dette er et problem. Alle går i dag rundt med mobiltelefoner og myndighetene kan når som helst finne ut av hvor du er ti enhver tid og hvor du har vært. Samme med betalingskort, busskort etc. Og kjører du forbi en bomstasjon idag så registreres det etc. Dessuten har mange nye biler logg på alt som skjer når du kjører, og med en kjennelse kan slik info lett tappes. Og detaljnivået er svært høyt.

    Så å skulle bekymre seg for veiprisig i dag er rett og slett mange tiår forsinket.

    Jeg forstår den prinsipielle bekymringen, men vi er som sagt lang langt forbi det stadiet allerede.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vel, med en dommerkjennelse kan man finne ut hvilken mast man har pinget til. GPS informasjon har en helt annen nøyaktighet..
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Det er smått komisk at en som ser kommunister bak enhver busk og er livredd offentlig inngripen i privatlivet ønsker at det offentlige skal vite hvor man til enhver tid kjører med bilen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ett ord: Drivstoffavgiftene. For de av oss som bruker det.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er smått komisk at en som ser kommunister bak enhver busk og er livredd offentlig inngripen i privatlivet ønsker at det offentlige skal vite hvor man til enhver tid kjører med bilen.
    Prinsippene forsvinner fort når man kan spare noen kroner samt at innbyggere i Kautokeino kan være med å finansiere utbygging av bybanen i bergen
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det har aldri vært snakk om at det skal sendes informasjon fra biler om hvor der er til enhver tid eller hvor de har vært. Bilen bruker gps til å logge hvor mye den kjører på forskjellige veier, og sender så av og til en oppsummering av distanse til en større sentral.

    Her lar folk fantasien løpe løpsk, og det er ikke nødvendig. Skal man innføre et slikt system må det være under forutsetning av at personvernproblematikken løst. Datatilsynet går go også god for en slik løsning.

    Når det kommer til telefoner kan man triangulere ganske nøyaktig hvor man til enhver tid befinner seg, og så og så alle over barneskolealder år og under 90 bærer en slik med seg hele tiden. Så det blir rimelig teit å da skulle ase seg opp over fantasiscenarioer om hvordan alle skal overvåkes i bilene sine.

    Jeg er rimelig sikker på at dette vil komme om ikke så mange år. Det er tross alt en mye bedre løsning enn å stjele penger fra tilfeldig forbipasserende.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det har aldri vært snakk om at det skal sendes informasjon fra biler om hvor der er til enhver tid eller hvor de har vært. Bilen bruker gps til å logge hvor mye den kjører på forskjellige veier, og sender så av og til en oppsummering av distanse til en større sentral.

    Her lar folk fantasien løpe løpsk, og det er ikke nødvendig. Skal man innføre et slikt system må det være under forutsetning av at personvernproblematikken løst. Datatilsynet går go også god for en slik løsning.

    Når det kommer til telefoner kan man triangulere ganske nøyaktig hvor man til enhver tid befinner seg, og så og så alle over barneskolealder år og under 90 bærer en slik med seg hele tiden. Så det blir rimelig teit å da skulle ase seg opp over fantasiscenarioer om hvordan alle skal overvåkes i bilene sine.

    Jeg er rimelig sikker på at dette vil komme om ikke så mange år. Det er tross alt en mye bedre løsning enn å stjele penger fra tilfeldig forbipasserende.
    Tror ikke du helt forstår veiprising. Hele poenget er å differensiere prisene på forskjellige strekninger biltype og klokkeslett. Da må man sende informasjon om hvor bilen til enhver tid har kjørt samt klokkeslett.

    Det er ingen påbud om å kjøre en nyere bil gjennom bomringen med mobiltelefon, så de som har lyst å bevege seg uten å bli loggført har full mulighet til det.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.942
    Antall liker
    11.345
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Prinsippene forsvinner fort når man kan spare noen kroner samt at innbyggere i Kautokeino kan være med å finansiere utbygging av bybanen i bergen
    Det er akkurat det som kommer til å skje..... kilometeravgift i form av veiavgift betaler vi allerede i drivstoffprisen. Det er det som er opprinnelsen til veiavgiften. Det er ikke så lenge siden alle dieselbiler hadde egen ekstra teller for kontrollkortene.
    Det er vel heller ikke så lenge til vi får parkeringsavgift på egen grunn. Bil som melkeku har gått helt av hengslene...
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Så kommer man selvsagt til å skru på disse veiprisene hver gang et statsbudsjett skal gå opp.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dette betyr veiprising for deg

    https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/samferdsel-ofte-stilte-sporsmal/

    Veiprising kan bety starten på slutten for bilavgifter og bompenger slik vi kjenner dem i dag. Flere politiske partier ønsker å utrede veiprising. Men hva er det, og hva betyr det for deg som bilist?

    NAF har lenge tatt til orde for en utredning av veiprising.

    Veiprising betyr kort fortalt at man erstatter dagens bilrelaterte avgifter med en kilometerbasert avgift. At det skal erstatte dagens avgifter og ikke komme i tillegg til er et ufravikelig krav for NAF. I tillegg må personvernet sikres.

    Fjerne dagens avgifter
    Med veiprising kan man fjerne bompenger, drivstoffavgiftene og engangsavgiften, og erstatte dem med en kilometeravgift. Med veiprising vil avgiftene i stedet være avhengig av hvor du kjører, når på døgnet du kjører og hva slags bil du kjører.

    Det vil for eksempel bli billigere å kjøre på landet enn i by, billigere å kjøre rundt byen enn inn i byen, billigere å kjøre utenom rush og billigere jo mindre utslipp bilen har.

    Bompenger må skrotes
    I tillegg ønsker NAF at bompenger avskaffes. Pengene Staten i dag tar inn på bompenger, nesten 11 milliarder i 2017, bør kuttes ved at Staten betaler for nødvendig infrastruktur med fellesskapets midler.

    NAF vil ikke at dagens bompenger videreføres samtidig med at veiprising innføres, regningen som legges over på bilistene skal ned fra dagens høye nivå.

    Veiprising er smartere enn bompenger
    I dag er bompenger et eksempel på en lite smart avgift, fordi du betaler like mye for å komme innenfor bommen og snu som du betaler for å kjøre timevis rundt innenfor bommen.

    Selv om stadig flere politiske partier og fagmiljøer støtter en utredning om veiprising, er det ikke helt problemfritt å innføre. For NAF er det spesielt viktig at personvernet ivaretas. I dag samles det inn informasjon om hvor bilen din befinner seg gjennom bompengepasseringer.

    Mulig å sikre personvernet
    Med veiprising vil man bruke GPS til å samle inn informasjon om hvor bilen har vært for å kunne fakturere en riktig avgift. Da må det være trygge ordninger som gjør at informasjonen lagres trygt og slettes raskt.

    NAF er også helt tydelig på at det må begrenses hvor mange mennesker som skal ha adgang til disse opplysningene.

    NAF er derfor tydelige på at vi i første omgang kun snakker om en utredning, så får vi se om de foreslåtte personvernløsningene holder mål. Personvernhensyn må veie tungt, men det er betryggende å ha Datatilsynet og sentrale forskere innenfor samferdsel på linje med oss i dette premisset

    FAKTA
    Veiprising betyr at man erstatter bilrelaterte bruks- og kjøpsavgifter med en kilometerbasert veiavgift.

    Størrelsen på kilometeravgiften vil variere, og være avhengig av hvor du kjører (billigere på landet enn i byen), når på døgnet du kjører (billigere utenfor rush) og hva slags bil du kjører (lavutslippsbiler betaler mindre enn andre biler). Størrelsen på avgiften vil også være avhengig av hvilke bilrelaterte avgifter den erstatter.  

    Bilistene betaler rundt 50 milliarder i bompenger, engangsavgift, drivstoffavgifter og årsavgifter (2018), og kjører rundt 45 milliarder kilometer (2017). NAF vil at det totale nivået på bilavgifter skal reduseres.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Bortsett fra at det som utredes kun er en erstatning for bompenger og ikke alle bilrelatert avgifter..
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Å tro at det ikke vil være enda en omdreining av avgiftsskruen er med respekt å melde ganske naivt!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Statens inntekter fra veibruksavgiften utgjør, i følge Statsbudsjettet 2018, ca. 10,2 milliarder kroner fra diesel og 5,2 milliarder fra bensin. CO2-avgiften utgjør drøyt 5 milliarder kroner. I tillegg kommer mva. Dette er inntekter som staten gradvis mister når drivstoffsalget går ned.
    Her kommer veiprising inn, man kan lett se for seg at det blir en "grunnavgift" pr. kilometer og et ekstra påslag når bilen kjører inn i områder hvor man ønsker å begrense bilbruk, og det blir selvfølgelig et påslag når man kjører på veier, bruer og tunneler som bilistene skal betale ekstra for. En gjennomsnittelig bilist betaler ca. 5000-6000 tusen pr. år i avgifter på drivstoff, dette vil staten ha tilbake gjennom "grunnavgiften" i veiprisingen.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.942
    Antall liker
    11.345
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det springende punktet er jo om det ikke lenger skal være statens oppgave å finansiere veier gjennom det normale skattesystemet, slik det har vært gjorti årtier. Rett nok er det relativt sett blitt dyrere å bygge veier nå enn for noen tiår siden, - eller er det nå egentlig det? Hvor mye av prisen utgjøres av sløsing i form av NPM og annet moderne påfunnsfanteri? Hvor mye skattekroner forsvinner i slike påfunn på bred basis? Et eksempel er "opprustungen" av Forsvaret, hvor man vel har sløst vekk omtrent ett forsvarsbudsjett bare i komplett idiotiske "relokaliseringer", flyttinger og gjenoppbygginger, som selv ikke politikerne som vedtar galskapen greier å konstruere troverdige forklaringer, og de reelle fagmiljøene fortviles over galskapen....
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ser vi fremover så vil Norge få lavere oljeinntekter, høyere pensjonsutgifter og et behov for et større og dyrere forsvar. Tror ikke vi skal forvente en annen politikk enn at det vil bli stadig mer brukerfinansierte tjenester her til lands. Lettere å legge på avgifter enn å redusere offentlige goder. Og det er kanskje noe av det farligste med KrF, de tvinger igjennom offentlige utgifter som bare vil vokse i fremtiden og vil være nesten umulig å redusere eller fjerne.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Interessant utvikling i Bergen. Her er siste meningsmåling. Byrådet har ikke lenger flertall, og Frp er mer eller mindre utradert og uten troverdighet.

    FMB har flere stemmer enn alle de sittende byrådspartiene til sammen. Nå er det en stund til valget ennå, men om dette holder seg kan de bli interessant å følge med på bergenspolitikken. Ikke minst fordi det i alle fall for meg er litt mer uklart hva resten av politikken FNB vil støtte handler om.

    y.jpg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Bylister, bygdelister, neitilbomlister og alle lignende har som regel svært lite å komme med utover den ene saken som de går til valg på. Skulle de få et stort flertall så blir det i realiteten rådmannen som styrer kommunen de neste fire år.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det begynner så smått å demre for politikerne..

    ..

    Vi har tabbet oss ut
    Opprøret handler ikke om populisme, men om en altfor stor avstand mellom politiske beslutninger og folks hverdag.

    LUKSUSFELLE: – Det er blitt en luksusfelle hvor bomstasjoner har fungert som kredittkort for kjøp man ikke hadde råd til, skriver Filip Rygg som tidligere har vært byråd i Bergen for skole og barnehage og seinere for klima, miljø og byutvikling for KrF.

    https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/8mOkzx/Vi-har-tabbet-oss-ut
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.742
    Antall liker
    13.231
    Slik saken er fremstilt er det største problemet at hun har gjeld siden alle 5150 kronene går til faste utgifter som "gjeld og mobiltelefon". For all del - det er nok kjipt så det holder, men litt merkelig kasus å bruke for å fronte saka.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Slik saken er fremstilt er det største problemet at hun har gjeld siden alle 5150 kronene går til faste utgifter som "gjeld og mobiltelefon". For all del - det er nok kjipt så det holder, men litt merkelig kasus å bruke for å fronte saka.
    Jeg skjønner. Fordi noen hadde håp i sin ungdom og pådro seg studiegjeld så fortjener de ikke bedre, når helsa svikter. Hun burde visst bedre.

    Og nå som hun går på sosialstønad skal hun selge sin telefon og miste sine siste rester av sosialt nettverk.


    Du ber om andre:

    Hva med denne personen:
    D68gNZZWsAIidBL.jpg
    Eller denne:
    D68cE7gX4AEjxoZ.jpg
    eller denne:
    D6r_xJwX4AAp_n0.jpg
    eller denne:
    D6r_gJYWsAAXFdC.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg skjønner. Fordi noen hadde håp i sin ungdom og pådro seg studiegjeld så fortjener de ikke bedre, når helsa svikter. Hun burde visst bedre.

    Og nå som hun går på sosialstønad skal hun selge sin telefon og miste sine siste rester av sosialt nettverk.
    Forstårt det slik at kritikken er at støtten er kuttet fra 4 til 3 år.


    https://www.kvinnheringen.no/nyhend...va-og-ein-kamp-eg-ikkje-gir-opp/s/5-27-119824

    Etter kvart vart det likevel klart at AAP-utbetalinga var stoppa fordi ho hadde mottatt denne i fire år, som er maksimal tid.

    Det er jo også ting som tyder på at dette kanskje er en noe mer komplisert sak:

    I denne perioden vart det klart at Gunnhild hadde ME. Ho har dei seinare åra fått prolaps i nakken, som også gir store plager. Operasjon er så risikabelt at det ynskjer ho ikkje.

    Gunnhild fortel at ho hadde fire legar på fire år, og det var ingen som følgde ho tett nok.

    – Eg snakka med sakshandsamaren min i Nav, her lokalt. Ho er veldig flink, har forståing og tar meg på alvor. Fordi eg ikkje var ferdig utgreidd søkte eg om å få AAP-stønaden forlenga.

    Gunnhild fekk avslag på dette. Ho meiner dette i hovudsak skuldast ei legeerklæring frå den tidlegare legen, som i beste fall var mangelfull. I tillegg vart regelverket endra slik at det er nærast umogeleg å få forlenga AAP-perioden.


    Så det hun egentlig klager på er at legen har gjort en vurdering som gjør det vanskelig for henne å stå på AAP uteover maksitiden.

    Mvh
    OMF
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Her er noen skjebner til.

    Første er flott. Hun fikk ikke uføretrygd, fordi hun sa nei til å fjerne livmoren sin.
    D6XmlvDW4AAmF2r.jpg
    hva med denne: nav mener det ikke er mer å gjøre. uføretrygd? Alldeles ikke!
    D6XoVTkWwAgmqsc.jpg
    Er du ferdig avklart eller ikke? Nav sier nei, alle andre sier ja.
    D6X6CeGWwAAQcrL.jpg
    Er du under medisinsk behandling og utredning? Synd for deg. Nå får du klare deg uten penger slik at du kommer deg raskest mulig tilbake til arbeidslivet. (PS! døra til arbeidslivet lukkes for godt med denne metoden)
    D6cCcmzWkAEFXTP.jpg
    Du kan fint arbeide som sykepleier med én arm, sier Nav, AAP avslått. Du får klare deg på sosialhjelp. Lykke til med å komme tilbake til arbeidslivet, hilsen NAV.
    D6cOifwWwAA1GhQ.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn