Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.682
    Sted
    Bergstaden
    Som et resultat av hvordan ressurser forvaltes.
    Helt kurante ting blir skrotet pga høye priser på reservedeler som egentlig ikke reflekterer hva delen koster.
    Generelt er det ikke alltid lett å få tak i reservedeler heller. Ofte må man bytte en hel del eller modul fordi en av komponentene på denne er ødelagt.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.444
    Torget vurderinger
    0
    Nesten litt vanskelig å tro at det ikke har tilfalt havnesjefen en Yuan eller tre når en vet litt om hvordan Kina vanligvis håndterer denslags business.
    Tror du bommer ganske bra der. Kjenner mannen og han virker faktisk ikke å være den sorten. Han er heller ikke et naivt fjols. Det var ALDRI planen at kinesisk kapital skulle være med å bygge noen kai. Det skulle finansieres men norske penger. Grunnen til kontakten med dette rederiet er at de er så store, spesiellt på den type frakt som her var interessant. De ville nok blitt en av, om ikke den, største brukeren av havna. Skal du selge et produkt er det faktisk greit å ha noe kontakt med kundene dine.

Hva gjelder den omtalte ordføreren, vi har en ny nå, fra Høyre, så skal jeg ikke si for meget, men han kommer jo fra en generasjon venstresidige politikere som så på Mao og Kina som det store forbildet og et fyrtårn for alle arbeidere. Han gikk flere ganger 180 grader i mot de faglige råd han fikk fra PST (Borgerskapets hemmelige maktapparat). Og så sier jeg ikke så mye mere om ham, bortsett fra at han er en veldig hyggelig fyr som jeg personlig er dypt uenig med i mange spørsmål!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.645
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Selvsagt er høyresidens løsning mer privatisering.. noe annet er da ikke å vente... Derimot - å forvente en nødvenndig omkalfatring av hele helsesektoren, - som skroting av NPM-modellen og fjerning av høytlønnt byråkrati... det blir merkelig nok aldri nevnt...

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.442
    Sted
    Portugal

Riksrevisjonens granskning av Statsbygg gir et nedslående resultat. Habilitetsregler har ikke vært fulgt, interne rutiner har nærmest vært en vits og rolleblanding har vært utbredt hos mange i ledende posisjoner. Kritikken fra Riksrevisjonen er sviende.

DN har i en rekke artikler tidligere avslørt hvordan ledere i Statsbygg flere ganger hadde åpenbare habilitetsutfordringer i kontakten med underleverandører og innleide. Bevisstheten rundt enkle forholdsregler virket lav, eller kanskje preget av en grunnleggende uinteressert holdning til habilitet i Statsbyggs ledelse. Riksrevisjonens undersøkelser bekrefter dette. Enkle rutiner og protokoller for habilitet og anskaffelser har ikke blitt fulgt. Oppfølging og forbedring virker drevet frem av avsløringer i DN, ikke som noe prioritert prosjekt for ledelsen.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.433
    Torget vurderinger
    96
    Priskrigen på typiske varer i høytidene. Altså, jeg mister trua på nordmenn. Komplett idioti.
    Sprekker matbudsjettet om du ikke får spart en 50 lapp eller noe på påskegodt? Og så blir det tomt for han som skal ha en enkelt pose med Nonstop. Det er altså så fantastisk toskete.
    Og jula er tragikomisk. Hvor mange pakker surkål trenger folk? 🤪🙄

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.242
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ikke i Norge, men det berører oss jo i aller høyeste grad:

Svært interessant senathøring med Meta whistleblower Sarah Wynn-Williams, om hvordan Facebook har samarbeidet med det kinesiske kommunistpartiet om å gi Kina tilgang til alle data om amerikanske (og presumptivt alle andre) brukere, i tillegg til å assistere Kina med å overvåke sine egne innbyggere. Ikke nok med det, de har også gitt dem sin egen Llama AI-modell som nå brukes av DeepSeek og det kinesiske militæret.

Dette er vel helt enkelt forræderi, ikke bare mot USA, men mot så godt som hele verden, samtidig som Suckerberg bræker om "freedom of speech" hver gang han åpner kjeften.

Mark Zuckerberg worked with China on ‘custom-built censorship tools’: Meta whistleblower.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.682
    Sted
    Bergstaden
    Dette var også interessant lesning:

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.533
    Sted
    Oslo

Her vil jeg bare sitere en gammel venn av meg: Fortell meg noe mere jeg veit.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.125
    Torget vurderinger
    1

Ikke spesielt interessant uten noen nærmere forklaring på disse påståtte regnskapsmessige overskuddene uten tilsvarende skatt.

"I 2018 var det regnskapsmessige overskuddet i konsernet hans på godt over én milliard kroner, men jeg finner kun svært små skatteinnbetalinger."
    og "Selskapet hans, Sisa as, har de siste 15 årene hatt et regnskapsmessig overskudd på 436 millioner kroner og betalt cirka to prosent skatt på overskudde". Dette kan ikke stemme uten nærmere forklaringer.

På samme måte dette surret om arveavgift. Det stemmer at det dessverre ikke er noen direkte skatt på arven, men den som arver får også den akkumulerte verdiøkningen og vil i mange tilfeller ende opp med høyere skatt enn ved en direkte arveavgift. Så selv om man ikke har direkte arveavgift i Norge, kan man ikke se bort fra totalbeskatningen for arvinger når man sammenligner kapitalskatt mellom land som har en egen arveavgift.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.269
    Ikke spesielt interessant uten noen nærmere forklaring på disse påståtte regnskapsmessige overskuddene uten tilsvarende skatt.

"I 2018 var det regnskapsmessige overskuddet i konsernet hans på godt over én milliard kroner, men jeg finner kun svært små skatteinnbetalinger."
    og "Selskapet hans, Sisa as, har de siste 15 årene hatt et regnskapsmessig overskudd på 436 millioner kroner og betalt cirka to prosent skatt på overskudde". Dette kan ikke stemme uten nærmere forklaringer.

På samme måte dette surret om arveavgift. Det stemmer at det dessverre ikke er noen direkte skatt på arven, men den som arver får også den akkumulerte verdiøkningen og vil i mange tilfeller ende opp med høyere skatt enn ved en direkte arveavgift. Så selv om man ikke har direkte arveavgift i Norge, kan man ikke se bort fra totalbeskatningen for arvinger når man sammenligner kapitalskatt mellom land som har en egen arveavgift.
    En kolleaga av meg kommenterte en gang at man kunne mistenke regelverket rundt formueskatt i Norge for å spesifikt være utviklet for at Petter Stordalen skulle betale minst mulig eiendomsskatt. Når man i all hovedsak har unotert eiendom med betydelige mengder gjeld så forsvinner det aller meste av den skattemessige verdien.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.120
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Firmaet heter Sisa Invest AS. (Sisa AS er noe annet, ser ikke ut til å ha noen forbindelse med Dæhlie.) Regnskapstallene er offentlige. Driftsresultatet er negativt stort sett alle årene. Det er finansposter som driver resultat før skatt, formodentlig regnskapsmessig oppskrivning av verdien på eiendeler uten at det er noen kontantinntekt der.

1744739835308.png

Jeg har også formodentlig hatt større «inntekt» av verdistigning på eiendom enn jeg har hatt i lønn de siste årene, men ikke f..n om jeg tenker å skatte av den «inntekten» før gevinsten er realisert og pengene på bankkonto.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.269
    Fake news. Kjedene tjener nesten ingenting.
    At egenkapitalavkastningen for eierene er temmelig hyggelig har du blitt informert om på dette forum for lenge siden. Den er primært en funksjon av svært høy omløpshastighet i virkomsheten, bransjesjargong for dagligvare er "fast-moving consumer goods" som gir en pekepinn på hva det handler om. Det blir ganske så pent nå man klarer å snurre egenkapitalen veldig mange ganger i løpet av året og selv små endringer i driftsmargin (som da altså er lav selv om du åpenbart nekter å godta det) gir betydelige utslag på egenkapitalavkastningen.

Det normale i barnsjer med stor konkurranse er at kapitalavkastningen går ned mot kapitalkostnaden, slik er det ikke i norsk dagligvare - sikkert av flere grunner hvorav f.eks importvernet nok er en av de. Dette er altså ikke, selv om jeg sterkt tviler på at du kan eller vil skjønne det, det samme som at du blir flådd hver gang du går inn døren på en butikk av sorten.

Men du har litt rett - Coop tjener netsen ingen ting.
    COOP NORGE SA - 936 560 288 - Oslo - Regnskap

1744876672312.png

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.107
    ^Uffda, nå får du meg til å få dårlig samvittighet for å benytte meg av Trumf. Jeg knabber jo hele marginen og mer til ved å benytte meg av tilbudene.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.269
    ^Uffda, nå får du meg til å få dårlig samvittighet for å benytte meg av Trumf. Jeg knabber jo hele marginen og mer til ved å benytte meg av tilbudene.
    Trumf er det Norgesgruppen som har, hva greiene til Coop heter vet jeg ikke men de har jo noe av samme opplegget. I følge Samvirkelaget selv så betlte de i 2024 ut totalt i underkant av 80 millioner i kundeutbytte samt at de har gitt ca 95 millioner i "rabatter", da antar jeg de viser til ymse medlemstilbud og slikt. Den første av disse dukker formodentlig opp et sted under finansposter i regnskapet mens sistnenvte antar jeg går over dirftsresultatet som er vist over. Jeg tar det for gitt at alle som driver med slikt henter inn dette andre steder og det er et verktøy for å få kundene inn i akkurat sin kjede når de skal handle. Norgesgruppen sitt har blitt en del dårligere (får ikke lengre rabatt på kortbruk hos andre en konkurrentene) uten at det er spesielt lett å se utslaget av det grepet i resultatene. Vi har Trumf VISA for fellesutgiftene hjemme siden det var de som hadde den smootheste løsningen for to ulike kort på en faktura.

Coop selger vel sånn ca de samme varene til sånn ca de samme prisene som de andre men de klarer ikke å tjene nevneverdig med penger på det som man kan se. De må være skikkelig teite i den sjappa gitt hvor flådd kundene visstnok blir.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.107
    Litt avsporing, men mitt inntrykk er at man har best forhold pris/kvalitet hos Extra, men det er sikkert lokale variasjoner. Man får heller bære over med den irriterende reklamen.
    Rema 1000 besøker jeg helst ikke.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.618
    Torget vurderinger
    1
    Godt å sjå at nokon tener pengar. Hjå oss går det so trått at dei ikkje vil gje oss tariffavtale. Sovidt dei klårer å snika seg over 80 mill i overskot av ein omsetnad på rett under 400 mill. Eit par mill til i kostnader so er nok skifteretten neste :)

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    24.995
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    5
    Politiet står i en eksistensiell krise, og det er politikernes ansvar
    Politiet i Sør-Vest kutter i antall ansatte og sliter med å prioritere alvorlige saker. Fagforeningsleder gir politikerne ansvaret for at politiet er i en eksistensiell krise.
    – Kanskje vi kommer til et punkt der du må tåle å få en på trynet sent en lørdagskveld i Stavanger sentrum uten at politiet får gjort så mye med det. Politiet står i en eksistensiell krise for hva vi skal prioritere, og det er politikernes ansvar alene.
    Det sier Per Anders Røsjorde til Aftenbladet. Han er lokallagsleder for Politiets Fellesforbund i Sør-Vest.

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Nordland
    Helt jævlig, faktisk.
    Hørte i går at det er forslag på obligatorisk 7 kjøretimer ved oppkjøring til manuell, når man har førerkort på automat. Er jo helt koko, hvis man behersker gearing!
    Boligmappa skal ha 7000 spenn for at vi kan legge inn dokumentasjon på småjobber.
    Man kunna ha ramset på sidevis; stillas, varmearbeider, henger, 14 dagers FG kurs (skal tro om de har dette i resten av verden??), lift, hms, kran osv

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.985
    Sted
    Sunnmøre
    Studielån er unekteleg meir gunstig enn andre lån, og særleg enn andre usikra lån, men det er no framleis lån. Forbrukslån.

Det å studera som vaksen (altså hus, bil, ungar og generelt ein livsstil som ikkje dynamisk kan trekkjast ned til eksistensminimum ved behov) er greiast dersom nokon kan kompensera det på eit nivå som liknar løn.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn