Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Alvorlig psykiatri/psykologi? Det handler vel bare om å fortelle og forklare barn om hvordan enkelte mennesker ikke faller inn under det tradisjonelle kjønnsmønsteret, uavhengig av hvilken grunn, og at det må være helt greit. Fatter ikke hvordan det kan sees på som en belastning overhode, med mindre ens egen innstilling til temaet gjør at man problematisere det.
    Jeg er svært usikker på om det er så enkelt. Det vil jo bli spørsmål fra både elever og foreldre som lærer/rektor vil ha problemer å besvare vil jeg tro.
    (altså jeg tenker på kjønnskifte, vet ikke om de er gutt eller jente)
    At dette hører hjemme i grunnskolen, nei, ikke det.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    men du føler deg mer enn kompetent til å «kreve» endringer i skolens undervinsingpraksis angående kjønnsmangfold? tydeligvis en politisk slogan, og ikke et meningsfullt uttrykk.
    Helt ærlig skjønner jeg sjelden hva du egentlig mener, og det var nok tilfellet nå også. Enklere å henvise deg til en spesialist som får betalt for sånt.

    Men jeg kan jo snu spørsmålet tilbake til deg, og spørre om du ikke mener at kjønnsmangfold og legning er noe man trenger å opplyse om i skolen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Forresten var det jo en fyr her tidligere som hadde ganske god greie på disse tingene, men han ville visst ikke være her lenger av en eller annen grunn. Synd.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    men du føler deg mer enn kompetent til å «kreve» endringer i skolens undervinsingpraksis angående kjønnsmangfold? tydeligvis en politisk slogan, og ikke et meningsfullt uttrykk.
    Husk at dette kommer fra noen som mente der var en enorm tragiedie at 17 personer døde av covid for noen måneder siden men ikke bryr seg om at det er 50 i uken om dagen. Det er bare følerie og hva som er in å være opptatt av og hvilken arena man velger for å uttrykke sin enorme påtatte omtanke.

    Det er kun føleri. Intet annet.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    7.860
    Torget vurderinger
    0
    Føleri er viktig, i grunnen det eneste som betyr noe for tiden!
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er svært usikker på om det er så enkelt.

    Deg om det selvsagt, jeg tror at det er nettopp så enkelt. Foreldre som på død og liv ikke vil at avkommet skal få vite om det ene eller andre har alltid og vil trolig alltid finnes og stort sett er det snakk om religiøse og/eller ideologiske bakstrevere som nekter å godta at verden forandrer seg. Slike bør man i alle fall for gudenes skyld unngå i basere skolens pensum på.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.643
    Antall liker
    15.726
    Torget vurderinger
    2
    Problemet med denne sfæren er ikke saken i seg selv. Den antar jeg de aller, aller fleste er mildt uinteressert i egentlig siden det ikke angår de fleste. Der jeg detter av er at det for en hel del, som jeg antar seg selv som de mest opplyste i samfunnet, velger seg akkurat denne åsen å dø på som de sier i utlandet. Om man først skal være en sosial kriger så fremstår det som et litt underlig valg av sakskompleks å gå all inn på og mene skal være styrende for en hel del i samfunnet generelt og nærmest definerende for en hel del mellom annet ved insititusjoner for høyere utdanning. Det hele har etter hvert blitt en parodi hvor identitetspolitikk fremstår som omtrent det viktigste i verden. Jeg skjønner at det fort er litt deprimerende å være sosial kriger i Norge anno 2022 hvor de fleste store kampene allerede er vunnet for lenge siden og man må finne seg ett eller annet å være veldig engasjert i, men etter hvert fremstår det hele som noe merkelig.

    I samme gate var den store demonstasjonen i Oslo ifm BLM og Floyd-saken. Det er ikke det at sakssfæren i seg selv er uvensentlig eller noe i den gaten, men det fremstår unektelig litt merkelig at ca 15.000 personer samler seg i Oslo sentrum for å demonstrere mot noe som foregår i USA og i all hovedsak er et internt amerikansk anliggende. At det var midt i en corona-tid og ingen ennå var vaksinerte gjør at det hele fremstår enda merkeligere. Det er ikke 15.000 som gidder å møte opp i Oslo for å demonstrere f.eks mot norsk politi (og politikeres) behandling av folk som foretrekker andre rusmidler enn alkhol, for eksempel. Om man er norsk nordmann i Norge så fremstår det som noe mer opplagt å engasjere seg i, men det gidder man åpenbart ikke.

    Det kanskje klareste uttrykket for galskapen i Norge er ved Kunsthøyskolen.

    Anbefales. Sterk gjennomgang av hvorfor WOKE-kultur omfavnes av høyresiden, samt gode analyser av opprinnelsen, i et morsomt format. Med aktuell drøfting av hvorfor det å pushe woke i Gnore er veldig rart.

     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Å vær for undervisning om kjønnsmangfold i skolene er altså «føleri» og woke.
    Veldig glad det er enkelte og deres virkelighetsoppfatning man er helt fritatt å måtte forholde seg til. :)
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Å vær for undervisning om kjønnsmangfold i skolene er altså «føleri» og woke.
    Veldig glad det er enkelte og deres virkelighetsoppfatning man er helt fritatt å måtte forholde seg til. :)
    Tror ikke det er undervisning Hardingfele er motstander av, i så fall.
    I kjølvannet av mange trender i samfunnet, følger en tung og dyster fornærmetkultur, et krenkehysteri, om du vil. Toleransenivået for humor og fandenivoldskhet; kall det gjerne menneskelighet, har blitt faretruende lavt.

    Jeg er absolutt for en hver undervisning som kan hindre reelle misoppfattelser og virkelig -isme av alle slag, men vi behøver også snart en heavy undervisning i toleranse og neglisjering av ting som kan virke fornærmende dersom du leter med lys og lykte etter å finne det. Noen mennesker har et desperat ønske om å bli krenket 100% av tiden, og det er faen meg noe av det mest ødeleggende et samfunn kan utsettes for. Alt var ikke bedre før, men noe var det.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Tror ikke det er undervisning Hardingfele er motstander av, i så fall.
    I kjølvannet av mange trender i samfunnet, følger en tung og dyster fornærmetkultur, et krenkehysteri, om du vil. Toleransenivået for humor og fandenivoldskhet; kall det gjerne menneskelighet, har blitt faretruende lavt.

    Jeg er absolutt for en hver undervisning som kan hindre reelle misoppfattelser og virkelig -isme av alle slag, men vi behøver også snart en heavy undervisning i toleranse og neglisjering av ting som kan virke fornærmende dersom du leter med lys og lykte etter å finne det. Noen mennesker har et desperat ønske om å bli krenket 100% av tiden, og det er faen meg noe av det mest ødeleggende et samfunn kan utsettes for. Alt var ikke bedre før, men noe var det.
    Ja, nå er ikke jeg talsperson for noen som helst egentlig, jeg er bare 100% vel vitende om at mer opplysning og undervisning av unge om ting som legning og kjønnsidentitet er en bra ting, og noe samfunnet behøver. Det har ingenting med woke å gjøre for min del.

    Det jeg derimot finner direkte skremmende er at noen er motstandere av det, og prøver å stemple det som woke. Mens egentlig handler det om ting som psykisk helse og hjelp til selvaksept i ung alder for de det gjelder.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.933
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ser man det, ja. Man er altså opptatt av psykisk helse- så lenge det dreier seg om de rette. Men viljen til å stenge landet, og gi f i blant annet psykisk helse, har vist seg svært sterk. Skulle mene at akkurat det rammer svært mange flere, så troverdigheten er tilsvarende lav.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ser man det, ja. Man er altså opptatt av psykisk helse- så lenge det dreier seg om de rette. Men viljen til å stenge landet, og gi f i blant annet psykisk helse, har vist seg svært sterk. Skulle mene at akkurat det rammer svært mange flere, så troverdigheten er tilsvarende lav.
    Ja, hvis man mener noe om en ting, så må man mene akkurat det samme om alt annet også. Eller noe. Skjønner egentlig ikke hvordan du klarer å forbinde disse to tingene en gang, siden de har omtrent null med hverandre å gjøre. :LOL:
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Skjer også på mye lavere nivåer, når jeg skal ha barnevakt til barna mine søker jeg i eget nettverk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Skjer også på mye lavere nivåer, når jeg skal ha barnevakt til barna mine søker jeg i eget nettverk.
    Da vi skulle ansette noen for en tid tilbake så ble de tatt fra den store haugen av folk som hadde søkt traineeprogrammet sentralt i sjappa. Jobbene ble aldri utlyst. Ikke at jeg følger veldig med, men jeg vet med sikkerhet kun om en stilling som har blitt offentlig utlyst de siste årene, men folk har kommet og gått åkke som.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.503
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da vi skulle ansette noen for en tid tilbake så ble de tatt fra den store haugen av folk som hadde søkt traineeprogrammet sentralt i sjappa. Jobbene ble aldri utlyst. Ikke at jeg følger veldig med, men jeg vet med sikkerhet kun om en stilling som har blitt offentlig utlyst de siste årene, men folk har kommet og gått åkke som.
    Det er en etablert sannhet at de fleste stillinger aldri blir utlyst, men det er ikke mitt inntrykk. På min jobb blir stillinger utlyst i vanlige kanaler, men det kommer mye rart i søkerbunken. Sist ble jeg sittende å tenke «men kjære, har du i det hele tatt lest annonsen du søker på?» Tydeligvis et aktivitetskrav fra NAV om å søke på et visst antall stillinger pr måned, men ikke noe krav om relevans, så man søker tydeligvis på jobber som er garantert avslag.

    Derimot er en utlyst stilling noe ansatte kan videresende til kvalifiserte bekjente som kan være interessert. De to siste ansettelsene var slike interne henvisninger og anbefalinger som førte til søknader i vanlig prosess, vurdert på lik linje med andre søkere, og som til slutt havnet øverst i bunken.

    Hos meg behandler vi ikke søknader eller CV’er utenfor den normale prosessen. Da får man bare en høflig oppfording om å følge med på stillingsutlysningene våre og søke på stillinger man finner relevante. Som mye annet har nok dette blitt strammet inn ganske mye de siste ti-femten årene.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Skulle gjerne sluppet å trykke like på din kommentar. Men, sannsynligheten for at Taliban reiser tomhendt hjem fra Norge er omvendt proporsjonal med at jeg vinner førstepremie i Lotto.

    Ikke bare har vi kastet mer enn 20 milliarder og mange norske liv bort på å forsøke å innføre demokrati og likestilling i Afghanistan. En utvikling Afghanerne ikke ønsket og følgelig heller ikke ville slåss for.

    Nå skal nok norsk sjekkheftediplomati kaste enorme summer etter de som har beseiret oss på nytteløse og uønskede likestillingsprosjekter. Penger som naturligvis vil ikke vil bli brukt til det, men til våpen og terror.
    Som ventet, forventningen er klare……

    Her skal det diskuteres temaer som blant annet handler om nødhjelp til de trengende i Afghanistan, noe han ønsker at skal løses.

    Videre kommer han med en beskjed om at han også har et mål om at Norge og andre nasjoner skal anerkjenne den Islamske Emirat Afghanistan som en ny stat
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå skal jo AS Norge stort sett fortelle hele verden om hvordan man skal oppføre seg mot innbyggere og folk flest, så.... Om det var en rimelig sjanse for at det kom noe konstruktivt og logisk ut av dette, så hadde jeg vel syns at det var greit, men når styre og stell er på linje med huleboere, så blir nok dette også fullstendig bortkastet...
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Bra bilde for gjengen som skal diskutere behandling og rettigheter for ja nettopp kvinnene.

    C20DEE08-7B33-4E34-8EFE-DE8C76164787.jpeg
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Merkelig at denne gjengen kommer til land og kulturer som de hater for å be om økonomisk bistand/hjelp, så de kan fortsette sitt terrorregime og undertrykkelse.
    Men det leses at Norge vil stille krav, ( utdannelse og rettigheter til kvinner etc.) men det er vel mest svada. Det høres bare bedre ut.
    Skal tro om de også søker hjelp hos rike muslimske oljestater, som Qatar, Emiratene, Kuwait, Saud Arabia m.fl.?
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.015
    Jeg kjenner det rykker i skattebetaler- og strømregningsfoten.
    Innkvartert på luksushotell i Holmenkollåsen, betalt av Ola og Karis bidrag til statskassa.
    Tipper at norske Afghanistansoldater føler seg pissa på.


     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjenner det rykker i skattebetaler- og strømregningsfoten.
    Innkvartert på luksushotell i Holmenkollåsen, betalt av Ola og Karis bidrag til statskassa.
    Tipper at norske Afghanistansoldater føler seg pissa på.


    Bra bilde for gjengen som skal diskutere behandling og rettigheter for ja nettopp kvinnene.

    Vis vedlegget 783991
    Se der ja, et knippe nye norgesvenner. Endelig er det vanlige folks tur til å finansiere terrorister. Støres regjering overgår seg selv.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Denne terroristgjengen har nok mest å vinne på dette stuntet som koster oss ca 7 mill skattekroner totalt.
    Dette er «mennesker» jeg ikke helt ser at det skal være formålstjenlig å invitere hit for å forhandle noe som helst med.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.933
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hadde de møtt taliban på et nøytralt område sammen med andre nasjoner så tja, men å fly dem til Norge i privatfly er med å legitimere dem
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.121

    Som vanlig er jeg på den motsatte siden av den umiddelbare reaksjon, og mener at samtaler er bedre enn ikke å prate. Det mener Bjørn Svenungsen også.
    Nå kan det se ut som at du har glemt prisen på det flyet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.933
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå kan det se ut som at du har glemt prisen på det flyet.
    Jeg klarer ikke helt å hisse meg opp over det. Selvsagt reagerer Listhaug og "folk flest" akkurat som forventet. Vi får se om det faktisk kommer noe godt ut av dette.

    Hva jeg derimot hisset meg opp over, var knefall for Kina. Deriblant behandlingen av Dalai Lama.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Som jeg skrev tidligere, - hvis det kommer noe positivt ut av det, så synes jeg faktisk det er greit... på den annen side, - når man diskuterer med et regime som vil flytte samfunnet og folkets rettigheter tilbake til huleboerstadiet tror jeg ikke man skal ha store forhåpninger om resultatet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.330
    Antall liker
    3.519
    Torget vurderinger
    4
    Nå er gutta kjent i området ifra før også da - viktig å huske på det

    Utenriksminister Børge Brende (H) sier til NRK at afghanske representanter befinner seg i Oslo, men vil ikke uttale seg om hvem de representerer.

    – Det jeg kan bekrefte er at det er afghanske representanter i Oslo, men dette er et dialogforum hvor det er ulike fredsmeklere fra hele verden som deltar, sier han til NRK.

    Oslo Forum har blitt avholdt på Losby Gods en rekke ganger, men etter det Romerikes Blad erfarer har sikkerheten aldri vært høyere.

    På hotellets hjemmeside opplyses følgende etter pålegg fra politiet:

    «Arrangementet medfører strengt vakthold med tungt bevæpnet politi og politihunder på området hele uken».

    Fredssamtaler
    Representanter fra Taliban-opprørerne sier flere av deres ledere nå er i Oslo og holder samtaler med representanter fra den afghanske regjeringen.

    – Våre representanter, ledet av Sher Mohammad Abbas Stanakzai, Qari Din Mohammad Hanif, Sher og andre, er alt på plass i Norge, sier en talsmann for Taliban i Qatar til NBC News.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.933
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå er gutta kjent i området ifra før også da - viktig å huske på det

    Utenriksminister Børge Brende (H) sier til NRK at afghanske representanter befinner seg i Oslo, men vil ikke uttale seg om hvem de representerer.

    – Det jeg kan bekrefte er at det er afghanske representanter i Oslo, men dette er et dialogforum hvor det er ulike fredsmeklere fra hele verden som deltar, sier han til NRK.

    Oslo Forum har blitt avholdt på Losby Gods en rekke ganger, men etter det Romerikes Blad erfarer har sikkerheten aldri vært høyere.

    På hotellets hjemmeside opplyses følgende etter pålegg fra politiet:

    «Arrangementet medfører strengt vakthold med tungt bevæpnet politi og politihunder på området hele uken».

    Fredssamtaler
    Representanter fra Taliban-opprørerne sier flere av deres ledere nå er i Oslo og holder samtaler med representanter fra den afghanske regjeringen.

    – Våre representanter, ledet av Sher Mohammad Abbas Stanakzai, Qari Din Mohammad Hanif, Sher og andre, er alt på plass i Norge, sier en talsmann for Taliban i Qatar til NBC News.
    Intet er dårligere enn hukommelsen blant politiker og velgere.

    Godt jobbet, kasol 👍
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Nå kan det se ut som at du har glemt prisen på det flyet.
    Er 7mill mye eller lite for å arrangere disse forhandlingene ? Kunne det vært gjort billigere ? Kanskje ? Betyr det noe i det store og det hele ? Nope!
    Bortsett fra at det er perfekt for tabloide overskrifter da selvsagt. Joda, vi får nok en overskrift som "Borettslaget fikk strømregning på 100.000, mens Taliban fikk privatluksusfly til 7millioner!"
    Hva er alternativet ? Regner med at å sende den gjengen der på rutefly vil være sikkerhetsmessi noe aparte. Man kunne kanskje transportert dem som man gjør med soldatene og som flere her sikkert har vært med på, -stroppet fast i lasterommet på et gammelt Hercules ?

    Jeg klarer ikke å se annet enn at det er bedre at verdenssamfunnet klarer å snakke med den gjengen enn ikke. For de blir ikke borte likevel.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.121
    Er 7mill mye eller lite for å arrangere disse forhandlingene ? Kunne det vært gjort billigere ? Kanskje ? Betyr det noe i det store og det hele ? Nope!
    Bortsett fra at det er perfekt for tabloide overskrifter da selvsagt. Joda, vi får nok en overskrift som "Borettslaget fikk strømregning på 100.000, mens Taliban fikk privatluksusfly til 7millioner!"
    Hva er alternativet ? Regner med at å sende den gjengen der på rutefly vil være sikkerhetsmessi noe aparte. Man kunne kanskje transportert dem som man gjør med soldatene og som flere her sikkert har vært med på, -stroppet fast i lasterommet på et gammelt Hercules ?

    Jeg klarer ikke å se annet enn at det er bedre at verdenssamfunnet klarer å snakke med den gjengen enn ikke. For de blir ikke borte likevel.
    Det var et lite forsøk på ironi fra min side, jeg traff kanskje ikke men det går greit.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn